w202 MAF ihmettelyä
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 16
- Liittynyt: To 26.10.2006 19:52
w202 MAF ihmettelyä
Terve!
Alkuunsa kiitokset ylläpitäjälle ja porukoille loistavasta foorumista, vinkkiä on löytynyt pulmiin mutta nyt tarttis vähän lisäapuja. Hakunappia on täällä naksuteltu ahkeraan ja näyttäis ettei tästä aiheesta ole vielä kirjoiteltu (tai sitten en vaan osaa käyttää hakua). Niinpä aloitin nyt uuden threadin
Taustatietoja:
W202 / C 180T / 98 / 1.8 bensa / 111.921 / ostin kun mittarissa ~200tkm
No, parina aamuna kärry ei sitten käynnistynytkään kunnolla vaan pyrki sammumaan samantein. Uusi starttaus perään ja laakista käyntiin sekunniksi mutta pyrki taas sammumaan ja sammuikin. Tai saattoi sitten lähteä ok. Autoa on huollettu veholla tähänkin asti ja ajattelin pitää perinteestä kiinni kun tuo mittaristossa näkyvä kilometrimäärä jakoavaimen vieressä joka aamu samalla väheni.
Veholla sitten käytin kärryn huollon lisäksi vielä testerissä ja kaveri sanoi että ilmamassamittari rikki. Hintaa käikäleelle olisi tullut +500? euroa. Jäi ostamatta sillä kertaa.. MAF:in piuha irti ja kotiin pääsi kuitenkin työntelemään. Konehuoneessa näytti olevan boschin leimaa kantavan MAF tuubin sisällä pierbugin valmistama anturi.
Motonetistä sitten varaosaksi boschin ilmamassamittari, hintaa jokin 64 euroa ja koneeseen kiinni. Kone kiersi hyvin, käynnistyi aamusin ok mutta tyhjäkäynti seilasi aika häiritsevästi, jotain 400-1200 rpm kun esimerkiksi rullasi kytkin pohjassa valoihin. Ajattelin että tuo ajan kanssa asettuu kun(jos?) boxi opiskelee antureiden arvoja. Otin tuolloin asennuksessa vielä akun maakaapelin irti jotta purkin muisti nollautuu. Käynti ei asettunut noin viikon ajon jälkeen ja vein sitten potilaan paikalliselle mersuhuollolle testeriin ja tulos oli että käy liian rikkaalla. Vähän tuo alkoi kulutuksessakin näkyä. Testiprinttejä tarkemmin lueskeltuani huomasin että jäähdytysnesteen lämpötila-anturi oli myös mennyt. Hankin uuden lämpötila-anturin vehosta ja testiin toisenlaisen maffin motonetista (pierburg, toiset ~64e) ja laitoin uudet kilkkeet kiinni.
Tämän jälkeen tyhjäkäynti vakavoitui pierburgin maffilla kuin kiekkamittari olisi ollut sökö jökötti vain paikallaan . Hetken aikaa tyytyväisenä ajelinkin ja sitten alkoi koneen kiertoalue hukkua ja kone puutua tosi pahasti kun polkimen laittoi pohjaan. Maffin piuha taas irti ja päätä raapimaan.
Tuli tässä vaiheessa epäiltyä bensapumppua / filtteriä / relettä. Bensapumpun relekin tuli avattua ja katsottua mitä oli syönyt, putsasin samalla sen kontaktipinnoista röhnät pois. Mittasin releen ja näytti pelittävän. latausjännitteen tutkailin tupakansytyttimen pohjasta ja 14v tyhjäkäynnillä näytti.
Joitain sähkökaavioita netistä tutkittuani huomasin että boschin maffista puuttuu sisääntulevan ilman lämpötila-anturi (IAT). IAT tässä boschin palikassa on NTC tyyppinen lasikuorinen vastus. Pierburgista tuo IAT löytynee kuorien sisältä vakiona.
Tänään sitten boschin maffi uudelleen sisään ja autohan pelittää loistavasti, kierrosta ja vääntöä löytyi se mitä löytyy ja normaalilta vaikuttaa mitä nyt tyhjäkäynti taas seilailee. Konetta ilmeisesti hämäsi erityisesti se, että jäähynesteen lämpötilasta ja sisääntulevan ilman lämpötilasta ei purkilla ollu mitään hajua. Nyt se sentään tietää minkä lämpöstä vettä pannussa kiertää.
