W124 300 Turbodiesel - The end!

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Lukittu
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

No niin. Nyt on auto taas pyörillään.

Alustaan tuli kaikki uutta. tukivarret, puslat, raidetangot, pyöränlaakerit yms.

Coolerin kannakkeet tuli tehtyä ja lukkopellistä irroitettava.
Viimeksi muokannut Petehri, Ma 20.06.2011 00:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
miigu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ma 28.03.2005 20:04
Paikkakunta: satakunta

Viesti Kirjoittaja miigu »

Hienolta näyttää jäämme innolla odottamaan jatkoa :wink:
[url=http://i4.photobucket.com/albums/y112/miigu/lahtokohta/mersu.jpg]projekti / ajossa 1984 - W123 300DT[/url]
projekti 1978 - w123 300D
projekti 1988 - mazda 323 HB
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Tänään lähti koppa maalaukseen.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Taas on edistynyt jonkinverran. Sain korin takaisin maalauksesta.

Tavoitteena oli saada väri mikä ei olisi musta eikä hopea, vaan jotain siltä väliltä. (voimasavun värinen) 8) Lisäksi värin täytisi olla erikoinen ja silti mersumaisen tyylikäs.

Sopiva lähtökohta maalille löytyi kawasakin värikartasta. Väri sisältää hieman punaista ja sinistä helmiäistä mikä luo mukavan lisä säväyksen määrätyssä valossa.

Sitä sitten maalarin kanssa jatkojalostettiin mm. isompia metallikiteitä ja PALJON. Maali vaihtaa sävyä melko rajusti valaistuksesta riippuen. Lähes mustasta metallin harmaaseen.

Väri ei oikein pääse kuvissa oikeuksiinsa, mutta kyllä näistä jotain näkee:

http://smg.photobucket.com/albums/v211/Petehri/Koppa/" onclick="window.open(this.href);return false;

Uudet vanteet näkyy myös kuvissa.


Tekniikan osiakin alkaa jo olemaan nurkissa jonkinverran. Vaihdelaatikko kävi Jarkko S:llä vahvistettavana. Coolerin hain Raatikaiselta, Pumppu kävi mynässä operoitavana, uusi ahdin yms mukavaa.

Lähes kaikki uudet moottorin osatkin löytyy jo hyllystä. Lohkoon ajettiin kevyt taso ja sylinterit hoonattiin. Viikonloppuna olisi tarkoitus niputtaa kone.

Sitten hieman OT vielä:

Tuli tehtyä tässä tällainen väli projekti kun mersu oli maalauksessa.
Ostin "komian" lava Fordin ja siirsin jäärata autoni keulilla olleen moottorin siihen. Päällepäin madallusta ja matalempia renkaita lukuunottamatta orkkis.
Tällä on oikeesti kiva härnätä kaikkia teini bemareita. :lol:

http://smg.photobucket.com/albums/v211/Petehri/P100/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuli käytyä tuolla radallakin ajelemassa viikonloppuna. Paras aika alastarolla oli 16.1.

Tulossa tohon vielä kireempi nokka ja muita pieniä parannuksia niin eiköhän sillä sitten päästä 15 sekan aikoihin :twisted:
Viimeksi muokannut Petehri, Ma 20.06.2011 00:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
CH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 477
Liittynyt: To 08.01.2004 18:26
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja CH »

MIstä hommasit iskarit ja jouset? Paljo tuli maksamaan?
MB W124 250D -89
Ducati 999 -04
Hans
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ti 06.09.2005 08:52
Paikkakunta: Pohja

Viesti Kirjoittaja Hans »

Jaahas eipä voi muuta sanoa kun että tulihan siitä aikas saakelin hieno. Jos jotain jäin kaipaamaan ni kaarilevityksiä, peltimies kun olet.
MersuForum.net - Siinä on kaikki mitä koirasi tarvitsee
Avatar
latku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 01.11.2005 10:14
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja latku »

Petehri kirjoitti:Taas on edistynyt jonkinverran. Sain korin takaisin maalauksesta.

