Köyhän miehen "webastoa.."

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Köyhän miehen "webastoa.."

Viesti Kirjoittaja dansku »

onko ketään koskaan kehitellyt jotain köyhän miehen "webastoa", tai vastaavaa viritelmää, jolla saisi moottoria, ja/tai sisätilaa vähän lämmiteltyä?

ei mikään kaukoohjattava välttämättä, mutta semmoinen joka soveltuu siihen ettei ole roikkavirtaa käytettävissä.

joku joka toimisi esim 12V järjestelmällä, jota voisi syöttää erillisestä akusta, joka sijaitsisi vaikka auton jalkatilassa, mitä voisi ladata vaikka ajon aikana tupakan sytyttimestä.. :lol:
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Avatar
lottesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Su 05.02.2006 21:19
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja lottesse »

kaveri on ekspertti omatekosissa lämppäreissä .
valmisti veneen konetilan puhaltimesta,rosteriputkesta ,kiertovesipumpusta,
ja vebaston vanhasta sytytystulpasta,bensakäyttösen lämmittimen jälkipolttimella
eli -20asteen pakkasella 10minuutin käyttö sulatti jalkatilasta polkimen kumit ja heitti konevedet pihalle tai oliskos höyrykehitin parempi nimi lämppärille,ja jälkipoltin alkoi toumiin kun punahehkuiseen vebaston pakoputkeen syötettiin suuttimesta bensaa ja puhaltimesta riitti lisäilmaa.
tuli noin 3metrin liekkiä lämppärin pakoputkesta joka oli keskellä konepeltiä.
tuli hyviä ilmeitä liikennevaloissa kun antoi jälkipoltinta.
jotain tällaistako haluaisit ,tosin ei kovin paloturvallinen .
Avatar
pforsell
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 456
Liittynyt: Ti 19.09.2006 15:15
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja pforsell »

Hei,
ymmärsinkö oikein, että ajattelit sähkölämmitystä jonka energianlähteenä toimisi ylimääräinen akku?

En suosittele tätä ratkaisua, koska:
1) akku sisältää happoa: voi vuotaa, kiehua, kaatua, rikkoutua
2) saattaa vapauttaa vetykaasua: räjähdysvaara
3) vaatimaton kapasiteetti; esimerkiksi 500W lämmitin vie 70Ah akun tyhjäksi puolessatoista tunnissa. (pakkasella jopa puolessa tunnissa)
4) latausvirta voi olla aika suuri tyhjälle akulle: piuhojen kestävyys
5) latausaika voi olla aika pitkä

Jos ymmärsin kaiken ihan väärin, siitä saapi huomauttaa :D


pforsell
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)

ex: V220 S430 4Matic Lang '05
ex: S203 C180 Kompressor Avantgarde '06 (vaimon)
ex: S211 E270 CDI '04
ex: W211 E320 CDI '03
ex: 7xVolvo
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Lappalaiset pitivät nuotioo ainakin metsäkoneiden öljypohjien alla kovalla pakkasella. Tosin niitä paloi aika paljon..
220.128 Black Mirror
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

pforsell kirjoitti:Hei,
ymmärsinkö oikein, että ajattelit sähkölämmitystä jonka energianlähteenä toimisi ylimääräinen akku?

joo juuri jotain tälläistä ajattelin.. :roll:

taitaa varmaan olla aika turhaa.. oon yrittäny just jotain miettiä, että mitenköhän sais esim moottorin vettä,lohkoa,öljypohjaa, tai jotain muuta sellaista lämmitettyä edes sen verran että raaskii täräyttää vanhan diisselin käyntiin yli kahdenkymmenen asteen pakkasesta, tai varmistaa ylipäätänsä, että se lähtee :lol:
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jotkut kuulemma käyttää sellaista lohkolämmintä ja sisälämppäriä, ovat helppo asentaa ja edukkaat. Vielä edullisempi on sitten jättää kokonaan vastaavat pois, kunnossa oleva diesel ei oo moksiskaan pikku pakkasista 8)
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Kryptonite kirjoitti:Lappalaiset pitivät nuotioo ainakin metsäkoneiden öljypohjien alla kovalla pakkasella. Tosin niitä paloi aika paljon..
No no , lappalaiset ajaa porolla ja Lynx:illä.
Varmin ratkaisu poikkeustilanteisiin on armeijan käyttämä systeemi, jossa puhalluslampulla tai kaasutoholla lämmitetään auton keulalla olevassa lämmövaihdinpatterissa jäähdytysvesi.
Avatar
peehoo7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 10.04.2005 23:30
Paikkakunta: Kempeleestä

