Vanteiden puhdistus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Vanteiden puhdistus

Viesti Kirjoittaja roiala »

En tiedä onko tämä nyt tekniikkaa muttei oikein mitään muutakaan noista otsikoista joten tässäpä tämä kysymys:

Miten olette puhdistaneet alumiini vanteet jos ne ovat asfaltissa, tuossa kesällä ajelin tietyömaan läpi jonossa vastaantulevien kaistaa ohjatusti, koko matkan ropisi kuin mahdoton alustassa. Asfaltti oli tuoretta muttei kuitenkaan kuumaa!? Nyt on alusta ja varsinkin vanteiden sisäpuolet aivan asfaltissa, kerros on noin 5mm vahva koko vanteen ympäri ja sattunut melko tasaisesti kun ei tasapaino-ongemia ole ilmennyt. millä voi alumiini vannetta turvallisesti puhdistaa, jotain liuotinta pitää olla koska raapimalla tuo ei lähde. Näyttää kuin olisi laavakivestä tehty nuo vanteet, sellaista huokoista, mustaa. :shock:
300td -91, manuaali.
K.Huhta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ti 12.09.2006 21:24
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja K.Huhta »

ite oon tärpätillä hinkkaillu ja vahalla viimeistelly.
on kestäneet sitä käsittelyä
Sprintterillä matka taittuu.....

Sprinter+sprintsift vm04
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja roiala »

Asfalttia on ainakin kilo / pyörä! painavat kuin synti, huomasin kun vaihdoin talvikumit alle. Täällä (rovaniemellä) oli jo yksi mersu katollaan eilen aamulla kun lähdin käymään pohjoisessa, mustaa jäätä!
300td -91, manuaali.
K.Huhta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ti 12.09.2006 21:24
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja K.Huhta »

näky romuja tulevan hinurinperässä oulua kohti.
Räntää satelee täälläkin
Sprintterillä matka taittuu.....

Sprinter+sprintsift vm04
tero75
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ke 27.09.2006 10:28
Paikkakunta: valkeala

Viesti Kirjoittaja tero75 »

olen kuullut että pineline nimisellä liuottimella olisi vaikutusta moiseen aineeseen. juuri harja ja liuotin on hyva yhditelmä . jos vanteiden lakka on kunnossa ne kestävät hankausta ja liuotinta todella hyvin.
johtotähti kaikilla teillä
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Alkuun käsittely reilulla polttoöljyllä/bensalla ja annat vähän aikaa vaikuttaa. Sitte vaan bensaa/pöötä rättiin tai vastaavaan, vannesienellä(semmonen karhea, vähän samanlainen kun hyttyssieni) varsinkin lähti erittäin hyvin. Sitten kun on enimmät paskat pois niin käyt hakeen emännän siivouskaapista vimiä ja pistelet sitä rättiin ja alat kiillottelee, lähtee _kaikki_ palanu jarrupöly yms. :) Ja tuloksena uuden veroiset vanteet.

EDIT: sulla kun oli kyse paksusta pikikerroksesta niin tuon ensimmäisen kerroksen vois kaapia vaikka puu/muovilastalla, jopa metallilastallakin kun on vanteen sisäpuoli kyseessä. Ja sitä liuotinta ei tarvi säästellä, se säästää sen verran hermoja (eikä aivosolujakaan?) :D
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja roiala »

Täytyy kokeilla liuottaa sitä jollain, se asfaltti on nyt kovaa kuin kivi eli ei lähde irti mekaanisesti ilman vaurioita vanteisiin, jotka luonnollisesti ovat tälle kesälle ostetut uudet :evil: Säälittää hangata/raapia.
300td -91, manuaali.
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja lufsen »

Mulla on Korrekin vannepesua, joka irroittaa ainakin kovettuneen jarrupölyn tosi hyvin tiskiharjan avulla. Löpö on hyvä liuotin varmaan tossa kuten joku mainitsikin, jos ainetta kuluu enemmän.
Vastaa Viestiin