290 TD, vääntö/teho vaihtelee

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

290 TD, vääntö/teho vaihtelee

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

Moottorin vääntö tai teho tuntuu vaihtelevan. Nähtävästi se on nimenomaan vääntö joka muuttuu. Olen seurannut moottorin käytöstä jo pitkään. Aluksi luulin pelkäksi kuvitelmaksi. Mutta ei. Välillä on potkua niin että kuivalla asfaltilla meinaa auto lähteä lapasesta. Ja taas välillä, ei märällä pinnalla meinaa saada edes ASR valoa vilkkumaan. Parhaat vedot tulee yleensä sillon, kun moottori on ensiksi ajettu lämpimäksi ja sitten auto otetaan käyttöön puolilämpimänä.

Moottori on lastutettu. Kaikki tuntuu olevan ihan kunnossa eikä normaaliajossa ole mitään erikoista. Harmittaa vaan vietävästi kun auto ”tykittään” vain satunnaisesti :mrgreen: . Aiheuttaisiko ilmamassa mittari tallaisia oireita, vai olisiko jokin muu juttu joka kannattaisi tarkistaa.

Tämä on vaivannut jo pitempään ja olisin tyytyväinen jos saisin jotain vinkkiä asian selvittämiseksi. :roll:
W210 290TD T
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Itsellä oli saman kuuloiset ongelmat kun oli hukkaporttia ohjaava paineenmuuntaja sökö. Kun ilmat viilenivät ja moottori oli kylmä eivät ahdot nousseet juuri ollenkaan. Tuntui ettei autossa ole mitään tehoja. Kun moottori lämpesi tai ulkoilma oli lämpimämpi toimi normaalisti. Kokeile vaikka vaihtaa pakokaasunkierrätyksen ja hukkaportin paineenmuuntajat keskenään. Jos vika muuttuu löytyy vika toisesta paineenmuuntajasta. Paineenmuuntajat löytyvät ilmanpuhdistajankotelon kyljestä.
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

Jani M kirjoitti:Itsellä oli saman kuuloiset ongelmat kun oli hukkaporttia ohjaava paineenmuuntaja sökö. Kun ilmat viilenivät ja moottori oli kylmä eivät ahdot nousseet juuri ollenkaan. Tuntui ettei autossa ole mitään tehoja. Kun moottori lämpesi tai ulkoilma oli lämpimämpi toimi normaalisti. Kokeile vaikka vaihtaa pakokaasunkierrätyksen ja hukkaportin paineenmuuntajat keskenään. Jos vika muuttuu löytyy vika toisesta paineenmuuntajasta. Paineenmuuntajat löytyvät ilmanpuhdistajankotelon kyljestä.
Tota täytyy kokeilla ihan uteliaisuuttaan. 8) Itselläni tehon vaihtelu on kuitenkin lähinnä toisin päin. Hieman viileenmällä koneella ja viileenmällä ilmalla potkua tuntuisi olevan eniten. Tämä mainittu ilmiö tehoissa tai sen muutoksessa on sen verran epämääräinen että aluksi oli vaikeaa määrittää milloin tehot muuttuu. Muutos ei myöskään ole on/of. Joskus vaan moottori tuntuu laimeammalta ja joskus se potkaisee selkeemmin. Automaattilaatikkokin hieman hämää tehojen arvioimista perstuntumalla. :roll:


Foorumilla on varmaan joku vaihtanut mm. ilmamassamittarin. Millainen vaikutus ton mittarin vaihdoksesta on tullut. :?:
W210 290TD T
Avatar
mizemaze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Ke 19.10.2005 15:43
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mizemaze »

Noista 290 TD koneista menee kuulemma tosi harvoin ilmamassamittari rikki (sanoi Jyväskylän veho). Jos haluat niin sen voi puhdistaakkin, itse käytin toimenpiteeseen elektroniikan puhdistusainetta jota sai spraypullon Biltemasta muutamalla eurolla. Omassa ei ollut vaikutusta mutta jotkut ovat saaneet siitäkin avun.

