epk kirjoitti:onko muka näin et w123 2.3 on muka täysin sama kuin w201 2.3, epäilen vahvasti
Pääpiirteissään täysin sama, poikkeuksena tietenkin hydrauliset venttiilinnostimet jotka tulivat 1980-luvun lopulla, sekä olisiko se ollut tyhjäkäynnin sähköluisti mikä oli ekstraa. Itse olen verrannut 1986 W124 230 E:tä omaani.
Saattaahan niitä pieniä yksityiskohtia olla muitakin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Viimeksi muokannut Timo L., Ma 30.05.2005 19:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
www.classicdata.fi
Ikiliikkuja kirjoitti:Pysyn edelleen toteamuksessani että COROLLAN tekniikka pesee mennentullen samanikäisen MERSUN w201-En ole missään vaiheessa väittänytkään COROLLAN peltejä erityisen vankoiksi.
Corolloita on ollu useita ja kyllä ne kelpokulkineita oli! Töröjä ajettavia ja ruostu käsiin mutta käyttövarmuus pesee mennen tullen teinimersun.
Kun luin tän jutun....mun rupes kanssa just nyt hintsusti mieli tekeen punaista corollaa tammer-auton talvipaketilla - jos sais vielä tolla pikkulohkolla 1.3 siinä olis mulle ja maikille auto pitkäksi aikaa
Vaikka emmää usko että ne antas mulle mitään hyvitystä tästä tuontiromusta...mun tarttee varmaan vaan laittaa euro silloin tällöin sukanvarteen niin mullakin on joskus ikioma COROLLA *haaveilee*
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1984 tuli W123:kin hydr. välyksensäätö, en tiedä onko 1982-83 W201 mallit sillä koneella jo, todennäköisesti. Ainakin 16v malli tuli 1983 joten luulisin, kun siinäkin on. Lisäksi sitten v.86 muistaakseni tuli moniurakiilahihnakone, ekat 124:tkin olivat kapealla (tosin hieman leveämmällä kuin 123) hihnalla.
201 kone on hieman enemmän kallellaan, 123 ja 124 silmämääräisesti suht samoissa kallistuksissa.
raul kirjoitti:1984 tuli W123:kin hydr. välyksensäätö
Noinko on? Mihin perustat tuon väitteesi? Luulin, että hydr. nostimet tulivat vasta W124:n myötä M102:een. Mutta tota, tuo 2.3-16-kuvio sotkee minun tietoni aika hyvin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
www.classicdata.fi
raul kirjoitti:1984 tuli W123:kin hydr. välyksensäätö
Noinko on? Mihin perustat tuon väitteesi? Luulin, että hydr. nostimet tulivat vasta W124:n myötä M102:een. Mutta tota, tuo 2.3-16-kuvio sotkee minun tietoni aika hyvin.
Tosi on. Oliskohan ollut syksyllä ´84 kun muuttui, samallahan muutettiin myös mm. öljynsuodattimen tiivisterenkaan kokoa. En haluaisi nyt lähteä netistä etsimään lähdetietoutta, koska niin usein niissä on samat virheet kuin esson baarin pyötäkeskusteluissa.
Mikäli M102 koneella varustetun auton lukkopellissä on tarra, missä on välysten ohjearvot, on siinä mekaaniset nostajat, kun taas hydr. malleissa ei kuulu lappua olla.
Siinä nyt yksi mistä sitä voisi lähteä hakemaan...
raul kirjoitti:1984 tuli W123:kin hydr. välyksensäätö, en tiedä onko 1982-83 W201 mallit sillä koneella jo, todennäköisesti. Ainakin 16v malli tuli 1983 joten luulisin, kun siinäkin on. Lisäksi sitten v.86 muistaakseni tuli moniurakiilahihnakone, ekat 124:tkin olivat kapealla (tosin hieman leveämmällä kuin 123) hihnalla.
201 kone on hieman enemmän kallellaan, 123 ja 124 silmämääräisesti suht samoissa kallistuksissa.
W201 2.3-16v moottoreissa ei koskaan ole ollut hydraulista välyksensäätöä.