Summa summarum, tuon IAT:n kun saisi kuntoon niin arvelisin homman pelittävän. Joten kertokaahan minkä kokoinen NTC tuohon MAFfin kylkeen kiinni vai olenko ihan vikaraiteilla / onko kyseessä lähelläkään oikea käikäle ?
Lambdan mittausta ajattelin myös seuraavaksi, mistähän se helpoiten tässä onnistuisi ?
Mikäli kyseessä ei nyt ole ihan täysin väärillä osilla leikkiminen niin duunailen kyllä ajallaan aiheesta dokumentaatiota nettiin ja laittelen linkkiä kunhan on jotain faktaa esittää Korjatkaa jos olen väärässä!
-Mikko
Alkuunsa kiitokset ylläpitäjälle ja porukoille loistavasta foorumista, vinkkiä on löytynyt pulmiin mutta nyt tarttis vähän lisäapuja. Hakunappia on täällä naksuteltu ahkeraan ja näyttäis ettei tästä aiheesta ole vielä kirjoiteltu (tai sitten en vaan osaa käyttää hakua). Niinpä aloitin nyt uuden threadin
Taustatietoja:
W202 / C 180T / 98 / 1.8 bensa / 111.921 / ostin kun mittarissa ~200tkm
No, parina aamuna kärry ei sitten käynnistynytkään kunnolla vaan pyrki sammumaan samantein. Uusi starttaus perään ja laakista käyntiin sekunniksi mutta pyrki taas sammumaan ja sammuikin. Tai saattoi sitten lähteä ok. Autoa on huollettu veholla tähänkin asti ja ajattelin pitää perinteestä kiinni kun tuo mittaristossa näkyvä kilometrimäärä jakoavaimen vieressä joka aamu samalla väheni.
Veholla sitten käytin kärryn huollon lisäksi vielä testerissä ja kaveri sanoi että ilmamassamittari rikki. Hintaa käikäleelle olisi tullut +500? euroa. Jäi ostamatta sillä kertaa.. MAF:in piuha irti ja kotiin pääsi kuitenkin työntelemään. Konehuoneessa näytti olevan boschin leimaa kantavan MAF tuubin sisällä pierbugin valmistama anturi.
Motonetistä sitten varaosaksi boschin ilmamassamittari, hintaa jokin 64 euroa ja koneeseen kiinni. Kone kiersi hyvin, käynnistyi aamusin ok mutta tyhjäkäynti seilasi aika häiritsevästi, jotain 400-1200 rpm kun esimerkiksi rullasi kytkin pohjassa valoihin. Ajattelin että tuo ajan kanssa asettuu kun(jos?) boxi opiskelee antureiden arvoja. Otin tuolloin asennuksessa vielä akun maakaapelin irti jotta purkin muisti nollautuu. Käynti ei asettunut noin viikon ajon jälkeen ja vein sitten potilaan paikalliselle mersuhuollolle testeriin ja tulos oli että käy liian rikkaalla. Vähän tuo alkoi kulutuksessakin näkyä. Testiprinttejä tarkemmin lueskeltuani huomasin että jäähdytysnesteen lämpötila-anturi oli myös mennyt. Hankin uuden lämpötila-anturin vehosta ja testiin toisenlaisen maffin motonetista (pierburg, toiset ~64e) ja laitoin uudet kilkkeet kiinni.
Tämän jälkeen tyhjäkäynti vakavoitui pierburgin maffilla kuin kiekkamittari olisi ollut sökö jökötti vain paikallaan . Hetken aikaa tyytyväisenä ajelinkin ja sitten alkoi koneen kiertoalue hukkua ja kone puutua tosi pahasti kun polkimen laittoi pohjaan. Maffin piuha taas irti ja päätä raapimaan.
Tuli tässä vaiheessa epäiltyä bensapumppua / filtteriä / relettä. Bensapumpun relekin tuli avattua ja katsottua mitä oli syönyt, putsasin samalla sen kontaktipinnoista röhnät pois. Mittasin releen ja näytti pelittävän. latausjännitteen tutkailin tupakansytyttimen pohjasta ja 14v tyhjäkäynnillä näytti.
Joitain sähkökaavioita netistä tutkittuani huomasin että boschin maffista puuttuu sisääntulevan ilman lämpötila-anturi (IAT). IAT tässä boschin palikassa on NTC tyyppinen lasikuorinen vastus. Pierburgista tuo IAT löytynee kuorien sisältä vakiona.
