Mauri H. kirjoitti:Joo, en minäkään vaihda suodatinta kuin öljyjen kanssa, mutta mersussa se olisi melko helppoa kun suodatin on päällä...
aivan totta.. niin 123 kuin 124 dieselissä niin hyvässä paikkaa suodatin.. Mitens se on bensakoneissa.. kun ei ole kokemusta.. ja ei ole tullut edes vilkaistua sen tarkemmin..
Oikein muistaa Carina II öljynvaihdot.. kuinka se suodattimen öljy oli pitkin konetta .. vaikka kuinka koitti taiteilla..
On se suodatin bensamersuissakin hyvässä paikassa, mutta nokka alaspäin. Ei sieltä kyllä öljyä pitäisi valua, jos on kunnon suodatin.
Mibil 1 öljyä on muuten monen sorttista.... mutta vain yksi niistä on jotensakin kunnollista. Se on tietty sitä kalleinta...Voisin laittaa koneeseen hätätilassa
En kyllä kehtaisi sitä täällä palstalla manita, jos niin joutuisin tekemään
M102.980:ssa w123:ssa öljynputsari on myös hyvässä paikassa. Ilmansuodatinkotelo pois, ja takaosasta löytyy kotelo, jonka sisässä suodatin majailee. Kansi auki ja voilá.
Toista on M110:ssa, aina pitää päästä öljymonttuun, jos suodattimen haluaa vaihtaa. Eikä siltikään ole kivassa paikassa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Day Downhill kirjoitti:On se suodatin bensamersuissakin hyvässä paikassa, mutta nokka alaspäin. Ei sieltä kyllä öljyä pitäisi valua, jos on kunnon suodatin.
Mibil 1 öljyä on muuten monen sorttista.... mutta vain yksi niistä on jotensakin kunnollista. Se on tietty sitä kalleinta...Voisin laittaa koneeseen hätätilassa
En kyllä kehtaisi sitä täällä palstalla manita, jos niin joutuisin tekemään
Jep, tarkoitat sitä 0W-40:stä, joka maksaa tuplasti sen mitä Rally formula. Ennen käytin sitä eikä siinä oikeastaan huomannut mitään eroja muidenkaan hyvien öljyjen kanssa, eikä näissä koneissa huomaakkaan. Kymppitonnin välillä kaikki laadukkaammat öljyt ajavat saman asian, niiden väliset erot tulevat todellisissa ääriolosuhteissa esiin ja niihin ei normaali mersuilija joudu.
Pitääkin tsekata mitä laatua laitettiin viime huollossa. Outoa, mä olin siinä käsityksessä että Mobil1 olis laatukamaa ja olin muistavinani että täälläkin sitä joku suositteli. Ilmeisesti ei? Pitää varmaan seuraavalla kerralla laitattaa Castrolin täyssynteettiset.
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
Sami J. E. kirjoitti:Pitääkin tsekata mitä laatua laitettiin viime huollossa. Outoa, mä olin siinä käsityksessä että Mobil1 olis laatukamaa ja olin muistavinani että täälläkin sitä joku suositteli. Ilmeisesti ei? Pitää varmaan seuraavalla kerralla laitattaa Castrolin täyssynteettiset.
Tai ELF:it, sieltä sitäkin varmaan saa. Suomessa on vähän hankalampaa.
No mikähän mun koneeseen on sitten tullut 2.0B ku öljyn paineita ei saa millään tippumaan aina siinä 3, vaikka lähtee liikkellee pelkällä kytkimellä kierrokset silloin 500rpm/min niin viisari ei värähdäkkään, koneella ajettu 315tkm, Ja öljyillä on ajettu pahasti liikaa 14tkm. No onneks kävin tänään ostamassa uudet öljyt ja suodattimen, jos vaikka huomenna vaihtaisi.
Ei se nyt NIIN helppoa oo, ainakaan 300D:ssä,suodatinta ei saa suoraan laitettua pesäänsä koska tilaa ei ole, se joku rintamuovi, vai miksikä sitä kutsutaan, ottaa kiinni välittömästi.Vai onko tähän ja joku kikka?
ihmettelee: J-PK
Sami J. E. kirjoitti:Mulla 2-satasessa huonoimmillaan viisari laskee jonkun millin tapista, sen huomaa siitä että kun koskettaa kaasua niin viisari liikahtaa vähän ylöspäin eli tappiin. Ajettu 88tkm, öljyt vaihdetaan alle kymppitonnissa ja laatu on Mobil1 täys.synt.
Näin mullakin, tosin lämpimänä tyhjäkäynillä tippuu vähän enemmän. Voi tietysti johtua siitä, että tällä on ajettu jo 98tkm .
Tervehdys kaikille!
Öljynvaihto olisi edessä 2.0 190Dlle ja öljyt on jo ostettu.(Mobil 5/50)
Uskaltaako tuota laittaa koneeseen enään tämän http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=3832 keskustelun/kuvien jälkeen vai koskeeko tuo juttu ainoastaan noita vanhempia koneita?
Jatkossa tuskin käytän kyseistä merkkiä mutta kai noilla yhden vaihtovälin pärjää?
Nim.Viikko sitten ostettu..viikon päästä tuhottu?
ScL75 kirjoitti:Tervehdys kaikille!
Öljynvaihto olisi edessä 2.0 190Dlle ja öljyt on jo ostettu.(Mobil 5/50)
Uskaltaako tuota laittaa koneeseen enään tämän http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=3832 keskustelun/kuvien jälkeen vai koskeeko tuo juttu ainoastaan noita vanhempia koneita?
Jatkossa tuskin käytän kyseistä merkkiä mutta kai noilla yhden vaihtovälin pärjää?
Nim.Viikko sitten ostettu..viikon päästä tuhottu?
Ei noita kaikkia höpö-höpö-juttuja kannata niin vakavasti ottaa...kyllä sitä kulumaa on koneessa kuin koneessa 250 tkm kohdalla riippumatta siitä mitä öljyjä on käytetty. Jos ei nyt sitten ihan mineraalilitkuja kuitenkaan...
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Petri M. kirjoitti:Ei noita kaikkia höpö-höpö-juttuja kannata niin vakavasti ottaa...kyllä sitä kulumaa on koneessa kuin koneessa 250 tkm kohdalla riippumatta siitä mitä öljyjä on käytetty. Jos ei nyt sitten ihan mineraalilitkuja kuitenkaan...
Kyllä joskus se kuluma 400 tkm:n jälkeenkin on aika vaikeasti todettavissa...
ScL75 kirjoitti:Tervehdys kaikille!
Öljynvaihto olisi edessä 2.0 190Dlle ja öljyt on jo ostettu.(Mobil 5/50)
Uskaltaako tuota laittaa koneeseen enään tämän http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=3832 keskustelun/kuvien jälkeen vai koskeeko tuo juttu ainoastaan noita vanhempia koneita?
Jatkossa tuskin käytän kyseistä merkkiä mutta kai noilla yhden vaihtovälin pärjää?
Nim.Viikko sitten ostettu..viikon päästä tuhottu?
Joopa joo, 5w50 ja 5w40 on mersun moottoriin ihan hyviä öljyjä. Sinuna käyttäisin huoletta!! Itse oon ajanut tuolla vuoden ja nyt toista vuotta teboilin 5w40 diamond dieselillä. Siirryin tebiksen öljyyn kun sitä saa kympin pöntöissä, hinta on sama mobilin kanssa. Kumpaakin öljyä kone syö samalla tavalla, ei mitään eroa. Öljyn syöntiin vaikuttaa enemmän ajo, moottoritiellä paljon ajaessa öljyäkin kuluu, hiljempaa ajellessa kulutus on minimaalista. Voitanee sanoa että kaikki "tunnetut" synteettiset öljyt on riittävän hyviä kympin vaihtovälille näissä om60x vapaasti hengittävissä dieseleissä. Biltemaöjyt kannatta sitten kiertää vähän kauempaa..
Nimenomaan Mobil 0 W 40:ä suosittelivat Veholla/ sitä ne laittaa siellä koneeseen..samoin näytti tuon oman Mersun huoltokirjakin suosittavan samaista Mobil 0 W 40:ä.
En oikein jaksa uskoa että se sen huonompaa öljyä olisi kuin muutkaan..ja kuten sanoin: Mersun ohjekirja suosittaa nimenomaan sitä laitettavaksi koneeseen.
Jos se jotenkin huonompaa olisi kuin muut vastaavat öljyt niin eiköhän Mobililla (tai kuka sitä nyt ikinä valmistaakaan..) olisi jo ryhdytty toimenpiteisiin asian korjaamiseksi..sen verran pitkään ko öljy kuitenkin on jo ollut markkinoilla että palautetta on varmasti kertynyt riittävästi mahdollisista puutteista.
Tosin joku aika sitten luin..taisi olla Tuulilasista..artikkelin nykyisistä "pitkän vaihtovälin öljyistä" ja niiden soveltuvuuksista eri moottoreille.
Tämän artikkelin mukaan nykyaikaisissa moottoreissa on erittäin tärkeää että öljy on JUURI sellaista kun valmistaja on tarkoittanut.
Eli kahden eri valmistajan 0 W 40-öljy ei välttämättä sovi kahden eri valmistajan moottoriin..toisin sanoen myös ACEA-normit pitää huomioida öljyä valittaessa (mitä nuo ACEA-normit sitten ikinä ovatkaan..)
Esimerkki: Mersun moottoriin sopii Mobil 0 W 40 ACEA3..Bemariin Shellin 0 W 40 ACEA2..mutta ei päinvastoin. Artikkelista saattoi päätellä että "vääränlaisen" öljyn käyttäminen voi hyvinkin vahingoittaa pidemmän päälle moottoria. Samoin todettiin se että jos valmistaja suosittaa Mobilia ja kuitenkin autossa on käytetty "sopimatonta" Shelliä on moottorivaurion sattuessa suuri mahdollisuus että maahantuoja välttää takuu-ym korvauskysymykset vetoamalla "väärän" öljyn käyttämiseen.
Vanhemmissa moottoreissa ei ilmeisesti öljyn valinta ei ole ihan noin tarkkaa.
Itse olen hieman epäilevällä kannalla sen suhteen onko nykymoottorit TODELLA noin tarkkoja siitä mitä öljyä koneessa käyttää..vai onko loppujenlopuksi kuitenkin kyse vain autonvalmistajien ja öljy-yhtiöiden yhteistyökuvioista..
Onhan niissä eroja! Vanhemmissa moottoreissa erittäin ohut öljy saattaa tulla ulos arvaamattomista paikoista! ( Stefoista ).
Katalysaattorilla varustetuissa moottoreissa voi öljyllä vaikuttaa päästöihin!
Jos arvot ovat siinä kintaalla niin notkeet öljyt niin pyörii jouheammin!
Ja siitä nokka-akselin kulumisesta en tiedä muuta kuin,että uusi on vaihdettu ja taas toimii!!!! M102 koneessa on voitelu todeutettu semmoisella putkella ja ko.moottorissa oli aika p******n se putki. Sitä en tiedä johtuiko kuluminen juuri siitä voitelu häiriöstä?
No niin..sen verran jäi vaivaamaan tuo öljyhomma että kaiveli esiin tuon Tuulilasin artikkelin öljyistä.
Eli pääpiirtein muistin artikkelin sisällön ihan oikein kun tuossa aiemmin siitä postasin.
ACEA-luokitus siis on euroopan autovalmistajien yhteinen normisto öljyjen vaatimuksille.
Luokitus kuvaa öljyn ominaisuuksia kuten viskositeettia ja sitä miten ko öljy säilyttää ominaisuutensa jne jne.
Tässä muutama esimerkki: MB:n, Porschen ja BMW:n bensiinimoottoreihin hyväksytty öljy on ACEA-luokitukseltaan ACEA A3..kun taas esim Audin ja VW:n moottorit vaativat ACEA A1/A5.
Asia siis todella ilmeisesti on niin että Mersun moottoriin laitettuna ACEA A1/A5 öljy aiheuttaa pidemmän päälle ongelmia moottorissa..tai vastaavasti ACEA A3- öljy ei sovellu Audin tai VW:n moottoreihin.
Samoin on tietysti myös niin että dieselmoottori vaatii erilaisen öljyn kuin bensiinimoottori..silloin olisi katseltava ACEA B-luokituksia..kun siis bensiinimoottoreissa luokitus oli ACEA A.