Tavoitteena oli saada väri mikä ei olisi musta eikä hopea, vaan jotain siltä väliltä. (voimasavun värinen) 8) Lisäksi värin täytisi olla erikoinen ja silti mersumaisen tyylikäs.

Sopiva lähtökohta maalille löytyi kawasakin värikartasta. Väri sisältää hieman punaista ja sinistä helmiäistä mikä luo mukavan lisä säväyksen määrätyssä valossa.

Sitä sitten maalarin kanssa jatkojalostettiin mm. isompia metallikiteitä ja PALJON. Maali vaihtaa sävyä melko rajusti valaistuksesta riippuen. Lähes mustasta metallin harmaaseen.

Väri ei oikein pääse kuvissa oikeuksiinsa, mutta kyllä näistä jotain näkee:

http://smg.photobucket.com/albums/v211/Petehri/Koppa/

Uudet vanteet näkyy myös kuvissa.


Tekniikan osiakin alkaa jo olemaan nurkissa jonkinverran. Vaihdelaatikko kävi Jarkko S:llä vahvistettavana. Coolerin hain Raatikaiselta, Pumppu kävi mynässä operoitavana, uusi ahdin yms mukavaa.

Lähes kaikki uudet moottorin osatkin löytyy jo hyllystä. Lohkoon ajettiin kevyt taso ja sylinterit hoonattiin. Viikonloppuna olisi tarkoitus niputtaa kone.

http://smg.photobucket.com/albums/v211/Petehri/Osia/



Sitten hieman OT vielä:

Tuli tehtyä tässä tällainen väli projekti kun mersu oli maalauksessa.
Ostin "komian" lava Fordin ja siirsin jäärata autoni keulilla olleen moottorin siihen. Päällepäin madallusta ja matalempia renkaita lukuunottamatta orkkis.
Tällä on oikeesti kiva härnätä kaikkia teini bemareita. :lol:

http://smg.photobucket.com/albums/v211/Petehri/P100/

Tuli käytyä tuolla radallakin ajelemassa viikonloppuna. Paras aika alastarolla oli 16.1.

Tulossa tohon vielä kireempi nokka ja muita pieniä parannuksia niin eiköhän sillä sitten päästä 15 sekan aikoihin :twisted:
Kateellisten itkuja, mutta rahalla saa ja hevosella pääsee :lol:

Ja vähän asiasta, aploodit hienosta rojektista, et varmasti ole eilisen teeren poeka kun näitä katsoo, hieno on kolmisatku! :)
Ahneella on kehno loppu
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Tekniikka on taas kasassa.
Viimeksi muokannut Petehri, Ma 20.06.2011 00:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
-Tapsa-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: To 07.10.2004 21:47
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Tapsa- »

Nätin oloista jälkeä :wink:
Tässä lukee yleensä jotain hauskaa.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Jaahas....voisi taas pitkästäaikaa päivitellä tätäkin.
Kun sain koneen paikalleen laitoin sen aluksi käymään vakio ahtimella jotta sain varmistettua perusasioiden olevan ok.

Mynäpumpun kolinan innoittamana tuli sitten väsättyä pakosarja uudelle ahtimelle. Ahtimen sovittelu olikin melko mielenkiintoista kun se on suhteellisen iso ja painaakin rajusti.

Päällystin pakosarjan lasikuitu nauhalla (vastaavaa kuin thermotec) ja sen päälle laitoin vielä alumiini teippiä. Myös ensimmäinen metri pakoputkesta tuli eristtettyä vastaavalla menetelmällä. Toivottavasti nuo auttavat konehuoneen lämpojen kurissa pysymisessä.

Kuvia tämänhetken tilanteesta voisin ottaa tässä jokupäivä.


Niin juu... tuli tuossa päästyä loppukesästä tolla lavafoordilla 15 sekan puolellekin. Paras veto 15.8 ja 140km/h :wink:

http://video.google.com/videoplay?docid" onclick="window.open(this.href);return false; ... 9879&hl=en
Tuolla olis jonkinmoista ajelua tolla lavataunuksella mikäli se mersumiehiä sattuu kiinnostamaan.
Viimeksi muokannut Petehri, Ma 20.06.2011 01:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Jarruiksi tuli eteen 24 venasen bensavehkeen levyt ja satulat, takana vakiot. Kaikki jarruletkut, putket yms tuli uusittua ja ATE:n kisanesteet.

