Öljynpaineet ??

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Tipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: Su 09.11.2003 18:41
Paikkakunta: Tampere

Öljynpaineet ??

Viesti Kirjoittaja Tipi »

Näin kaksi viikoa mersun omistaneena ( w124 300D , -92) tiedustelisin
jotta minkalaisia öljynpaineita teillä on kun kone on ajettu kuumaksi ?
Huomasin tuossa viikonloppuna itse (nyt vasta) että paineet laskee sinne 2 paikkeille tyhjäkäynnissä. Ilmeisesti ihan normaalia, vai ?
Ohjekirjasta lueskelin jotta 0.3 baria olisi alaraja toiminnan kannalta.
Ajaessa tietenkin paineet on siellä 3:ssa.

:D timo
W211320CDI
ex-W210270CDI
ex-W124300D
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Hyvältähän nuo vaikuttaa. Tulet muuten huomaamaan, että kuinka vanhat öljyt
kun vaihtoväli alkaa täyttyä, antavat paljon heikommat paineet.
Tärkeää on, että paineet nousee heti, kun painat kaasua.
Mittari ei saa myöskään vajota ajon aikana, ja tämä alkaa olla juuri merkki öljynvaihto tarpeesta ( viimeistään ).
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14218
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Sanotaanpa kommentti, kun aiheessa ollaan. Itse vaihdoin Nesteen 10 W 40-öljyt n. viikko-puolitoista takaperin. Paineet ovat kuumanakin tyhjäkäynnillä n. 1,5:ssä, kun taas Mobil-öljyillä vähän yli 1! Mielestäni myös tyhjäkäynti on hieman korkeampi... eli löytyisiköhän "vika" sittenkin jostain muualta, esim. irronnut alipaineletku tms.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Tipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: Su 09.11.2003 18:41
Paikkakunta: Tampere

öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja Tipi »

Joo, heti kun painaa kaasua paineet hienosti nousee.
Itse ajattelinkin että olisko niin fiksukone että näyttää paineilla että kannattaa kohta öljyt vaihtaa. Tähän on muuten 10-tonnin välein vaihdettu öljyt, kaikki löytyy leimalla (+pvm) huoltokirjasta + kaikki muukin mitä on tehty. On muuten ajettu vasta 240 tkm ja aito suomiauto. Auto on kuin uusi, kaverikin kysyi että onkohan tuolla takapenkillä + pelkääjänpenkillä ikinä kukaan istunut ?
Noh entisessä volvo v70:ssä (400 tkm) alkoi jo ikävästi olla kulumia ja natinoita jokapuolella. Niin no oli vähän pakko kehua ja elvistellä mesellä :lol:


t:tipi
W211320CDI
ex-W210270CDI
ex-W124300D
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Vaihdoin kaverin 200 B autoon öljyt viikonloppuna :
( taisi olla aika pitkään ajettu vaihtoväli = )

*vanhoilla : kuumana tyhjäkäynnillä 0,5
ajossa 4-vaihde, nopeus 80 km/ h : 2,0
reilulla kaasutuksella nousi laiskasti kolmoseen..... :shock:

* uudet öljyt : tyhjäkäynnillä 1,5 ja muuten aina kolme.

... että silleen. Öljyn vaihto on halvin ennalta ehkäisevä huolto minkä voi tehdä.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Re: öljynpaineet

Viesti Kirjoittaja Boss »

Tipi kirjoitti:Joo, heti kun painaa kaasua paineet hienosti nousee.
Itse ajattelinkin että olisko niin fiksukone että näyttää paineilla että kannattaa kohta öljyt vaihtaa. Tähän on muuten 10-tonnin välein vaihdettu öljyt, kaikki löytyy leimalla (+pvm) huoltokirjasta + kaikki muukin mitä on tehty. On muuten ajettu vasta 240 tkm ja aito suomiauto. Auto on kuin uusi, kaverikin kysyi että onkohan tuolla takapenkillä + pelkääjänpenkillä ikinä kukaan istunut ?
Noh entisessä volvo v70:ssä (400 tkm) alkoi jo ikävästi olla kulumia ja natinoita jokapuolella. Niin no oli vähän pakko kehua ja elvistellä mesellä :lol:


