Tehottomuus 124 300D Automaatti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
rado
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: Su 29.02.2004 20:08

Tehottomuus 124 300D Automaatti

Viesti Kirjoittaja rado »

Luin kauhukseni autotalli.comia ja sain sieltä seuraavanlaisen speksin
0-100km/h 13.7sek..
Oma 124 300D automaatti -89 (joka humputtaa välillä tyhjäkäynnillä) kiihtyi GT Tempes ohjelman mukaan 0-100km/h 21.sek

Loistavaa!

Josko nyt alkais selviämään miksi automme käy tyhjäkäyntiä välillä todella heikonlaisesti?

Miten muiden 300D kiihtyy?

Alkaa pian usko loppuu tuon "ritsan" kanssa :(
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Tehottomuus 124 300D Automaatti

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ilman turboa ei varmasti kiihdy 13,7 sekuntiin, ei kannata uskoa ihan kaikkea mitä lukee netissä.

Parempaa suorituskykyä toki saat säätämällä sitä syöttöä ruiskutuspumpusta 2...2,5 kierrosta. Ohjeet löytyvät forumilta.

Muutoinkin automaatilla kiihdytys vaatii automaatin ja turbiinin järjetöntä rääkkäämistä. Ilmoitetuilla arvoilla ja todellisilla arvoilla ei ole mitään korrelaatiota.
Lisää tietoa: www.skg.fi
rado
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: Su 29.02.2004 20:08

Viesti Kirjoittaja rado »

Okei!
Mäkin vähän ajattelin että onhan tuo varsin villi peli jos menee helposti tuohon 13.7sekkaan 0-100km/h..

Tosin autotalli.comin sivuilla tuo oli vapariksi merkitty ja 200D luvattiin kiihtyvyydeksi 18.5sek..

Mustaa tuo automme ei ainakaan putkesta työnnä ulos joten taitaa tulla vaan vuoristoilmaa.

Liekö vanha LM:n edustusauto :lol: :lol: ?
Elkku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Pe 11.03.2005 22:50

Viesti Kirjoittaja Elkku »

Voisko olla mahollista jos auto tuntuu vähän laiskasti vetävän ettei kaasu menä pohjaan asti.
rado
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: Su 29.02.2004 20:08

Viesti Kirjoittaja rado »

Tuntuu siltä että kaikki on ainakin tässä tapauksessa mahdollista =)
rado
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: Su 29.02.2004 20:08

Viesti Kirjoittaja rado »

http://www.ajovalo.net/Koeajot/300D.html

Kyl,lä tuota 14sekunnin pintaa hehkutetaan joka torvesta
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Mercefrakenin mukaan automaatilla 14.1 s.

Kyllä sen pitäisi mielestäni kohtuudella 15 pintaan kiihtyä, ilman kauhun tunteita hajoavasta moottorista.

Tarkista kaasuvaijeri, raota ruokaruuvia
rado kirjoitti:Tosin autotalli.comin sivuilla tuo oli vapariksi merkitty
W124 300D on vapari. Hevosia 109-113, vuosimallista riippuen.
300D Turbo mallimerkinnällä kulkeva on sitten luonnollisesti turbo, 147hv/280nm

300TD, vaparifarkku
300TDT, turbodiesel farkku
300D, sedan vapari
300DT, sedan turbo
124.023
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

ja mikä on savu arvo katsatuksessa?
ja jos vetää huonosti ja tyhjäkäynti ontuilee niin pumpupussa joku paine venttiili vuotaa
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kun automaatilla tehdään kiihdytystesti, se tapahtuu näin:

- jarru pohjaan, kaasua hieman.
- kaasupohjaan, odota niin kauan kun kantti kestää
- jarru ylös

-> menee 14 sekuntiin, mutta eihän kukaan järkevä tee tuolla tavalla käyttöautolleen :roll: Tuotakin pitää harjoitella suljetulla radalla tuota liikkeelle lähtöä ennen kuin se onnistuu.

Siis niinkun tälleen automaatilla :twisted: heh tuon kiihdytyksen jälkeen otettiin laatikko irti ja lähetettiin korjattavaksi :lol:

Tuolle Vitolle automaatilla luvataan vakiona vaikka kuinka hyvä kiihtyvyys, mutta normaalisti kiihdytettäessä siitä arvosta jäädään noin 5 ... 8 sekuntia. Sitten kun teho tuplataan päästään niihin valmistajan ilmoittamiin arvoihin helposti ilman kikkailuja.

