Taksimiehen jutut 124 automaatista

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
divito
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 26.07.2006 17:47
Paikkakunta: itä-suomi

Viesti Kirjoittaja divito »

E.E.J Ukkonen kirjoitti:Kerran tapasin automaattilaatikon, toimi hienosti kunnes tuli maaginen 700 000 km täyteen.

Sen jälkeenkin toimi, mutta vain pakilla. Auto oli 250D vuodelta 1986. Kai se on pidosta ja ajotavasta kiinni?

Ennemmin veikkaisin tuota pitoa kun ajotapaa...
Vitolla kuuhun!
Avatar
mattipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: To 02.06.2005 02:45
Paikkakunta: Oulu

ei loppua näköpiirissä

Viesti Kirjoittaja mattipi »

Itellä 250td -87 ja ajettu (vieläpä varmuudella) 514tkm. Loota toimii kuin ajatus, eli hiukan nykäisee välissä just tuossa 1 -> 2. Säätelemällä hieman pehmensin, eipä tuo enää niskoja revi. 60tkm vaihdot tehty uudesta pitäen suodattimelle myös. Seuraava vaihto vaatii kuitenki stefan vaihdon lootan ja koneen väliin. Sanoisimpa, että kyllä tuolla hurraa vielä ainakin sinne seittemäänsataantuhanteen kevyestikin. Autoa tosin on pidetty (ainakin aikaisemmin :roll: ) kuin kukkaa kämmenellä.
Ennen ensimmäistä Mercedestäni autosta puuttui se jokin....
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

rainerb kirjoitti:Taksihommissa nyt ei tahdo mikään automaatti kestää, mutta jos taksikaverit erikseen varoittelevat jostakin, niin silloin yleensä on syytä kuunnella tarkasti.
Valikoivalla korvalla kuitenkin :lol:
Sähköautomaatit, siis ne automaatit jotka oppivat kuljettajansa ajotapaan ja joita ajaa moni eri taksirenki ja isäntäkin aina jossain välissä, niin niissä kuulemma on "vikaa" yleensä aina kuljettajan vaihdon jälkeen. :lol: :wink:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Raukola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Su 22.08.2004 18:40
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Raukola »

Mersun 4-loviset automaattilaatikot ovat aikalailla ainoita joita voi muuten hinata käyntiin.

Lisäksi tuosta toiminnasta ja "epätoiminnasta" sen verran että myös laatikon kyljessä oleva kalvokello on vaihdettava kun öljyt ja suodatin vaihdetaan koska vanhemmiten kalvo alkaa vuotamaan ja juuri tästä johtuu laatikon nykiminen, vaihtoviiveet ja vaihdeiden ylihyppimiset esim 2:lta suoraan 4 :lle.
W210 290 TD 1996 "nykyinen"
W124 200d 3.0 ´90 "entinen"
190e ´85 "Carlsson"
Toyota corolla ke10 ´69
Ford Cortina mk3 ´72
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2310
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:shock: .....että hinata ...no empä ole moista kyllä ennen kuullut :shock: :shock:

....mutta siitä lootan kestävyydestä ....milli oli poikki kun vasta piti avata ...ja sen jälkeen on menty taas jo melkein 6 satkuu murheitta :wink:
....toinen meni 7 ja puol satkuu ennen avausta :wink:

....jos automaatin omistaa ja sillä ajelee eikä tosiaankaan opi kaasulla vaihtamaan tai siis vaihtoa keventämään niin sitte täytyy vaan tottua nykäsyyn :cry:
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

cuuno kirjoitti::shock: .....että hinata ...no empä ole moista kyllä ennen kuullut :shock: :shock:
Etkä ilmeisesti lukenut, sillä löytyy ihan omistajan käsikirjastakin... :roll:
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2310
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

hoh hoijaa

Viesti Kirjoittaja cuuno »

