300 turbodiesel äänet

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
J5
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ma 03.04.2006 10:43
Paikkakunta: Vantaa

300 turbodiesel äänet

Viesti Kirjoittaja J5 »

OM606 vuodelta -97 pitää tällaista kalkatusta:

http://www.yourfilehost.com/media.php?c ... VOC004.WAV

Saako tuosta selvää onko nostajat vai suuttimet vialla vai jotain muuta?

Nakutus kuuluu selvimmin tyhjäkäynnillä ja n. 1000 rpm ja katoaa sitten kun kierrokset nousee n. 1400 rpm yli. Tuossa filessä kierrokset käy n. 1500 rpm, moottori on lämmin. Ääni kuuluu sekä lämpimänä että kylmänä.
kääkkänä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 06.01.2007 14:27
Paikkakunta: ii

Viesti Kirjoittaja kääkkänä »

kannentiivisteen vaihto. ongelmana on että venttiilit painuvat seeteihin liian syvälle. minulla oli jopa kolmesta taipunut varsi kertyneen karstan vuoksi.Tyyppivika kertyvän karstan vuoksi.
Avatar
J5
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ma 03.04.2006 10:43
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja J5 »

kääkkänä kirjoitti:kannentiivisteen vaihto. ongelmana on että venttiilit painuvat seeteihin liian syvälle. minulla oli jopa kolmesta taipunut varsi kertyneen karstan vuoksi.Tyyppivika kertyvän karstan vuoksi.
Eli kannen irrotus olisi edessä :cry: Onkohan tuossa koneessa kannen irrotuksessa jotain erityistä hankaluutta?

Mihin kohti karsta kerääntyy että aiheuttaa venttiilien painumisen syvemmälle seeteihin, ja miten se oikeastaan aiheuttaa tuon äänen? Äkkipäätä luulisi karstan kerääntyvän venttiililautaseen niin että ne ei painu enää kunnolla kiinni ja alkaisi vuotaa?

Milläs kilometrimäärillä tällaista oiretta "pitäisi" syntyä, vai riippuuko täysin ajon laadusta?

Saiskohan niitä karstoja poistettua vähän kovemmalla ajolla tai jollain ihmeaineella :?:
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Eikös ne kaikki OM606:t pidä tollasta kalkatusta kylmänä?? :shock:
kääkkänä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 06.01.2007 14:27
Paikkakunta: ii

Viesti Kirjoittaja kääkkänä »

ei kunnossa oleva pidä.minulla oli varsissa lähes lautasten levyiset karstamöykyt.eihän se pakko ole aukaista ennen kuin alkaa vaivaamaan käyntiin lähtöä.
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Ei hemmetti älä vaan kantta irrota tuon takia, eikös tuo nyt ole ihan ilmiselvä suutinääni... Esim. roska jossain suuttimessa tjsp. Vois ekana jossain dieselikorjaamossa nostaa ja putsauttaa suuttimet? Itsellä nimittäin piti samanlaista ääntä suuttimien tiivisteiden vaihdon jälkeen jonkin aikaa, kun oli jotain skeidaa suuttimessa...
kääkkänä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 06.01.2007 14:27
Paikkakunta: ii

Viesti Kirjoittaja kääkkänä »

paahan tosiaan jotain ihmeainetta.mitä luulet tapahtuvan karstan irrotessa venttiililtä? jos epäilyttää,käytä imusarjaa irti ja yritä kurkistaa venttiileille.
kääkkänä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 06.01.2007 14:27
Paikkakunta: ii

Viesti Kirjoittaja kääkkänä »

eihän suuttimia tarvitse irroittaa koeponnistusta(tarkastusta) varten. kyllä sen voi tehdä paikallaankin,eikä maksa paljoa,muistaakseni 30 Diesel Turusella.
Avatar
woke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 698
Liittynyt: To 09.02.2006 22:32
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja woke »

Kyllä kai se suuttimista kuuluu... Mullakin vähän raksuttaa mutta eipä tuo ole vielä haitannu kun muuten toimii aivan hyvin eikä savuta ja kulutuskin on aisoissa... Siitä kartsasta että eikö se kerry lähinnä siihen venttiililautasen päälle eikä siihen seetiin...?
W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
kääkkänä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 06.01.2007 14:27
Paikkakunta: ii

Viesti Kirjoittaja kääkkänä »

totta on että karsta keräytyy venttiiliin, lautaselle ja varrelle, eikä seetiin.
tyyppiongelma vain on että sekä seeti että venttiilin lautanen tahtovat kulua nopeammin kuin esim. 124:sa ja välyksen katoamisen myötä venttiilit alkavat kantamaan. kyllä tämäasia on korjaamoilla tiedossa.
humina
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: Ke 08.03.2006 07:23
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja humina »

Itsellä pitää tuo samanikäinen vitoskone aikalailla samanlaista ääntä kylmänä, mutta siihen auttaa kun meisselillä hiukan kampeaa hihnankiristimen iskarin yläpäätä kiristimen ja kannen välistä. Ilmeisesti se kuminen pusla alkaa itsellä olemaan väljä.
toyota

exät:
C 220T CDI Avantgarde -01
C 250 TDT Elegance -97
250 TD -92
190 E -92
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

humina kirjoitti:Itsellä pitää tuo samanikäinen vitoskone aikalailla samanlaista ääntä kylmänä, mutta siihen auttaa kun meisselillä hiukan kampeaa hihnankiristimen iskarin yläpäätä kiristimen ja kannen välistä. Ilmeisesti se kuminen pusla alkaa itsellä olemaan väljä.
Iskari vaihtoon. Samalla tarkastat, että laturin vapaakytkiin on ehjä, muuten iskari ei kauaa kestä.
Ei oppinut olutta ojaan kaada
humina
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: Ke 08.03.2006 07:23
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja humina »

No on tuo nyt ainakin yli kymmenen tuhatta kestänyt.

Siis se on ilmeisesti sillä tavalla väljä, että prikka iskarin yläpään ja kannen väliin auttaisi asiaan.
toyota

exät:
C 220T CDI Avantgarde -01
C 250 TDT Elegance -97
250 TD -92
190 E -92
hessut32
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 404
Liittynyt: Ke 08.12.2004 23:41

Viesti Kirjoittaja hessut32 »

epäilisin suutinvikaa!
Avatar
J5
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ma 03.04.2006 10:43
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja J5 »

humina kirjoitti:Itsellä pitää tuo samanikäinen vitoskone aikalailla samanlaista ääntä kylmänä, mutta siihen auttaa kun meisselillä hiukan kampeaa hihnankiristimen iskarin yläpäätä kiristimen ja kannen välistä. Ilmeisesti se kuminen pusla alkaa itsellä olemaan väljä.
Huomasin kyllä justiin tuon vian omassanikin kun aloin ääniä kuuntelemaan. Iskarin yläpään pusla on väljä, laitoin alumiiniteippiä tilapäiskorjauksena väliin niin se hiljeni. Mutta edelleen on tuo toinen kalkatus.

Viskon vaihdoin joku aika sitten kun siinä oli laakeri sökö ja kolisi. Tuntuu mersussa noita kolinoita riittävän... :roll:

Laturin vapaakytkin sentään tuntui olevan ehjä.
Avatar
J5
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ma 03.04.2006 10:43
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja J5 »

masaf1 kirjoitti:Ei hemmetti älä vaan kantta irrota tuon takia, eikös tuo nyt ole ihan ilmiselvä suutinääni... Esim. roska jossain suuttimessa tjsp. Vois ekana jossain dieselikorjaamossa nostaa ja putsauttaa suuttimet? Itsellä nimittäin piti samanlaista ääntä suuttimien tiivisteiden vaihdon jälkeen jonkin aikaa, kun oli jotain skeidaa suuttimessa...
Yritin paikallistaa ääntä puukeppi korvalla ja kalkatus tuntuisi kuuluvan kun laittaa kepin polttoaineputkeen kiinni. Mutta en saanut paikallistettua yhtä joka pitäisi selvästi kovempaa ääntä kuin muut.

Kannattaiskohan kokeilla jotain Fortea tms. ruiskunpuhdistusainetta ennenkuin käytän jollain pajalla?
Avatar
J5
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ma 03.04.2006 10:43
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja J5 »

kääkkänä kirjoitti:ei kunnossa oleva pidä.minulla oli varsissa lähes lautasten levyiset karstamöykyt.eihän se pakko ole aukaista ennen kuin alkaa vaivaamaan käyntiin lähtöä.
Kone kyllä käynnistyy ja käy muutenkin hyvin. Eikös tehotkin jo ole vähissä jos on noin paljon karstaa? Sitä ei tietysti välttämättä huomaa jos ei pääse vertaamaan toiseen samanlaisen.

Taidan ensi tutkia suuttimet ja jos ei niistä vika löydy niin sitten voisi ehkä irrottaa imusarjan ja yrittää kurkkia venttiileitä ennenkuin alan kantta irrottamaan. Kertyykös karsta nimenomaan imuventtiileihin?
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Suuttimet irti ja testiin, alipainepumppu voi kolista myös, tarkastaa ettei pultit löysällä.
kääkkänä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 06.01.2007 14:27
Paikkakunta: ii

Viesti Kirjoittaja kääkkänä »

Toistan. testiä varten suuttimia ei tarvitse irroittaa.
Voit kokeilla itse Forte käsittelyä.
Putsari täytetään Fortella,käynnistetään ja annetaan käydä hetken,sammutetaan ja annetaan aineen vaikuttaa suihkuissa jonkin aikaa (10 min).
Muuten,paljonko on mittarissa ?
Avatar
J5
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ma 03.04.2006 10:43
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja J5 »

Täytyypä yrittää tuota helpointa korjausta eli fortea ensin.

Mittarissa on 180 tuhatta.
Vastaa Viestiin