Näissä välys asetetaan paininkupin ja venttiilinvarren väliin asennettavilla
välipaloilla ( 17 eri paksuutta 0.05 mm välein )
Aika turha asia väitellä w201 ja Corollan eroja. Kummassakin on omia hyviä asioita ja joku saattaa arvostaa autossa hieman eri asiaa kun toinen. Sen verran kokemusta kummastakin pelistä että voin sanoa mielipiteeni. 80-luvun Toyotien tekniikka on kyllä aika perusvarma. Harvalla 1.3 ajetaan 300tkm ja kone käy silti kuin ompelukone. Mutta Corollan vertaaminen Mersuun on hieman kaukaa haettua. Lähempiä kohteita Corollalle voisi hakea vaikka Golf II:sta ja sitten niitä eroa varmaan löytyy enemmänkin Toyotan hyväksi. Mersussa on sitä jotain minkä huomaa vasta kun autolla viihtyy hetken tienpäällä. Ajettavuus , ohjaamon engonomia ja äämnettömyys on asioita mitä arvosta ainakin itse koska tiellä tulee useampi tunti viikossa kulutettua. Myös yksi tärkeä asia mitä ei saa unohtaa on kolariturvallisuus. Pikkusiskoni jätkäkäveri työskentelee korarikorjaamossa aloittelevana maalarina ja teki itselleen reilu vuosi sitten 80-luvun Corollasta auton. Oli pieni tälli aiheuttanut aika pahoja vaurioita koko koriin ja useammankin mersun kaveri nähnyt jolla vastaava tälli ajettu ja korjaus on ollut lähinnä pintapeltien uusimista.
w201 on hyvä auto ajaa jos perusasiat on kunnossa. Itse kuitenkin aikoinaan päätin hankkia w124 suurempien sisätilojen takia ja kori muutenkin miellyttää silmää enemmän. Päivääkään ei ole tarvinnut katua. Samat matkat mitä edellisillä autoilla on ajettu hoituu ilman perseen puutumista ja samoin pikkuvikoja ei ole tarvinnut korjailla (kop kop).
Jotta ei menis ihan mersun puolustamiseksi niin pitää sen verran tunnustaa että perheeseen on tulossa jo tällä viikolla juuri tämä keskustelua aiheuttanut Corolla. Ei paljon meikäläisen painostus auttanut kun tyttöystävä autoa katseli. Mutta jos valtaosa ajosta tapahtuu kaupungissa ja lyhyttä työmatkaa niin miksei siitä voisi suoriutua myös Corollalla. Itsekkin yllätyin kun ekaa kertaa pääsin ajamaan 1.6 VTT-i Corollaa, eikä se ajettavuus ihan niin huono ole kun jotkun sen olettavat olevan mutta mielummin kyllä ajan 15v vanhalla omalla mersulla jos pitää pidemmälle reissulle lähteä.
Ps. Kiitos Petri M. Löysin sattumalta tuolta sun linkittämästä Tammer-Auton listoilta sellasen kuvan mitä kauan katsellut. Oli nimittäin siellä sellanen Corolla missä on TTE:n koripalikkaa kiinni, vastaavaa sarjaa myydään kyllä mutta kuvia ei edes maahantuojalla. No nythän sekin tuli nähtyä
[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
Joo ei ole tarkemmin tiedossa mikä tää tällänen TTE on, mutta ilmeisesti jotain samaa kun AMG paja on mersujen kopeloinnoissa. Nykyään vaan tuntuu että painotetaan tota muovilärpäkkeiden myyntiä ja tekniikkaan ei perehdytä sitten sen vertaa. Näkyy TTE myyvän kyllä Toyotan D4D-moottoreihin lastua mutta siihen se jääkin. Se mikä tästä TTE:stä tekee hyvän on se että auton takuu säilyy vaikka tuolta tilaa esim. alustasarjan (jos se asennetaan maahantuojalla tai valtuutetussa huollossa). Asia oli vaan kiinnostava koska eukko oli papereiden mukaan ottanut tollasen TTE:n korisarjan ja alustasarjan. Hauska juttu sinänsä toi alustasarjakin kun se on Eibachin valmistama mutta myydään TTE:n logoilla. No ei tästä sen enempää tällä kertaa.
[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
TTE = Toyota Team Europe
Olisko? Emmää tierä mittään, toi oli vaan arvaus.
Kerran oon Toyotaa ajanut, oli 2-litrainen ahtamaton diiseli-Corolla.
Tuntui ihan jämäkältä ja kulkikin kuin bensakone muistaakseni 72 horspauverilla. Tai ainakin paremmin, kuin 240D...
raul kirjoitti:
Tosi on. Oliskohan ollut syksyllä ´84 kun muuttui, samallahan muutettiin myös mm. öljynsuodattimen tiivisterenkaan kokoa.
