mursu lämpimäksi pakkasella

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
skibe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Ma 22.11.2004 14:23
Paikkakunta: Oulu

mursu lämpimäksi pakkasella

Viesti Kirjoittaja skibe »

Nii jos joku vaikka tietäis et mitähän tuo mersu tykkää jos on roikan nokassa koko yön.. eli lohkolämmitin on punasena.

Onkos siitä mitään haittaa?

lämmitystolpan kello hajos.. kuka lie hajotti.. se on päällä kokoajan.

Kylmää tuntuu olevan tuolla pihalla eikä oo kovin järkevää kylmänä käynnistellä.
X204 220CDI
ex.
S204 200CDI A
S203 200CDI A
S211 320CDI 4Matic
W164 280CDI
S204 200CDI A
W211 200CDI A
W210 200CDI
W124 200D
Avatar
Voihanrontti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 789
Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Voihanrontti »

SÄHKÖÄ KULUU! :shock: Onpa ihme että noita ydinvoimaloita pitäis rakentaa joka toinen joulu :? .
Think Locally, Fuck Globally
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

lohkoelementti on aika pian entinen jos sitä puol päivää pitää yhtäsoittoa päällä. Marketista uus ajastin vitosella....
Avatar
j.s.lehti.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 915
Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
Paikkakunta: salo

Lämmitys

Viesti Kirjoittaja j.s.lehti. »

Ei Se liiaksi lämpi. Mersussa näissä malleissa on niin suuri tilavuus ettei 500W vastus kovin hehkuvana siellä ole Totta kai se lyhentää tämän vastuksen ikää mutta ei näitä vuodessa niin paljon ole Mutta pistä sinne konehuoneeseen oma kello väliin ne ei paljon maksa Ei se ihan sunkaan luvallinen ole mutta ei täällä kaikki muukaan ole niin luvallista ja kuka sen tietää kunnei puhu kellekkään T: jslehti
Avatar
savijo-r
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Pe 07.01.2005 19:23
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Ei se elementti mihinkään hajoa.

Mulla on ollut 13 vuotta joka päivä 8 tuntia työmaan tolpassa, yhtään elementtiä ei ole mennyt.

Ja vielä kun sisätilanlämppäri puhaltaa koko ajan niin
onpahan myös kuiva auto sisältä.

Ps. Sisätilanpuhallin on muuten vuodelta -94 ja vielä toimii.
W140
Renöö
JTDm Qtronic
Mondial
Integrale 16v
Avatar
Voihanrontti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 789
Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Voihanrontti »

savijo-r kirjoitti:Ei se elementti mihinkään hajoa.

Mulla on ollut 13 vuotta joka päivä 8 tuntia työmaan tolpassa, yhtään elementtiä ei ole mennyt.

Ja vielä kun sisätilanlämppäri puhaltaa koko ajan niin
onpahan myös kuiva auto sisältä.

Ps. Sisätilanpuhallin on muuten vuodelta -94 ja vielä toimii.

...ja ympäri vuoden... Eikö tuo nyt ole yksinkertaisesti vaan tyhmää?
Think Locally, Fuck Globally
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

hmm, taitaa muuten olla se että pätkivä pitkä aikainen päivittäinen käyttö niitä tappoi ?
Avatar
savijo-r
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Pe 07.01.2005 19:23
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Voihanrontti kirjoitti:

...ja ympäri vuoden... Eikö tuo nyt ole yksinkertaisesti vaan tyhmää?
Niin järjen käyttö on toki sallittua...
W140
Renöö
JTDm Qtronic
Mondial
Integrale 16v
Avatar
skibe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Ma 22.11.2004 14:23
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja skibe »

Tuli kyl positiivista ja negatiivista vastausta. No pitää yrittää säästää sähköä.

Toi tolppa on taloyhtiön kustannettavana.. :lol:
kai pakkanen tuon laitto paskaksi ku lakkas toimimasta näin pakkasilla.. piti pari aamua olla ihmeissään ku ei ollu auto lämmin.

Kaverin Bora TDI:stä palo tuo vastus johtuen työpaikan lämmitystolpasta.. Puol tuntia päällä ja puolituntia pois.. sitä rataa työpäivän verran. En muista hintaa mitä joutu maksaan mutta ei se kaveri tyytyväiseltä vaikuttanu.
X204 220CDI
ex.
S204 200CDI A
S203 200CDI A
S211 320CDI 4Matic
W164 280CDI
S204 200CDI A
W211 200CDI A
W210 200CDI
W124 200D
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Juu ei se lämmitysvastus siitä hajoa että on kokoajan päällä...

