M110 kalkattaa!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

M110 kalkattaa!

Viesti Kirjoittaja mazza »

Nyt se myrkyn lykkäs, oltiin kaverin kans ajelemassa ja siinä sitte mainittin että tympijä tää M110 kun nakuttaa aina näin paljon ja veivailin siinä sitte ikkunaa auki. Yht' äkkiä alko hirviä kalkatus, kierroksia tais olla jonnin verran yli kahdentonnin. No, hölläsin kaasun ja nakutus väheni. Jatkoin kevyellä kaasulla matkaa seuraavalle bussipysäkille. Juuri ennen pysäkkiä nakutus yltyi vinkunan ja kalkatuksen sekotukseksi. Tyhjäkäynnillä nakutus kuitenkin väheni ja hetken päästä loppui kokonaan.

Ajattelin että venttiilinnostaja sanoi sopimuksen irti. Jatkoin matkaani kotia, heti kun kierrokset nousee yli kahdentonnin alkaa valtava kalkatus joka yltyy hetken päästä vinkunaksi. No, hissukseen siis ja käynti on moitteetonta. Kotona venttiilikoppa irti ja yllätyksekseni näin priimakuntoiset nokat, nostajat, ketjun sun muut. ********. Se on alakerrassa :evil: .

Kone ei huohota pätkääkään mutta kolmosen männän päällä hiukan öljyä. Äänestä tulee lähinnä mieleen kone, josta 1 venttiilin välys on luokkaa usiampi milli. Mutta se vinkuna. Ei huva. Eli siis ääni on tasaista voimakasta naputusta, joka alkaa rauhallisen ajon jälkeen hiukan kahdentonnin yläpuolelta ja voimistuu kierrosten mukaan, saaden mukaansa lopulta epämääräisen vonkunan ja valituksen. Jos käyttää korkeammilla (n.3000rpm) kierroksilla, naputus pysyy hetken jopa tyhjäkäynnillä. Naputus ei ole riippuvainen vedätyksen määrästä, ainoastaan kierroksista.

Joten, ajattelin että kun tuolla paikallisessa arvauskeskusessa(Oys ensiapu) on kuitenkin niin pitkät jonot niin josko täältä saisi arvailuja ja veikkauksia hiukan nopeammin?

ELI: Mäntä, männäntappi, runkolaakeri vai kiertokangen alapään laakeri? :cry: Vai pitääkö viedä veholle jotta saavat sanua ettei siinä mitään vikaa voi olla kun ei testerissä mitään näkyny. :D

Ja vielä tarkennusta sen verran että kone käy muuten mainiosti, ei haise, ei tosiaan huohota laisinkaan, puristuspaineet kunnossa.
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
jublomb
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: To 17.06.2004 08:43
Paikkakunta: Uusikaupunki

Viesti Kirjoittaja jublomb »

Varmistappa nyt ensin että se ääni tosiaan tulee jostain pintaa syvemmältä,eikä esim.vesipumpusta,laturista,tehostajan pumpusta...jne

Eli nakka hihna mäelle,ja kuuntele sitte uudestaan josko ylimääräset äänet ois hiljentyny.
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Hihnat pois, kalkattaa silti. Nyt vähän hiljentyny se kalkatus mutta kova se o edelleen, ts. kuuluu sisälle eikä tee mieli yli 2500rpm kierrättää missään vaiheessa. Seuraavaksi kokeilemaan josko olis vaikutusta kun tulpanjohtoja irrottelee yks kerrallaan--->
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Tarina haisee kovasti kiertokangen laakerille...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Mesedesi kirjoitti:Tarina haisee kovasti kiertokangen laakerille...
:( ... Oliskohan lähteny paskaa liikkeele kun vaihdoin öljyt ja suodattimen...? Sehän se tukkis öljykanavat nopiaa...
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

HUOMIO! Jos löytyy M110 koneen osia tahi kokonaisia koneita niin tänne yyveetä tai suoraan sähköpostia osoitteeseen matteus_87 ät hotmail piste kom. Myös OM603:sta saa tarjota... :shock:






...tiisseli...