Hmm... tuon tiivisterenkaan kyllä tiesin (minulle myytiin kerran uudempi putsari ), mutta jos
hape kirjoitti:
...niin hmm.. tästähän tulee vallan mielenkiintoinen debatti. Mutta sullahan oli se W123 WIS, kertooko se mitään mustaa valkoisella? Ja toinen autoistasihan on 1985...? Onko siinäkin? Toisaalta taas tuo syksy 1984 passaisi myös W124:n ensiesittelyyn... mutta että hydr. nostimet W123:ssa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
www.classicdata.fi
raul kirjoitti:
Tosi on. Oliskohan ollut syksyllä ´84 kun muuttui, samallahan muutettiin myös mm. öljynsuodattimen tiivisterenkaan kokoa.
Hmm... tuon tiivisterenkaan kyllä tiesin (minulle myytiin kerran uudempi putsari ), mutta jos
hape kirjoitti:
...niin hmm.. tästähän tulee vallan mielenkiintoinen debatti. Mutta sullahan oli se W123 WIS, kertooko se mitään mustaa valkoisella? Ja toinen autoistasihan on 1985...? Onko siinäkin? Toisaalta taas tuo syksy 1984 passaisi myös W124:n ensiesittelyyn... mutta että hydr. nostimet W123:ssa.
Mielestäni mulla on ainakin hydr.nostimet -84 M102:ssa.
Ottakaapa kuvia konehuoneistanne... hydr. nostimellisella kopalla varustettu M102 eroaa ainakin sinä, että tuo koneen etuosassa oleva pyöreä metalliosa (nokkakepin "pään" kohta?) ei näy kuin puoliksi. Minulla taas se näkyy kokonaan, kuten kuvasa näkyy.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
www.classicdata.fi
Ikiliikkuja kirjoitti:Pysyn edelleen toteamuksessani että COROLLAN tekniikka pesee mennentullen samanikäisen MERSUN w201-En ole missään vaiheessa väittänytkään COROLLAN peltejä erityisen vankoiksi.
Corolloita on ollu useita ja kyllä ne kelpokulkineita oli! Töröjä ajettavia ja ruostu käsiin mutta käyttövarmuus pesee mennen tullen teinimersun.
Kun luin tän jutun....mun rupes kanssa just nyt hintsusti mieli tekeen punaista corollaa tammer-auton talvipaketilla - jos sais vielä tolla pikkulohkolla 1.3 siinä olis mulle ja maikille auto pitkäksi aikaa
Vaikka emmää usko että ne antas mulle mitään hyvitystä tästä tuontiromusta...mun tarttee varmaan vaan laittaa euro silloin tällöin sukanvarteen niin mullakin on joskus ikioma COROLLA *haaveilee*
Kyllähän tuolla kelpais päästellä Punainen urheiluvaunu, todellinen klassikko.....
Mutta uskallan silti väittää w201:sen olevan edelleen mukavampi ja aikaa myöten kuluiltaan edullisempi kuin vaikkapa tuliterä rocla....Ja rocla on omistettu täälläkin perskules, olihan siinä varusteita vaikka muille jakaa
Lukekaapas muuten huviksenne...onkos se nyt konela joka latuskaa myy.. no kuitenkin, lueskelin joskus ladan vakiovarustelistaa ja naureskelin. Vakiovarusteeksi taisi olla luettu jopa kannellinen hansikaslokero
No tuon listan kun lukee niin alkaa corollassakin olla varustetta riittämiin.
Joo aika monella merkillä on lisätty "vakio" varuste listaan mitä ihmeempiä juttuja. Muummossa uuden Polon mainoksessa lukee varustuksissa että hattuhylly. Myös sisävälot mainitaan aina vaikka taitaa olla jo itsestään selvyys.
Mutta uuden Corollan varusteen on ainakin mielestänä kohtuulliset. Sol-mallissa on nykyään esim. automaattinen ilmastointi, cd/rds-radio 6:lla kaijuttimella ja ratissa säätimet, sisävalon viive, sähköikkunat automattitoiminnolla ja sähköpeilit (lammitettävät), 4xturvatyynyt, jarruvoima jako, ajotietokone, kauko-ohjattu keskuslukko yms. pientä. Samojen varusteiden ottaminen johonkin muuhun merkiiin nostaa hintalapun lukemaan entisestään aika lailla. Tuskin musta sentään silti koskaan tulee Toyota ihmistä. Tässä hyväksi havaitussa merkissä on tarkoitus pysyä.
Lindroos kirjoitti:Joo aika monella merkillä on lisätty "vakio" varuste listaan mitä ihmeempiä juttuja. Muummossa uuden Polon mainoksessa lukee varustuksissa että hattuhylly. Myös sisävälot mainitaan aina vaikka taitaa olla jo itsestään selvyys.