Se vastus rasittuu siitä eniten kun se lämpenee ja jäähtyy edestakaisin = lämpölaajenemisesta johtuva rasitus.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

muistan jonkun sanoneen, että jos turhaan käyttää lohkolämmitintä, niin se rasittaa kannentiivistettä. että kansipahvi menis nopeempaa rikki. tiedä sitten, kuulopuheita nämäkin vain.
W201 250DT 20V
w201 190E
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

kertokaa millä saan 250 dieselin lämpiään kunnolla sisätiloistaan? Tänään oli 30 astetta pakkasen puolella kun lähdin töihin, niin eipä pahemmin tykänny kuumaa ilmaa tuo puhallin puhaltaa. Eli jotenkin tuntuu tuo lämmitys olevan hemmetin heikko näin pakkasilla.. Pahvin olin jo pistänyt edellispäivänä keulalle. Ainoa ratkasu varmaan säätää tuota keskiräppänää sillain että ei sitä raitista ilmaa pääse sisätiloihin. Puhalsi aamulla pikkasen kylmää :?

Pitäisiköhän vielä hakea jostain lämpö/palonkestävää eristelevyä josta muotoilisi kelulan maskille taustalevyn, jotta rupeaisi nätimmin nousemaan nuo koneen lämmöt..
220.128 Black Mirror
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Taitaa olla tuo 124 kenno hiukan pienitehoinen näille keleille. Kuumempaa termostaattia jos jostain löytyisi, niin paranisi tilanne jonkin verran. Tämä kokemuksesta, kun -30 kelillä tukkii keulan oikein kunnolla, niin 120 vauhdissa saa lämmöt nousemaan lähelle sitä 80 asteen viivasta seuraavaa (olisko sitten 100 se).

Toimiiko muuten kiertovesipumppu? Jos ei, niin sen vaihto kyllä parantaa tilannetta hiukan.
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Kyllä se lämpösemmillä ilmoilla puhaltaa niin pirun kuumaa, mutta nyt ei sit puhalla. Eli tästä voimme todeta että kiertovesipumppu toimii.
220.128 Black Mirror
ribaabbariba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja ribaabbariba »

Ohitin tänään taloyhtiön tolpasta kellon, kun ei 2 tuntia riitä lämmittämään sprintterin konetta. Saas nähä, tuleeko sanomista... Mul on ollu nyt
jostain kolmesta seitsemään auto roikan perässä ja äsken kävin kokeilemassa, lohko oli varmaankin noin +30-asteinen.

En usko, että se lämpötila tuosta enää yön aikana nousee, joten ei se kannentiiviste siitä näillä keleillä mihinkään hajoa. Enkä jaksa uskoa että noilla lämpötiloilla se vastuskaan ylikuumenee. Jos sisätiloissa ei 1200 wattia ole vielä sulattanut tuulilasia kokonaan, niin ei 500 wattia konehuoneessa mitään saunan lämpötiloja saa kyllä aikaseksi, hyvä jos plussan puolella pitää.
ribaabbariba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja ribaabbariba »

Nii ja ennenkuin joku itseoppinut menee sorkkimaan sitä kelloa, niin haluan muistuttaa että sen muovikopan irrottamisen jälkeen löytyy suojaamattomia jännitteisiä osia, joista saa sähkön pois vain syöttävästä päästä.

Sähkö on sinistä ja se sattuu.

Nii ja se voi oikeesti olla hengelle hupaa jos koskee jännitteisiin osiin paljain käsin, etenkin ulkona!

Vikavirtakytkintä syöttävältä puolelta ei saisi löytyä, joten sekään ei suojaa!
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

ribaabbariba kirjoitti:Ohitin tänään taloyhtiön tolpasta kellon, kun ei 2 tuntia riitä lämmittämään sprintterin konetta.
Ei toi mun toinen CDI Sprintteri kanssa lähde alle -10 asteen käyntiin ilman lohkista, mutta siitä onkin 3 hehkua palanut... On hehkut sen verran tiukassa, et pitää odottaa kevääseen.
Avatar
skibe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Ma 22.11.2004 14:23
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja skibe »

Käy Kryptonite ostamassa sisätila lämmitin.. Itselläni on ajastimella. Hyvinkin käytännöllinen laite.
X204 220CDI
ex.
S204 200CDI A
S203 200CDI A
S211 320CDI 4Matic
W164 280CDI
S204 200CDI A
W211 200CDI A
W210 200CDI
W124 200D
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