Tänään sitten boschin maffi uudelleen sisään ja autohan pelittää loistavasti, kierrosta ja vääntöä löytyi se mitä löytyy ja normaalilta vaikuttaa mitä nyt tyhjäkäynti taas seilailee. Konetta ilmeisesti hämäsi erityisesti se, että jäähynesteen lämpötilasta ja sisääntulevan ilman lämpötilasta ei purkilla ollu mitään hajua. Nyt se sentään tietää minkä lämpöstä vettä pannussa kiertää.
Summa summarum, tuon IAT:n kun saisi kuntoon niin arvelisin homman pelittävän. Joten kertokaahan minkä kokoinen NTC tuohon MAFfin kylkeen kiinni vai olenko ihan vikaraiteilla / onko kyseessä lähelläkään oikea käikäle ?
Lambdan mittausta ajattelin myös seuraavaksi, mistähän se helpoiten tässä onnistuisi ?
Mikäli kyseessä ei nyt ole ihan täysin väärillä osilla leikkiminen niin duunailen kyllä ajallaan aiheesta dokumentaatiota nettiin ja laittelen linkkiä kunhan on jotain faktaa esittää Korjatkaa jos olen väärässä!
-Mikko
Lambda-anturikin voi kyllä olla sökönä, se monesti aiheuttaa sähköruiskulla olevissa koneissa tyhjäkäynnillä kierrosten "humputusta". Koska seokset ovat olleet pielessä maf:in takia niin lambda voi rikkoutua. Toisaalta kyllä pitäs testerissäkin näkyä jos on jotain vikaa.
Ja tervetuloa foorumille!
Ja tervetuloa foorumille!
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Ne on myyny sulle cdi koneen ilmamassamittarinMikkoMallat kirjoitti:Terve!
Alkuunsa kiitokset ylläpitäjälle<...>
CDi-200/220 75/92kW Ilmamassamittari jos MB-6110940048. . . 28-3262 63.90 ???
C180/230 96-- Ilmamassamittari MB-0000940948. . . . . . . . 28-3385 224.00 ???
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 16
- Liittynyt: To 26.10.2006 19:52
Tuota itsekin ihmettelin, veikkaisin että edellinenkin omistaja olisi saman asian kanssa painiskellut kun sellainen sisältä alunperin löytyi ja vähän harhaan sen kanssa vissiin tuli mentyä. Oliskos jollain kuvaa minkänäkönen käikäle tuo oikea maffi tuohon malliin on ? Olisi kiva nähdä kuva siitä miten se poikkeaa tuosta boschin vimpaimesta, noita antureita ei kai(?) ole niin montaa mallia mutta putkia mihin ne asennetaan kylläkin?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 16
- Liittynyt: To 26.10.2006 19:52
M.K, viitsitkö ruuvata "mittatikun" ulos tuosta ja napsia siitä kuvan molemmin puolin ? Kiinnostaisi tietää sen mittariosan mallinumero ja ennenkaikkea onko siinä tuo lämpötila anturi kyljessä kiinni.
osoitteessa
http://www.guzzimental.com/images/alfa/ ... 20text.jpg
http://www.guzzimental.com/afm%20about.htm
on kuva maf anturista ja tuosta "glass thermistorista" mikä toimii sisääntulevan ilman lämpötila-anturina ja se minun maf anturista tällä hetkellä puuttuu. Konepellin alla puuhaillessani en ole imupuolelta pikaisesti erillistä imuilman lämpötila-anturia löytänyt joten tuossa palikassa sen pitäisi olla.. Uskoisin että oman kärryn tyhjäkäynti asettuisi kohdalleen kun siihen laittaisi kiinni oikean kokoisen ntc vastuksen kertomaan purkille sisääntulevan ilman lämpötilaa. Ylläolevasta linkistä löytyy myös datakirjat boschin ja pierburgin maffille. Jos mallinumero muuten stemmaa nykyisen mittariosan ja virallisen varaosan kanssa niin tulisihan tässä vielä pari euroa säästettyä kun siihen kylkeen vaan tuon 50 sentin vastuksen hommaisi Jos ei sitten ole palikat sinnepäinkään niin ei siinä sitten muu auta kun marssia taasen motonettiin ja ostaa tuo "virallinen" varaosa hintaan 224e... Turhaanhan tuosta muovituubi osasta maksaa kun sehän on muutenkin hyvässä kunnossa
osoitteessa
http://www.guzzimental.com/images/alfa/ ... 20text.jpg