Pakoputki kokomatkan 3,5" yhdellä Simons:sin rosteripontöllä.

Piti myös tehdä uusi pienempi paisuntasäiliö rosterista, kun orkkis muovinen otti ahtimeen kiinni.

3" rosteriset ahtoputket, putket ja imusarjan käytin pulverimaalauksessa.

Vanha moottoriöljyn lauhdutin oli tullut tiensä päähän. Hankin tilalle hieman suuremman ja laitoin toisen samanlaisen automaattiöljylle. Uusi syylarikin tuli hankittua. Meinasi vaan olla jonkinverran ahdasta kun ahtoputketkin piti saada jostain sopimaan.



Ulkokuoresta tulee kuvia kun saan kaikki osat paikalleen.
Viimeksi muokannut Petehri, Ma 20.06.2011 00:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Kyllä näyttää komealle edelleenkin. Tuo tekniikka, kun olisi tullut siihen sinun entiseen coupeen niin olisi tullut melkoinen laite... :roll:
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12808
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

taitaa tulla melkoinen all go ja all show vehje 8)


ulkokuvia ootellaan :)
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1779
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

eipä voi muutako ihailla kaverin työn jälkeä, mitään ei jätetä laittamatta kondikseen

hatun nosto.......
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

Ei oo kyllä aikas menny hukkaan tuon auton kans. On asiallista jälkeä.
Tuolla on kohta ilo huristella :D
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Ei voi muuta sanoa kuin että ihan pirun siistiä jälkeä. Voipi olla melkoinen menijä tämä peli valmiina...
diipa daapa...
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Mielenkiinnolla odotellaan kuinka tuo ahdin pelaa ajossa. Hyvälle kyllä näyttää 8)
Onko mitään suunnitelmia lähteä kokeilemaan radalle kulkua?
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Kyllähän tuota on tarkoitus ensikesänä mennä radalle kiusaamaan.


Alakierroksilla ahdin toimii melko mukavasti. Paikallaan kun kierrättää niin 3500 kierrosta = 1,5 kiloo ahtoo. Sillon menee ahdin tukkoon kun pitäisi siipiä alkaa avaamaan eikä sähköohjausta ole vielä tehty.

Greenin kartiokin meni jo alipaineesta hieman littiin. Isoilla kierroksilla imaisee ahdin varmaan sen sisälleen!! :twisted:

Ajossa kun nostattaa paineita jarruavastaan niin 1500 kierrosta 0,5 kiloo, 2000 kierrosta 1 kilo ahtoo ja si alkaa jauhamaan paikallaan tyhjää.

Tuonverran kerkesin testailemaan ennen lumien tuloa.....nyt on taas pitkä talvi edessä armotonta rakentamista.

Eiköhan se keväällä jotenkin liikahda. :wink:
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Mitenkäs olette meinannut tuon ohjauksen toteuttaa? Tuolla sähköisellä ohjauksella saisi varmaan jonkinverran tarkemman tehtyä kuin alipaine/paine ohjauksella joten etujahan siitäkin saa.
diipa daapa...
ytte
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.12.2003 15:37
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte »

Pitää nain voortimiehenä ihan laittaa.

Komee on p100, ei muutakun lisää viritystä ens kesäs :twisted:
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Taas on pitkästä aikaan projekti edistynyt hieman.


Sisustan rakentaminen on aloitettu. Kilometrit näkyivät myös sisällä joten penkit vaihtuivat ryhdikkäämpiin.

Eteen hankin käytetyt Recaron sporttijakkarat ja taakse tuli 190 2.3 16v:n takapenkki.

Takapenkki ei ihan suoraan sopinutkaan, vaikka oli rungoltaa hyvin lähelle saman muotoinen kuin w124:sen penkki. Alaosa olisi ollut riittävän leveä mutta yläosasta jäi melko iso (5cm) rako.