En tiedä..kuitenkin tuntuu edelleen siltä että mahtaako tuo homma sittenkään noin tarkkaa olla..ja edelleen mietin sitä kuinka paljon tuossa hommassa on takana auton- ja öljynvalmistajien yhteistyösopimuksia ym ym..
jva kirjoitti:No niin..sen verran jäi vaivaamaan tuo öljyhomma että kaiveli esiin tuon Tuulilasin artikkelin öljyistä.
Eli pääpiirtein muistin artikkelin sisällön ihan oikein kun tuossa aiemmin siitä postasin.
ACEA-luokitus siis on euroopan autovalmistajien yhteinen normisto öljyjen vaatimuksille.
Luokitus kuvaa öljyn ominaisuuksia kuten viskositeettia ja sitä miten ko öljy säilyttää ominaisuutensa jne jne.
Tässä muutama esimerkki: MB:n, Porschen ja BMW:n bensiinimoottoreihin hyväksytty öljy on ACEA-luokitukseltaan ACEA A3..kun taas esim Audin ja VW:n moottorit vaativat ACEA A1/A5.
Asia siis todella ilmeisesti on niin että Mersun moottoriin laitettuna ACEA A1/A5 öljy aiheuttaa pidemmän päälle ongelmia moottorissa..tai vastaavasti ACEA A3- öljy ei sovellu Audin tai VW:n moottoreihin.
Samoin on tietysti myös niin että dieselmoottori vaatii erilaisen öljyn kuin bensiinimoottori..silloin olisi katseltava ACEA B-luokituksia..kun siis bensiinimoottoreissa luokitus oli ACEA A.
En tiedä..kuitenkin tuntuu edelleen siltä että mahtaako tuo homma sittenkään noin tarkkaa olla..ja edelleen mietin sitä kuinka paljon tuossa hommassa on takana auton- ja öljynvalmistajien yhteistyösopimuksia ym ym..
Jaa..a en tiedä noista ACEA jutuista, mutta 1700km sitten pistettiin Veholla uudet Mobilit+suodatin koneeseen ja jo nyt laskee paineet tyhjäkäynnillä yhteen ...
Koneella ajettu 124tkm ,300E
Öljy edelleen aivan kirkasta, eikä tikusta vajentumaa huomaa olevan.
Selvästi öljyn ominaisuus muuttunut ..uskoisin.
Mielummin käyttäisin jotain mikä pitää paineet "pidempää" yllä.
hoenen kirjoitti:
Koneella ajettu 124tkm ,300E
Öljy edelleen aivan kirkasta, eikä tikusta vajentumaa huomaa olevan.
Selvästi öljyn ominaisuus muuttunut ..uskoisin.
Mielummin käyttäisin jotain mikä pitää paineet "pidempää" yllä.
Älä tuollaisista välitä Itselläkin paineet yhden pinnassa tyhjäkäynnillä samalla koneella ja kahdessa muussa autossa (300E) samaa luokkaa olen nähnyt. Pääasia on että kun annat tallaa ja lähdet liikkeelle nousevat mukisematta tappiin. Enemmän olisin huolestunut näiden herrojen vuoksi joilla tyhjäkäynnilläkin paineet ovat samalla lämpimällä koneella yli 2
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
öljykanavat tukossa,tai tukkeutumassa,niin paine kasvaa,koska reiän halkaisija pienenee,eikö eiköhän se ole normaalia,että paineet lämpimänä menee 1-2 väliin,mutta niiden pitää nousta nopeasti,kun kaasua painetaan.omassa laskee tyhjäkäynnillä lämpöisenä hieman alle kahden,mutta hipaisu kaasupolkimeen ja neula kiipeää tappiin.
jos neula olisi koko ajan tapissa,niin olisin huolestunu.autossani mobil rf 0-40
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Mulla ne laskee vähän alle tapin lämpimänä tyhjäkäynnillä. Kaasua koskettamalla paineet nousee heti tappiin. Öljynä Mobil1 0-40. Toisaalta autolla ajetaan harvemmin pidempiä pätkiä, normaalisti vaan 15-20km:n lenkkiä. Eilen ajoin motarilla noin 300km aika ripeään tahtiin mutta tietenkin unohdin tsekata mittarin kun pääsin himaan.
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6