http://www.guzzimental.com/afm%20about.htm
on kuva maf anturista ja tuosta "glass thermistorista" mikä toimii sisääntulevan ilman lämpötila-anturina ja se minun maf anturista tällä hetkellä puuttuu. Konepellin alla puuhaillessani en ole imupuolelta pikaisesti erillistä imuilman lämpötila-anturia löytänyt joten tuossa palikassa sen pitäisi olla.. Uskoisin että oman kärryn tyhjäkäynti asettuisi kohdalleen kun siihen laittaisi kiinni oikean kokoisen ntc vastuksen kertomaan purkille sisääntulevan ilman lämpötilaa. Ylläolevasta linkistä löytyy myös datakirjat boschin ja pierburgin maffille. Jos mallinumero muuten stemmaa nykyisen mittariosan ja virallisen varaosan kanssa niin tulisihan tässä vielä pari euroa säästettyä kun siihen kylkeen vaan tuon 50 sentin vastuksen hommaisi Jos ei sitten ole palikat sinnepäinkään niin ei siinä sitten muu auta kun marssia taasen motonettiin ja ostaa tuo "virallinen" varaosa hintaan 224e... Turhaanhan tuosta muovituubi osasta maksaa kun sehän on muutenkin hyvässä kunnossa
Maf
Aiheesta sivuten,tietääkö kukaan löytyykö c.220d-98(ei cdi) tämän tyylistä
anturia ja vaikuttaako miten käyntiin?
anturia ja vaikuttaako miten käyntiin?
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 16
- Liittynyt: To 26.10.2006 19:52
Noniin, laitetaan vähän päivitystä tännekin. Eli sain kärryni toimimaan ihan ok (jos suhteellisen häiritsevää tyhjäkäynnin huojumista valoihin tullessa ei oteta huomioon) laittamalla motonetin 28-3279 ilmamassa-anturin kylkeen kiinni 2kohm ntc vastuksen. Anturi maksoi 64,50e ja vastukselle tuli partco:ssa hintaa 50 senttiä Tuo VW anturi tuli alunperin ostettua ihan testimielessä hintansa takia ja jotenkin tuli vielä oikoluettua hinnastoa tuon oikean osan ohitse.. ensi kerralla sitten virallinen käikäle mutta hyvinhän tuollakin näyttää pelittävän. Bensan kulutus on myös vähentynyt. Laittelen Intteriin dokkaria kunhan kerkeää naputella...Seuraavan vian ilmetessä käytän testerillä ja katsotaan mitä se tästäkin virityksestä sanoo
Ilmamassamittari ebay.de
Tilasin W163 sopivan mittarin Saksasta 83€ + 16€ postikuluja kotiintuotuna.
Jo toimii. Hinta Veholla 490€, Bosch car servicellä 320€.
Jo toimii. Hinta Veholla 490€, Bosch car servicellä 320€.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 16
- Liittynyt: To 26.10.2006 19:52
Tässä uudesta TM lehdestä lainaus:
CRC on kehittänyt aineen nimeltään CRC Airsensor clean
Ainetta suihkutetaan purettuun anturiin reilusti ja annetaan
haihtua. Puhdistettu anturi on valmis asennettavaksi takaisin.
Oiskohan tässä halpa korjaus ilmamassa-anturiin ?
Pullo 200ml maksaa 9.80 €
Jos toimii tulee mukavat säästöt......
CRC on kehittänyt aineen nimeltään CRC Airsensor clean
Ainetta suihkutetaan purettuun anturiin reilusti ja annetaan
haihtua. Puhdistettu anturi on valmis asennettavaksi takaisin.
Oiskohan tässä halpa korjaus ilmamassa-anturiin ?
Pullo 200ml maksaa 9.80 €
Jos toimii tulee mukavat säästöt......
E 200 cdi 10 ja ne ex:ät : c200t cdi 09 , c220t cdi 02 , 290td 97, 200d -92 ja 87, 230 te 83
280 s 77
280 s 77
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 16
- Liittynyt: To 26.10.2006 19:52
Minulla ei ole taitoja leikkiä noiden antureiden yms. kanssa. C280:n kierrosten seilailu ja vedon pätkiminen yläkierroksilla loppui ainoastaan saksasta tilatulla alkuperäisilmamassamittarilla.
Boshin tarvikeilmamassamittari kävi mielessä itselläkin, mutta merkkiliikessä eivät tarvikeosia laita paikalleen, joten alkuperäisosa paikalleen. Onhan sillä nyt sitten hyvä takuukin.
