Nokkaketjun kiristin
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Nokkaketjun kiristin
TRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR.....
Kuuluuko siitä tallainen ääni, jos se ei toimi oikein?
Avasin äsken Ässän konepellin ja sieltä kuului matalataajuuksinen rallatus.
Olikos se helppoa se kiristäjän tutkiminen/huolto/vaihto?
Kuuluuko siitä tallainen ääni, jos se ei toimi oikein?
Avasin äsken Ässän konepellin ja sieltä kuului matalataajuuksinen rallatus.
Olikos se helppoa se kiristäjän tutkiminen/huolto/vaihto?
Laturi?
Ettei se olisi laturi, joka pitää tuollaista "Trr.." ääntä? Ainakin omassa w123:ssa laturi pitää sellaista "ketjumaista" ääntä, joka kuuluu moottorin äänen yli. Voihan se olla jokin muukin apulaite, joka pitää ääntä. Se selviää, kun irrottaa hihnan ja kokeilee kuuluuko ääntä vielä.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Hihna
Moniurahihnan irrotus ei tuossa M103:ssa ole ihan pikkujuttu. joutuu irrottamaan flektin ja muutenkin ahtaat paikat. Laturi suhisee kyllä muuten. Sitä tutkittiin jo joskus talvellakin. Luultvasti hiilet ääntää. Hihnaa ei taida saada edes ottaa irti ja sitten laittaa käyntiin, vai saako? Ei ole käyttöohjekirjaa tässä mukana enkä muista mitä elintärkeitä laitteita siihen liittyykään.
Tuo rallatus kuulostaisi tulevan juuri siitä laturin puolelta, mutta lähempää konetta. Siinä ei ole muuta apulaitetta lähellä.
Tuo rallatus kuulostaisi tulevan juuri siitä laturin puolelta, mutta lähempää konetta. Siinä ei ole muuta apulaitetta lähellä.
Jaa...
Ei nyt luulisi hihnan irrottamisen ja käyntiin laiton olevan vaaraksi, sehän vastaa tilannetta jossa hihna olisi katkennut omia aikojaan... Mutta eihän sitä tietenkään kannata ilman hihnaa kovin kauaa käyttää. Vanha hyvä konstihan on laittaa puukeppi kiinni oletettuun äänen lähteeseen ja toinen pää korvaan kiinni, kokeileppa vaikka laturiin!
Mutta kannattaa varoa, ettei pyörivät osat imaise keppiä mukaan 


w115,123,124,126,140, 210 yms.
Re: Hihna
Eikös hiilet pidä enempi sellaista kihinää eikä rallattele.W126 kirjoitti:Moniurahihnan irrotus ei tuossa M103:ssa ole ihan pikkujuttu. joutuu irrottamaan flektin ja muutenkin ahtaat paikat. Laturi suhisee kyllä muuten. Sitä tutkittiin jo joskus talvellakin. Luultvasti hiilet ääntää. Hihnaa ei taida saada edes ottaa irti ja sitten laittaa käyntiin, vai saako? Ei ole käyttöohjekirjaa tässä mukana enkä muista mitä elintärkeitä laitteita siihen liittyykään.
Tuo rallatus kuulostaisi tulevan juuri siitä laturin puolelta, mutta lähempää konetta. Siinä ei ole muuta apulaitetta lähellä.
Jos lohduttaa, niin tuollainen pieni hurina se on kuultavissa meikäläisenkin nokalta. Samanlainen oli muuten W201/M102-kombossakin, eli liittyiskö jotenkin tuhon moniurahihnaan

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Rall
Kyllä mullakin rallattaa selvästi jokin tyhjäkäynnillä. Siis hei, autossa on kohta 300 tkm mittarissa, en odotakaan sen käyvän kuin enkelin p*eru.
Mie uskon että se kuuluu nokkaketjusta, ja vielä kun on hieman laskettu noita tyhjäkäyntikierroksia.

Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Mullapa kuuluu semmosta TSIH TSIH TSIH TSIH TSIH TSIH TSIH-ääntä. 
Nännännää, semmosta ei teillä kuulukaan.
Mutta ääni onkin paikallistettu tuohon laturiin; ilmeisesti sen laakeri on aivan lopussa, kun tuo jännitekin vaihtelee silviisiin, että valotkin vilkkuu ja välkkyy. Ja on muuten vaan vuoden vanha mötti.
Mutta se oli kait tarkoitettu johonkin Baas ysitonniseen, ettei kai sitten ollu ihmekään ettei kestäny.
Niin kauan kun käy ja kukkuu, ei äänistä kannata välittää. Kunhan vaan nitisee ja natisee lujuuttaan.
Noh, kunhan ei kabiiniin saakka kuulu meteli, niin eipä kannata huolestua. 

Nännännää, semmosta ei teillä kuulukaan.

Mutta ääni onkin paikallistettu tuohon laturiin; ilmeisesti sen laakeri on aivan lopussa, kun tuo jännitekin vaihtelee silviisiin, että valotkin vilkkuu ja välkkyy. Ja on muuten vaan vuoden vanha mötti.

Mutta se oli kait tarkoitettu johonkin Baas ysitonniseen, ettei kai sitten ollu ihmekään ettei kestäny.

Niin kauan kun käy ja kukkuu, ei äänistä kannata välittää. Kunhan vaan nitisee ja natisee lujuuttaan.


[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: Hihna
Juu. Kuten totesin, laturi suhinee...eli kihisee.Aku P kirjoitti:Eikös hiilet pidä enempi sellaista kihinää eikä rallattele.W126 kirjoitti:Moniurahihnan irrotus ei tuossa M103:ssa ole ihan pikkujuttu. joutuu irrottamaan flektin ja muutenkin ahtaat paikat. Laturi suhisee kyllä muuten. Sitä tutkittiin jo joskus talvellakin. Luultvasti hiilet ääntää. Hihnaa ei taida saada edes ottaa irti ja sitten laittaa käyntiin, vai saako? Ei ole käyttöohjekirjaa tässä mukana enkä muista mitä elintärkeitä laitteita siihen liittyykään.
Tuo rallatus kuulostaisi tulevan juuri siitä laturin puolelta, mutta lähempää konetta. Siinä ei ole muuta apulaitetta lähellä.
Jos lohduttaa, niin tuollainen pieni hurina se on kuultavissa meikäläisenkin nokalta. Samanlainen oli muuten W201/M102-kombossakin, eli liittyiskö jotenkin tuhon moniurahihnaan
Rallattelu ääni on ihan eri.
Normaali suhina ja pieni rallatus on ihan jees varsinkin kylmänä kuuluu, mutta tuo TRRRRRRRRRRR on ihan uusi ääni eikä kuulu auton ulkopuolelle, vain jos avaa konepellin.
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: Rall
Niinpä. Omassa 362tkm. Silti, jos äänen saisi helpolla pois voishan sen eliminoida. Mulla on tossa alfamerin tms. korjausopas, joka kertoo sen kiristäjän vaihdon/huollon. En vaan jaksa kaivaa, kun se on kopioitu A3-kokoisiksi sivuiksi ja ne on ihan epäjärjestyksessä.Timo L. kirjoitti:Kyllä mullakin rallattaa selvästi jokin tyhjäkäynnillä. Siis hei, autossa on kohta 300 tkm mittarissa, en odotakaan sen käyvän kuin enkelin p*eru.Mie uskon että se kuuluu nokkaketjusta, ja vielä kun on hieman laskettu noita tyhjäkäyntikierroksia.
Mulla se Ässän laturi tosiaan kihisee. Välillä loppuu ja taas alkaa. Ehkä sekunnin sykleissä. Siis 3 sekuntia ääntää ja sekunnin on hiljaa jne....
Laturin valo ei ole kuitenkaan vielä vilkahtanut, luulis senkin jo välillä ilmottavan orastavasta hiiliviasta. Ainakin nuo diiselit kumpainenkin polttivat valoa aluksi heti startin jälkeen ja muutaman viikon päästä jatkuvasti ja sitten ei auttanut kun isku laturin kylkeen ja taas ajovalot kirkastui

