722.6 loota NYKII ja arpoo

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Ari V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Pe 19.03.2004 13:02
Paikkakunta: Vantaa

722.6 loota NYKII ja arpoo

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

Itse itseäni lainaten kirjoitin toisessa viestiketjussa joskus:
Mulla on esiintynyt 2 - 3 kertaa sellaista, että ns. "rullauksen" jälkeen(esim alamäen jälkeen tai saavuttaessa risteykseen) kun lähtee lisäämään kaasua, niin vaihteisto jotenkin "arpoo" lähteekö vetämään vai ei eli tavallaan nykii aikansa , sitten kuitenkin päättää jatkaa hommiaan normaalisti - ikävä fiilis kuitenkin. Ei välttämättä samaa kun Paranoidilla, mutta vihjeitä, kommentteja kuunnellaan

Eli tänään laatikolla oli todella huono päivä :shock: .
Mökkireissulla alkoi oikein urakalla heittämään yllä kuvattua broblematiikkaa.
Eli jotenkin tuntuu kiteytyvän tuohon, että rullauksen jälkeen kun on nostanut jalan kaasulta alamäessä tai risteykseen tultaessa, kun lähtee uudelleen lisäämään vauhtia niin laatikko sekoaa: nykii ei tiedä millä pykälällä lahtisi ja pari kertaa ei lähtenyt ollenkaan, ennen kuin pysähdyin kokonaan tiensivuun ja kävin laatikon kaikki vaihteet läpi ja lähdin seisaaltaan uudelleen.
Teki tuon tempun kolmasti peräkkäin 30 km matkalla( 2 kertaa risteyksessä ja yhden kerran alamäen jälkeen). Tämän jälkeen alon taajama- alueilla käyttämään pakkovaihteita ( kolmosta ja nelosta) vastaavissa tilanteissa ja silloin ongelmaa ei ilmennyt.
Nyt illalla kävin kokeilemassa miten pelaa normaali D - asennossa ja nyt pienellä testilenkillä kaikki toimi taas normaalisti :? .
Erittäin mielelläni kuulisin ehdotuksia ja mielipiteitä siitä mikä mättää?.
Voiko vika olla siinä jossakin sähköisessä ohjausboxussa, mistä kuulemma joskus pettää joku tiiviste ja öljyt pääsee lirahtamaan boxiin.
Joku on myös puhunut, että viallinen MAF voi aiheuttaa laatikko- ongelmia?

Nämä ongelmat alkoivat kesäkuussa aluksi harvoin ja yksittäisinä tapauksina, mutta nyt on ollut useammin ja tuo tämänpäiväinen on pahin, välillä taas toimii montakin reissua ilman mitään ongelmaa.
Laatikon huolto tehty.
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Onko katsottu testerissä?

Voit itsekkin tarkistaa ohjausboksin, siellä se on muitten boksien seassa vänkärin puolella ja siihen tulee 2 johtoliitintä. Akun piuha irti ja boksi irti ja hölskyttele :)
Ari V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Pe 19.03.2004 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

Onko katsottu testerissä?

Ei ole, täytyy varmaan käyttää.
Eli auto on W140 -96.
Siis tuo ohjausboxi on konehuoneessa? ei kiinni automaattilaatikossa? eli sinne astiko voi öljyt sujahtaa??, erottaako helposti muista boxeista.

Haun kautta löytyi viestiketju, jossa jotkut pyörimisnopeusanturit oli huonona, ne kai on itse laatikon sisällä?, voiko niissä olla tässä tapauksessa vikaa, oireet eivät kyllä ole samoja mitä tuossa ketjussa esiintyi.
Vika ilmeisesti on kuitenkin jossain sähkö/bittipuolella (toivottavasti)
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Pelaako Kick-Down ? Minulla on ( tosin muun merkkisessä)
vastaavan arpomisen syyksi paljastunut juuri kick-Down toimintoon liittyvä vika.
Esim. kaasupolkimen asentotunnistin....

Tätä voisi kokeilla myös ajamalla tasaisella vauhdilla pitkää ylämäkeä
( esim. n 80 km/h nopeutta ), jossakin vaiheessa laatikon pitäisi hakea siististi pienempää pykälää ( siis ilman kick-downiakin ).
Kun vika oli päällä, niin compuutteri alkoi arpomaan isompaa ja pienempää.

Tällä tavalla sain haarukoitua vian esille - kyseessä oli sähköisesti ohjattu automaatti.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Ari V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Pe 19.03.2004 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

Pelaako Kick-Down ?