...turbo...

... :twisted: ...
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
Avatar
tgts
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 25.11.2004 22:37
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja tgts »

M110 on aika lujan koneen maineessa ainakin järkevästi käytettynä ja säännöllisesti huollettuna, joten uskoisin että kannattaa kuitenkin viedä jonnekin asiantuntevalle pajalle arvoitavaksi ennen kuin lähtee isoihin remontteihin. Jos olet öljynvaihdot aikaisemmin tehnyt ajallaan, on vaikea uskoa että yhtäkkiä joku kanava tukkeutuisi. Silti tietty laakeri voi pettää. No, arvailla voi aina, mutta kannattaa selvi(ty)ttää mistä kolinassa on kyse.

Noin ihan henkkoht mielipiteenä sanottakoon, että koska hyvässä iskussa olevia M110-koneita ei nykyään tapaa enää ihan joka päivä, ei välttämättä kannata alkaa vaihtaa konetta toisen tyyppiseksi, jos M110:n säilyttäminen on kustannuksiltaan siedettävä ratkaisu.
W123 240D -84 // S124 300TDT -92 // W126 280SE -85
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

tgts kirjoitti:M110 on aika lujan koneen maineessa ainakin järkevästi käytettynä ja säännöllisesti huollettuna, joten uskoisin että kannattaa kuitenkin viedä jonnekin asiantuntevalle pajalle arvoitavaksi ennen kuin lähtee isoihin remontteihin. Jos olet öljynvaihdot aikaisemmin tehnyt ajallaan, on vaikea uskoa että yhtäkkiä joku kanava tukkeutuisi. Silti tietty laakeri voi pettää. No, arvailla voi aina, mutta kannattaa selvi(ty)ttää mistä kolinassa on kyse.

Noin ihan henkkoht mielipiteenä sanottakoon, että koska hyvässä iskussa olevia M110-koneita ei nykyään tapaa enää ihan joka päivä, ei välttämättä kannata alkaa vaihtaa konetta toisen tyyppiseksi, jos M110:n säilyttäminen on kustannuksiltaan siedettävä ratkaisu.
Sepä se, samalla lasahtaa rosentit tauluun jos menee konetta vaihtamaan. Mutta: kun kaikki muu on eliminoitu, täytyy äänen tulla alakerrasta :( . Ja ääni nimenomaan viittaa kiertokangen laakerin pettämiseen. Kyllä siellä se M110 on tarkotuksena säilyttää, vaan ois helpoin kasata tuohon lohkoon hyvistä osista uus systeemi. Todennäköisesti kampiakseli on ottanut itteensä, oli siellä hajalla sitten mikä laakeri hyvänsä. Joten sillä perusteella uutta konetta ostattelin. Sais samalla varaosia tallin perälle pölyttymään. Tässä taannoin oli 2kpl M110 koneita, toimivia, hintaan yht. 110€, eli koneet eivät valtavissa hinnoissa ole. Alta viidensadan on näkyny enemmänkin. Vaan ei nyt kun niille oikiasti tarve olis. Eli kaikki joilla löytyy osia niin yv:tä tai sähköpostia tänne päin! Lauantaina on aikaa irrotella öljypohja, sitten enemmän siitä. Mites muuten, mahtuuko öljypohja tulemaan w126:sessa konetta nostamatta?
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

En muista nyt tarkkaan, mutta jos M110:ssä on öljypohjassa sellainen pieni pannu irroitettavana, niin otappas se ensin auki.

