201 2.0 ruiskubensan huono käynnistyminen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12795
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

201 2.0 ruiskubensan huono käynnistyminen

Viesti Kirjoittaja epk »

kylmänä lähtee ihan kohtuudella ilman kaasua käymään, lämpinä pitää startata useemman sekunnin kaasupohjassa ennenkuin lähtee tulille.

Tutkittu on :

-tyhjäkäynnistyssuutin
-ilmanputsarin alla olevat letkut tais olla kiinni
-polttoainesuodin vaihdettu ja sen ympärillä venttiilit sun muut toimii ok.
-akun takana oleva rele ja sun sulake kunnossa.


nyt huomasin että kun oli tyhjä tankki niin suhahtaa kun korkin avaa, ylipainetta siis. Normaalia?

ja heti tankkauksen jälkeen lähtee jopa ilman kaasua lämpinänä käyntiin, muutaman kerran kun starttailee niin lähtee hyvin tuolloin.

Näyttäisi että tuolla on jotain yhteyttä asiaan :?
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Ainakin bensatankin suhahdus on normaalia..ja se ettei tee sitä ihan aina.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Studis1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ke 26.07.2006 11:38
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Studis1 »

oisko ehkä takaiskuventtiili bensalinjassa eli kun sammuttaa auton niin laskee linjan tyhjäksi,kun toi muutaman kerran tarttaaminen kuulostaa siltä vialta.Tai sitten ilmamassamittari ryppyilee.
[b]W210 Avantgarde E230 -97[/b] Nissan Sunny B11 -86 Volvo Pv 544G Special -66 EX. W124 200B -90
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12795
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

takaiskuventtiili on katsottu ja on kunnossa.

onkos tuossa edes ilmamassamittaria ?
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

epk kirjoitti:takaiskuventtiili on katsottu ja on kunnossa.

onkos tuossa edes ilmamassamittaria ?


Joo yleensä haukutaan ilmamäärämittariks :wink:

Ja jos lähtee tankkausen jälkeen paremmin käymään niin tutki että kuskin puolen etulokasuojan sisällle menevä tankin huohotusletku ei oo tukossa .Jos ois siis samanlainen ku 124 :oops:
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12795
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

eipä ollut letku tukossa, puhtoinen oli letku sisältä.

Mistä seuraavaksi vikaa etsimään ?
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Kokeileppa putsata se tyhjäkäyntimoottori / lisäilmaluisti, joka on rintapellin läheisyydessä ilmanputsarin alla, uitat sinne esim, jarrujen puhdistus ainetta reilusti, ja huljuttelet, ja kytket irrallaan sen vaikka akkulaturiin, ja näet liikkuuko se metalli "verho" siellä sisällä, sen kuuluu olla vapaana ollessaan muutaman millin auki, sen liukuläpän, ja kun antaa virtaa, sen läpän kuuluu aueta kokonaan, mutta varo koskettimia ettei ota yhteen kun kokeilet ettei mee oikosulkuun.

Toinen vois olla joku lämpöanturi vika, eli, ecu antaa lämpösenä väärää informaatiota ruiskulle....ja sen takia annostelee polttoainetta lämpimänä startatessa väärin.

Käykö auto muuten tasaseen, ettei kierrokset heijaa tai ole liikka tms?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12795
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

kiitos vinkeistä, tarkistetaan nuo. Lisäilmaluisti liikkui ainakin johonkin suuntaan kun otti töpselin irti ja törkkäs takaisin. Täytyy ottaa irti tarkastaa toiminta kunnolla.

Mistä löytyy lämpöanturi, voisi kaverin vastaavasta autosta koittaa....

Muuten kone toimii niinkuin kuuluukin ,ainostaan tuo käynnistys tekee temppujaan. Kierrokset muuten joskus heijaa tonnin pinnassa tyhjäkäynnillä, jos en nyt kovin omiani muista, ja myös sitten voi olla lähellä jo 500rpm. Tätä väliä tosin ei varsinaisesti seilaa vaan joskus on ja joskus ei ole tuollaset kierrokset. Yleensä on aina tuo ~750.
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Mullakin oli aikoinaan tuon ruiskun kanssa ongelmaa, kun tyhjäkäynti teki samaa mitä kerroit, eli heijasi, ja välillä ei jaksanut käydä tyjäkäyntiä, sammuili esim, liikennevaloihin ikävästi, mulla ruiskun säädöt oli pielessä, ja alkavaa vikaa ylijännitereleessä.

Mutta se anturi on muistaakseni siinä venttiilikopan lähellä lohkon kannessa oleva musta "töpseli" pystyasennossa, ja se mittaa lämpötiloja ja antaa boxille tietoa, joka antaa sen tiedon ruiskulle että onko kylmä, vai lämmin kone, ja paljonko tarvitaan polttoainetta. Jos se on sökö, auto käy yleensä liian rikkaalla, saa liikaa, ja lämpimänä ei oikein lähde käyntiin.

Ja teidänkin tapauksessa se heijailu saattaa silloin johtua siitä, että käy liian rikkaalla, joten ei saa oikeaa annosta käydäkseen tasaseen, "ruiskun säädöt pielessä", mutta, mahdollisuuksiahan on muitakin, vaikkapa vain se, että seokset on väärät, kannattaa käyttää säädettävänä ensin se ruisku, omassnikin oli arvot aika pielessä, ja Boschin kaveri sanoi että noin 100 tonnin välein kannattaa säädättää, muuttuu tuollakin välillä jo :roll:

Anturi
Kuva

Laitan linkin kuitenkin tuohon minun ratkaisuun, vaikka niillä ei muuta yhtäläisyyttä näyttäis olevan kun samalla lailla satunnaisesti käyttäytyvä tyhjäkäynnin heijaus.


http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... d68ec1b406
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12795
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

alustavasti näyttäis että tuo ecun-lämpöanturi tuittuilee. Vaihdoin toisesta autosta ja rupes käynnistymään ilman kaasua.