No Silloin kun tuo ongelmatilanne oli päällä, en sitä kokeillut(toivoin vain,että tasakaasulla pääsisi autolla eteenpäin), mutta ylämäissä kyllä haki itse viitoselta neloselle. Perjantaina, kun kaikki muutenkin pelasi, toimi myös Kick - Down.
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

MAF

Viesti Kirjoittaja markku »

MAF on todennäköinen vaihtoehto. Itsellä selvä oire MAF-viasta oli se, että kun kylmänä lähti liikkeelle, niin auto syyti kakkosta ja kolmosta pesään heti lähdön jälkeen. Normaalistihan se pitää kierrokset kylmänä ylempänä jonkun 500m - 1 km matkan, kunnes katti on lämmennyt.

MAF saa muutenkin auton käyttäytymään täysin sekopäisesti ja sekoittaa myös laatikon toiminnan.
S320L -97
Ari V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Pe 19.03.2004 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

markku:
MAF on todennäköinen vaihtoehto

Hmmm tarkemmin kun alan muistelemaan niin vaihdoin ilmansuodattimen noin viikko ennen kuin ko. oireet ensikerran ilmaantui. En tiedä olenko sählänyt jotain vaihdon yhteydessä, jotkut on kirjoitellut ,että saa olla tarkkana vaihdon kanssa että menee paikalleen kunnolla jne...

Näkyykö MAF vika testerissä?
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

MAF

Viesti Kirjoittaja markku »

Ari V. kirjoitti:Näkyykö MAF vika testerissä?
Kyllä se näkyy.
S320L -97
Ari V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Pe 19.03.2004 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

Rollelta sain testeriajan vasta 13.10 perjantai (siis perjantai 13 päivä :( :shock: :? :roll: uskaltaakohan tommosena päivänä edes mennä), tietäiskö kukaan mihin pääkaupunkiseudulla pääsis testeriin nopeemmin?.

Ajattelin muuten vaihtaa tässä akun, kun vanha alkaa oleen finaalissa ja uusi tuli jo kesällä ostettua, sitä vaan, että jos virrat on pois akunvaihdon aikana niin tyhjeneekö vikamuisti????
Semmostakin on kirjoiteltu, että huono akku tekee myös kaikenlaisia temppuja, niin voishan senkin nyt tässä kokeilla, jos ei tyhjennä vikamuistia?
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Testeri

Viesti Kirjoittaja markku »

Ari V. kirjoitti:Tietäiskö kukaan mihin pääkaupunkiseudulla pääsis testeriin nopeammin?
Alppilan Autohuolto tai lähin Vehon pikahuolto. ~ € 50
Ari V. kirjoitti:Virrat on pois akunvaihdon aikana niin tyhjeneekö vikamuisti?
Eipä taida tyhjentyä. Radion koodi pitää olla käsillä ja ikkunat pitää kalibroida jos akun vaihdat. Ei muutenkaan pöllömpi idea, kohta alkaa pakkaset.
S320L -97
Avatar
matti virta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 205
Liittynyt: To 17.04.2003 14:50

koodit

Viesti Kirjoittaja matti virta »

Vikakoodien purku ja kunnon ohjeet miten edetä ongelmassa 38e
Hyvinkään Vehossa.
Akun vaihdon jäljiltä, ainakin minulle jäi aiemmat ja siitä aiheutuneet vikakoodit muistiin.
Minulla on kanssa todennäköisesti MAF-vikaa, ei näkynyt suoraan,
lukikohan siinä 'ongelma seoksen muodostuksessa'
Ari V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Pe 19.03.2004 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

No niin tänään kävin Pitskun Vehon pikahuollossa tsekkaamassa vikamuistin.
Listaa riittikin peräti 2 liuskaa :shock: . Asentaja kuitenkin tulkkasi niin, että suurinosa on mitättömiä eikä varsinaisia vikoja.
Mutta häiriötä/vikaa on ollut, seuraavassa yhden "laatikon"(printtiliuska oli rajattu vaakaviivoin laatikoihin)kirjaukset printillä:

EFP
Diagnoositunniste 0/02

006 Ohjainlaite EFP N4/1

048 Ohjearvopotentiometri, potentiometrin valvonta M16/lrl

096 Käynnistyksenesto- ja peruutusvalokatkaisin S16/1(liekkö oleellinen??)

224 Tyhjäkäyntikatkaisin S29/3 (liekkö oleellinen??)

Eli tuollaista.

Seuraavassa "laatikossa" oli:
ASR
Diagnoositunniste 3/03

C1021 CAN-tiedonsiirrossa EFP kanssa häiriö.

Eli tuollaista pukkaa.
Tuo EFP siis esiintyi kahdessa "laatikossa", liekkö juuri tuo EFP se tomaatin ohjainlaite?

Nyt hyvät Herrat, Tietäjät(Jarkko S , Velskolat ja kumppanit) ja miksei HYVÄT arvaajatkin, sanokaas mikä mättää ja miten kannattaa jatkaa??.

Sen verran vielä että tänään ja viikolla(1 ajokerta) tomaatti on toiminut tietysti moitteetta ei mitään häikkää.
Ja vielä akusta, se mulla on ollut ihan finaalissa ja vaihdoin sen nyt uuteen vasta vikakoodiluvun jälkeen(varmuuden vuoksi, ettei vikamuisti tyhjene), eli voiko tuolla huonolla akulla(kaiken lisäksi auto harvoin käytössä) olla osuutta tuohon temppuiluun?.

En muuten tiennyt, että W140 löytyy jo CAN-väylä.

Niin ja vielä, mitenköhän tuolla uskaltaa tomoisena ajella, meinaan vaan, ettei tee lisää vaurioita tai voiko jättää välille?

Tässä nyt vähän pureskeltavaa,
Toivon aiheen kirvoittavan kommentteja, Kiitos
PS olen tänään lähdössä reissuun, joten täällä suunnalla hiljaista sunnuntaihin saakka.
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14210
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ari V. kirjoitti:En muuten tiennyt, että W140 löytyy jo CAN-väylä.
Ensimmäinen Mersu, jossa moinen oli. En tiedä sitten automaailmassa ylipäätään? 1987 Cadillac Allantessa oli myös jonkunlainen väylätekniikka käytössä. Mutta toivottavasti vika selviää.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Arvailuksi menee itselläkin mutta eikös näissä ollu että jos akku on sökö niin ongelmia seuraa?

Ja onhan se niinkin että jos moottori ei pelaa viimesenpäälle niin lootakaan ei ymmärrä sitä vaan voi takkuilla myös.
Avatar
miigu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ma 28.03.2005 20:04
Paikkakunta: satakunta

Viesti Kirjoittaja miigu »

meillä oli sama onkelma mutta öljyn ja suodattimen vaihdolla laatikko alkoi toimimaan niinkuin pitääkin :?
[url=http://i4.photobucket.com/albums/y112/miigu/lahtokohta/mersu.jpg]projekti / ajossa 1984 - W123 300DT[/url]
projekti 1978 - w123 300D
projekti 1988 - mazda 323 HB
Ari V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Pe 19.03.2004 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

miigu
meillä oli sama onkelma mutta öljyn ja suodattimen vaihdolla laatikko alkoi toimimaan niinkuin pitääkin

Mikä auto oli kyseessä, siis oliko myös 5 lovinen sähkölaatikko?
Oliko samanlaiset oireilut?

Oisko kellään mielopidettä, voiko tolla ajaa turvallisesti?
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
Ari V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Pe 19.03.2004 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

Jaahas päivitetäämpä tomaatin toimintapäiväkirjaa.

Eli vikakoodien luvun jälkeen vaihdoin akun siinä toivossa, että se voisi olla syy laatikon tempppuiluun. Akun vaihdon jälkeen autolla ajettu viime viikolla kahtena päivänä yhteensä noin 50km taajama-ajoa. Laatikko toimi moitteettomasti, ei mitään temppuja, kokeilin sekä S ja E asentoja.
Viikonloppuna mökille, menomatka 120 km, ei mitään ongelmia, hyvin toimi ohituksissa ja muutenkin.
Tänään mökiltä takaisin, pikku häiriöitä ilmeni, mutta hieman erilaisia kun mihin aiemmin olen tottunut.
Eli nyt oireet olivat seuraavat: 10 km ajon jälkeen risteyksestä kiihdytettäessä(ei revittämällä) ilmeisesti 3 ja 4 välillä (vauhti noin 70 km/h) tuntuu että heittää hetkeksi vapaalle ja sitten taas löytää pykälän ja kiihdytys jatkuu normaalisti.
Sama toistui vielä seuraavassa risteyksessä 10 km myöhemmin. Sittten loppumatka täysin normaalisti.
Eli aiemmin temppuilu on tapahtunut pienemmissä nopeuksissa ja se on ollut nykivämpää eli vapaalleheittoja(ilmeisesti ne niitä on) on ollut useita peräjälkeen.
Eli kai se on uskottava, että joku tuota lootaa vaivaa - tietäisi vain mikä?
Yhdessä viestiketjussa oli useammallakin tämä sama oireyhtymä, mikä minulla tänään ja "diagnoosit" vaihtelivat tyyliin: "no se nyt on vaan sellainen toi sähköloota", "tekee sitä kylmänä", "liian vähän öljyä", "paineet karkaa, teflon tiivisteet/akseli paskana" jne.......... eli joidenkin mielestä tuo on tavanomaista käytöstä ja joidenkin mielestä taas ei.
Olihan mulla kuitenkin ne vikakoodit siitä ohjainlaitteesta??..

Osaisko kukaan edes antaa vinkkiä mihin pääkaupunkiseudulla kannattaa loota viedä syyniin??
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Huolto

Viesti Kirjoittaja markku »

Ari V. kirjoitti:Osaisko kukaan edes antaa vinkkiä mihin pääkaupunkiseudulla kannattaa loota viedä syyniin??
Pitskun Veho tai Rolle. Omaani käytin MAFin vaihdon jälkeisten oireiden johdosta pitskussa. Eivät osanneet tehdä mitään, mutta vaivat korjautuivat itsestään viikon seisonnan jälkeen :lol:
S320L -97
Ari V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Pe 19.03.2004 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

Tässä vaan tuli laitettua hakusanaksi EFP eli lyhenne joka esiintyi vikakoodinluennassa parikin kertaa (näkyy tuolla aiemmin).
Jos oikein ymmärsin niin EFP tarkoittaa elektronista kaasupoljinta!!!???
Minä kun luulin, että tuo EFP olisi jotenkin liittynyt automaatin ohjausboxiin.

Eli voiko olla siis niinkin, ettei tämä koko oireilu liity mitenkään automaattiin tai suoraan sen sähköihin vaan NIMENOMAAN kaasupolkimen ohjainlaitteeseen (EFP N4/1)!? , meinaan vaan, että tuollainen nykiminen voisi kai olla seurausta myös oikuttelevasta kaasupolkimen ohjauksestakin :o

Olisko kellään tähän jotain sanottavaa, mielipidettä?
Sen verran osu silmiin, että yhdessä topiikissa oli W220 vaihdettu tuo härdelli hintaan 2000 e ja rapiat............... et silleen

Voiko EFP antaa vikakoodia jos ilmamasssamittari on menossa alta?? meinaan kun tuota MAF:ia niin kovasti syypääksi soimataan joka vikaan, suoraan vikakoodeissa ei MAF näkynyt.
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
Ari V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Pe 19.03.2004 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

Jaa............ eipä tunnu ketään enää kiinnostavan...................

antaa tomuttua tallissa
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

722.6

Viesti Kirjoittaja markku »

Ari V. kirjoitti:antaa tomuttua tallissa
Kokeile pitskun Vehoa, heillä voi olla jotain tietoa asiasta. Näiden elektroniikkaihmeiden diagnoosi ilman testeriä ja ammattitaitoista koodien tulkitsijaa menee aivan hakuammunnaksi.
S320L -97
Ari V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Pe 19.03.2004 13:02
Paikkakunta: Vantaa

722.6 loota NYKII ja arpoo [b]vai sittenkin kaasuläppähässäk

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

markku:Kokeile pitskun Vehoa, heillä voi olla jotain tietoa asiasta.

Kai se on pakko uskaltaa.....
Pelkään vaan, että alkavat vaihtaa mokkulaa mokkulan perään ja lasku on sen mukainen.
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
Ari V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Pe 19.03.2004 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

No jooooooooooo :oops:

Täytyy vissiin vähän tarkentaa :oops:

Meinaan vasta eilen kävin tarkastamassa VIN kooderista oman auton tiedot ja kas,kas tomaatti ei olekkaan 722.6 vaan 722.508
Tämä oli kyllä täysi ylläri, sillä luulin että kaikki -96 ässät ovat sähkölaatikolla, kuten joku minulle oli kertonut.

En tiedä muuttaako tämä vian haarukointia sen enempää, mutta tiedoksi vaan.
Kaiken kaikkiaan tässä ei voi olla varma onko se edes laatikon aiheuttamaa vai sittenkin jossain moottoriohjauksessa?

Onko mielipiteitä noista laatikoista 722.5 vastaan 722.6, kumpi parempi?
Siis 722.6 tietty vaihtaa varmaan mukavammin, mutta noin muuten kestävyys, luotettavuus ym.
Täällä kun on lueskellut, niin tuo 722.6 tuntuu vikaherkemmältä.
Onko 722.5 muita "tyyppi vikoja" kun se solenoidijutska, joka jättää vitosen veks?.
Oon kuullut myös, että lootan kyljessä on joku "painehaistelija", jonka vikaantuminen saattaa aiheuttaa nykimistä?