Olen kuullut väitteen, että tuollainen jatkuva lohkolämmittimen käyttö (siis ilman kelloa) jotenkin "vanhentaisi" jäähdytinnestettä. Aika varauksella suhtaudun väitteeseen, mutta kannattanee silti mittailla vähän useammin pakkaskestävyyksiä, jos jatkuvasti pitää esim. työpäivän ajan autoa ajastamattomassa tolpassa. On kuitenkin sen verran helppo mitata. Eikä ole kivaa, jos pääsee vetämään pakkasnesteet hyhmään.
W123 280TE -79
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

skibe kirjoitti:Käy Kryptonite ostamassa sisätila lämmitin.. Itselläni on ajastimella. Hyvinkin käytännöllinen laite.
Mitä hemmettiä se sisälämppäri vaikuttaa tässä tapauksessa, kun ongelma on ajettaessa. Vetelen pitkää roikkaa perässä vai? Inverteri väliin vai?
Kyllä minä tuolla webastolla saan sen tarpeeksi lämpöiseksi, mutta kun jäähtyy sitten ajossa..
220.128 Black Mirror
Avatar
skibe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Ma 22.11.2004 14:23
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja skibe »

Kryptonite kirjoitti:
skibe kirjoitti:Käy Kryptonite ostamassa sisätila lämmitin.. Itselläni on ajastimella. Hyvinkin käytännöllinen laite.
Mitä hemmettiä se sisälämppäri vaikuttaa tässä tapauksessa, kun ongelma on ajettaessa. Vetelen pitkää roikkaa perässä vai? Inverteri väliin vai?
Kyllä minä tuolla webastolla saan sen tarpeeksi lämpöiseksi, mutta kun jäähtyy sitten ajossa..
No voi v**tu ku ymmärsin et auto on jääkalikka sisältä.

Ei mittää!!!
X204 220CDI
ex.
S204 200CDI A
S203 200CDI A
S211 320CDI 4Matic
W164 280CDI
S204 200CDI A
W211 200CDI A
W210 200CDI
W124 200D
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

Kryptonite kirjoitti:Kyllä minä tuolla webastolla saan sen tarpeeksi lämpöiseksi, mutta kun jäähtyy sitten ajossa..
Miten Webasto on kytketty? Pystyykö sitä pitämään päällä moottorin käydessä? Sillähän sitä lämpöä saisi lisää.
W123 280TE -79
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Raine kirjoitti:
Kryptonite kirjoitti:Kyllä minä tuolla webastolla saan sen tarpeeksi lämpöiseksi, mutta kun jäähtyy sitten ajossa..
Miten Webasto on kytketty? Pystyykö sitä pitämään päällä moottorin käydessä? Sillähän sitä lämpöä saisi lisää.
En minä sitä uskalla käydessä pitää päällä. En tiedä miten se vaikuttaisi tuohon jäähdytysnesteen kiertoon, kun sen pistää päälle.. Olen miettinyt kyllä jos vaihtaisi tuon termostaatin kokeeksi..
Viimeksi muokannut Kryptonite, To 08.02.2007 20:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
220.128 Black Mirror
Avatar
Masaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Pe 16.09.2005 20:24
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Masaman »

Meilläkin töissä tolpissa jatkuva virta ja satoja autoja piuhan nokassa. Empä ole kuullut että kellään vastus sen takia hajonnut. Eikä se hajoa siihenkään että kun ajetaan tolpalle ja nesteet on 90 asteessa kun lämmitin lyödään päälle.
Ei paljon tuossa konkurssissa tunnu kun tehtaalla pahtaa mm 2kpl valokaariuuneja 100MW teholla. :lol:
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Kryptonite kirjoitti:
Raine kirjoitti:
Kryptonite kirjoitti:Kyllä minä tuolla webastolla saan sen tarpeeksi lämpöiseksi, mutta kun jäähtyy sitten ajossa..
Miten Webasto on kytketty? Pystyykö sitä pitämään päällä moottorin käydessä? Sillähän sitä lämpöä saisi lisää.
En minä sitä uskalla käydessä pitää päällä. En tiedä miten se vaikuttaisi tuohon jäähdytysnesteen kiertoon, kun sen pistää päälle.. Olen miettinyt kyllä jos vaihtaisi tuon termostaatin kokeeksi..
Eikös se webasto kärsi olla päällä ajaessakin?
Näin minä ole asian käsittänyt kun onhan näissä uudemmissäkin MB:ssä webasto kaverina lämmittämässä konetta normaaliin käyttölämpötilaan ja vielä laturi ja erillinen sähkövastus.
Kai ne on tehtaalla kierron suunnitellut silleen että se kiertää samaan suuntaan kaikesta huolimatta vaikka olis webasto ja kone käymässä.