Otappa se pumppu ruuvauksen kohteeksi niin eiköhän se ala liikkumaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
rado
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: Su 29.02.2004 20:08

Viesti Kirjoittaja rado »

Eli ehdotuksena olis takakannen avaus ja sieltä syöttöä lisää niin tyhjäkäynnille kuin maksimikierroksillekin?
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1058
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

rado kirjoitti:Eli ehdotuksena olis takakannen avaus ja sieltä syöttöä lisää niin tyhjäkäynnille kuin maksimikierroksillekin?
Kyllä,oma 300d oli ostettaessa niin laiska,että sillä oli rasittava ajaa,automaatti vaikka olikin.Liikennevaloista lähtö oli tuskaa,aina piti polkea lappu lattiaan,ettei ollut tien tukkona,tosiaankin lähti kuin kuollut lehmä ojasta.
Vissiin saksan säädöt laihanlaisia olleet.
Muistaakseni kaksi kierrosta laitoin syöttöä lisää,niin sai vielä tyhjäkäynnin pudotettua järkevälle tasolle.
Laatikkoon joutui laittamaan painetta lisää vissiin kolmisen kierrosta.
Nyt savuttaa täyskaasu kiihdytyksissä jonkinverran,mutta katsastuksessa arvo n.1,3,ollut varmaan todella pieni ennen syötön lisäystä.
Nyt pärjää normaali liikenteessä tuskastumatta.
60-90 kiihtyvyys n,5,5 sekuntia,menettelee noin painavalle malmikasalle,auto on neliveto.
Esim.190 2,5 d automaatti,60-90 kiihdytys:
vakiopumppu syötöt lähes maksimissa 5.7 sek.
7mm. elementeillä 4,4 sek.
7mm. elementeillä ja KKK 26 n.3sek.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
rado
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: Su 29.02.2004 20:08

Viesti Kirjoittaja rado »

Mites tuota laatikon painetta säädetään ja miten tuo paineennosto vaikuttaa?
Vaihtaa aikasemmin, myöhemmin?
rei7pir8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Su 16.05.2004 20:02

Viesti Kirjoittaja rei7pir8 »

Omalle mursulle ilmoitetaan 0-100 8,6s. Ajanottokellolla sain mittarivirhe huomioiden useasta mittauksesta aina 8,4s ilman mitään kikkailuja. Ei muuta kuin kaasu pohjaan. Toki bensassa kierrosherkkyys parempi eikä mitään ahtoviiveitä.
Toyota Avensis stw 2,0vvtiA -06
MB E320T -94
ex BMW 525iA -91
ex BMW 518i -90
ex BMW 324TD -87
ex Mitsubishi Tredia 1,8 -86
Avatar
kilander
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1058
Liittynyt: Ma 21.02.2005 13:18
Paikkakunta: itäsuomi

Viesti Kirjoittaja kilander »

rado kirjoitti:Mites tuota laatikon painetta säädetään ja miten tuo paineennosto vaikuttaa?
Vaihtaa aikasemmin, myöhemmin?
Niin siinä käy semmonen homma kun syöttöä lisätään,tehoa/vääntöä tulee lisää,laatikko alkaa luistaa.
Eli vaihdoissa kierrokset nousee,ennen kuin ottaa pykälän päälle.Ei hyvä.
Siispä laatikon kyljessä olevasta modulaattorista käännetään myötäpäivään,kannattaa tehdä vaikka kierros kerrallaan,ja koeajo.
Senverran vain ettei luista,muuten menee turhan nykiviksi vaihdot jos liikaa kääntää.
Ei vaikuta vaihtamis kohtiin.
Haulla löytyy kyllä hyvät ohjeet.
Helppo homma,tosin omassa oli etukardaani tiellä.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