Kallishan oli, mutta toimiva kampe myös.
Boshin tarvikeilmamassamittari kävi mielessä itselläkin, mutta merkkiliikessä eivät tarvikeosia laita paikalleen, joten alkuperäisosa paikalleen. Onhan sillä nyt sitten hyvä takuukin.
Kallishan oli, mutta toimiva kampe myös.
Tilaa saksasta
ebay.de on sivusto mistä löytyy sopiva esim. hakemalla Boschin osanumerolla. Ja alkuperäinen on juuri boschin valmistama, siitä löytyy myös mersun koodinumero. Vaihtoon menee aikaa noin minuutti, jos ei kiirettä pidä. Pistoke irti, ruuvarilla klemmari löysään ja niks- naks kaksi pikakiinnikettä auki, uusi tilalle ja kiinnikkeet kiinni ja klemmarin kiristys. Liitin kiinni ja baanalle.Säästöä vehon "alkuperäisosaan" 390€ plus vehon valohoidon hinta.
Helpompaa kuin renkaanvaihto. Ei tosiaan tartte edes kyläseppäkorjaamolle viedä.
Spray ei auta, jos vastuslanka ei ole silminnähden likainen. Olet sitten ajellut paskasella rikkinäisellä ilmansuodattimella, jos lankakin likainen. Vika on siellä muoviinvaletussa elektroniikkaosassa, ei onnistu korjaaminen tavallisin kotikonstein.
Ja vikahan paikallistettiin omassani ottamalla pistoke irti moottorin ollessa lämmin ja koeajamalla. Tehot löytyi heti ja vois ajella pistoke irtikin, muttei kylmänä enää käynnistynyt.
Helpompaa kuin renkaanvaihto. Ei tosiaan tartte edes kyläseppäkorjaamolle viedä.
Spray ei auta, jos vastuslanka ei ole silminnähden likainen. Olet sitten ajellut paskasella rikkinäisellä ilmansuodattimella, jos lankakin likainen. Vika on siellä muoviinvaletussa elektroniikkaosassa, ei onnistu korjaaminen tavallisin kotikonstein.
Ja vikahan paikallistettiin omassani ottamalla pistoke irti moottorin ollessa lämmin ja koeajamalla. Tehot löytyi heti ja vois ajella pistoke irtikin, muttei kylmänä enää käynnistynyt.
ebay.de
Niin ja tuolta tilatessa tulee se muovituubikin samassa. Kahden vuoden takuulla kirjallisesti tottakai.
Mutta saahan veholla kuunnella myyjien juttuja ja lukea päivän lehteä tarjotun kahvikupillisen ääressä. Kallista kahvia tosin.
Mutta elämähän on vaan sarja erilaisia valintoja...
Mutta saahan veholla kuunnella myyjien juttuja ja lukea päivän lehteä tarjotun kahvikupillisen ääressä. Kallista kahvia tosin.
Mutta elämähän on vaan sarja erilaisia valintoja...
Minulla sama ongelma c180 vm 97 1.8 kähii ja pätkii. Kylmänä toimii hyvin mutta lämmöt normaalit niin ei voi ohitta rekkaa kun ei kierrä kone. Tasakaasulla nippanappa ohittaa , Massamittari uusittu 2 vuotta sitten ja puola toinen ja tulpan hattuputki. Pakkasella toimii paremmin ,varsinkin kun lähettää kylmällä koneella
Missäs olis vikaa
Missäs olis vikaa
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 16
- Liittynyt: To 26.10.2006 19:52
Mulla oli massamittarin lisäksi johtosarja jostain kohtaa poikki, mikäsisaari kirjoitti:Minulla sama ongelma c180 vm 97 1.8 kähii ja pätkii. Kylmänä toimii hyvin mutta lämmöt normaalit niin ei voi ohitta rekkaa kun ei kierrä kone. Tasakaasulla nippanappa ohittaa , Massamittari uusittu 2 vuotta sitten ja puola toinen ja tulpan hattuputki. Pakkasella toimii paremmin ,varsinkin kun lähettää kylmällä koneella
Missäs olis vikaa
haittasi vian löytymistä testerissä. Mutta oireet just samat kuin sulla
vaikkakin cdi kone.
TompSa, S211 E320 T CDI A 4Matic -07
Ex: S202 C200 T CDI A -01
Ex: S202 C200 T CDI A -01
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 16
- Liittynyt: To 26.10.2006 19:52