Uolevissa on muuten hiilien vaihto edessä, kun kone saadaan kasaan. Tai sitten siellä on joku maajohto irtoomassa, kun se tärinä on ollut niin jumalattoman kovaa viimeviikot.
Viimeksi muokannut Jokko Päivärinne, Pe 25.04.2003 06:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Muuttuuko ääni kierrosten mukaan? Minulla oli W124 300D Turbossa TRRRRRRRRR-tyyppinen ääni joka katosi kun kierrokset nousivat. Syy oli koneen keulassa oleva pieni iskari joka oli tyhjentänyt öljynsä. Iskarin vaihto 6-koneeseen oli aika pottumainen juttu kun tilaa ei ollut W124:ssä paljon jäljellä ja lisäksi siinä oli joku pyörä joka tuli irroitettaessa ruuvin tielle tai jotain. Mutta kun varasi hetken pidemmästi aikaa ja hermoja niin homma ei ollut lopulta mikään alleviivattava saati kallis. (Iskari ei KL:ssä maksanut "juuri mitään".)
-T
-T
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Iskari
Iskarit on ehjät ja ääni muuttuu kierrosten mukana.
- Automatic260E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 474
- Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
- Paikkakunta: Itä-Vantaa
Mulla vikisee edessä!!
Joo mulla vikisee ja vinkuu kosteella ilmalla mutta se taitaa
olla toi moniurahihna
vanhuuttaan kovettunut...
kun siihen suihkuttaa silikonia on hiljaa taas pari päivää.
On muuten tosiaan kettumainen vaihdettava tuo moniurahihna m103:seen
on sen verran ahtaat paikat .
Tulee selkä kipeeksi kun joutuu kyyristelemään
Pitäis kai se vaihtaa kun saa inspiraation ........

(jos se nyt on se)
olla toi moniurahihna


kun siihen suihkuttaa silikonia on hiljaa taas pari päivää.

On muuten tosiaan kettumainen vaihdettava tuo moniurahihna m103:seen
on sen verran ahtaat paikat .
Tulee selkä kipeeksi kun joutuu kyyristelemään


Pitäis kai se vaihtaa kun saa inspiraation ........


(jos se nyt on se)
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
- Automatic260E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 474
- Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
- Paikkakunta: Itä-Vantaa
Niinpä
w126 kirjoitteli :

onhan siinä vaihtoehtoja ..
Kuullostaa laakerilta ..joku välirulla tai kiristysrullaJuu. Kuten totesin, laturi suhinee...eli kihisee.
Rallattelu ääni on ihan eri.
Normaali suhina ja pieni rallatus on ihan jees varsinkin kylmänä kuuluu, mutta tuo TRRRRRRRRRRR on ihan uusi ääni eikä kuulu auton ulkopuolelle, vain jos avaa konepellin.

onhan siinä vaihtoehtoja ..
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Mullakin kuuluu toi
Trrrrr-ääni, sellainen suht vaimea jota ei pelti kiinni edes erota....muutama päivä sitten tuli mieleeni tuo sama ketjunkiristin...vielä kun tuohon lisää sen äänen mikä motista kuuluu kun sen sammuttaa glohgloh niin olen melko varma siitä kiristimestä, toisaalta mulla toi ääni on kuulunu tollaiset 20000km ainakin joten luulisi ketjunkin kalkattavan jo aika pahasti-tiedä häntä. Kiristin on kyllä vastikään vaihdettu täydellisen nokkaremontin yhteydessä mutta eihän noista koskaan tiedä. Taisi olla aika helposti vaihdettavissa, päätymutteri irti jousi pellolle ja runko-osa aukeaa kuusiokololla vai mitenkäs se nyt olikaan
kuitenkin kyseessä on varmaan tuo samanlainen ääni...trrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Jotakin vastausta....
Hiljattain oli kaverin autossa tuollainen kierrosten mukaan muuttuva
hankaava TRTRTRTRTR - ääni. Tässä tapauksessa syyksi paljastui yksi moniurahihnan hihnapyöristä.
Sanoisin, että löystynyt ketju naputtelee pienillä kierroksilla, mutta
suuremmilla ääni häviää. Esim. ajamalla isolla vaihteella suht' hitaasti
( 40 km/h), löysä ketju pitää lievää naputusta. Mahdollisesti voi erottaa
myös tyhjäkäynnillä.
Laturin laakeria voit kokeilla; ( Moottori sammuksissa ), ota laturin hinha-
pyörästä tukeva ote - ja kokeile - onko klappia ?
hankaava TRTRTRTRTR - ääni. Tässä tapauksessa syyksi paljastui yksi moniurahihnan hihnapyöristä.
Sanoisin, että löystynyt ketju naputtelee pienillä kierroksilla, mutta
suuremmilla ääni häviää. Esim. ajamalla isolla vaihteella suht' hitaasti
( 40 km/h), löysä ketju pitää lievää naputusta. Mahdollisesti voi erottaa
myös tyhjäkäynnillä.
Laturin laakeria voit kokeilla; ( Moottori sammuksissa ), ota laturin hinha-
pyörästä tukeva ote - ja kokeile - onko klappia ?
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
No joo
Ei mulla ainakaan minkäänlaista naputusta kuulu...joten ei kai ketjunpuolelle mene. oliskohan se sitten joku hihnapyöristä, laturi kun on vaihdettu 5000 sitten(vanhasta meni laakeri) no pitääpä tutkia, ei kyllä rullissa ainakaan löysiä tuntunut silloin
Tutkitaan ja hutkitaan ja kerrotaan jos vikaa löydetään...Jos trrr loppuis niin jäljelle jää varmaan glohgloh joka sekään ei varmaan ihan joka ukolla kuulu 