t:tipi

Juuri noin tuleekin toimia, joskus ihmetyttää kun kuulee noita:paineet putoaa alle yhden? Mulla ei yhdessäkään mersussa ole kuumanakaan pudottanut kuin tuonne 2 tienoille.
Pakko pistää paremmaksi, öljyt vaihdettu 5000km:n välein, kaikki löytyy leimalla+pvm!
Lisäksi löytyy kuitit kaikesta mitä autoon on koskaan ostettu,esim polttimoista :lol: . Itse en enää kuitteja ole niin hartaasti säästellyt mutta isommista jutuista kuitenkin, tuollainen perusmappi on aivan täynnä paperia(katsastusraportteja,puristusmittauksia,päästömittauksia,kuitteja,räjäytyskuvia,hinnastoja ymym...)
Avatar
Tipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: Su 09.11.2003 18:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Tipi »

Joo ei varmaan noin vähillä kilsoilla paineet putoa, tai sitten oltava jotain vikaa.
Millainen peli sulla oikein on, joku CE-malli ?
Mistä muuten olet noita hinnastoja bongannut ?
Ennen mulla oli volvo ja volvon lehti alkoi tulla automaattisesti rekisteröinnin jälkeen, kuinkas mersulla, tuleeko joku merkkilehti vai pitääkö erikseen tilata ?
Volvon lehdessä oli kaikkea kivaa, tarjouksia ja kaikkea mielenkiintoista luettavaa.
W211320CDI
ex-W210270CDI
ex-W124300D
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Tipi kirjoitti:Joo ei varmaan noin vähillä kilsoilla paineet putoa, tai sitten oltava jotain vikaa.
Millainen peli sulla oikein on, joku CE-malli ?
Mistä muuten olet noita hinnastoja bongannut ?
Ennen mulla oli volvo ja volvon lehti alkoi tulla automaattisesti rekisteröinnin jälkeen, kuinkas mersulla, tuleeko joku merkkilehti vai pitääkö erikseen tilata ?
Volvon lehdessä oli kaikkea kivaa, tarjouksia ja kaikkea mielenkiintoista luettavaa.
Mulla 230CE vm-90 8)
Hinnastoja ym "keräillyt" entinen omistaja,niitä löytyy tuolta alusta asti.
Kyllä mulle joku "mersusanomat" on tullut tuon hankkimisen jälkeen, ilmeisesti kun Veholta ostin.
Edellisten mersujen myötä ei ole alkanut tulla kun KL-varaosien hinnasto.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

...

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Havainto:

Olen muutaman viikon painiskellut huonolla käynnistyvyydellä ja lievällä tärinällä tyhjäkäynnillä. Tärinä aikaan myös paineet oli siinä 1,5:en nurkilla, vaikka kierroslukumittari näytti 600:aa. Nytkun tärinä on taas toistaiseksi hellittänyt kosteuden mitä ilmeisemmin poistuttua virranjakasta, niin paineet on 2-2,3. Kuitenkin tyhjäkäynti on sen saman 600 ainakin mittarin mukaan. Se sähköinen mittari on kai sikatarkka pienistäkin koneen kierrosmuutoksista.
feed
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: La 01.11.2003 22:38

Viesti Kirjoittaja feed »

250d -87 580tkm MITTARISSA.... :) kuumana 1.6 öljynpaineita
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

No jos skabaan aletaan niin 1982 240 D 680.000km kuumana (lue: keittävänä peltolenkin jälkeenkin) tyhjäkäyntipaineet 2,5 kiloa / neliösenttimetrillä... 8)
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

feed kirjoitti:250d -87 580tkm MITTARISSA.... :) kuumana 1.6 öljynpaineita
Pöh :wink:

Vaimon ferrarissa kilometrejä 571tkm ja 12tkm ajetuilla castrolin öljyillä paineita kuumana aina yli 2 bar.
Viimeksi muokannut Jokko Päivärinne, Ma 17.11.2003 21:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sami J. E.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 653
Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
Paikkakunta: Belgia

