MB 280S Tuli pihaan ja nyt jo olisi tietäville kysymyksiä
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
MB 280S Tuli pihaan ja nyt jo olisi tietäville kysymyksiä
Bongattu omalta pihalta eilen uusin tulokas:
MB W108 280S, vm 1968
- entisöimätön, katsastettu käyttöauto,
- 3 omistajaa
- historia tiedossa uudesta alkaen ( tehtaan luovutuspapereista alkaen )
Tarkoitus olisi korjata pohjasta muutama ruostepaikka, malata auto uudestaan, ja vaihtaa peili, kaikki kumitiivisteet ovista ja laseista, sekä korjata ohjaustehostimen pumppu, syyjari, kello ja polttoaine mittari.
Ja tämän jälkeen jos armoisa museoakatsastaja suo, niin auto yritetään saada orginaali kuntoisena ( ei siis entisöitynä ) museorekisteriin.
MB W108 280S, vm 1968
- entisöimätön, katsastettu käyttöauto,
- 3 omistajaa
- historia tiedossa uudesta alkaen ( tehtaan luovutuspapereista alkaen )
Tarkoitus olisi korjata pohjasta muutama ruostepaikka, malata auto uudestaan, ja vaihtaa peili, kaikki kumitiivisteet ovista ja laseista, sekä korjata ohjaustehostimen pumppu, syyjari, kello ja polttoaine mittari.
Ja tämän jälkeen jos armoisa museoakatsastaja suo, niin auto yritetään saada orginaali kuntoisena ( ei siis entisöitynä ) museorekisteriin.
Viimeksi muokannut adenauer300, Ke 19.07.2006 13:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
lisää aiheesta....
Onnea vaan mielekkään tuntuiselle projektille ! w108 on mukava malli harrastaa ja rakennella.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Re: lisää aiheesta....
Auto on viettänyt viimeiset 36 vuotta täällä Espoossa. ( sitä ennen reilun vuoden Englanissa, eli auto on tullut tänne muuttoautona )Henry V. kirjoitti:Onnea vaan mielekkään tuntuiselle projektille ! w108 on mukava malli harrastaa ja rakennella.
Osaako joku kertoa, miten tyhjäkäyntiä voisi säätää??
Talvi seisonnasta johtuva alkukankeus hävisi tänään, ja huomasin, että kierrokset meinaa lämpimänä laskea liian alas= sammuu tyhjäkäynnillä.
Lisäksi kuinkahan mittarit irroitetaan rikkomatta, voisi alkaa tutkia polttoaine mittarin toimimattomuutta.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
jotakin vastausta
Mittaristo lähtee kohti rattia kokonaisuutena. Mittariston ympärillä on "kumilenkki", joka pitää sen paikoillaan. Pujota kätesi alakautta mittariston
taakse, ja työnnä vaan se ulos. Kun mittaristo on hieman irti, niin pääset
väliköstä ruuvaamaan öljynpaine mittarin putken irti. VARO: mekaanista
veden lämpömittaria, eli sen "putkea", joka näyttää sähköjohdolta. Sitä ei saisi
paljon taitella tai muuten töniä.
Rohkenisin silti arvata, että vika polttoaine mittarin toimimattomuuteen löytyy kuitenkin sieltä anturi puolelta. Niissä on ollut taipumusta kontakti häiröihin,
ja joskus viisari saattaa heilua holtittomasti puolelta toiselle, kunnes sitten pimenee.... Ongelman juontuu varsin matalasta tankin profiilista, eli mittari
joutuu tekemään aika tarkkaa työtä, eli mittarin käämitys joutuu kulutukselle
alttiiksi - enemmän kuin yleensä. Mutta ehkäpä sen saa vielä herkisteltyä
toimintakuntoonkin ?
taakse, ja työnnä vaan se ulos. Kun mittaristo on hieman irti, niin pääset
väliköstä ruuvaamaan öljynpaine mittarin putken irti. VARO: mekaanista
veden lämpömittaria, eli sen "putkea", joka näyttää sähköjohdolta. Sitä ei saisi
paljon taitella tai muuten töniä.
Rohkenisin silti arvata, että vika polttoaine mittarin toimimattomuuteen löytyy kuitenkin sieltä anturi puolelta. Niissä on ollut taipumusta kontakti häiröihin,
ja joskus viisari saattaa heilua holtittomasti puolelta toiselle, kunnes sitten pimenee.... Ongelman juontuu varsin matalasta tankin profiilista, eli mittari
joutuu tekemään aika tarkkaa työtä, eli mittarin käämitys joutuu kulutukselle
alttiiksi - enemmän kuin yleensä. Mutta ehkäpä sen saa vielä herkisteltyä
toimintakuntoonkin ?
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
jotakin vastausta...
Tyhjäkäynti : säätöruuvit ovat käyttövipujen päissä, eli kaasuvivuston tangot ovat kiinni niissä "litteissä " käyttövivuissa ( joiden läpi menee siis
kaasuläppien akselit ). Tyhjäkäynti seokselle on sitten vielä omat ruuvinsa.
Oma kokemukseni on kyllä se, että kun kärjet ja tulpat on OK, ja sytky paikoillaan, niin kas kummaa - tyhjäkäyntikin on kohdallaan...,
eli itse en mielestäni koskaan joutunut tyhjäkäyntiä erikseen säätelemään.
kaasuläppien akselit ). Tyhjäkäynti seokselle on sitten vielä omat ruuvinsa.