Mersun 4-loviset automaattilaatikot ovat aikalailla ainoita joita voi muuten hinata käyntiin.
Etkä ilmeisesti lukenut, sillä löytyy ihan omistajan käsikirjastakin

....tässä oli ensiksi se mihin vastasin ("raukola")
....ja sitten minulle vastaus ("raul")

...eli miten olet "raul" pystynyt lukea käyttöohjekirjasta hinausta koskevan
(sivu114 ja 115) asian niin että mielestäsi automaatti vaihteisen auton voi vetää käyntiin :shock: :lol: :roll: :?:
....et nyt kyllä ole pitänyt ajatusta mukana lukiessasi kyseistä käyttöohjekirjaa :wink:
....eli siinähän sanotaan aika selvästi näin:
N asentoon vaihdevalitsin ja hinaus nopeus max.50km/h sekä hinausmatka enintään 50km ....ja sitten kohta moottorin käynnistys hinaamalla: automaattivaihteiset autot Moottoria ei voi käynnistää hinaamalla :!:
....toivottavasti ei vielä kukaan ehtinyt automaattiaan rikkoa :wink:
Avatar
yttewi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 426
Liittynyt: Ke 22.06.2005 23:25
Paikkakunta: Kuopio

Re: hoh hoijaa

Viesti Kirjoittaja yttewi »

cuuno kirjoitti:Mersun 4-loviset automaattilaatikot ovat aikalailla ainoita joita voi muuten hinata käyntiin.
Etkä ilmeisesti lukenut, sillä löytyy ihan omistajan käsikirjastakin

....tässä oli ensiksi se mihin vastasin ("raukola")
....ja sitten minulle vastaus ("raul")

...eli miten olet "raul" pystynyt lukea käyttöohjekirjasta hinausta koskevan
(sivu114 ja 115) asian niin että mielestäsi automaatti vaihteisen auton voi vetää käyntiin
....et nyt kyllä ole pitänyt ajatusta mukana lukiessasi kyseistä käyttöohjekirjaa

....eli siinähän sanotaan aika selvästi näin:
N asentoon vaihdevalitsin ja hinaus nopeus max.50km/h sekä hinausmatka enintään 50km ....ja sitten kohta moottorin käynnistys hinaamalla: automaattivaihteiset autot Moottoria ei voi käynnistää hinaamalla :!:
....toivottavasti ei vielä kukaan ehtinyt automaattiaan rikkoa :wink:
W124 Diesel malli ohjekirja vuodelta 89- sanoo näin: "Auton käynnistäminen hinaamalla--Automaattivaihteistolla varustetut autot Valitsinvipu siirretään asentoon N. Avain ohjauslukossa kierretään asentoon 2 ja auton hinaaminen aloitetaan. Saavutettaessa nopeus 30 km/h vaihteiston ollessa kylmä tai nopeus 50 km/h vaihteiston ollessa lämmin siirretään valitsinvipu asentoon 2. Kaasupolkimeen saa koskea vasta kun moottori pyörii. Heti kun moottori on käynnistynyt siirretään valitsinvipu jälleen asentoon N. Ellei moottori ala pyöriä muutaman sekunnin kuluessa siirretään asennosta 2 asentoon N sillä muutoin saattaa vaihteisto vaurioitua jne jne...
että tämmöstä tämä aapinen väittää S.87 :shock: HMM.. Toivottavasti ei tarvii ikinä koittaa lähteekö hinaamalla käyntiin, vai lentääkö askista hilppeet pihalle :? Tässätapauksessa tieto saattaa lisätä tuskaa :D
W124 300D aut -89
dry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 15.05.2005 19:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja dry »

-91/92 300 TE 4Matikissani näyttää muuten olevan myös 722.3-laatikko (tarkemmin kirjoitettuna 722.342) :D
......................................................................
300 TE 4Matic (-Matikki-), M103.985
Avatar
v6sa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ke 11.08.2004 08:31
Paikkakunta: Estonia

Viesti Kirjoittaja v6sa »

Ettei tässä olisi vaan kyse 4- vastaan 5-vaihteinen laatikko...