Viesti Kirjoittaja Sami J. E. »

Mulla 2-satasessa huonoimmillaan viisari laskee jonkun millin tapista, sen huomaa siitä että kun koskettaa kaasua niin viisari liikahtaa vähän ylöspäin eli tappiin. Ajettu 88tkm, öljyt vaihdetaan alle kymppitonnissa ja laatu on Mobil1 täys.synt.
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Sami J. E. kirjoitti:Mulla 2-satasessa huonoimmillaan viisari laskee jonkun millin tapista, sen huomaa siitä että kun koskettaa kaasua niin viisari liikahtaa vähän ylöspäin eli tappiin. Ajettu 88tkm, öljyt vaihdetaan alle kymppitonnissa ja laatu on Mobil1 täys.synt.
..Joo sulla on tyhjäynti säädetty niin isolleen ;) Ja mittariasi on sitäpaitsi ruuvattu :wink: :wink: Öljykin on mitä on.
Avatar
Sami J. E.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 653
Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
Paikkakunta: Belgia

Viesti Kirjoittaja Sami J. E. »

No kun myyjä sano mulle että 4000rpm on just passeli tyhjäkäynniks tälle myllylle... :wink:
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
Avatar
marcus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Pe 11.07.2003 15:05

Paineita..

Viesti Kirjoittaja marcus »

Niin..
..mulla on yks kaveri jonka M116.982 moottoriin kampiakseliremontin yhteydessä oli päässyt kakkaa pääöljykanavaan sinne öp-anturin jälkeiseen osioon. Mittarinneula oli tyhjäkäynnilläkin IHAN TAPISSA mutta niin vaan helähti alakerran laakerit jumiin. On se hienoa että paineet on niinku silleen
mittarinki mukaan ok.... :D

Marcus
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ja siitä öljyn laadusta on paljon kiinni. Mullakin alkaa olla M103:ssa kohta litkut vaihtoiässä. Ajettiin sitten eilen uutta moottoritietä ja lopussa tyhjäkäyntipaineet pykälä päällä oli enää 0,9. Parin tupakin verran auto sai seistä ja katso: tyhjäkäyntipaine vaihde silmässä olikin taas puolentoista luokkaa. :shock:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: ...

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Day Downhill kirjoitti: Se sähköinen mittari on kai sikatarkka pienistäkin koneen kierrosmuutoksista.
Se on joko sikamaisen tarkka, tai sitten vaeltelee esim. pientenkin jännitemuutosten seurauksena näytellen hieman omiaan tyhjäkäynnillä.
Itsekin olen huomannut ilmiön, että vaikkapa hiirenhiljaa liikennevaloissa seistessä saattaa joskus aistia korvalla/persiillä/näppituntumalla moottorin kierrosnopeuden muuttumisen - jopa niin pienen, ettei varvimittari edes siihen kunnolla reagoi - niin öp-mittarin näyttö saattaa heilahtaa viisarinkin leveyden verran.
Niin kuin Henry V. totesi, öljyn ikääntyminen vaikuttaa jonkin verran. Uudet Castrolit pitivät kuumat tyhjäpaineet tuossa 2,3-2,5 tuntumissa aina viiteen tonniin asti. Nyt 7000 km jälkeen neula huitelee aika tarkkaan 2 baaria. Kymppitonnissa näyttelee sitten 1,6-1,8 seutuja, ainakin kokemusten mukaan.
Niin, vajaa neljänneksen on tikussa nyt pinta laskenut. Ja 3000 km maaliin....
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: ...