Oma kokemukseni on kyllä se, että kun kärjet ja tulpat on OK, ja sytky paikoillaan, niin kas kummaa - tyhjäkäyntikin on kohdallaan...,
eli itse en mielestäni koskaan joutunut tyhjäkäyntiä erikseen säätelemään.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Re: jotakin vastausta...
Itsekkin aloin epäilemään tuota polttoaine mittari vikaa, että kyllä sen vian pitäisi löytyä ennemminkin sieltä anturista kuin mttarista.Henry V. kirjoitti:Tyhjäkäynti : säätöruuvit ovat käyttövipujen päissä, eli kaasuvivuston tangot ovat kiinni niissä "litteissä " käyttövivuissa ( joiden läpi menee siis
kaasuläppien akselit ). Tyhjäkäynti seokselle on sitten vielä omat ruuvinsa.
Oma kokemukseni on kyllä se, että kun kärjet ja tulpat on OK, ja sytky paikoillaan, niin kas kummaa - tyhjäkäyntikin on kohdallaan...,
eli itse en mielestäni koskaan joutunut tyhjäkäyntiä erikseen säätelemään.
Mikähän 280S:n sytytys ennakko on??? ja alipaine putki kiinni vai irti,
paukkuu nimittäin pakoputkessa kun tekee mooottorijarrutuksen.
Lisäksi epäilen vuotoa imusarjassa ( heijaa kierroksia tyhjäkäynnillä ), eli mistä saisi pako- ja imusarjan tiivisteet/n??
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Pako/imusarjan tiiviste vehossa arviolta noin 20e, saksassa näkyy olevan 14,5e, varmasti tilaustavaraa vehossa.
Tyhjäkäynnin heittely vois varmaan viitata myös kuluneisiin nokkiin joka on noiden koneiden tyyppivika?
Tyhjäkäynnin heittely vois varmaan viitata myös kuluneisiin nokkiin joka on noiden koneiden tyyppivika?
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Nokka vikaan en usko, koska kone käy muuten kauniisti ( ja ryyppy päällä todella tasasesti ), ei ylimääräisiä ääniä, tulpat terveen väriset. Kone lähtee kauniisti käyntiin sekä kylmänä että kuumana.Muffler kirjoitti:Pako/imusarjan tiiviste vehossa arviolta noin 20e, saksassa näkyy olevan 14,5e, varmasti tilaustavaraa vehossa.
Tyhjäkäynnin heittely vois varmaan viitata myös kuluneisiin nokkiin joka on noiden koneiden tyyppivika?
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Re: jotakin vastausta...
adenauer300 kirjoitti: Mikähän 280S:n sytytys ennakko on??? ja alipaine putki kiinni vai irti,
paukkuu nimittäin pakoputkessa kun tekee mooottorijarrutuksen.
M130 kaasari - 1968 - 71 Haynesin kirjasta ennakot :
Versio / perusennakko / tyhjäkäynnillä / 1500 RPM / 3000 RPM / 4500 RPM / vakuumialue
Normaali puristukset / 2 BDTC / 4...12 BDTC* / 18...25 BDTC* / 23...30 BDTC* / 42...48 BDTC* / 7 - 13 ennakkoa
Matala puristeinen / 4 BDTC / 6...15 BDTC** / 12...19 BDTC* / 24...31 BDTC* / 44...50 BDTC** / 7-13 ennakkoa
North America 68-69 / TDC / 3 BDTC to ADTC* / 15...25 BDTC* / 24...32 BDTC* / 43...51 BDTC** / 6-14 ennakkoa
P-Amerikan versiot 70-71 on sitten erilaiset mutta sulla on ´68.
* = alipaineletku irti
**= alipaineletku kiinni
Katkojan kärkiväli 0.3 mm, kosketuskulma 39...41 astetta.
Toivottavasti taulukko on luettava...nuo luvut on sitten asteita, en saanut astemerkkiä aikaiseksi.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Kiitokset Karralle arvoista....
Hieman helpotti kun käänsin sytytystä hieman takasinpäin. Tyhjäkäynnillä arvo oli 20 astee tuntumassa. Vielä tyhjäkäynti soutaa hieman, joten odotellaan nyt sitä imusarjan tiivistettä, jonka Veho lupasi suomeen keskiviikoksi hurjaan 26€ hintaan.
Hieman helpotti kun käänsin sytytystä hieman takasinpäin. Tyhjäkäynnillä arvo oli 20 astee tuntumassa. Vielä tyhjäkäynti soutaa hieman, joten odotellaan nyt sitä imusarjan tiivistettä, jonka Veho lupasi suomeen keskiviikoksi hurjaan 26€ hintaan.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Vein lauantaina tämän uusimman käyttöauton ( 2 kk / 4000 km jokapäiväisessä ajossa ) talviseisontaan tuonne Etelä-Savoon ja todellakin yllätyin miten vähällä ko auto kulkee ikäisekseen ( tulihan valmituksesta juuri täyteen 38 vuotta.
Keski kulutus 200km matkalla oli keski matkavauhtina 110 km/ h pitäen vain 8,11L / 100 km eli suunilleen samankaltaisiin kulutus lukemiin pääsee noin 30 vuotta uudemmalla alle 2 litraisella ruiskukoneella varustetulla C mersulla tai vaikka Avensiksella.
Tyyli on kuitenkin valovuoden edellä noihin uudemiin verrattuna.
Keski kulutus 200km matkalla oli keski matkavauhtina 110 km/ h pitäen vain 8,11L / 100 km eli suunilleen samankaltaisiin kulutus lukemiin pääsee noin 30 vuotta uudemmalla alle 2 litraisella ruiskukoneella varustetulla C mersulla tai vaikka Avensiksella.
Tyyli on kuitenkin valovuoden edellä noihin uudemiin verrattuna.

Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
lisää...
Kun noilla ajeltiin käyttöautoina ja kaikki oli suht uutta ja hyvässä kunnossa,
niin matka-ajossa 9 litraa oli tyypillinen kulutus. Mutta jos auto oli manuaalivaihteinen, niin alamäissä kun heitteli vapaalle, niin pääsi vielä pienemmällä. Autohan on mahtava rullaamaan, jotenkin aina huvitti kun
joutui usein hiukan jarruttelemaan - vauhtia kun alkoi kertyä ja toiset jurrutteli nelosella.....
niin matka-ajossa 9 litraa oli tyypillinen kulutus. Mutta jos auto oli manuaalivaihteinen, niin alamäissä kun heitteli vapaalle, niin pääsi vielä pienemmällä. Autohan on mahtava rullaamaan, jotenkin aina huvitti kun
joutui usein hiukan jarruttelemaan - vauhtia kun alkoi kertyä ja toiset jurrutteli nelosella.....

1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Re: lisää...
Mikä lie muuten taika, mutta samaa muistelee meidän isä tuosta W111:sta, että sillä saattoi lasketella vapaalla ties miten pitkiä pätkiä....Henry V. kirjoitti:Autohan on mahtava rullaamaan, jotenkin aina huvitti kun
joutui usein hiukan jarruttelemaan - vauhtia kun alkoi kertyä ja toiset jurrutteli nelosella.....

