c 250 td vai c220 cdi ?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
haju
Sisäänajossa
Sisäänajossa

c 250 td vai c220 cdi ?

Viesti Kirjoittaja haju »

Tervehdys mersumiehet!

Nyt tarvis lyhyen oppimäärään c sarjan dieseleihin,

Tuli äkillinen tarve saada mersu ( mitta täyteen opelin kanssa :evil: ) ja suunta on saksaan. Aiemmin en ole tähtikeulaa omistanut. Hankin c sarjan farkkudieselin sportpaketilla, mutta kumpaan minun kannattaisi kääntyä, cdi:hin vai vanhempaan td:hen? vanhempihan on 150 hv ja cdi:ssä jotakin 125hv. Eroavatko autot muuten kuin koneen osalta? Olen löytänyt molemmilla koneilla hyvän oloisia autoja, mutta hinnoittelu on aika mielenkiintoinen, niin ja automaatti pitää vielä olla :lol:

cdi koneistahan on saanut vuodesta -99 alkaen (korjatkaa jos olen väärässä), Jotkut -98 td:t ovat kuitenkin kalliimpia kuin cdi:t. Houkuttelisi vähemmän ajettu td, mutta siitä joutuu pulittamaan jonkin verran enemmän kuin cdi koneesta. Onko td koneena parempi vai huonompi kuin cdi :?:

Muitakin vinkkejä otetaan vastaan mersun hankintaan liittyen.
Mace
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Mace »

Moi!

Tää ei varmaan kovin paljoa valaise, mutta kokemuksia on E sarjan CDI:stä. CDI on turbokoneella mutta sitä en tiedä onko 250 TD turbolla vai ei. Luulisin sen kuitenkin olevan ahdettu. Molemmat kuulostavat kuitenkin olevan ihan mukavan ripeitä liikkumaan!
:D
PM
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja PM »

Onhan tuo CDi varmaan hienostuneempi kuin vanha perinteinen TurboD.
Mutta jos haluaa toimintavarmuutta ja kohtuullisen edullisia varaosia, niin itse ainakin valitsisin tuon TD:n. Noissa CDI-myllyissä tuntuu olevan jos jonkinlaista mystistä vikaa, joita ei sitten korjatakaan Veijon Esson kahvipöydän ohjeilla tai ilman Vehon erikoislaitteita. Ja Vehon hintataso ei tunnetusti ole sieltä halvimmasta päästä... :roll:

Mutta antaa diesel-miesten kertoa enemmän.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Mauri H.
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kyllä tuo TD on hyvä peli, lämpöä riittää talvella ilman webastoakin, suorituskyky on riittävä ja kulutus on aika lailla samoissa molemmilla koneilla.

Lisäksi auto on halpa pitää kun vanhanaikaisen koneen voi huoltaa / korjata muukin pulju kuin merkkiliike.
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Leka »

CDi-moottorit tulivat faceliftin yhteydessä kesällä -98. Eli kaikki CDI:t ovat faceliftillä. Vanhempaa tekniikkaa edustava 250 TD
sen sijaan tuli -95 tai -96 (ei nyt pysty muistaa).

En pitäisi käytetyssä autossa niin hirväen olennaisena kumpi moottori autossa on. Jos jommasta kummasta versiosta tulee loistoyksilö eteen niin mikäs siinä. Mielestäni olennaisempaa on, että auto on uudempi facelift-malli.

Kulussa ei ole mitään dramaattista eroa. 220 CDI vääntää alempaa ja siinä on hieman suurempi vääntömomentti (CDI :arrow: 300 Nm, TD :arrow: 280 Nm). Kierroksilla TD sitten liikahtaa aavistuksen rivakammin. Keskikuluksessa on käytännössä noin reilun litran ero CDI:n hyväksi.

CDI-moottorisissa C-mersuissa on Webasto vakiona. Ainakin Suomi-autoissa on. Joten lämpimiä ovat talvella

En ole kuullut CDi-moottoristen olevan sen kalliimpia huoltaa kuin sukupolvea aikaisempaa tekniikkaa edustavien dieselien.
haju
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Ahaa, no sitten voi katsella molempia avoimin mielin. Kallistun hieman enemmän tuon cdi:n kannalle. Sillä varmaan on merkitystä silloin kun olen tulevaisuudessa sitä myymässä. Mietinkin että onko tuo td sitten edullisempi huoltaa, mutta tänä päivänähän kaikki maksaa ja kun en itse pysty tekemään niille mitään niin ainahan se on jonnekin huoltoon vietävä.

