perä-ja vaiheistoöljy

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

perä-ja vaiheistoöljy

Viesti Kirjoittaja Ari »

Meininki on vaihtaa 190E-pirssiin sekä vaihteisto-että peräöljyt.Muistanko väärin vai meneekö molempiin kohteisiin sama öljy?Vanhaan w123:een joskus vaihdoin ja siltä ajalta on jäljellä litra ATF220 Dexron II(automatic transmission fluid)-öljyä,joka siis on automaattivaihteistoon vaikka kyseessä oli ja on nytkin manuaalivaihteinen auto???Sellaista jokatapauksessa merkkiliikkeessä myytiin,eli käyneekö tuo öljy manuaalivaihteistoon(ja ehkä peräänkin).
Mitenkähän vaihdot mahtavat onnistua pikkumersuun kotikonstein…katselin nimittäin että vaihdelaatikon täyttötulppa on aikas ylhäällä,joten voi olla pientä kikkailua saada öljy sisään.
Keväthuolto alkoi aika masentavasti:Moottoriöljyn poistotulppa oli niin tiukassa että nuljaantui kelvottomaksi(eikä irronnut!),tulpanjohdot niin tiukassa ettei uskaltanut repiä väkisin;yksi irtosi ja kuinka ollakaan,itse tulppa oli niin tiukassa ettei omalla hennohkolla työkalulla irronnut.Onko rohkaisevia kokemuksia kenelläkään noista ”erikois” hylsyistä joilla pitäisi onnistua pyöristyneittenkin pulttien irrotus(jos on onni myötä)?Vai liekö parasta vain alistua ja viedä suosiolla huoltoasemalle ja teettää siellä kaikki nämä perushommat jotka normaalisti niin vaivattomasti käy.Ei luulisi laskun päätä huimaavan.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: perä-ja vaiheistoöljy

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Ari kirjoitti:Meininki on vaihtaa 190E-pirssiin sekä vaihteisto-että peräöljyt.Muistanko väärin vai meneekö molempiin kohteisiin sama öljy?Vanhaan w123:een joskus vaihdoin ja siltä ajalta on jäljellä litra ATF220 Dexron II(automatic transmission fluid)-öljyä,joka siis on automaattivaihteistoon vaikka kyseessä oli ja on nytkin manuaalivaihteinen auto???Sellaista jokatapauksessa merkkiliikkeessä myytiin,eli käyneekö tuo öljy manuaalivaihteistoon(ja ehkä peräänkin).
Mitenkähän vaihdot mahtavat onnistua pikkumersuun kotikonstein…katselin nimittäin että vaihdelaatikon täyttötulppa on aikas ylhäällä,joten voi olla pientä kikkailua saada öljy sisään.
Keväthuolto alkoi aika masentavasti:Moottoriöljyn poistotulppa oli niin tiukassa että nuljaantui kelvottomaksi(eikä irronnut!),tulpanjohdot niin tiukassa ettei uskaltanut repiä väkisin;yksi irtosi ja kuinka ollakaan,itse tulppa oli niin tiukassa ettei omalla hennohkolla työkalulla irronnut.Onko rohkaisevia kokemuksia kenelläkään noista ”erikois” hylsyistä joilla pitäisi onnistua pyöristyneittenkin pulttien irrotus(jos on onni myötä)?Vai liekö parasta vain alistua ja viedä suosiolla huoltoasemalle ja teettää siellä kaikki nämä perushommat jotka normaalisti niin vaivattomasti käy.Ei luulisi laskun päätä huimaavan.
Laatikkoon ATF 220 ja perään vaikka MB:n omaa peräöljyä. KL:ssä maksaa jotain 4euroa litra. Perään käy ihan tavallinen mineraali voimansiirtoöljy. Jotain 80W90 tms...

Vaihdot onnistuu, kun ostat sellasen pumpun, mikä käy suoraan öljypurkin kierteeseen. Sellanen muovinen. Ei maksa paljoa ja käyttöä varmasti on.