Missä hinnoissa tuo on veholla, tietääkö joku ?

Jos tuolla nyt tokeni niin sitten ruvetaan etsii kuka turun alueelta tekis ruiskun säädöt vielä pisteeksi iin päälle 8)
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12795
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

anturi ostettu ja paikalla, 45 vehosta.

Nyt käynnistyy loistavasti, ilman kaasua niinkuin kuuluukin. MUTTA edelleen joskus tekee että pitää kaasulla käynnistää, tyhkäkäyntimoottorin otin irti, puhdas oli ja toimintakunnossa (se läppä liikkui moitteetta).

Voiko tuo nyt johtua mistä :?
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

itselläni oli auto veholla huollossa... silti pientä samantapaista ongelmaa jäi jäljelle... kun tutkiskelin tuota konehuoneen puolta, niin näytti kuin lämpöanturi olisi vaihdettu uuteen... kuitissa ei kuitenkaan lue moista lämpöanturia, pitäisikö se vielä vaihtaa itsekseen?
Tässä 2 osaa joista en ole varma että mihin ovat nämä vaihtaneet:
laippa 57€, uimuri 55€. Ei kai vain jompi kumpi noista ole tuo lämpötila-anturi? Jotenkin nuo vaan minun korvaan kuulostavat kuin ne olisi kaasuttimen osia...

Niin ja auto on w124 -88 200 bensa katilla.
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Veikkaisin kohtaa 18 tuolla olevassa luettelossa, mutta tiedä häntä, tai sitten se lautanen jumittaa siellä ilmanputsarin alla,,, :roll:

http://ffp-motorsport.com/tuning/k-jetronic.php
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12795
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

niinpä, tarttis saada johonki asiantuntevalle pajalle.

Tuo lautanen liikkuu mielestäni takertelematta, ainakin kun auto sammuksissa siitä päältä koittaa vähän painella...
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kuluneet suuttimet.

Määräjakajalta suuttimille tulevat putket pääsee valumaan suuttimien läpi tyhjäksi seisoessa.

Startatessa pitää pyörittää niin kauan että putket täyttyy ja bensa alkaa lentää suuttimista, jolloin käynnistyy. :D
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12795
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Mika.T kirjoitti:Kuluneet suuttimet.

Määräjakajalta suuttimille tulevat putket pääsee valumaan suuttimien läpi tyhjäksi seisoessa.

Startatessa pitää pyörittää niin kauan että putket täyttyy ja bensa alkaa lentää suuttimista, jolloin käynnistyy. :D
muistaakseni suuttimet on vaihdettu !

mutta entäs kun auto käy virheettä kun käynnissä on , voiko olla suuttimista silti ?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

epk kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Kuluneet suuttimet.

Määräjakajalta suuttimille tulevat putket pääsee valumaan suuttimien läpi tyhjäksi seisoessa.

Startatessa pitää pyörittää niin kauan että putket täyttyy ja bensa alkaa lentää suuttimista, jolloin käynnistyy. :D
muistaakseni suuttimet on vaihdettu !

mutta entäs kun auto käy virheettä kun käynnissä on , voiko olla suuttimista silti ?
Kylläpä vain. :D Suuttimien avautumispaine on muistaakseni noin 3.3bar.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12795
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

tuli muuten mieleen että vanha omistaja taisi mutista että suuttimet on vuosi sitten vaihdettu, mutta vaihtamatta jäi tiivisteet suuttimien alta , eli voisko niistä kusta läpi ??
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

epk kirjoitti:tuli muuten mieleen että vanha omistaja taisi mutista että suuttimet on vuosi sitten vaihdettu, mutta vaihtamatta jäi tiivisteet suuttimien alta , eli voisko niistä kusta läpi ??

Niistä voipi kusta läpi vaan ilmaa :wink: .
Eli kyllä sekin vaikuttaa kaikenlaiseen käyntiin jos ne vuotaa.
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12795
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Mika.T kirjoitti:
epk kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Kuluneet suuttimet.

Määräjakajalta suuttimille tulevat putket pääsee valumaan suuttimien läpi tyhjäksi seisoessa.

Startatessa pitää pyörittää niin kauan että putket täyttyy ja bensa alkaa lentää suuttimista, jolloin käynnistyy. :D
muistaakseni suuttimet on vaihdettu !

mutta entäs kun auto käy virheettä kun käynnissä on , voiko olla suuttimista silti ?
Kylläpä vain. :D Suuttimien avautumispaine on muistaakseni noin 3.3bar.
vikahan ei ole vieläkään korjattu, nyt auto taas aktiivi ajossa joten tämä vika tarvii korjata.

Elikkä tää suutin juttu, voiko tehdä kuumana sen että käynnistyy huonosti ? kylmänä kun kerran käynnistyy ihan normaalisti ekasta.
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Kyllä voi. Kylmänä kylmäynnistyssuutin pitää auton käynnissä kriittisen hetken yli,suutinputket ehtivät täyttyä.
250TD -86, 260E LANG -90
Vastaa Viestiin