Kulkupuolessakaan ei siis merkittäviä eroja, onkohan tuosta cdi:stä sitten helpompi joskus kutitella lisää heppoja? Tosin noillakin varmasti ehtii minkä tarvitsee.

Mitä kaikkea tuohon faceliftiin sitten kuuluu? Onko sport-paketit samanlaisia noissa 96 ja 98 malleissa?

Mielenkiinoista tämä auton valinta :shock:
Mauri H.
Valvoja
Valvoja

haju kirjoitti:Ahaa, no sitten voi katsella molempia avoimin mielin. Kallistun hieman enemmän tuon cdi:n kannalle. Sillä varmaan on merkitystä silloin kun olen tulevaisuudessa sitä myymässä. Mietinkin että onko tuo td sitten edullisempi huoltaa, mutta tänä päivänähän kaikki maksaa ja kun en itse pysty tekemään niille mitään niin ainahan se on jonnekin huoltoon vietävä.

Kulkupuolessakaan ei siis merkittäviä eroja, onkohan tuosta cdi:stä sitten helpompi joskus kutitella lisää heppoja? Tosin noillakin varmasti ehtii minkä tarvitsee.

Mitä kaikkea tuohon faceliftiin sitten kuuluu? Onko sport-paketit samanlaisia noissa 96 ja 98 malleissa?

Mielenkiinoista tämä auton valinta :shock:
Itseasiassa kulkupuolen kutittaminen on päinvastoin, TD:stä saa huomattavasti suurempia tehomääriä melko helposti. CDi:ssä pullonkaulaksi tulee pieni turbo ja sähköinen pumppu, TD:ssä molempia voi modifioida elektroniikan kärsimättä.

250 TD:tä valmistettiin 1995-2000, joten valinnan varaa löytyy ja TD on 1 sekunnin nopeampi sataseen ja 6 km/h huippuja enemmän, automaatilla siis. Ja vääntöä on TD:ssä laajemmalla alueella.
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Pasi M. kirjoitti:Onhan tuo CDi varmaan hienostuneempi kuin vanha perinteinen TurboD.
Mitä kukakin sitten tarkoittaa hienostuneella... ehkäpä moottoritekniikan puolella CDI on hienostuneempi (modernimpi), mutta itse kuuntelisin mieluummin esikammio-vitosen kurnutusta, kuin suoraruisku-nelosen nakutusta.

Vaikea valita, ehkä kuitenkin itse kallistuisin joka tapauksessa esikammiokoneen puolelle.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Mauri H. kirjoitti:...suorituskyky on riittävä ja kulutus on aika lailla samoissa molemmilla koneilla...
TD tuntuu mielestäni käytännössä hiukan tehokkaammalta. Ilmeisesstikin aika selvästi mukaan tulevan turbon ansiosta. W202:n 250 turbo-diesel on moniventtiilinen, ja siksi hieno kone. 220 CDI:ssä on mainio suorituskyky mutta se tulee niin tasaisena, että se ei saa suupieliä samalla samalla tavoin nousemaan korviin saakka.

Totta on, kuten Mauri H. sanoi, että TD on pomminvarma laitos - kunhan ei kantta varomattomuuttaan halkaise (haku löytää aiheesta paljon juttua). CDI puolestaan on tietokoneajan kone ja siksi sen sekoillessa nousee pala helposti kurkkuun jos laitos alkaa kakistella vaikka ei ole mitään näkyvää vikaa.

Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta samalla kun CDI tuli W202:een, myös automaatti vaihtui elektroniseksi (tämä siis relevanttia jos olet kiinnostunut automaatista). Tämä uusi laatikko on ihan eri maata vanhan kanssa. Uusi automaatti on niin hyvä, että henkilökohtaisesti tuskin viitsisin edes harkita TD-automaattia. Toiminta on hienoa ja viides vaihdekin löytyy.