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

Helpoin konsti lämmittää moottoria "kotoa löytyvillä vermeillä" on nykäistä mökin nurkalta ränni irti pukata se mutkapää auton alle kohti öljypohjaa. Alasuojathan on ajettu kantoon jo aikaa sitten :wink: . Sitten sinne toiseenpäähän 2,5 metrin päähän nestekaasupoltin palamaan. Lämpö menee tehokkaasti kohteeseen muttei polta mitään. Kertakäyttö grilli on myös hyvä kun vain malttaa odottaa että liekit sammuu ennenkuin työntää auton alle.
Avatar
Cmeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ti 22.02.2005 20:52
Paikkakunta: JoesMouth

Viesti Kirjoittaja Cmeli »

No jos 200eurolla saa käytetyn webasti tai eberin, niin mitä ihmettä voi alle tuo hinnan kötöstää :roll:
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"

-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Viesti Kirjoittaja Juho »

laske vedet astiaan tai nesteet jäähdyttäjästä ja vie akku sisälle lämpimään ajon loputtua.
Lämmitä vesi kiehuvaksi ennen ajoa ja kaada kylmään jäähdyttäjään johan lämpis kone ja lämmin akku autoon antaa enempi virtaa tarttiin näin lukee 170 VA omistajan käsikirjassa vuodelta 1952 toimii varmaan vieläkin jos ei muuten lähde käyntiin
lisäksi 170 on veivi varuilta
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

salkkumallin agregaatteja saa nykyään halvalla, olisko niistä konstiksi.

Vois hyödyntää lohkolämppäriä ja sisätilanlämmintintä sekä agregaatilla vois olla muutakin käyttöä...
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Omassa kärryssäni on 1200 watin invertteri. Kummasti on käyttöä esim. sähkökatkojen aikana. Televisio näkyy hyvin, samoin voi polttaa pöytälamppuja.
Eli jos suunnittelet apuakkuja, niitähän voi olla useitakin, niin tuolla saat yhden moottorinlämmittimen toimimaan hyvin.
Eri asia on sitten, kuinka lataat akut.
Nykyisin on hyytelö- ymv. huoltovapaita akkuja, joten nesteiden kanssa ei tarvitse lotrata.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

peehoo7 kirjoitti:Helpoin konsti lämmittää moottoria "kotoa löytyvillä vermeillä" on nykäistä mökin nurkalta ränni irti pukata se mutkapää auton alle kohti öljypohjaa. Alasuojathan on ajettu kantoon jo aikaa sitten :wink: . Sitten sinne toiseenpäähän 2,5 metrin päähän nestekaasupoltin palamaan. Lämpö menee tehokkaasti kohteeseen muttei polta mitään. .
On muuten tehokas. Viime talvena sulatettiin hangen alta kaivettuja rauta palkkeja noin. koko oli 150x150x8 neliö palkkia. Pituutta 12m. :D Kosania kun piti molemmissa päissä muutaman minuutin niin palkki oli sula koko pituudeltaan. :D

Edellyttää sitä että palkki on sisältä auki ja "kylmäpää" hieman ylempänä kuin "kuumapää" että palkki toimii savuhormina ja vetää kunnolla. :D
dumpi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 05.07.2006 08:27

Viesti Kirjoittaja dumpi »

Kantsii kattoo noiden kotitekoisten viritysten kanssa touhutessa ettei ole naapurin tai muiden omaisuutta lähellä. Jos vahinko sattuu niin vakuutusyhtiöt on hanakoita perimään korvaukset vahingon aiheuttajalta :(
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mää joskus kokeilin tehä sellasta poltinta. ei oikeen tahdo diiseli syttyä millään. vaikka punaseen hehkutulppaan törkkäs diiseliä, tai paperia, missä oli diiseliä, niin valkosena savuna kaikkos ilmaan. jollain kipinällä ja hehkulla varmaan vois onnistua..
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Rompson
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 02.01.2006 10:27

Etsivä löytää

Viesti Kirjoittaja Rompson »

http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=41791369

Harmittaa vaan kun ei itte kerenny huutamaan,mut jos toimiva oli niin halvalla meni..
560SEC -87
ex:240D 1982

Krapulan korjaaminen alkoholilla on yhtä tarkkaa hommaa kuin ripulin parantaminen pieremällä..
Vastaa Viestiin