On muuten sitten tosi kallis tuo MAF 290td:seen. KL-varaosillakin n. 360 Euroa. Veholla 600 Euroa... Ihan huvikseen ei kannata vaihtaa...

Itsellä vika oli selvempi, kone meni vikatilaan ja puutui tosi pahasti. Kaikkien kokeilujen jälkeen vika löytyi pakokaasun kierratyksestä eli EGR:stä. EGR:n putki irti -> vika korjaantui ja tehon lisäys oli ainakin 20%-30%!!

Suosittelisin kokeilemaan ottaa se EGR letku irti ja tulpaksi sopivan kokoinen tiukka pultti. Se ei riko mitään, tiesi viisaammat kertoa!

Todellisuudessa vika oli alipainevuoto tuossa egr:ssä. Ja siksi turbon hukkaportti ei mennyt kiinni josta seurasi huonot tehot ja koneen vikatila.

Nyt toiminut letku irti 10000km aivan kuin uusi!

Toivottavasti vika löytyy!
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

mizemaze kirjoitti:On muuten sitten tosi kallis tuo MAF 290td:seen. KL-varaosillakin n. 360 Euroa. Veholla 600 Euroa... Ihan huvikseen ei kannata vaihtaa...
Totta, tiedän ton värkin hinnan ja siksi sen toimintaa kyselenkin. pelkästään kokeilumielessä en viitti vaihtaa. Puhdistanut olen sen parikin kertaa ilman mainittavaa vaikutusta.

Vikatilassa moottori ei ole. Huonoimillaankin kone kyllä ottaa kierroksia, mutta kunollinen veto puuttu. Ja vois tähän lisätä vielä, että kunnon veto puuttuu nimenomaan vähän alemmilla kieroksilla, joskin yläkieroksillakin on moottori silloin vähän tukkoisen olonen. (miten tonnyt oikein kuvaisi :oops: )

Mitkäköhän anturit on sellaisia jotka voisivat olla tekemisissä lämpötilojen kanssa.
Kaippa minä olisin kohtuullisen tyytyväinen moottoriin nytkin, jos siitä ei välillä irtoisi oikein kunollista repäsyä. ..Miksi auto ei aina kiihdy yhtä hyvin :cry: :oops: :?:
W210 290TD T
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

Kiitos vastauksista.
Tiedän että esittämäni murhe ei ole kovin suuri, mutta sen laatuinen että oikean vastauksen löytyminen saataisi kertoa jotain muillekin. Vai onko niin että kukaan ei ole huomannut tehojen ja vääntöjen vaihtelua eri tilanteissa.

Onko joku esimerkiksi vaihtanut 290 koneseen "hiipunutta" ilmamassamittaria. Miten moottorin käytös on tämän jälkeen muuttunut?
W210 290TD T
Avatar
NymiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: Ti 02.03.2004 12:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

Voisiko vika olla automaattilaatikossa.
Tuohan on sellainen "oppiva" laatikko jonka pitäisi mukautua kuskin ajotavan mukaan. Ettei laatikko olisi oppinut taas jotain hölmöä?
S211 280CDI 4matic avantgarde 2007
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
Niittyvilla
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 21.02.2006 14:56
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Niittyvilla »

Valitettavasti ei asiaan parantavaa tietoa, mutta en malta olla tuomatta lusikkaani soppaan. Olen kokenut samat oireet: teho tuntuu epämääräisesti vaihtelevan. Viileällä ilmalla tuntuisi olevan enemmän kohdallaan, mutta milloin mitenkin. Kysyin korjaamolta ilmamassamittarin mahdollista rikkoutumista - vastaus: menee tosin harvoin tässä mallissa.

Ymmärsinkö oikein tuosta aiemmasta: auttaisiko kenties, jos pakokaasunkierrätyksen ottaisi pelistä pois?
Mersuihin koukussa
Nyk. auto E270 T cdi ja
E220 cdi (automaatteja mol.)
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Itsellä on kanssa vähän semmoinen olo niinkuin nuo tehot vaihtelisi ajoittain. Useimmiten syypäänä on kuitenkin luistonesto joka puuttuu nastarenkailla peliin jos vähänkään mutkassa painaa kaasua syvempään. Ja vaikutus tuntuu vielä olevan semmoinen että valo jää välkkymään niin kauaksi aikaa kunnes höllää kaasua vaikka asr:n puuttuessa peliin renkaiden sutimisesta ei enää ole puhettakaan.
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1751
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

mää nyppäsin letkun irti suoraan turbon kellolta ja laitoin tiukan pultin letkuun sit suojasin ton kellon liittimen kuralta.mitään vaikutuksia ajossa ei ainakaan huomaa joten annan olla viritykset paikallaan paitsi leimalle taidan tökätä letkun takas eihän se sillä matkalla vielä kauheasti kerkiä öljyyntyä putkistot varsinkin kun ne on jo pesty puhtaaksi.tosin en ole huomannut mitään tehovaihtelujakaan.
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

Niittyvilla kirjoitti:Ymmärsinkö oikein tuosta aiemmasta: auttaisiko kenties, jos pakokaasunkierrätyksen ottaisi pelistä pois?
Katti ja pakokaasunkierätys on poistettu jo aikanaan.

Onko muuten 96- mallisessa oppiva laatikko?. Mun ajotapa on kyllä aikalailla laidasta laitaan. ... :roll:

Äskettäin kokeilin lämpimän koneen potkua, ja ei sitä liikaa ollut. kunnon kiihdytyksessä sain kyllä aikaan melkoisen savupilven. Pitäisi kai asentaa ahtopainemittari niin näkisi, onko se ahtopaine joka temppuilee.
Kyllä toi häiriö vaan aika hakusassa on, Ei tolla jalkoihin jää, mutta paljon jouhevampaa on ajella, kun vääntöä löytyy kun sitä tarvitaan. 8)
W210 290TD T
peekoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: La 09.12.2006 21:32

Viesti Kirjoittaja peekoo »

Onkos tuon mallin ahdin hukkaportilla vai vnt-siivillä. Jos mallia vnt, niin ainakin noissa vw:n turboissa siipien kääntömekanismi alkaa nokeentumisen seurauksena jumittaa. Ilmenee savutuksena silloin kun ei anna tehoja. Toinen syy siipien toimimattomuuten on vuodot alipaine letkuissa. Tällöin oire on pysyvämpää tehon puutetta.
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

peekoo kirjoitti:Onkos tuon mallin ahdin hukkaportilla vai vnt-siivillä. Jos mallia vnt, niin ainakin noissa vw:n turboissa siipien kääntömekanismi alkaa nokeentumisen seurauksena jumittaa. Ilmenee savutuksena silloin kun ei anna tehoja. Toinen syy siipien toimimattomuuten on vuodot alipaine letkuissa. Tällöin oire on pysyvämpää tehon puutetta.

Kiinteäsiipinen pikku ahdin siinä on. Maksimipaineet on 1,13 kg (nostettu). Tekniikan pitäisi olla kaiken kaikiaan aika simppeliä. Tämä olisikin helpompaa jos vaivat tulisi aina samalla tavalla ja enemmänkin On/OF.

Pidän tätä keskustelua yllä koska ongelman on varmasti vaikea todentaa vaikkapa huollossa. Koska auto on lastutettu, niin ulkopuolisen pitäisi ajella autolla aika paljon että huomaisi tämän väännön eroavaisuuden. Sitä kun ei oikein voi verrata vastaavaan "koskemattomaan" yksilöön.

e320 kirjoitti samansuuntaisista kokemuksista.
Minulla toi asr ei tunnu toimivan muutenkaan. Valo kyllä välkyy mutta renkaat sutii. Jos vääntö (josta tässä on puhetta) on kunnossa ja polkaisee kaarteessa kaasun pohjaan, niin laatikko tiputtaa pienemmälle ja perä lähtee komeaan sivuluisuun.

Väännön puute tuntuu kyllä kovemmissakin nopeuksissa. Tällöin tiettävästi asr ei enää ole edes toiminnassa? :roll:
W210 290TD T
peekoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: La 09.12.2006 21:32

Viesti Kirjoittaja peekoo »

Mulla meni hukkaportin toiminta jäykäksi, kun painekello ja sille menevä letku oli täyttynyt öljy/vesiseoksella (2,9 td sprinter). Tuntui että avas portin herkästi, mutta sulkeutuminen kesti esim. vaihtamisen ajan. Onkos tuossa pitkät ja ohuet letkut paineen mittaukselle, mitkä voisi kerätä öljyä.
PS milläs pumpulla tuo 290 muuten on. Ja onko se hukkaportti sähkö/alipaine ohjattu.
Puralantien ua
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 15.06.2009 21:24
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja Puralantien ua »

Kokeileppa laittaa hukkaportin kelloa ohjaavan solenoidin alipaineletkut yhteen niin että ohittavat sen kellon.
Hukkaportti pysyy alipaineella kiinni ja mikäli se ei sitä kunnolla saa niin tehoa ei ole.
Mä vedin kokonaan uuden letkun sinne solenoidille ja vaihdoin vielä egr solikan ja hukkiksen solikan päikseen niin pelaa. Hukkiksen solenoidille menevä letku kiertää puskurin takaa ja siinä on haarat myös ajovalojen korkeudensäädölle.
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

Kas, vanha topikki on nostettu henkiin -Hyvä :lol:

290 koneessa on Boshin jakajapumppu.

Nyt ei ole kyllä ollu tehon puutetta tänä talvena. Taitaa olla liki sata pollea ylimääräistä näihin keleihin. 8)

Tota letku-hommelia voi tietty kokeilla. Tuppaa vaan auto mennä vikatilaan kaikista vähäisistäkin kokeiluista.

Kesällä uusin kokeeksi ilmamassamittarin, eipä ollu silläkään mitään vaikutusta. (nyt olisi muuten tarjolla ylimääräinen kunnossa oleva ilmamassamittari)
W210 290TD T
Avatar
C 124 320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 756
Liittynyt: Pe 26.12.2003 22:21

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

Meidän E 290 TDT:n tehot hiipuivat ja välillä taas tulivat takaisin. Loppujen lopuksi tehot jäivät kokonaan kateisiin, auto muistutti elävästi W123 200D:tä. Vikamuisti ilmoitti ilmamassamittarin olevan olevan viallinen, mutta ei sen vaihtaminen auttanut, aina vaan sama ilmoitus.

Sitten pistin palasiksi ilmamassamittariin tulevan liittimen ja siellähän se vika oli: yksi piuha oli irronnut liittimestä.
C43 AMG, 560 SEC, 220 Sb, CLS 320 CDI, CLK 320 CDI, E 220 CDI, SL 500, Mach I, Skyline 240 KGT, 2*OG900, niin ja sokerina pohjalla yksi Foortti
Avatar
sakke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ma 28.05.2007 23:35
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja sakke »

Mulla on vähän samaa ongelmaa!? auto on kyllä C250TD ja automaatti lootalla (5 vaihteisella). olen vaihtanut ahtopaineen säätimen uuden ja egr on tukittu, katti poistettu ja ahtoputket/letkut pitäisi olla kunnossa. autoa ei ole ohjelmoitu/lastutettu. mutta siis välillä autossa on todella kova vääntö ja teho, mutta joskus tuntuu että ei ole mitään, tällöin myös tuntuu turbon viive vaihteita vaihtaessa todella suurelta. ja ei myöskään mene vikatilaan, siitäkin on kokemusta ku oli ahtoletku paskana, silloin auto ei mennyt yhtään mihinkään varmaan 50hp oli silloin :lol:
E220CDi w210 -01 Blondi
C220D w205 -17
Vito 116CDi -11
W201 2.3-16v -85
E200CDi w211 -08 (ex)
C180 k -03 (ex)
Vito 111CDi w639 -04 (ex)
300e w124 -91 (ex)
250d w124 -88 (ex)
C250TDT s202 -97 (ex)
C200CDi w203 -04 (ex)
C280 w202 -95 (ex)
C220D w202 -96 (ex)
Vito 110CDi w638 (ex)
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kaverin 290ssä meni jarrutehostajan kalvo puhki. Ei jaksanut alipainepumppu tehdä kunnon alipainetta =
Ei saanut hukkaporttia kiinni.