kilander kirjoitti:
rado kirjoitti:Mites tuota laatikon painetta säädetään ja miten tuo paineennosto vaikuttaa?
Vaihtaa aikasemmin, myöhemmin?
Niin siinä käy semmonen homma kun syöttöä lisätään,tehoa/vääntöä tulee lisää,laatikko alkaa luistaa.
Eli vaihdoissa kierrokset nousee,ennen kuin ottaa pykälän päälle.Ei hyvä.
Siispä laatikon kyljessä olevasta modulaattorista käännetään myötäpäivään,kannattaa tehdä vaikka kierros kerrallaan,ja koeajo.
Senverran vain ettei luista,muuten menee turhan nykiviksi vaihdot jos liikaa kääntää.
Ei vaikuta vaihtamis kohtiin.
Haulla löytyy kyllä hyvät ohjeet.
Helppo homma,tosin omassa oli etukardaani tiellä.
ja tämä kaikki johtuu erittäin huonosti toteutetusta laatikon alipaine ohjauksesta (susi)
tehoista tai väännöistä syöttöa lisättäessä kiihdytyksessä ei tarvi poljinta painaa enää niin pajon kuin aikasemmin jolloin laatikko saa liikaa alipainetta ja pumun kyljessä oleva säädin on vähän sellainen on/off toiminen
seuraavaksi nostetaan paineita laatikon kyljestä tapahtuu seraavaa
kiihdytettäessä kun nostetaan jalkaa kaasu polkimelta juuri vähän ennen laatikon suunnittelemaa vaihtoa suuremmalle tulee niska lihaksiin kohdistuva nyppäys
eli ei siitä hyvää saa mutta parempi sekin kuin laiska auto
samiharju
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ma 18.04.2005 23:32
Paikkakunta: Ilimajoki

Viesti Kirjoittaja samiharju »

Katsastelen itse autoja työkseni, ja olis pari kommenttia savutusmittauksesta.
aika ronskisti saa olla dieseliä ruuvattu pumpusta (varsinkin turbokonetta) ja silti menee läpi testistä kunhan vain muistaa muutaman asian:

1. Älä koskaan tuo kylmää moottoria rääkättäväksi, vaan aja se lämpimäksi ennen testiä.
2. Huolehdi että koneessa on tarpeeksi oikeanlaista ja tuoretta öljyä sekä nestettä
3. huolehdi että jakoremmi on vaihdettu ajallaan (tai ketju, ettei se ääntele paljoa)
4. Tarkista / Vaihda ilmansuodatin, tukkoisella tulee vain huono arvo
5. Älä tuo sitä resiinaa kovilla pakkasilla testiin jos ei ole aivan pakko
6. Älä tuo epäkuntoista konetta katsastukseen; ehkä kone kestää kyllä testin, valmiiksi risa ei välttämättä..
7. Valmistaja määrittää maksimikierrokset koneelle; pidä huoli että ne on suunnilleen kohdallaan..
8. Tyhjäkäynti saa olla max 1000rpm. muuten testi ei ole kelvollinen.
9. Anna sille ritsalle SIKAA reilusti ennen mittausta; suurin savutuksen aiheuttaja on moottorista äkillisessä kaasutuksessa poistuva karsta.
10. Jos pakoputki on rikki (vuotaa pahoin) testiä ei voi hyväksyä (ai jaa, ylläri?) joten tarkista se ennen mittausta.

Mikäli katsastaja ei suostu tekemään testiä on siihen ihan oikea syy. Liian moni tiiseljmies yrittää pakottaa tekemään testin huonosti käyvällä moottorilla ymmärtämättä sitä että se testi on kuitenkin melkoinen rääkki koneelle..
www.voorttimies.org
samiharju
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ma 18.04.2005 23:32
Paikkakunta: Ilimajoki

Viesti Kirjoittaja samiharju »

Ja savutusmittaus tehdään kaikille -80 ja uudemmille dieseleille. savutusarvo vapaastiläähättävillä max 2,5 ja ahdetuilla 3,0. Euro-4 moottoreilla (ihan uudet) max 1,5. K-arvon ollessa 4 tai enemmän määrätään auto ajokieltoon.
www.voorttimies.org
rado
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: Su 29.02.2004 20:08

Viesti Kirjoittaja rado »

Tervehdys taas..
EI vaan tyhjäkäyntiongelmat ota lakatakseen :/

Nyt on suotimet yms vaihdettu ja käynti on hytkyvää aina kun auton lyö tulille.
Hetken kun se siinä kehrää, niin "joku" tasottaa käynnin.
Ihan sama onko kone lämmin vai kylmä.
Melkeinpä huonomin käy lämpöisenä.
Kun tarjoo heti hiukan kaasua, niin käynti tasoittuu kohtalaiseksi ja pysyy sellaisena kunnes lähdetään liikkeelle ja pysähdytään.
Silloin käynti joko on ok, siltä väliltä tai sitten jälleen hytkytään..