Mutta uuden Corollan varusteen on ainakin mielestänä kohtuulliset. Sol-mallissa on nykyään esim. automaattinen ilmastointi, cd/rds-radio 6:lla kaijuttimella ja ratissa säätimet, sisävalon viive, sähköikkunat automattitoiminnolla ja sähköpeilit (lammitettävät), 4xturvatyynyt, jarruvoima jako, ajotietokone, kauko-ohjattu keskuslukko yms. pientä. Samojen varusteiden ottaminen johonkin muuhun merkiiin nostaa hintalapun lukemaan entisestään aika lailla. Tuskin musta sentään silti koskaan tulee Toyota ihmistä. Tässä hyväksi havaitussa merkissä on tarkoitus pysyä.
Tuppaa olemaan nykyään jo kaikissa ton luokan uusissa autoissa noi varusteet. Niin se vakiovarustelutaso on noussut ajan myötä. Ei ole niin hirveän montaakaan vuotta kun Mersuissa automaatti-ilmastointi oli 35 tuhannen markan lisävaruste.
Timo L. kirjoitti:Ottakaapa kuvia konehuoneistanne... hydr. nostimellisella kopalla varustettu M102 eroaa ainakin sinä, että tuo koneen etuosassa oleva pyöreä metalliosa (nokkakepin "pään" kohta?) ei näy kuin puoliksi. Minulla taas se näkyy kokonaan, kuten kuvasa näkyy.
Juuri näin. Valitettavasti ei ole digikameraa käsillä
Itse en kyllä keksi mitään moittimisen aihetta W201:stä.
Sisätilat tyylikkäät, takatilat ovat kelpaavat mainiosti kuljettajalle , ajaton ulkokuori, mukava alusta, kestävät ja kohtalaisen pirteät bensiini moottorit. Alustan ollessa kunnossa, tosi hiljainen, koska pyöräntuennan lotinoitahan ei hyväkään äänieritys kunnolla vaimenna.
Kesä kelissä tosimukava matka-auto. Talvi ominaisuuksista ei ole paljon kokemusta mutta tuskin se niin äkkinäinen on kuin E21/E30 BMW ( jotka ovat myös hyviä, mutta kuski ei saa olla kädetön ), vaikka olen kuullut joidenkin haukkuvat W201:stä kevyt peräiseksi. Ohjaus äkisti ensin hieman mutta siihen tottui äkkiä.
ja ku vertaa kinukkien ja mersujen osien rakennetta, korjattavuuttaa ja purkamista/kasaamista on nekin eritasolla ja toiminta varmuus, kyl mersuu suunnitellessa on ajateltu muutaki ku että ajetaan aikansa ja jätetään siihen (mikä nyt kyl coron kans ehkä on asiallista ), siinä on mietitty miten on helppo korjata ja vaihtaa osia järkevästi. ku purkaa ja rassaa niin tajuaa mistä se hintaki koostuu..
Kumman ostaisit mielummin, MB A 170 CDI Lang (70kW) 31.090 € vai Toyota Avensis 2.0 D4D Linea Terra 4-ov. (85kW) 33.100 €? Hintaeroa on hiukan, mutta Avensis on paremmin varusteltu, siinä on mm. ilmastointilaite.
Älkää vastatko, sillä tarkoitukseni ei ole tosiaankaan aloittaa tälläistä keskustelua, vaan halusin vain tuoda esille, kuin älytöntä on vertailla Corollaa kolme kertaa kalliimpaan Mersuun Riittäisköhän jo tästä aiheesta?
BMW 320i sedan -04
-----
Ex: Mercedes-Benz W124 200E -91
Mogge kirjoitti:Kumman ostaisit mielummin, MB A 170 CDI Lang (70kW) 31.090 € vai Toyota Avensis 2.0 D4D Linea Terra 4-ov. (85kW) 33.100 €? Hintaeroa on hiukan, mutta Avensis on paremmin varusteltu, siinä on mm. ilmastointilaite.
Älkää vastatko, sillä tarkoitukseni ei ole tosiaankaan aloittaa tälläistä keskustelua, vaan halusin vain tuoda esille, kuin älytöntä on vertailla Corollaa kolme kertaa kalliimpaan Mersuun Riittäisköhän jo tästä aiheesta?
Tässä kohdassa lienee järkevintä laskea, miten kauan tuolla noin 30 000 euron summalla voisi ajella linja-autolla tai junalla...