No tämä ei varmaan päde tähän asiaan mutta ex w123:ssa D:ssä otin kokonaan pois tuulettimen siivikon talveksi (ei viskoo). Ja vielä pahvi keulaan.
Rupesi kyllä sen jälkeen tarkenemaan hyvin!
Paremmin kun tuossa bensa kuopessa.
Kesällä piti kyllä tarkkailla lämpömittaria jos pyöri pitkään paikallaa ettei lämpö pääse karkaamaan kovin ylös.
Muuten ei ollut mitään ongelmaa.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Manu300cea24 kirjoitti:
Eikös se webasto kärsi olla päällä ajaessakin?
Näin minä ole asian käsittänyt kun onhan näissä uudemmissäkin MB:ssä webasto kaverina lämmittämässä konetta normaaliin käyttölämpötilaan ja vielä laturi ja erillinen sähkövastus.
Kai ne on tehtaalla kierron suunnitellut silleen että se kiertää samaan suuntaan kaikesta huolimatta vaikka olis webasto ja kone käymässä.

Ei ole mitään käsitystä asiasta. Tuokin webasto on jälkiasennettu..
Eberi on ainakin sellanen että ei sitä oikeen voi ajaessa pitää päällä, koska
se tykkää sammua jos on ylämäkeä taikka alamäkeä. Vaatii todella suoran alusta käydäkseen.. Ainakin intissä vaunua sai siirtää koko ajan että löysi tarpeeksi suoran alustan mettästä, että eberi pysyi käynnissä..
220.128 Black Mirror
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1693
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Kryptonite kirjoitti:
Manu300cea24 kirjoitti:
Eikös se webasto kärsi olla päällä ajaessakin?
Näin minä ole asian käsittänyt kun onhan näissä uudemmissäkin MB:ssä webasto kaverina lämmittämässä konetta normaaliin käyttölämpötilaan ja vielä laturi ja erillinen sähkövastus.
Kai ne on tehtaalla kierron suunnitellut silleen että se kiertää samaan suuntaan kaikesta huolimatta vaikka olis webasto ja kone käymässä.

Ei ole mitään käsitystä asiasta. Tuokin webasto on jälkiasennettu..
Eberi on ainakin sellanen että ei sitä oikeen voi ajaessa pitää päällä, koska
se tykkää sammua jos on ylämäkeä taikka alamäkeä. Vaatii todella suoran alusta käydäkseen.. Ainakin intissä vaunua sai siirtää koko ajan että löysi tarpeeksi suoran alustan mettästä, että eberi pysyi käynnissä..
Ihan huoletta voi pitää päällä 8)
230 C 1978
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

Kryptonite kirjoitti:kertokaa millä saan 250 dieselin lämpiään kunnolla sisätiloistaan? Tänään oli 30 astetta pakkasen puolella kun lähdin töihin, niin eipä pahemmin tykänny kuumaa ilmaa tuo puhallin puhaltaa. Eli jotenkin tuntuu tuo lämmitys olevan hemmetin heikko näin pakkasilla.. Pahvin olin jo pistänyt edellispäivänä keulalle. Ainoa ratkasu varmaan säätää tuota keskiräppänää sillain että ei sitä raitista ilmaa pääse sisätiloihin. Puhalsi aamulla pikkasen kylmää :?

Pitäisiköhän vielä hakea jostain lämpö/palonkestävää eristelevyä josta muotoilisi kelulan maskille taustalevyn, jotta rupeaisi nätimmin nousemaan nuo koneen lämmöt..
Katsohan nyt vielä et koneessa on riittävästi pakkasnestettä. sitä jos puuttuu puolisenkin litraa niin ajossa et huomaa mitään mutta lämppäri ei puhalla kovinkaan kuumaa
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Näytti se paisuntasäiliön nesteen määrä olevan merkeissään vielä tuossa viikko takaperin. Tarvitsee se nyt tarkistaa vielä.
220.128 Black Mirror
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Nyt tuli tarkastettua ja kyllä sitä jäähdytysnestettä oli juuri se kuin pitää.
Eipä tässä hätää ole, kun tuota pakkastakaan ei ole enään kuin -5 astetta.
220.128 Black Mirror
Vastaa Viestiin