123 300TD ohjekirjassa neuvottiin hinaaminen ihan samalla lailla. Ja kokeiltukin on (valitettavasti).
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

722.3 JA 722.4 laatikot joissa on takana öljypumppu lähtee käymään hinaamalla,pumppu on se mötikkä oik.puolella laatikon takaosassa joka neljällä kuusiokoloruuvilla kiinni,lukkorenkaalla lukittu kansi keskellä.
Uudemmissa tuo puuttuu ja paikalla on tasainen kansi, se ei enää käynnisty hinaamalla.En tiedä tarkkaa vuotta sanoa milloin tuo pumppu on jätetty pois,
124:ssä varmaan V.90-91 mutta esim.-97 Sprintterissä tuo pumppu taas muistaakseni on. Jarkko S ehkä tietäisi tarkemmin.

JariN
Avatar
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 19.08.2004 19:43

Viesti Kirjoittaja peteracing »

E.E.J Ukkonen kirjoitti:Kerran tapasin automaattilaatikon, toimi hienosti kunnes tuli maaginen 700 000 km täyteen.

Sen jälkeenkin toimi, mutta vain pakilla. Auto oli 250D vuodelta 1986. Kai se on pidosta ja ajotavasta kiinni?
:shock: apua... 670 ajettu..
power is nothing without control...
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Raukola kirjoitti:Mersun 4-loviset automaattilaatikot ovat aikalailla ainoita joita voi muuten hinata käyntiin.

Lisäksi tuosta toiminnasta ja "epätoiminnasta" sen verran että myös laatikon kyljessä oleva kalvokello on vaihdettava kun öljyt ja suodatin vaihdetaan koska vanhemmiten kalvo alkaa vuotamaan ja juuri tästä johtuu laatikon nykiminen, vaihtoviiveet ja vaihdeiden ylihyppimiset esim 2:lta suoraan 4 :lle.

-Kalvokelloja ei tarvi vaihdella 60tkm välein. Se vaihdetaan sitten kun särkyy. Eipä ole tarvetta vielä tullut. (600tkm.)
250TD -86, 260E LANG -90
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13630
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

romu kirjoitti:
Raukola kirjoitti:Mersun 4-loviset automaattilaatikot ovat aikalailla ainoita joita voi muuten hinata käyntiin.

Lisäksi tuosta toiminnasta ja "epätoiminnasta" sen verran että myös laatikon kyljessä oleva kalvokello on vaihdettava kun öljyt ja suodatin vaihdetaan koska vanhemmiten kalvo alkaa vuotamaan ja juuri tästä johtuu laatikon nykiminen, vaihtoviiveet ja vaihdeiden ylihyppimiset esim 2:lta suoraan 4 :lle.

-Kalvokelloja ei tarvi vaihdella 60tkm välein. Se vaihdetaan sitten kun särkyy. Eipä ole tarvetta vielä tullut. (600tkm.)
Kukahan guru voisi löytää tämän saitin mersukeskustelut :roll: .

http://business.baylor.edu/Richard_Easley/

Vuonna 2000 löysin sieltä jutun jossa väitettiin että pre-facelift ikäisissä w126:ssa tuo alipainemodulaattori on huono, ja uusi versio esiteltiin siinä 1980-luvun puolivälissä, tämä koskee kai kaikkia mersu-malleja.