Moottori otti täyet kierrokset mutta ei ollut voimaa.

Jarrutkin pelasi normaalisti. Mutta tehostajan vaihdon jlk moottori toimi ja jarrut herkistyi. :D

Toki ennen kuin oikea vika löytyi autoa rassattiin iltakausia ennen kuin vika löytyi.
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

Mika.T kirjoitti:Kaverin 290ssä meni jarrutehostajan kalvo puhki. Ei jaksanut alipainepumppu tehdä kunnon alipainetta =
Ei saanut hukkaporttia kiinni.

Moottori otti täyet kierrokset mutta ei ollut voimaa.

Jarrutkin pelasi normaalisti. Mutta tehostajan vaihdon jlk moottori toimi ja jarrut herkistyi. :D

Toki ennen kuin oikea vika löytyi autoa rassattiin iltakausia ennen kuin vika löytyi.
Tossa voisi olla yksi tarkastamisen paikka. Vuotoahan voi olla melkein missä vain. Onkohan joku joskus testauttanut järjestelmän paineita. Miten tai missä olisi mahdollista testata?

Kaikki alipainella tomivat härpäkkeet tuntuisi pelaavan OK. Syksyllä oli kylläkin vuoto valojen korkeuden säätimeen menevässä letkussa. Vuoto ja sen korjaaminen, ei kuitenkaan tuntunut vaikuttavan muiden laitteiden toimintaan.
W210 290TD T
hentar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 356
Liittynyt: Ti 27.07.2004 22:23

Viesti Kirjoittaja hentar »

Minuakin rupesi aihe kiinnostamaan. 290td muuttui eilen vaparin tuntuiseksi.
nollasta sataan kai yli 15 sek. kiertää kyllä tappiin saakka mutta etenkin alakierrosväänto mennyt ohueksi. Pikavaikutelmana että ahdot ei nouse.
Paineanturin kanava ei ole tukkeessa, ilmamassamittarin puhdistin.
Paneudun seuraavaksi hukkaportin ohjauksiin, jospa siellä olisi vuoto tai viallinen solenoidi tai modulaattori.
-Ari
hentar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 356
Liittynyt: Ti 27.07.2004 22:23

Viesti Kirjoittaja hentar »

Voima palautui kun vein alipaineen suoraan hukkaportin kellolle. testasin ensin lainaamalla egr-solenoidia, ei vaikutusta. Kuinkahan haitallinen tila tuo kontrolloimaton ahtopaine on esim vaihteistolle? Eikö vaihtohetkellä pudoteta nimenomaan ahdot alas? (290tdA-96)

Pääsiäisterkuin Ari
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

Voima palautui kun vein alipaineen suoraan hukkaportin kellolle. testasin ensin lainaamalla egr-solenoidia, ei vaikutusta
tänään löytyi yhdestä vm.97 290 mystinen vuoden kummitellut vika!
autosta välillä veto poissa ja savutteli ajoittain,viaksi paljastui riittämätön hukaportin alipaine jolloin portti jää auki ja ahdot ei nouse normaalisti!
alipaine tulee jarrutehostajan putkesta ja haarautuu vänkärinpuoleisessa konehuoneen nurkassa turbon alipaine kellolle ja kabiinin puolelle(lämmityslaitteen säätimet yms)
vikana oli jokin ohjaamon puolella olevan alipaine järjestelmän PIENI vuoto jonka takia alipainetta ei riittänyt turbon hukkaportin alipaine kellolle!
tehostimelta tuleva alipaine putki on todella pieni(sisä n.1.5mm)joten
haaroitin jarrutehostimen putkesta turbolle ja egr:rälle oman alipaine putken ja nyt riittä alipainetta ja auto pelaa kuin unelma!
alipaineen riittämättömyys on helppo todeta kun tunnustelee turbon alla olevaa alipaine kellon vipua ja pyytää toista käynnistämään auton,vivun pitäisi liikkua selvästi heti kun auto käynnistyy!
ML W164
Vastaa Viestiin