Mikä on ABD?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
haba
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Su 29.06.2003 19:01
Paikkakunta: Tampere

Mikä on ABD?

Viesti Kirjoittaja haba »

Pyörän sutiessa ABD valo vilkkuu. Mitä muuta silloin tapahtuu?
Mistä lyhenne tulee?

Ja vaunu oli -98 Sprintteri.
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

ABD:stä en ole koskaan kuullut, mutta ettei kyseessä satu olemaan ASR-luistonestonvalo?
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Eiköhän se ole karvalakkiversio ASR:stä, näin ainakin luulisin... :roll:
Eli siis luistonestohan se on.

Lyhenne tarkoittaa ilmeisesti Automatic Bremse Differential eli tasauspyörästön elektroninen lukitus?
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

ABD = automatic brake differential

Säätelee siis ilmeisesti jarruvoimaa automaattisesti tarpeen mukaan pyörille. ?

Ja eikös tuo ASR (anti slip control?) tule siinä samassa..
Viimeksi muokannut Petri M., Ma 08.12.2003 13:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Ahaa.. olen luullut Sprinterissä käytettävän "kehittyneitä" luistonestoja.
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Petri ehtikin heittää väliin kommenttia. Eli se on ABS-jarrujen yhteyteen liitetty elektroninen jarruvoimanjako. Esim. VAG-konserni käyttää toiminnosta nimitystä EBV (Elektonische Bremskraft Verteilung)
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Petri M. kirjoitti:Ja eikös tuo ASR (anti slip control?) tule siinä samassa..
Ei, vaan se tuli vuoden 2000 faceliftin mukana.
ASR säätelee tarvittaessa myös moottorin tehoa (pyörän jarrutuksen lisäksi) luiston lopettamiseksi, kun taas tuo ABD ilmeisesti ainoastaan jarruttaa sutivaa pyörää ABS:n avulla.
Tosin Volsulla tuo ABD tarkoitttaa elektronisesti ohjattua tasauspyörästöä...
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Pasi M. kirjoitti:Ei, vaan se tuli vuoden 2000 faceliftin mukana.
ASR säätelee tarvittaessa myös moottorin tehoa (pyörän jarrutuksen lisäksi) luiston lopettamiseksi, kun taas tuo ABD ilmeisesti ainoastaan jarruttaa sutivaa pyörää ABS:n avulla.
Tosin Volsulla tuo ABD tarkoitttaa elektronisesti ohjattua tasauspyörästöä...
Nyt kun Volsu sotkeentui tähän, niin mainitsemani EBV toimii vain jarrupoljinta käytettäessä, kun ABD vaikuttaisi olevan toiminnassa jatkuvasti. En tiedä käyttääkö Volsu ABD-lyhennettä, mutta tuosta elektronisesta tasauspyörästönlukkoa stimuloivasta laitteesta se käyttää lyhennettä EDS (Elektonische Differential Sperre).
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Leka kirjoitti:En tiedä käyttääkö Volsu ABD-lyhennettä, mutta tuosta elektronisesta tasauspyörästönlukkoa stimuloivasta laitteesta se käyttää lyhennettä EDS (Elektonische Differential Sperre).
ABD on aivan sama kuin EDS. Tuota ABD-lyhennettä on käytetty LT-malleissa vuodesta -97 lähtien.
Meikähän on varsinainen VW-Guru. :lol:

Edit: Eli toimintaperiaate on ilmeisesti seuraava:

Toiminta perustuu ABS-pyöränantureiden välittämiin signaaleihin. Mikäli jokin vetävistä pyöristä pyörii nopeammin kuin muut, niin se sutii. Tällöin ABS-ohjainyksikkö käyttää ABS-hydraulipumppua ja ohjaa paineenalaista jarrunestettä sutivalle pyörälle. Pyörän jarru aktivoituu ja tasaa pyörien pyörimisnopeuseroa samalla akselilla, aikaansaaden tasauspyörästön lukkoefektin. EDS vaatii huolellisuutta jarrunesteen vaihdon yhteydessä!
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Pasi M. kirjoitti:[ABD on aivan sama kuin EDS. Tuota ABD-lyhennettä on käytetty LT-malleissa vuodesta -97 lähtien.
Meikähän on varsinainen VW-Guru. :lol:]
No niin ja sehän johtuu siitä, että LT on teknisesti melkein sama auto kuin Sprinter (vaikka moottorit ovat eriä). Henkilöautopuolella VW sitten käyttää EDS-lyhennettä.
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Viesti Kirjoittaja Jack »

Toiminta perustuu ABS-pyöränantureiden välittämiin signaaleihin. Mikäli jokin vetävistä pyöristä pyörii nopeammin kuin muut, niin se sutii. Tällöin ABS-ohjainyksikkö käyttää ABS-hydraulipumppua ja ohjaa paineenalaista jarrunestettä sutivalle pyörälle. Pyörän jarru aktivoituu ja tasaa pyörien pyörimisnopeuseroa samalla akselilla, aikaansaaden tasauspyörästön lukkoefektin. EDS vaatii huolellisuutta jarrunesteen vaihdon yhteydessä! [/quote]

Enpä ole huomannut että, jarrunesteen vaihto poikkeaisi normaalista mitenkään. kunhan et laske ilmaa sisään ollenkaan.

luistonesto järjestelmä ei itsessään jarruta käsittääkseni pyöriä, vaan rajoittaa tehoa ? ( enpä näin lonkalta muista )

esp = electronic stability program.

joka kattaa alleen mersuissa kaiken, BAS /ASR järjestelmät

taas jarruttaa /vähentää, lisää tehoa pyörille tarpeen mukaan.
(ja syö samalla jarrupalat / levyt nopeammin =)
itse ajelen polkupyörällä :D
Vastaa Viestiin