Siihen mokkulaan oli muutettu jotain mikä liittyi alipaineen hallintaan sekä vipuvarren muutokseen, tiedä hänestä sitten tarkemmin. Omaani vaihdoin 6 vuotta sitten kun vaihteet katosi, syy oli tosin alipainevuodossa muualla letkustossa mutta uusi modulaattori on toiminut hyvin. Vanhassa oli muuten jo moottoriöljyä sisällä, näin kun valui ulos käännellessäni mokkulaa hyppysissä :shock: . Oli öljy liikkunut moottorista sinne vaihteistoon päin näköjään :o .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

....jos automaatin omistaa ja sillä ajelee eikä tosiaankaan opi kaasulla vaihtamaan tai siis vaihtoa keventämään niin sitte täytyy vaan tottua nykäsyyn
Ehjä ja säädöissä oleva laatikko/takaripustukset ei nykäise.
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2310
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

Ehjä ja säädöissä oleva laatikko/takaripustukset ei nykäise.

....aivan totta :D ....aina se on niin että lootassa ja tai takaripustuksissa on jotai kun nykäsee ....meinaan aivan uutena kun ajoin niin vuosia toimi kuin ajatus ...vasta minullakin vanhemmiten jonkun asteista nykäsyä alkoi olla .....mutta vanhaan peliin sais vaihtaa koko ajan jotain esim. takaripustukseen jos paljon ajaa ...ja jos on pedantti luonne niin kannattaa ajaa uudella :D
ejla
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: To 17.06.2004 00:29

Viesti Kirjoittaja ejla »

Raukola kirjoitti:letkustossa mutta uusi modulaattori on toiminut hyvin. Vanhassa oli muuten jo moottoriöljyä sisällä, näin kun valui ulos käännellessäni mokkulaa hyppysissä :shock: .
Oli öljy liikkunut moottorista sinne vaihteistoon päin näköjään :o .
Tai sitten se öljy liikkui laatikosta moottoriin päin (alipainepumpun kautta)... Motissa öljyt senkun vain lisääntyi ja laatikosta häipyi?! Eikös se näin pelaa kun se kalvo menee?
Sitten kun öljypinta nousee tarpeeksi, niin hapen annon yhteydessä menee öljyt vaahdoksi, paineet tippuu melkein nollaan ja yläkerta räpättää kuin maailmanloppu olisi käsillä!
W203 270 CDI -03 Autom.
ex. Passat Variant 1.9 TDI -01, 220S -55, 220S -59, 220S -62, 190D -63, 220D -73, 240D -78, MB E250D -92, MB 190E KAT -89, BMW E39 523 iA, BMW 850i, BMW 635CSi, Moskvits Elite, Fiat 600, ym.
Avatar
JKL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: To 04.08.2005 13:12
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja JKL »

ejla kirjoitti:
Raukola kirjoitti:letkustossa mutta uusi modulaattori on toiminut hyvin. Vanhassa oli muuten jo moottoriöljyä sisällä, näin kun valui ulos käännellessäni mokkulaa hyppysissä :shock: .
Oli öljy liikkunut moottorista sinne vaihteistoon päin näköjään :o .
Tai sitten se öljy liikkui laatikosta moottoriin päin (alipainepumpun kautta)... Motissa öljyt senkun vain lisääntyi ja laatikosta häipyi?! Eikös se näin pelaa kun se kalvo menee?
Sitten kun öljypinta nousee tarpeeksi, niin hapen annon yhteydessä menee öljyt vaahdoksi, paineet tippuu melkein nollaan ja yläkerta räpättää kuin maailmanloppu olisi käsillä!
Missä tarkalleen ottaen tämä modulaattori sijaitsee ja miltä se näyttää :oops:
Mitähän tuo maksaa ja onko työläs vaihdettava :?:
MB 300CE 24V
MB ML320
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Niin, ja tuohon kinaan että lähteekö ykkösellä vai kakkosella niin ensinnäkin sitähän voi säätää, eli jos laatikkoa on edellinen omistaja säätänyt, voi hyvinkin lähtä ykkösellä, toiseksi sehän on "suoraan" valittavissa laatikosta, eli jos laatikkoa on joskus remontoitu, voi yhden jousen paikkaa vaihtamalla valita sen lähteekö 1:sellä vai 2:sella.
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
Vastaa Viestiin