w 201 takapään puslat!! MIKÄ OSA? Kuva lisätty

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pete190D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Su 16.10.2005 19:54

w 201 takapään puslat!! MIKÄ OSA? Kuva lisätty

Viesti Kirjoittaja Pete190D »

Tiedän joo että tästäkin aiheesta on kirjotettu se miljoona kertaa, mutta kirjotanpa silti lisää.. Auto vaeltaa jonkin verran ja pitäisi uusia takapäähän puslia ni mitkä puslat vaikuttaa eniten tuohon vaeltamiseen??.. tottakai kannattaisi vaihtaa kaikki samalla kertaa, mutta nyt tartteisi tietää ne eniten "vaeltamista" aiheuttavat nivelet!! tai onko jotain muita vaihtoehtoja mitkä aiheuttaisi tuota edellämainittua.. tyhjällä tankilla tuntee selkeämmin vaeltelun.. :roll: Eli nuo pitäisi uusia ja tartteisin osan tilaamisia varten oikean "nimikkeen"!! Kiitoksia jo etukäteen!! Kuva
Viimeksi muokannut Pete190D, Ma 15.01.2007 19:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei tippa tapa, mut tipasta voi tulla tapa!
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja IsoE »

Vaimon autoon vaihdettiin tänään uudet raidetangot taakse. Öljynvaihtohuoltoon kun meni niin vihjaisin vaeltelusta ja tuollaiset oli vaihdettu.
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Pahiten kuluu alapitkittäinen ja se aurauksen säätötanko.

Samaten kulutustavaraa on ne apurungon ja korin väliset etummaiset puslat.

Kuin myös usein kuluvat ne alatukivarren ulommat nivelet "narinanivelet"
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1301
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Mulle vaihdettiin nuo alatukivarren etummaiset kumit,mutta ei oireena niinkään ollut vaeltelu,muuten vaan surkea ajotuntuma ja epämääräisyys.Maineikas Vänttinen(korjaamo T:re) sanoi ettei takimmaiset puslat mene koskaan rikki.(?).Ehkä niitä silti on tarpeen vaihtaa,en tiedä.Tuosta lauselmasta voisi kyllä päätellä että niihin ei tarvinne kajota ollenkaan.
Kyllä asiantunteva korjaamo löytänee hyvinkin niistä tukivarsista(tai puslista) sen vaihtoon menevän.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja IsoE »

Ei vetele auto enää eli korjaantui vika. Miten muuten on mahdollista että ratti on nyt vinossa jos takapäähän vaihdettiin osia :shock: :? :?:
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Avatar
JUKE65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 13.12.2006 00:05
Paikkakunta: OULUN SEUTU

Viesti Kirjoittaja JUKE65 »

Jäänyt takapyörien kulmat säätämättä.Peräpää "kampeaa".Joudut ohjauksella korjaamaan suunnan.
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1301
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Mitäs autoosi siis vaihdettiin?Omaani ei ole vaihdettu vuoden sisällä mitään tankoja,vain iskareita,jousia ja ne etummaiset puslat,mutta jossain vaiheessa alkanut puoltamaan ojan puolelle.Olisikohan syytä säädättää varmuuden vuoksi?
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
biglimited
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 397
Liittynyt: Ke 03.01.2007 16:55
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja biglimited »

Omaan w201 säädettin 4-pyöräsuuntauksessa muutama viikko sitten, sillä alustaa madallettiin hieman lisää alkuperäisestä sportline alustasta. Mataluudesta johtuen camber/caster, jompikumpi siis, oli asentajan mukaan säädetty "loppuun" ja johtuu nimenomaan alustan madalluksesta.. Auraus toki säätyi kohdilleen, mutta muut jäi hieman ihanteesta. Välyksiä ei etupäässä havaittu.

Nyt harmittaa että auto vetää vasemmalle, tosin vähän, mutta kuitenkin! Renkaat eivät ole uudet joten ajattelin etä voihan sekin vähän haitata? En viitsis maksaa 60€ toisen kerran kun juuri säädetty.. Onko muilla enempi madalletuilla vastaavia säätöongelmia?
Sakemannicäbi
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja IsoE »

JUKE65 kirjoitti:Jäänyt takapyörien kulmat säätämättä.Peräpää "kampeaa".Joudut ohjauksella korjaamaan suunnan.
Ei se puolla mihinkään. Menee suoraan kuin juna vaikka irroittaa ratista. Se on totta että kehoittivat menemään kesärenkaat alle laitettua nelipyöräsuuntaukseen. Nyt ovat n. samoissa arvoissa mitä vanhat tangot oli.
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Avatar
Pete190D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Su 16.10.2005 19:54

Viesti Kirjoittaja Pete190D »

nyt tuli katteltua tarkemmin takapäätä kun pääsi montulle ja syykin löytyi ja lisäsin kuvan osasta mistä tartteisin "virallisen" nimen, jotta saan tilattua osan!
Ei tippa tapa, mut tipasta voi tulla tapa!
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12790
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ainoo tanko missä nivel , eli

malli kl-varaosat: " Taka-akseliston säätötanko nivelpäinen " taikka mallia motonet : "Säätötukitanko "
Avatar
Pete190D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Su 16.10.2005 19:54

Viesti Kirjoittaja Pete190D »

Kiitos paljon! :D
Ei tippa tapa, mut tipasta voi tulla tapa!
Avatar
kualeppi2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Ke 25.10.2006 12:33
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kualeppi2 »

tuo että ratti on vinossa johtuu siitä, että takapään auraus/kulkukulma on säätämättä. Eli autosi kulkee kuin ajokoira perä hieman sivussa ja joudut korjaamaan kulkukulmaa kääntämällä rattia vasten takapään kulkukulmaa, vaikkakin auto menee suoraan ja ei vetele, mutta ratti on kokoajan hieman sivussa. Voi olla myös mahdollista että takapää on säädetty kuluneilla osilla ja nyt kun osat on uusittu kulkukulma heittää. :roll:
Meleko varmasti ehkä kyllä... Tahi sitte ee...
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja IsoE »

Miksi aurauskulmat kannattaa säätää kesärenkailla eikä talvirenkailla? Molemmissa sama halkaisija mutta kesärenkaat 5mm ulompana(talvi ET40, kesä ET35). Jos säädättää nyt talvirenkailla niin syökö sitten kesäkumit piloille?
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Avatar
Pete190D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Su 16.10.2005 19:54

Viesti Kirjoittaja Pete190D »

eipä vaella enää kun on uudet tangot alla.. kulkee taas kuin juna.. :D ja kiitokset vaan taas tiedoista!! :D
Ei tippa tapa, mut tipasta voi tulla tapa!
Vastaa Viestiin