-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
kpokop
Kop,kop.,kop,kop
Mulla on kuulunut aina pienillä kierroksilla hiljaa ajaessa. Olen pitänyt sitä runkolaakeri/kiertokangen laakerin äänenä. Sama ääni muuten kuului Jukka N:n SEL:istä, kun se lähti meidän pihasta ja myös Timo L:n M102:sta, kun se veksaili autoaan... Taitaa olla tarkoituksenmukaista pientä väljyyttä noissa koneissa.
Jos se naputus kuuluu ketjusta niin tuo TRRRRRRRRRRRRRR menis sitten varmaan sen kiristäjän piikiin. Pitää tutkia.
Pitää ensiksi käydä ne hihnapyörät läpi.
Mulla on kuulunut aina pienillä kierroksilla hiljaa ajaessa. Olen pitänyt sitä runkolaakeri/kiertokangen laakerin äänenä. Sama ääni muuten kuului Jukka N:n SEL:istä, kun se lähti meidän pihasta ja myös Timo L:n M102:sta, kun se veksaili autoaan... Taitaa olla tarkoituksenmukaista pientä väljyyttä noissa koneissa.
Jos se naputus kuuluu ketjusta niin tuo TRRRRRRRRRRRRRR menis sitten varmaan sen kiristäjän piikiin. Pitää tutkia.
Pitää ensiksi käydä ne hihnapyörät läpi.
Jotakin
Jepulis.
Rallatus ja kahina kylmänä käynnistettäessä sen aikaa kun öljynpaineet nousevat, kielivät venyneestä nokkaketjusta/viallisesta kiristäjästä. Ketju laahaa kiskoihin.
Alkuvaiheessa nuo häviävät kun moottori lämpenee, öljynpaineet nousevat ja samalla ketju kiristyy.
Jos ääni kuuluu myös lämpimällä koneella todennäköisesti syy on laturin laakerissa.
Mutta vaikea paikallistaa netin välityksellä.
Kokemusta molemmista vioista
Rallatus ja kahina kylmänä käynnistettäessä sen aikaa kun öljynpaineet nousevat, kielivät venyneestä nokkaketjusta/viallisesta kiristäjästä. Ketju laahaa kiskoihin.
Alkuvaiheessa nuo häviävät kun moottori lämpenee, öljynpaineet nousevat ja samalla ketju kiristyy.
Jos ääni kuuluu myös lämpimällä koneella todennäköisesti syy on laturin laakerissa.
Mutta vaikea paikallistaa netin välityksellä.
Kokemusta molemmista vioista

LIsäys
Tuosta kiristimestä sen verran että ketju pitää ujellusta kierrosten mukaan jos kiristäjä on laitettu liian tiukalle.
Tietääkseni jos se hajoaa niin ei ole mahdollisuutta että se rupeaisi kiristämään, vaan päin vastoin löysentää ketjua, jolloin vaarana että se pomppaa pois.
Se on helppo itse tarkastaa ja vaihtaa.
Tietääkseni jos se hajoaa niin ei ole mahdollisuutta että se rupeaisi kiristämään, vaan päin vastoin löysentää ketjua, jolloin vaarana että se pomppaa pois.
Se on helppo itse tarkastaa ja vaihtaa.