Vikakoodit täytynee käydä luetuttamassa uudelleen, kuulin nimittäin, että nuo vikakoodit, jotka viimeeksi tulivat, tulevat jo pelkästään siitä, jos moottoria kaasuttaa käsipelillä konehuoneen puolelta eli ei voi olla varma onko ne edes oikeita vikakoodeja.

Otsikko pitäisi tästä topikista muuttaa, mutta kun ei tiiä miten?
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

722.5

Viesti Kirjoittaja markku »

Seuraavalla Kuopion reissulla laatikko guru Jarkko S hellään huomaan.
S320L -97
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Sama juttu mulla eli laatikko tuossa vanhemmassa onkin 722.509. Eli laatikon nykäisylle olisi jopa tehtävissä jotain?
Ari V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Pe 19.03.2004 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

e320:
Sama juttu mulla eli laatikko tuossa vanhemmassa onkin 722.509
Vanhoja topikkeja selatessani muistan sinun kommentoineen juuri samanlaisesta nykäyksestä, kun mitä minulla oli viimeeksi eli 3-4 välillä tapahtuu sillon tällöin jotain.... ja taas jatketaan.
Jostain paineanturista laatikon kyljessä olen kuullut(nähnyt) kirjoituksia....

Ei haluis uskoa, että 119tmk kilsoilla pitäis laittaa loota levälleen, luulis olevan joku ulkopuolinen onkelma - vaiko ominaisuus kuten sinä taisit aikanaan kommentoida
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Minun laatikko ei nyi tavalla joka olisi koettavissa ongelmaksi vaan kyse on lähinnä siitä että vaihto ei suju huomaamatta kuten esim. tuossa .606:ssa joka toisessa autossani on. Laatikko on ikäänkuin säädetty hiukan liian kireäksi.

Se 'ominaisuus' josta aiemmin kommentoin oli kierrosten nostaminen kylmänä lähtiessä ja tämä käsittääkseni on aivan normaalia.
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Noniin!

Eli ei muuta ku auton alle, etsit turbiinikopan takaa alipainesäätimen jossa on vaalea muovihattu, ja hatussa sakara. Käännät tuosta hatusta itsestään vähän kiinnipäin.

Jos ei pelivara riitä niin kampea korkki varovasti meisselillä irti ja käännä suoraan T-kappaleesta joka on hatun alla.

Edit: Nyt kun luin uudestaan koko jutun niin voi olla myös tiivistevika, kannattaa toki kokeilla säätämällä onko mitään apua. Ja ehkä ennemmin kiinnipäin käännät, voi olla että laatikko lipsahtaa liian vähäisen paineen takia
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

Ari V. kirjoitti:
Ei haluis uskoa, että 119tmk kilsoilla pitäis laittaa loota levälleen, luulis olevan joku ulkopuolinen onkelma - vaiko ominaisuus kuten sinä taisit aikanaan kommentoida
Kilsat ei ole ainoa määre joka laatikon kestoon vaikuttaa, vuodet vaikuttaa myös ja keskimääräiset ajomatkat, pitkä ajamattomuus, säilytys ulkona,ym. Öljyt mielestäni pitäisi myös vaihtaa vähintään joka toinen vuosi vaikka kilometrejä ei paljon tulisikaan, vettä kuitenkin kondensoituu öljyn joukkoon.
Tiivisteet laatikon sisällä kypsyy keskimäärin 15 vuodessa vaikka autolla ei paljoa ajettaisi, merkistä riippumatta.Hajontaa on paljon molempiin suuntiin mutta keskimäärin tota luokkaa.
Ari V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Pe 19.03.2004 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

Jep, oltu tässä vähän reissun päällä.

Eli Jarkko S: n mielestä joko säätökysymys tai tiivistevikaa.
EN ole vielä auton alle ehtinyt alipainesäädin mokkulaa etsimään. Löytyykö helposti?, tuleeko siihen mokkulaan myös jotain johtoja tai paineletkuja?, tarviiko purkaa jotain edestä pois? mikä on "vähän kiinnipäin" 1/4 vai 1/2 kierrosta vai enemmän? Eli siitäkö saadaan lisää painetta lootaan?

Nyt vkoloppureissulla laatikko taas pelasi ihan OK.

Jos tiivistevikaa, onko paha(kallis) laittaa kuntoon?

"Tiivisteet laatikon sisällä kypsyy keskimäärin 15 vuodessa "
Ihmettelen :shock: Ex. W123 automaattilaatikko oli 20v ja 300tkm eikä merkkiäkään ongelmista, tosin tekniikka lienee siinä laatikossa ollut aikalailla erilainen kai?.
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
Vastaa Viestiin