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Jukka N. kirjoitti:
Day Downhill kirjoitti: Se sähköinen mittari on kai sikatarkka pienistäkin koneen kierrosmuutoksista.
Kymppitonnissa näyttelee sitten 1,6-1,8 seutuja, ainakin kokemusten mukaan.
Niin, vajaa neljänneksen on tikussa nyt pinta laskenut. Ja 3000 km maaliin....
Samaa tahtia menee :) Minullakin kulumisen huomasi ekakerran 6000-7000:n kohdalla. 12tkm kohdalla lisäsin 0,5 litraa vähän ennen öljynvaihtoa, kun lähdettiin Sotkamoon.
Meillä taitaa moottorit toimia niikun ohjeissa sanotaan ;)

Tyhjäkyäntipaineet eivät minulla hirveesti muutu öljyn vanhentumisen myötä. korkeintaan 0,2 baaria on tippunut 10tkm jälkeen. Nyt öljynvaihdon myötä en huomannut mitään eroa, ennemminkin paineet tippui uusilla öljyillä :?: :roll:
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Re: ...

Viesti Kirjoittaja Boss »

Day Downhill kirjoitti:
Jukka N. kirjoitti:
Day Downhill kirjoitti: Se sähköinen mittari on kai sikatarkka pienistäkin koneen kierrosmuutoksista.
Kymppitonnissa näyttelee sitten 1,6-1,8 seutuja, ainakin kokemusten mukaan.
Niin, vajaa neljänneksen on tikussa nyt pinta laskenut. Ja 3000 km maaliin....
Samaa tahtia menee :) Minullakin kulumisen huomasi ekakerran 6000-7000:n kohdalla. 12tkm kohdalla lisäsin 0,5 litraa vähän ennen öljynvaihtoa, kun lähdettiin Sotkamoon.
Meillä taitaa moottorit toimia niikun ohjeissa sanotaan ;)

Tyhjäkyäntipaineet eivät minulla hirveesti muutu öljyn vanhentumisen myötä. korkeintaan 0,2 baaria on tippunut 10tkm jälkeen. Nyt öljynvaihdon myötä en huomannut mitään eroa, ennemminkin paineet tippui uusilla öljyillä :?: :roll:
Kuinka paljon te oikein ajelette samoilla öljyillä (12tkm kohdalla lisäsin 0,5l)?
:roll:
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Re: ...

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Boss kirjoitti:
Day Downhill kirjoitti:
Jukka N. kirjoitti:
Day Downhill kirjoitti: Se sähköinen mittari on kai sikatarkka pienistäkin koneen kierrosmuutoksista.
Kymppitonnissa näyttelee sitten 1,6-1,8 seutuja, ainakin kokemusten mukaan.
Niin, vajaa neljänneksen on tikussa nyt pinta laskenut. Ja 3000 km maaliin....
Samaa tahtia menee :) Minullakin kulumisen huomasi ekakerran 6000-7000:n kohdalla. 12tkm kohdalla lisäsin 0,5 litraa vähän ennen öljynvaihtoa, kun lähdettiin Sotkamoon.
Meillä taitaa moottorit toimia niikun ohjeissa sanotaan ;)

Tyhjäkyäntipaineet eivät minulla hirveesti muutu öljyn vanhentumisen myötä. korkeintaan 0,2 baaria on tippunut 10tkm jälkeen. Nyt öljynvaihdon myötä en huomannut mitään eroa, ennemminkin paineet tippui uusilla öljyillä :?: :roll:
Kuinka paljon te oikein ajelette samoilla öljyillä (12tkm kohdalla lisäsin 0,5l)?
:roll:
:wink: Eikös kaikki ole nykyään "long life"? :lol:
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Henry V. kirjoitti: Öljyn vaihto on halvin ennalta ehkäisevä huolto minkä voi tehdä.
Haluaisin tätä vielä korostaa - anteeksi vaan :roll:
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: ...