Öljynvaihtopropun saa auki, kun hitsauttaa siihen päähän vaikka pultin kiinni. Sitten vääntää. Joku nyrkkipaja tekee sen varmasti. Tai sitten käyt imuvaihtajalla, niin minä teen kun proppu on paskana.

Itse hajotin 2 tulpanjohtoa niitä irrottaessa. Enään ei pehmustetut riitoleukapihdit toimineet :( Sen jälkeen kävin lainaamassa hovikorjaajalta oikeita pihtejä johtojen irrottamiseen. Kokeile avata tulppaa kuumasta koneesta sekä kylmästä ja kyllä ne räikällä pitäisi irrota, vaikka jatkovarrella, jos ei muuten...

Onnea...Harjoitus tekee mestarin :)
Tarina oli hyvin tutun tuntuinen :)))
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14214
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Kappas!

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ai muillakin on öljypohjan roppu tiukassa! 250D:ssä meinaan joku oppipoika huoltsikalla väänsi pohjaropun niin tiukkaan, jotta muutaman vuoden on saanut vaihtaa imemällä järjestään.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

proppu

Viesti Kirjoittaja juha »

juu, vittuunnuin propun nuljaamiseen niin että ostin 6 kulmaisen hylsyn sitä varten.. lenkkiavaimella ei tarvi kuin kerran nuljahtaa niin siinä on roppu ja pysyy! Tosin aika kivuttomasti lähti kun taltalla hakkasi alkua ja sitten aukas, uusi proppu tilalle. Noi proput on vissiin alumiinisen öljypohjan takia jotain "pskametallia", tosi pehmeää materiaalia.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14214
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

roprop

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Just, ja ei sitä kai loppujen lopuksi uskalla kovin voimakkaasti ees vääntää.. voisikohan tuo vaurioittaa itse pohjaakin?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Njuu

Viesti Kirjoittaja PM »

On muuten ihan olematon tuo öljypropun kiristysmomentti; muistaakseni esim. tuossa Hondassa se on 27Nm. Eli ei siis kannata vetää ainakaan paineilmavehkeillä sitä kiinni, varsinkin jos vaihtaa aina öljynvaihdon yhteydessä uuden kupari/alumiinitiivisteen.

Tulikin muuten mieleeni, kun armeija-aikana vaihdettiin "ällitälliin" vaihteistoöljyjä. Vaikka siinä proppu oli luokkaa >50mm ja oltiin sentään huoltomontussa eikä maastossa, niin eipä auennut edes hervottomalla jakarilla ja metrin jatkovarrella. Eikä auttanut, vaikka kaksi jäbää väänsi sitä yhtäaikaa. Sitten apuun järeät paineilmavehkeet. Eipä auennut senkään jälkeen. Lopulta sitä lämmitettiin kuumailmapuhaltimella ja loppujen lopuksi se lähti irti. Eikä kestänyt kuin about kolme tuntia koko projekti ja oli muuten vielä senkin jälkeen täysin käyttökelpoinen tuo proppu. Siinä se nähtiin, kuinka tuo venäläinenkin metalli on kestävää. :lol:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Vinkkiä...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Täsä vinkkiä sytytystulppien vaihtoon :

Tulpassahan on tuo kierrettävä (SAE-liitin). Ennen asennusta kannattaa
hieman viilata tuota liitinosaa, niin irroitus sujuu aikanaan ihan sormivoimin. Itse teen niin, että vaihdan vanhoista tulpista -
nuo viilatut - ja vaihdan ne uusiin. Ei tarvi pihtejä, ja kyllä ne pysyy paikoillaan.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Peräöljynvaihtoon

Viesti Kirjoittaja Boss »

tekaisin joskus itse avaimen hitsaamalla vanhan jakarin peräpäähän sopivan kokoisen pultin kun ei sattunut tuollaista työkalua siihen hätään löytymään ja öljyt painoin sisään jollain hevosruiskulla johon sopiva letku kiinni (maistuu niin pahalta tuo peräöljy että nykyään vien huoltoon) :)
Vastaa Viestiin