Summasummarum:
Manuaalivaihteinen TD on mielestäni erittäin järkevä vaihtoehto. Yllätyksiä ei tule ja suorituskyvyssä on menoa ja meininkiä.
CDI on uudemman sukupolven kone ja uutuudessa on aina tiettyä hohtoa.
Jos katsotaan automaattiautoja, CDI uudella automaatilla olisi valintani.
:arrow: Itse varmaankin ottaisin "tietokoneriskin" ja laittaisin rahani lopulta CDI:hin.

...jos harkitset jo lähtökohtaisesti koneen virittämistä, en voi välttää kysymystä: Miksi et hankkisi 200CDI:tä ja chippaisi sitä? Konehan on ohjelmaa lukuunottamatta kokolailla sama kuin 220. Ja ellet aivan älyttömiä tehoja/ vääntöjä hae, niin uskon 200-voimansiirron kyllä kestävän.

-T
haju
Sisäänajossa
Sisäänajossa

En hae lähtökohtaisesti lisätehoja, vaan hyvää autoa jolla on miellyttävä ajaa ja jota ei tarvitse joka toinen viikko viedä pajalle. Tosin kun olen seurannut tätä forumia, niin jonkin aikaa mersun omistaneet varovasti kyselevät lisätehojen perään, niin voi käydä myös minulle :)
Käytetyn kun ostaa niin koskaan ei tietenkään voi olla varma ja vielä kun mukanan on Saksa momentti. Ei suomiautokaan ole poisuljettu vaihtoehto. Tuntuu vain C sarjan hinnat olevan aika huipussaan.

Tällä forumillakin myynnissä oleva C 250 td farkku on siis "vanhemmalla" automaatilla. Onko tämä nelivaihteinen? Itse olen ajanut kyllä tuota cdi tomaattia mutta onko tosiaan td:n automaatti huomattavasti "sivistymättömämpi" ?
Mauri H.
Valvoja
Valvoja

haju kirjoitti:Tällä forumillakin myynnissä oleva C 250 td farkku on siis "vanhemmalla" automaatilla. Onko tämä nelivaihteinen? Itse olen ajanut kyllä tuota cdi tomaattia mutta onko tosiaan td:n automaatti huomattavasti "sivistymättömämpi" ?
Ei ole, ja vanhemmassa on kyllä parempaa se että se on helpommin säädettävissä ja korjattavissa. Mielestäni näissä vanhemmissakin on todella hyvät laatikot, kestävät, mukavat ja johdonmukaiset. Ilmeisesti vanhempi laatikko on myös lujempi.

Tuota 250 TD:tä on saanut 95-97 sekä normaalilla nelivaihteisella että elektronisella viisivaihteisella, sitten 97-00 oli vain viisivaihteinen elektroninen tuotannossa.
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija

Mauri H. kirjoitti: Ja vääntöä on TD:ssä laajemmalla alueella.
.
Eerola kirjoitti: TD tuntuu mielestäni käytännössä hiukan tehokkaammalta. Ilmeissestikin aika selvästi mukaan tulevan turbon ansiosta.
Menee lauselmukset osittain ristiin. Omien kokemuksieni mukaan 220 CDI vääntää hyvinkin vahvasti heti alta 2000 r/min. Pienillä kierroksilla siinäkin on pieni turboviive isosta kiinteäsiipisestä turbosta johtuen. Mauri tuossa mainitsikin suurien tehojen kutittelussa onkelmaksi muodostuvan CDI:n turbon pienuus. Onko näin? Onko TD:ssä sitten paljonkin isompi turbo? Ei
tässä nyt juuri ole tietolähteitä käsillä. Muistelisin 220 CDI:n suurimman ahtopaineen olevan 1,2 bar.

Tehojen kutittelun helppous riippuu hyvin pitkälti siitä millaisia tehoja halutaan. Kyllä CDI:stäkin saadaan pelkällä lastulla noin 150-165 hv.

Niin onhan viisi pyttysessä tietysti oma fiiliksensä.
Mauri H.
Valvoja
Valvoja

Leka kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti: Ja vääntöä on TD:ssä laajemmalla alueella.
.
Eerola kirjoitti: TD tuntuu mielestäni käytännössä hiukan tehokkaammalta. Ilmeissestikin aika selvästi mukaan tulevan turbon ansiosta.
Menee lauselmukset osittain ristiin. Omien kokemuksieni mukaan 220 CDI vääntää hyvinkin vahvasti heti alta 2000 r/min. Pienillä kierroksilla siinäkin on pieni turboviive isosta kiinteäsiipisestä turbosta johtuen. Mauri tuossa mainitsikin suurien tehojen kutittelussa onkelmaksi muodostuvan CDI:n turbon pienuus. Onko näin? Onko TD:ssä sitten paljonkin isompi turbo? Ei
tässä nyt juuri ole tietolähteitä käsillä. Muistelisin 220 CDI:n suurimman ahtopaineen olevan 1,2 bar.

Tehojen kutittelun helppous riippuu hyvin pitkälti siitä millaisia tehoja halutaan. Kyllä CDI:stäkin saadaan pelkällä lastulla noin 150-165 hv.

Niin onhan viisi pyttysessä tietysti oma fiiliksensä.
Tarkoitinkin tuolla laajemmalla alueella sitä että TD säilyttää huippuvääntönsä 1000 kierrosta korkeammalle kuin CDi, TD on todellakin kierroskone, kuten edeltäjänsäkin. Olikohan niin että tuossa varhaisessa CDi:ssä ei ollut muuttuvasiipistä turboa? TD:ssä kuvittelisin olevan sama KKK kuin tuossa omassa (tai vastaava), siinä riittää kokoa jo jonkinlaisiin tehoihin (200 hv) mutta mitään kauheita superturbo - lukuja silläkään ei saa.

Numeroarvoja:

220 CDi
125 Hv / 4200
300 Nm / 1800-2600

250 TD
150 Hv / 4400
TD 280 Nm / 1800-3600
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija

Mauri H. kirjoitti:Tarkoitinkin tuolla laajemmalla alueella sitä että TD säilyttää huippuvääntönsä 1000 kierrosta korkeammalle kuin CDi, TD on todellakin kierroskone, kuten edeltäjänsäkin. Olikohan niin että tuossa varhaisessa CDi:ssä ei ollut muuttuvasiipistä turboa? TD:ssä kuvittelisin olevan sama KKK kuin tuossa omassa (tai vastaava), siinä riittää kokoa jo jonkinlaisiin tehoihin (200 hv) mutta mitään kauheita superturbo - lukuja silläkään ei saa.

Numeroarvoja:

220 CDi
125 Hv / 4200
300 Nm / 1800-2600

250 TD
150 Hv / 4400
TD 280 Nm / 1800-3600
Aivan, ei CDI-moottorinen edes kierrä hirveästi maksimi teholukujen esiintymiskierroksia korkeammalle. Ja puutumisilmiö tulee esiin max. tehokierroksien jälkeen. Mutta onko se sitten hyvä vai huono asia?

Ei ole tosiaan tuossa muuttuvageometristä turboa. Tuli vasta 143 hv:n versioon. Lähteiden käsilläolon puuttuessa joudun taas turvautumaan muistiin :arrow: CDI:ssä on Garretin ahdin, mutta kokoa en muista.
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija

haju kirjoitti:Mitä kaikkea tuohon faceliftiin sitten kuuluu?
Itse asiassa facelift tuli jo -97 vuoden puolella :oops: Ulkonäkö säilyi melko pitkälle samana, vaikka puskurit, helmat, korinsuojalistat ja maski ovatkin erilaisia. Pieniä teknisiä muutoksia tuli muutama sata. Varuste puolella tapahtui melko paljon. Mm. seuraavat varusteet tulivat vakioiksi: ASR-luistonesto, BAS-hätäjarrutustehostin, sähköikkunat eteen kaikkiin malleihin, pyyhkimen kertapyyhkäisy, elektroninen virta-avain, sivuturvatyynyt, turvavyönkiristimet, huoltonäyttö

250 TD:ssä ei ole samaa turboa kuin sata-kaks-nelosen turbodieseleissä. Ainakin Garretin valmisteita siinä on käytetty. Voi olla myös KKK:n
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tottakai CDI.... hmm ehken olen jäävi sanoon kun edelliset oli 170cdi ja 220 cdi :)
PM
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja PM »

"Dieselit ovat laiskoja ja ne savuttaa."
MOT, tuokin seisoo kuin tossu p*skassa ja savuaa. 8)

Kuva
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
sl350
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Re: c 250 td vai c220 cdi ?

Viesti Kirjoittaja sl350 »

haju kirjoitti:Tervehdys mersumiehet!

Nyt tarvis lyhyen oppimäärään c sarjan dieseleihin,

Tuli äkillinen tarve saada mersu ( mitta täyteen opelin kanssa :evil: ) ja suunta on saksaan. Aiemmin en ole tähtikeulaa omistanut. Hankin c sarjan farkkudieselin sportpaketilla, mutta kumpaan minun kannattaisi kääntyä, cdi:hin vai vanhempaan td:hen? vanhempihan on 150 hv ja cdi:ssä jotakin 125hv. Eroavatko autot muuten kuin koneen osalta? Olen löytänyt molemmilla koneilla hyvän oloisia autoja, mutta hinnoittelu on aika mielenkiintoinen, niin ja automaatti pitää vielä olla :lol:

cdi koneistahan on saanut vuodesta -99 alkaen (korjatkaa jos olen väärässä), Jotkut -98 td:t ovat kuitenkin kalliimpia kuin cdi:t. Houkuttelisi vähemmän ajettu td, mutta siitä joutuu pulittamaan jonkin verran enemmän kuin cdi koneesta. Onko td koneena parempi vai huonompi kuin cdi :?:

Muitakin vinkkejä otetaan vastaan mersun hankintaan liittyen.
Painin itse saman vaikeuden kanssa, päädyin 250dt:hen enkä ole valintaani katunut. Viisivaihteinen automaatti toimii ku ajatus ja pieni kulutuslisä verrattuna CDI:hin ei harmita. Rauhottaa kun tietää että näillä peleillä on vedetty karmee määrä metrejä. Jos korimalleja verrataan niin itse tykkään enemmän mallista ennen faceliftiä, on jotenkin solakamman näköinen(matalan alustan kanssa) varsinkin sedanina. Omallani on ikää jo vuosia mutta todellisia kilsoja takana alle 70.000. Valitset kummin tahansa, uskon että olet tyytyväinen.
BMW E31 850i V12
BMW K1300S-09
BMW 330iA Cabrio m-sport-09ex
BMW K1200S -07ex
CLK 320 CDI-06 AMG style ex
C 270 CDI -05ex
CLK 270CDI -03ex
C 250dt -96ex
MB 350sl-75 ex
haju
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Nyt on sitten pitkällisten miettimisten jälkeen päädytty 250 tdt:n hankkimiseen. Tilaus lähtee vuoden vaihteen jälkeen ja katsellaan about 96-98 malleja sportpaketilla ja automaatilla. Toki jos jokin ihmeellisen edullinen ja hyvä cdi sattuu niin sitä voidaan harkita. En lähde itse kikkailemaan sinne vaan annoin homman ammattilaiselle. Mielenkiinnolla jään odottelemaan mitä sieltä nousee esiin. Toivottavasti helmi-maaliskuussa ajelen hienolla tähtikeulalla.

Sain kuin sainkin lopulta opelini hävitettyä :D :D ja hankin väliajaksi -01 hdi xsara breakin :oops: ( elekää nyt niin hirveesti naurako..) ihan käypä peli tuntuu olevan.

Ilmoittelen miten homma toimii ja auto kulkee kun saan sen hankittua. Onneksi ei ole paniikkia, joten voin odotella sitä oikeaa :mrgreen:
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Moi!
Uskon, että valitsit hyvin. Tuo Sport-paketti (tai vähintään Esprit-alusta) on minun mielestäni "must" W202:een: auto näyttää todella paljon paremmalta matalalla alustalla kuin pelkkänä Classicina.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
juhos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja juhos »

Timo L. kirjoitti:Moi!
Uskon, että valitsit hyvin. Tuo Sport-paketti (tai vähintään Esprit-alusta) on minun mielestäni "must" W202:een: auto näyttää todella paljon paremmalta matalalla alustalla kuin pelkkänä Classicina.
Samaa mieltä. Itellä on Saksasta hommattu -97 Elegance farkku ja alustasarjanhan siihen joutuu ens kesäksi hommaamaan.

Kannattaa olla muuten tarkkana ostaessasi autoa, että automaattilaatikko on
kunnossa. 722.6-tyypin viisportaisessa automaatissa on esiintynyt tyyppivikaa. Jarkko S. tietää asiasta tarkemmin.
C220TD -97
Vastaa Viestiin