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Boss kirjoitti:Kuinka paljon te oikein ajelette samoilla öljyillä (12tkm kohdalla lisäsin 0,5l)?
:roll:
Kymppitonnin väliä on tullut pidettyä, ainakin silleen saa huoltokirjan säntiillisten leimojen riviä jatkettua...
Olkoon, että Mobil 1:lle tuo voi ollakin lyhyt väli, mutta joku M103 on kuitenkin suunniteltu aikana, jolloin 10 tkm oli jo samoilla öljyillä aika hyvin. Mieluummin mietin "koneen tarpeita" kuin tiristän öljyjä tappiin asti. On kuitenkin älytöntä altistaa konetta turhalle kulumiselle, kun öljynvaihdot eivät konkurssiin vie.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Henry V. kirjoitti:
Henry V. kirjoitti: Öljyn vaihto on halvin ennalta ehkäisevä huolto minkä voi tehdä.
Haluaisin tätä vielä korostaa - anteeksi vaan :roll:
Olen täysin samaa mieltä, yksi öljyn tärkeimmistä tehtävistä on puhdistaa, ja vanhassa koneessa 10 tkm pyörineet öljyt eivät enää pahemmin sido likaa itseensä. Siksipä vaihdan itse öljyt aina viimeistään 10 tkm:n välein ja alkuperäisen suodattimen kanssa, tietty.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14218
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Henry puhuu asiaa, öljyt vaihtuu noin 7500 km:n välein.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Jepulis

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Pyrin vaihtamaan 10tkm:n välein kuten ohjekirjassa sanotaan....joskus venyy pari tuhatta.
12,5tkm.n jälkeen castrol on muuten tikussa vielä selvästi punaista ja kirkasta. Ehkä juuri sen takia, että se ei sido enään likaa itseensä :wink:

Älkää nyt hössöttäkö. Oikeasti kunnon öljyillä ajaville riittäisi pelkkä suodattimen vaihto 10tkm:n kohdalla ja välillä uutta öljyä kiertoon ja 20tkm:n kohdalla vasta täysvaihto. Eriasia mobilin superilla (10W40) ajavat. Vaihtakaa ihmeessä jo 5tkm välein.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Säästäjät

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Rasittavissa olosuhteissa - miten tuo sitten määritelläänkin - usein näkee suositeltavan, että vaihtovälit puolitetaan. Tätä on tullut 230E:ssä harjoitettua, kun pätkäistä talviajoa oli paljon, eikä kiesiä aina päässyt käynnistämään tiputuksesta, saati sitten tallin lämpimästä syleilystä.

Yksi koulukunta esittää, notta suodatin vaihdetaan vain joka toisella öljynvaihtovälillä, mutta kyllä Mersuissa on suodatin vaihtunut aina öljyjen kanssa ja maksimi tämä 10 tkm. Muilla vehkeillä nyt ei ole ollut niin väliäkään :twisted: :lol:
Rättärissä tosin suositeltiin, että huikea 2 litran öljytilavuus uusitaan 3-4000 km välein, mutta eipä siinä ollut koko ö-suodatintakaan 8)
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joku suomalainen tekuhan teki tutkimusta epäpuhtauksista moottoreissa, ja lopputulos oli se että jos suodatin vaihdetaan 5 tkm:n välein ja öljyt 10 tkm:n välein, vähenevät epäpuhtaudet koneessa ratkaisevasti, tämä johtuu siitä että vanhassa koneessa suodatin on toivottoman tukossa jo muutaman tonnin jälkeen. Eli säästäkää vaan niissä kalliissa suodattimissa :lol:
Avatar
JS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 540
Liittynyt: Su 27.07.2003 02:54
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja JS »

Mauri H. kirjoitti:Joku suomalainen tekuhan teki tutkimusta epäpuhtauksista moottoreissa, ja lopputulos oli se että jos suodatin vaihdetaan 5 tkm:n välein ja öljyt 10 tkm:n välein, vähenevät epäpuhtaudet koneessa ratkaisevasti, tämä johtuu siitä että vanhassa koneessa suodatin on toivottoman tukossa jo muutaman tonnin jälkeen. Eli säästäkää vaan niissä kalliissa suodattimissa :lol:
Voihan tuo olla totta tuokin.. mutta kyllä sitä tulee vaan vaihdettua 10tkm välein molemmat.. kun ei vaan viitis alkaa suodatinta erikseen vaihteleen. :wink:

Varastossa onkin jo uudet Mobil 1 öljyt ja Mannin suodatin valmiina.. kun tässä kerkeis auton alle.. :shock:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, en minäkään vaihda suodatinta kuin öljyjen kanssa, mutta mersussa se olisi melko helppoa kun suodatin on päällä...
Vastaa Viestiin