Alkuunsa kiitokset ylläpitäjälle ja porukoille loistavasta foorumista, vinkkiä on löytynyt pulmiin mutta nyt tarttis vähän lisäapuja. Hakunappia on täällä naksuteltu ahkeraan ja näyttäis ettei tästä aiheesta ole vielä kirjoiteltu (tai sitten en vaan osaa käyttää hakua). Niinpä aloitin nyt uuden threadin
![Embarrassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Taustatietoja:
W202 / C 180T / 98 / 1.8 bensa / 111.921 / ostin kun mittarissa ~200tkm
No, parina aamuna kärry ei sitten käynnistynytkään kunnolla vaan pyrki sammumaan samantein. Uusi starttaus perään ja laakista käyntiin sekunniksi mutta pyrki taas sammumaan ja sammuikin. Tai saattoi sitten lähteä ok. Autoa on huollettu veholla tähänkin asti ja ajattelin pitää perinteestä kiinni kun tuo mittaristossa näkyvä kilometrimäärä jakoavaimen vieressä joka aamu samalla väheni.
Veholla sitten käytin kärryn huollon lisäksi vielä testerissä ja kaveri sanoi että ilmamassamittari rikki. Hintaa käikäleelle olisi tullut +500? euroa. Jäi ostamatta sillä kertaa.. MAF:in piuha irti ja kotiin pääsi kuitenkin työntelemään. Konehuoneessa näytti olevan boschin leimaa kantavan MAF tuubin sisällä pierbugin valmistama anturi.
Motonetistä sitten varaosaksi boschin ilmamassamittari, hintaa jokin 64 euroa ja koneeseen kiinni. Kone kiersi hyvin, käynnistyi aamusin ok mutta tyhjäkäynti seilasi aika häiritsevästi, jotain 400-1200 rpm kun esimerkiksi rullasi kytkin pohjassa valoihin. Ajattelin että tuo ajan kanssa asettuu kun(jos?) boxi opiskelee antureiden arvoja. Otin tuolloin asennuksessa vielä akun maakaapelin irti jotta purkin muisti nollautuu. Käynti ei asettunut noin viikon ajon jälkeen ja vein sitten potilaan paikalliselle mersuhuollolle testeriin ja tulos oli että käy liian rikkaalla. Vähän tuo alkoi kulutuksessakin näkyä. Testiprinttejä tarkemmin lueskeltuani huomasin että jäähdytysnesteen lämpötila-anturi oli myös mennyt. Hankin uuden lämpötila-anturin vehosta ja testiin toisenlaisen maffin motonetista (pierburg, toiset ~64e) ja laitoin uudet kilkkeet kiinni.
Tämän jälkeen tyhjäkäynti vakavoitui pierburgin maffilla kuin kiekkamittari olisi ollut sökö
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Tuli tässä vaiheessa epäiltyä bensapumppua / filtteriä / relettä. Bensapumpun relekin tuli avattua ja katsottua mitä oli syönyt, putsasin samalla sen kontaktipinnoista röhnät pois. Mittasin releen ja näytti pelittävän. latausjännitteen tutkailin tupakansytyttimen pohjasta ja 14v tyhjäkäynnillä näytti.
Joitain sähkökaavioita netistä tutkittuani huomasin että boschin maffista puuttuu sisääntulevan ilman lämpötila-anturi (IAT). IAT tässä boschin palikassa on NTC tyyppinen lasikuorinen vastus. Pierburgista tuo IAT löytynee kuorien sisältä vakiona.
Tänään sitten boschin maffi uudelleen sisään ja autohan pelittää loistavasti, kierrosta ja vääntöä löytyi se mitä löytyy ja normaalilta vaikuttaa mitä nyt tyhjäkäynti taas seilailee. Konetta ilmeisesti hämäsi erityisesti se, että jäähynesteen lämpötilasta ja sisääntulevan ilman lämpötilasta ei purkilla ollu mitään hajua. Nyt se sentään tietää minkä lämpöstä vettä pannussa kiertää.
Summa summarum, tuon IAT:n kun saisi kuntoon niin arvelisin homman pelittävän. Joten kertokaahan minkä kokoinen NTC tuohon MAFfin kylkeen kiinni vai olenko ihan vikaraiteilla / onko kyseessä lähelläkään oikea käikäle ?
Lambdan mittausta ajattelin myös seuraavaksi, mistähän se helpoiten tässä onnistuisi ?
Mikäli kyseessä ei nyt ole ihan täysin väärillä osilla leikkiminen niin duunailen kyllä ajallaan aiheesta dokumentaatiota nettiin ja laittelen linkkiä kunhan on jotain faktaa esittää
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
-Mikko