W202 Etupyörän laakerien rasvaus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pepeteus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: To 10.02.2005 21:51
Paikkakunta: Tampere

W202 Etupyörän laakerien rasvaus

Viesti Kirjoittaja Pepeteus »

Moro

Kävin leimalla ja siinä syynätessä katsastusmies kertoi että pientä välystä olisi etupyörien laakereissa ja kehotti rasvaamaan laakerit kun "mersulla on säästetty kustannuksia vähällä rasvaamisella", ennenkuin hojoaa ja samalla rikkoo abs-anturit.

Onko hankala homma rasvata nuo laakerit?
Riittääkö kun ottaa kupit auki ja ruuttaa sen täyteen vai tarvitaanko perusteellisempaa rasvausta?
Tarviiko olla jotain spesiaalivaseliiniä?
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Sitä sisäpuolen laakeria ei saa kunnolla rasvattua oikein muuten kuin purkamalla navan kokonaan auki. Ulkopuolen laakerin saa puhdistettua ja rasvattua ilman suuria purkamisiakin ja sehän se usein ensimmäisenä kiinni hirttääkin. Eli jos laakerin kiristyshommiin rupeaa niin putsaa samalla uloimman laakerin ja laittaa uutta laakerirasvaa sinne.
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ke 15.04.2009 15:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
kleitos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Pe 25.03.2005 17:48
Paikkakunta: Nummela

Re: W202 Etupyörän laakerien rasvaus

Viesti Kirjoittaja kleitos »

Pepeteus kirjoitti:Moro

Kävin leimalla ja siinä syynätessä katsastusmies kertoi että pientä välystä olisi etupyörien laakereissa ja kehotti rasvaamaan laakerit kun "mersulla on säästetty kustannuksia vähällä rasvaamisella", ennenkuin hojoaa ja samalla rikkoo abs-anturit.

Onko hankala homma rasvata nuo laakerit?
Riittääkö kun ottaa kupit auki ja ruuttaa sen täyteen vai tarvitaanko perusteellisempaa rasvausta?
Tarviiko olla jotain spesiaalivaseliiniä?
8) Terve! Jos viitsii askarrella niin tee rasvakuppeihin M6 kierteet ja pyöräytä niihin nipat. Sitten on helppo prässillä rasvata, muista kuitenkin ettet paina liikaa vaseliinia, pursuu sisäpuolelta ulos ja sotkee ABS anturit :roll: ( Rasvaksi tavallista laakerivaseliinia)
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

eipä ole paha homma itse vaihdoin laakerit, levyt ja palat samalla kertaa.. aikaa koko operaatioon meni 2,5-3h kahveineen.

eikä avaimiakaan tarvii kun muutama. melko nakki homma siis.
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Avatar
Pepeteus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: To 10.02.2005 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pepeteus »

Mortti, millainen kustannus tuli noista kilkkeistä jotka vaihdoit (levyt, palat ja laakerit) ja vaihdoitko vain eteen?
Mistä hankit osat?
MB C 180 TA Kompressor -2006
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

KaiM kirjoitti:jos sen purkaa kokonaan niin samalla heittää uudet laakerit, autotarvikkeelta 20e hintaan johon sisältyy uudet vaseliinit... 8)
Ei kai alkuperäistä EHJÄÄ laakeria kannata vaihtaa 20e TARVIKElaakeriin?

Vaurioitunut vaihtoon ilman muuta, mutta ei mulla ainakaan ehjien osien vaihtaminen ole paljon auttanut mihinkään vaivaan.
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

eihän tuossa mitään vaivaa ollutkaan ymmärtääkseni oli vain pientä välystä joka lähtee ehkä tiukkaamalla. kannattaa kokeilla.

Rasvat kannattaa todella vaihtaa mikäli alkuperäiset, itsellä oli vihreänkeltaista melko kovaa rasvaa ja sitä oli todella vähän sielä kupin pohjalla.

Osat ostin elimäen varaosasta hintaa tuli jotain n.125€.
motonetti voi olla hyvä vaihtoehto.
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Rassaaja kirjoitti:Sitä sisäpuolen laakeria ei saa kunnolla rasvattua oikein muuten kuin purkamalla navan kokonaan auki. Ulkopuolen laakerin saa puhdistettua ja rasvattua ilman suuria purkamisiakin ja sehän se usein ensimmäisenä kiinni hirttääkin. Eli jos laakerin kiristyshommiin rupeaa niin putsaa samalla uloimman laakerin ja laittaa uutta laakerirasvaa sinne.
Rasvasin tuon sisemmäisen laakerin ilman purkamista siten että hommasin injektioruiskuun sit ruutta vaseliinia täyteen, sopiva muovipilli ulommainen laakeri veke. Survaisee pillin niin pitkälle kuin menee. Vielä kun ennen ruuttaamista lämmittää vaseliinin kuumassa vedessä niin menee helpommin.
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

no jos irroittaa sen kiristysmutterin siitä navasta niin eihän sitä pidä kiinni enää kuin jarrusatula 2kpl pultteja niin tippuu koko napa käsiin ja saa helposti putsattua ja lisättyä rasvat.

onhan siinäkin oma hommansa ymmärrän kyllä.
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Vastaa Viestiin