Ota öljyt talteen puhtaaseen vatiin ja tutki, tuleeko öljyn mukana mitään metalli/muovipurua. Näitä samoja roskia on todennäköisesti myös sen pannun pohjalla, jos niitä sitten siellä on. Itse epäilen, että jotain ylimääräistä olisi päässyt tukkimaan öljypumpun imukappaleen ja vaurio johtuisi sitten dramaattisesti heikentyneestä öljynkierrosta. Öljynvaihdossa liikenteeseen lähteneet pikipaskat on minusta vieläkin vähän huuhaajuttuja joita en oikein tahtoisi uskoa (Ja kohta tulee 20 erilaista serkunkumminkaiman auton moottorivauriota selostettuna tähän jatkeeksi, jossa on öljypiki tukkinut kanavat...joojoo)

Pystytkö tarkistamaan nokka-akselien laahaimien kunnon? Etteivät ne olisi päässeet rapistumaan ja murentuneet öljyn sekaan, jolloin olisivat tukkineet öljypumpun siivilän....ja niinpäinpois.

Venetmäellähän on koneita hyllyssä vielä jonkinverran (Muistaakseni)
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Mesedesi kirjoitti:En muista nyt tarkkaan, mutta jos M110:ssä on öljypohjassa sellainen pieni pannu irroitettavana, niin otappas se ensin auki.

Ota öljyt talteen puhtaaseen vatiin ja tutki, tuleeko öljyn mukana mitään metalli/muovipurua. Näitä samoja roskia on todennäköisesti myös sen pannun pohjalla, jos niitä sitten siellä on. Itse epäilen, että jotain ylimääräistä olisi päässyt tukkimaan öljypumpun imukappaleen ja vaurio johtuisi sitten dramaattisesti heikentyneestä öljynkierrosta. Öljynvaihdossa liikenteeseen lähteneet pikipaskat on minusta vieläkin vähän huuhaajuttuja joita en oikein tahtoisi uskoa (Ja kohta tulee 20 erilaista serkunkumminkaiman auton moottorivauriota selostettuna tähän jatkeeksi, jossa on öljypiki tukkinut kanavat...joojoo)

Pystytkö tarkistamaan nokka-akselien laahaimien kunnon? Etteivät ne olisi päässeet rapistumaan ja murentuneet öljyn sekaan, jolloin olisivat tukkineet öljypumpun siivilän....ja niinpäinpois.

Venetmäellähän on koneita hyllyssä vielä jonkinverran (Muistaakseni)
Yläkerran kunto tarkistettu, täysin virheetön. Eräs kaveri väitti jaon pomppaamista, mutta sitä en oikeen usko :shock: . Pitänee sekin kuitenkin tarkistaa tänään.
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Remontin hinta kapuais äkkiä tuhanteen euroon, hyväkuntonen alakerta kustantaa pari satkua ja siihen hilppeet päälle satkun-pari, kumman valitset? :D Ens viikolla kone tilaukseen--->

Helppoa :twisted:
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

mazza kirjoitti:Yläkerran kunto tarkistettu, täysin virheetön. Eräs kaveri väitti jaon pomppaamista, mutta sitä en oikeen usko :shock: . Pitänee sekin kuitenkin tarkistaa tänään.
Kuinka hyvin auto lähtee käyntiin?

Jos käynnistyminen on normaalia luokkaa, niin tuskin on jako mennyt sekaisin.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Mesedesi kirjoitti:
mazza kirjoitti:Yläkerran kunto tarkistettu, täysin virheetön. Eräs kaveri väitti jaon pomppaamista, mutta sitä en oikeen usko :shock: . Pitänee sekin kuitenkin tarkistaa tänään.
Kuinka hyvin auto lähtee käyntiin?

Jos käynnistyminen on normaalia luokkaa, niin tuskin on jako mennyt sekaisin.
Käynnistyy ku palmun alta ja käy mielettömän sievästi. ei se muu voi enää olla kuin alakerta, kaikki muu on eliminoitu. No, saapahan senkin remontoitua kun se on jo suunnitelmissa ollut pitempään, söi öljyä nimittäin jonnivverran. Halpoja onneksi nuo koneet ja näyttää olevan varaa valita :P
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mulla on yks alakerta rempattu m110 tuolla kaverin tallilla.

Kánsi siittä on aika horo. mutta sullahan on laitettu kansi. :D
Vastaa Viestiin