Kiihtyvyys 18.5 sek 0-100km/h

Mitäs siis seuraavaksi tehdään =) ?
Paalaamoonkaan ei kehtias viedä...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

euro2 ja muistaakseni 3 eli vähäpäästöiset turbomoottorit, K-arvo max. 2.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

käykö vajaalla ? mites suuttimet ?

nuo kuntoon ja pumppu jonnekkin asiantuntevalle pajalle.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

samiharju kirjoitti:Ja savutusmittaus tehdään kaikille -80 ja uudemmille dieseleille. savutusarvo vapaastiläähättävillä max 2,5 ja ahdetuilla 3,0. Euro-4 moottoreilla (ihan uudet) max 1,5. K-arvon ollessa 4 tai enemmän määrätään auto ajokieltoon.
savutus testi on ahdetulle moottorille aivan joutavanpäinen voisin jotenkin ymmärtää tuon testin jos se tehtäisiin rullilla kuormaa vastaan jolloin myös maksimi syöttö löytyisi menisi moni volvo ajokieltoon 8)
Avatar
Raukola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Su 22.08.2004 18:40
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Raukola »

xr5t kirjoitti: savutus testi on ahdetulle moottorille aivan joutavanpäinen voisin jotenkin ymmärtää tuon testin jos se tehtäisiin rullilla kuormaa vastaan jolloin myös maksimi syöttö löytyisi menisi moni volvo ajokieltoon 8)
Väittäisin että kaikki diesel volvot :D
W210 290 TD 1996 "nykyinen"
W124 200d 3.0 ´90 "entinen"
190e ´85 "Carlsson"
Toyota corolla ke10 ´69
Ford Cortina mk3 ´72
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Raukola kirjoitti:Väittäisin että kaikki diesel volvot :D
Eikö niistä voi kikkailla morkoolinletkulla ihan niin kuin näissä mersuissa on pakko tehdä kerran vuoteen :roll: .

Se vaan on tämmönen tämä hommeli kun auto on läpäissyt sen eurotestin aikanaan ja tyyppihyväksytty, niin sitten vuosittain katsotaan vain pikkusen sinnepäin, ettei kone aivan hassuissa säädöissä ole.

Tienpäällä välillä näkee noita savuttavia autoja, mersujakin ihan tässä omassakin pihassa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
samiharju
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ma 18.04.2005 23:32
Paikkakunta: Ilimajoki

Viesti Kirjoittaja samiharju »

automaatti volvoja ei katsastuksessa rääkätä samalla tavalla kun valmistaja kieltää kierrättämisen ettei loota riku. mersusta ei kielletä mitään (kai niin lujaa tekoa).

eihän tossa testissä mitään järkeä olekaan, se vain pitää tehdä kun laki ja asetus niin määräävät.

ja kyllä se k-arvo on vapareilla 2,5 ja ahdetuilla 3,0 paitsi euro-4 jolloin 1.5. eli euro-2 tai -3 sama kun vanhoissakin.
www.voorttimies.org
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No en voi väittää vastaan noista rajoista kun en niistä tiedä, mutta minun ns. "tieto" perustui tähän päästölappuun, jossa alhaalla luki k < 2.0.

http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0206.jpg

Tosin voi olla, että tuo kone aina suoltaa tuon väärän tiedon, sanoihan se mittaaja tässä taannoin, että pitäisi olla < 3.0.

Mulla on tuossa lapussa 0.36 ,haha hahah.

Löytyykö jostakin netistä nuo päästörajat, täytyypä etsiä hetki...

[edit: Ahaa]

Lähde: http://www.ait-ahtari.fi/verkko/auto/pa ... diesel.htm

Ohjearvot: Kolmen mittauksen keskiarvo jotka eroavat toisistaan alle 0,5 m-1

Ahtamaton Ahdettu
K-arvo (m-1) 2,5 3,0

Tarkastus voidaan myös hyväksyä heti, sitä enää jatkamatta, jos puhdistuskiihdytyksessä tai varsinaisessa mittauskiihdytyksessä mitataan tulos, joka vapaasti hengittävällä moottorilla on alle 1,5 m-1 ja ahtimella varustetulla 2,0 m-1.

Jos ajoneuvon valmistaja on on antanut ohjearvoksi yllä olevista korkeamman arvon, on se määräävä raja-arvo.
Eli kun tuo minun auto antaa aina ekalla kerralla alle 2,0 arvon, se testi on siten siinä, ja lappuun tulostuu tuo k<2,0.

No tulipahan tämäkin virheellinen tieto nyt minulle selväksi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin