Mikä on ABD?
Mikä on ABD?
Pyörän sutiessa ABD valo vilkkuu. Mitä muuta silloin tapahtuu?
Mistä lyhenne tulee?
Ja vaunu oli -98 Sprintteri.
Mistä lyhenne tulee?
Ja vaunu oli -98 Sprintteri.
Eiköhän se ole karvalakkiversio ASR:stä, näin ainakin luulisin...
Eli siis luistonestohan se on.
Lyhenne tarkoittaa ilmeisesti Automatic Bremse Differential eli tasauspyörästön elektroninen lukitus?

Eli siis luistonestohan se on.
Lyhenne tarkoittaa ilmeisesti Automatic Bremse Differential eli tasauspyörästön elektroninen lukitus?
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
ABD = automatic brake differential
Säätelee siis ilmeisesti jarruvoimaa automaattisesti tarpeen mukaan pyörille. ?
Ja eikös tuo ASR (anti slip control?) tule siinä samassa..
Säätelee siis ilmeisesti jarruvoimaa automaattisesti tarpeen mukaan pyörille. ?
Ja eikös tuo ASR (anti slip control?) tule siinä samassa..
Viimeksi muokannut Petri M., Ma 08.12.2003 13:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Ei, vaan se tuli vuoden 2000 faceliftin mukana.Petri M. kirjoitti:Ja eikös tuo ASR (anti slip control?) tule siinä samassa..
ASR säätelee tarvittaessa myös moottorin tehoa (pyörän jarrutuksen lisäksi) luiston lopettamiseksi, kun taas tuo ABD ilmeisesti ainoastaan jarruttaa sutivaa pyörää ABS:n avulla.
Tosin Volsulla tuo ABD tarkoitttaa elektronisesti ohjattua tasauspyörästöä...
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Nyt kun Volsu sotkeentui tähän, niin mainitsemani EBV toimii vain jarrupoljinta käytettäessä, kun ABD vaikuttaisi olevan toiminnassa jatkuvasti. En tiedä käyttääkö Volsu ABD-lyhennettä, mutta tuosta elektronisesta tasauspyörästönlukkoa stimuloivasta laitteesta se käyttää lyhennettä EDS (Elektonische Differential Sperre).Pasi M. kirjoitti:Ei, vaan se tuli vuoden 2000 faceliftin mukana.
ASR säätelee tarvittaessa myös moottorin tehoa (pyörän jarrutuksen lisäksi) luiston lopettamiseksi, kun taas tuo ABD ilmeisesti ainoastaan jarruttaa sutivaa pyörää ABS:n avulla.
Tosin Volsulla tuo ABD tarkoitttaa elektronisesti ohjattua tasauspyörästöä...
ABD on aivan sama kuin EDS. Tuota ABD-lyhennettä on käytetty LT-malleissa vuodesta -97 lähtien.Leka kirjoitti:En tiedä käyttääkö Volsu ABD-lyhennettä, mutta tuosta elektronisesta tasauspyörästönlukkoa stimuloivasta laitteesta se käyttää lyhennettä EDS (Elektonische Differential Sperre).
Meikähän on varsinainen VW-Guru.

Edit: Eli toimintaperiaate on ilmeisesti seuraava:
Toiminta perustuu ABS-pyöränantureiden välittämiin signaaleihin. Mikäli jokin vetävistä pyöristä pyörii nopeammin kuin muut, niin se sutii. Tällöin ABS-ohjainyksikkö käyttää ABS-hydraulipumppua ja ohjaa paineenalaista jarrunestettä sutivalle pyörälle. Pyörän jarru aktivoituu ja tasaa pyörien pyörimisnopeuseroa samalla akselilla, aikaansaaden tasauspyörästön lukkoefektin. EDS vaatii huolellisuutta jarrunesteen vaihdon yhteydessä!
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
No niin ja sehän johtuu siitä, että LT on teknisesti melkein sama auto kuin Sprinter (vaikka moottorit ovat eriä). Henkilöautopuolella VW sitten käyttää EDS-lyhennettä.Pasi M. kirjoitti:[ABD on aivan sama kuin EDS. Tuota ABD-lyhennettä on käytetty LT-malleissa vuodesta -97 lähtien.
Meikähän on varsinainen VW-Guru.]
Toiminta perustuu ABS-pyöränantureiden välittämiin signaaleihin. Mikäli jokin vetävistä pyöristä pyörii nopeammin kuin muut, niin se sutii. Tällöin ABS-ohjainyksikkö käyttää ABS-hydraulipumppua ja ohjaa paineenalaista jarrunestettä sutivalle pyörälle. Pyörän jarru aktivoituu ja tasaa pyörien pyörimisnopeuseroa samalla akselilla, aikaansaaden tasauspyörästön lukkoefektin. EDS vaatii huolellisuutta jarrunesteen vaihdon yhteydessä! [/quote]
Enpä ole huomannut että, jarrunesteen vaihto poikkeaisi normaalista mitenkään. kunhan et laske ilmaa sisään ollenkaan.
luistonesto järjestelmä ei itsessään jarruta käsittääkseni pyöriä, vaan rajoittaa tehoa ? ( enpä näin lonkalta muista )
esp = electronic stability program.
joka kattaa alleen mersuissa kaiken, BAS /ASR järjestelmät
taas jarruttaa /vähentää, lisää tehoa pyörille tarpeen mukaan.
(ja syö samalla jarrupalat / levyt nopeammin =)
Enpä ole huomannut että, jarrunesteen vaihto poikkeaisi normaalista mitenkään. kunhan et laske ilmaa sisään ollenkaan.
luistonesto järjestelmä ei itsessään jarruta käsittääkseni pyöriä, vaan rajoittaa tehoa ? ( enpä näin lonkalta muista )
esp = electronic stability program.
joka kattaa alleen mersuissa kaiken, BAS /ASR järjestelmät
taas jarruttaa /vähentää, lisää tehoa pyörille tarpeen mukaan.
(ja syö samalla jarrupalat / levyt nopeammin =)
itse ajelen polkupyörällä :D