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Kyllä itsekin ihmettelin kuinka vähällä Vanha kulkee. Vedot ovat hyvin tallella, tämän huomasin kun tarvitsi ohittaa esim rekka, niin ei edes tarvinnut vaihtaa pienemmälle ( perässä ajanut Toyota Avensis joutuiraul kirjoitti:Oho, menipä tosiaan vähällä! Oliko kuitenkin vetoja tallella? Vai oisko ollu vaan erikoisen laihalla seokset... No ehkä kone kuitenkin on iskussa, niinkun kuuluukin

Tässähän on mietittävä, jos sitä ensikkesänä rupeisi ajamaan ko pelillä matka-ajot ( säästäisi ainakin hieman, jos vertaa 560:sen kulutukseen)
P.S. Autolla on nyt vasta ajettu seisontaan jätettäessä 414 012 km ( 100% varmuudella

Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
- Esa Virtanen
- Sisäänajossa
- Viestit: 43
- Liittynyt: Pe 27.06.2003 12:49
- Paikkakunta: Kokkola
Moi, luinkohan kaikki nämä viestit edes kovin tarkkaan, mutta onko w108sisi nyt museorekisterissä?
Omani on 280SE vm 1970 ja vihdoin viimein tänä talvena ajattelin laitattaa sen museokuntoon. (Mielestäni vain vähän helman ruostepaikkausta&maalausta ja nahkapenkkien muutaman pienen viillon ja kuluman paikkkausta). t. Esa
Omani on 280SE vm 1970 ja vihdoin viimein tänä talvena ajattelin laitattaa sen museokuntoon. (Mielestäni vain vähän helman ruostepaikkausta&maalausta ja nahkapenkkien muutaman pienen viillon ja kuluman paikkkausta). t. Esa
No huh, kivi putosi sydämeltäni; omassa on kulutus tuossa haarukassa. Niin alkuperäinen california-ohjekirjani on hukkunut vuosien saatossa ja auton mukana tuli 280SE Coupe 3.5 versioMuffler kirjoitti:Ohjekirja lupaa M130:lle kulutukseksi 12-17l joten oot tainnu aika monta kilometria lasketella vapaalla

1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
No toihan on ihan älyttömän pieni ruokanen. Ei muuta kuin kaikki ajot vaan tolla.adenauer300 kirjoitti:Vein lauantaina tämän uusimman käyttöauton ( 2 kk / 4000 km jokapäiväisessä ajossa ) talviseisontaan tuonne Etelä-Savoon ja todellakin yllätyin miten vähällä ko auto kulkee ikäisekseen ( tulihan valmituksesta juuri täyteen 38 vuotta.
Keski kulutus 200km matkalla oli keski matkavauhtina 110 km/ h pitäen vain 8,11L / 100 km eli suunilleen samankaltaisiin kulutus lukemiin pääsee noin 30 vuotta uudemmalla alle 2 litraisella ruiskukoneella varustetulla C mersulla tai vaikka Avensiksella.
Tyyli on kuitenkin valovuoden edellä noihin uudemiin verrattuna.

ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Ei ole vielä museorekisterissä ( laitan, jos menee museorekisteriin ilman "uudelleen" rakentamista ) , mutta ehkä ensivuonna ( tai sitten seuraavana
) riippuen kuinka tuon Adenauerin rakentaminen edistyy.
Ainoa mitä 280:seen tarvitsee tehdä, on uusia pakoputki, maalaus, sekä kromata vasemmanpuoleinen ylempi puskuri. Auto on muuten orggiskuntoinen ja ehjä sisältä.
Vapaalla laskettelu ei kuulu mun tapoihin muualla kuin Alpeilla tai Lapissa, ja silloin jaloissa on Telemark sukset
Tuon em. reissun aikana matkanopeus oli 70 - 150km/h ( keskinopeudella 110 km/h ).
Itseänikin ihmetytti keskikulutus. Pakko sihen on kuitenkin uskoa koska itse tankkasin molemmilla kerroilla.

Ainoa mitä 280:seen tarvitsee tehdä, on uusia pakoputki, maalaus, sekä kromata vasemmanpuoleinen ylempi puskuri. Auto on muuten orggiskuntoinen ja ehjä sisältä.
Vapaalla laskettelu ei kuulu mun tapoihin muualla kuin Alpeilla tai Lapissa, ja silloin jaloissa on Telemark sukset

Tuon em. reissun aikana matkanopeus oli 70 - 150km/h ( keskinopeudella 110 km/h ).
Itseänikin ihmetytti keskikulutus. Pakko sihen on kuitenkin uskoa koska itse tankkasin molemmilla kerroilla.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0