Nyt 16v:n penkin pehmusteet siirretään w124:sen penkin rungolle ja levitetään tarvittava määrä.

Etupenkit sai melkohelposti sopimaan mersun kiskoihin. Ainut ongelma on että ne ovat 8cm kapeammat kuin mersun omat joten vaativat kiskojenpäälle jonkinlaiset peitelevyt. Siis pelkästään ulkonäkö syistä.


Tällähetkellä penkit ja oviverhoilut on verhoilijan käsittelyssä.

Myös japi-parts:ilta tuli haettua kaikkea pientä sisustaan.


Kuvia
http://smg.photobucket.com/albums/v211/Petehri/Sisusta/


Ulkokuorikin alkaisi olemaan lähes kunnossa. Pientä viimeistelyä vailla.
Avatar
CH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 477
Liittynyt: To 08.01.2004 18:26
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja CH »

Mihin veit penkit verhoiltavaksi? Paljon tulee suunnileen maksamaan?
MB W124 250D -89
Ducati 999 -04
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

CH kirjoitti:Mihin veit penkit verhoiltavaksi? Paljon tulee suunnileen maksamaan?

Penkit vein eräälle paikalliselle verhoilijalla. Työn hintaa en tiedä. Materiaaleina käytetään aitoa mustaa nahkaa ja harmaata alcantara kangasta. Pelkästään aineisiin meni 600€
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Nyt olisi hiukan hifipuolen tavaroitakin hankittu.


Kamat on spl-dynamics:in valikoimasta

Hattuhyllylle rakennan kotelon kahdelle 10 subbarille. Taakse 6.2 erillis sarja. Etupäähän koelaudan vakiokohtiin 5.2 sarja ja oviin lisäksi 6 tuumaiset.


Autosta ei todellakaan tule mitään hifi autoa. Kunhan vain omaa korvaa sointi miellyttää niin riittää mulle.

kuva:
http://smg.photobucket.com/albums/v211/Petehri/Hifi/


1 x SD-5.2
1 x SD-6.2
1 x SD-6.1
2 x PRO-250 D2
1 x 1200D vahvari
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Ei voi muuta sanoo kun että todella hienoo jälkee
:!:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Tänään tuli taas hieman lisää sisustan osia.

Sparcon valikoimasta löytyi ratti + keskiö, vaidekepin nuppi ja poljinpinnat.

Kuvia:

http://smg.photobucket.com/albums/v211/Petehri/Sisusta/
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Nyt olisi sitten niitä kuvia autosta ulkoapäin.

Väri ei oikein pääse kuvissa esille. Näyttää paljon tummemmalta kuin mitä oikeasti on.


http://smg.photobucket.com/albums/v211/Petehri/Ulkoa/



Jos tähän nyt vielä listaisi kaikki ulkokuoren muutokset:

E-mallin konepelti
E-mallin kontinkansi
E-mallin puskurit
Muovihelmat
Ovenkahvat cromilistoilla
Kiiltävät kattolistat
Demec race korisarja
Kristalli valot + vilkut + maski Japi-parts:ilta
Peilit w123 korimallista
Cromiset suuttimet konepellissä w126 kopasta
18x8 amg vanteet


Lisäksi jotain pientä mm. uusi anteeni katolla, pyyhkijän varsi maalattu korinvärillä, lampun pesurit poistettu, takakontinlukko poistettu, takalipasta poistettu toinen pakoputken ulostulokohta, bilteman SUURIN pakoputkenpää 8)


Auto on kuvissa vielä liian korkea, varsinkin takapäästä. Putoaa kyllä alas kunhan saan sisustan paikalleen.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12808
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ei voi noilla kuin onnistua noilla eväillä :D upee pirssi siitä tuli !
Avatar
reimah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 254
Liittynyt: Su 29.01.2006 15:15
Paikkakunta: Puuppola

Viesti Kirjoittaja reimah »

Todella tyylikäs pirssi!
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

reimah kirjoitti:Todella tyylikäs pirssi!
On kyllä hieno. Ulkonäkökin juuri maltilla rakennettu. :D
Lukittu