Meininki on vaihtaa 190E-pirssiin sekä vaihteisto-että peräöljyt.Muistanko väärin vai meneekö molempiin kohteisiin sama öljy?Vanhaan w123:een joskus vaihdoin ja siltä ajalta on jäljellä litra ATF220 Dexron II(automatic transmission fluid)-öljyä,joka siis on automaattivaihteistoon vaikka kyseessä oli ja on nytkin manuaalivaihteinen auto???Sellaista jokatapauksessa merkkiliikkeessä myytiin,eli käyneekö tuo öljy manuaalivaihteistoon(ja ehkä peräänkin).
Mitenkähän vaihdot mahtavat onnistua pikkumersuun kotikonstein…katselin nimittäin että vaihdelaatikon täyttötulppa on aikas ylhäällä,joten voi olla pientä kikkailua saada öljy sisään.
Keväthuolto alkoi aika masentavasti:Moottoriöljyn poistotulppa oli niin tiukassa että nuljaantui kelvottomaksi(eikä irronnut!),tulpanjohdot niin tiukassa ettei uskaltanut repiä väkisin;yksi irtosi ja kuinka ollakaan,itse tulppa oli niin tiukassa ettei omalla hennohkolla työkalulla irronnut.Onko rohkaisevia kokemuksia kenelläkään noista ”erikois” hylsyistä joilla pitäisi onnistua pyöristyneittenkin pulttien irrotus(jos on onni myötä)?Vai liekö parasta vain alistua ja viedä suosiolla huoltoasemalle ja teettää siellä kaikki nämä perushommat jotka normaalisti niin vaivattomasti käy.Ei luulisi laskun päätä huimaavan.
perä-ja vaiheistoöljy
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: perä-ja vaiheistoöljy
Laatikkoon ATF 220 ja perään vaikka MB:n omaa peräöljyä. KL:ssä maksaa jotain 4euroa litra. Perään käy ihan tavallinen mineraali voimansiirtoöljy. Jotain 80W90 tms...Ari kirjoitti:Meininki on vaihtaa 190E-pirssiin sekä vaihteisto-että peräöljyt.Muistanko väärin vai meneekö molempiin kohteisiin sama öljy?Vanhaan w123:een joskus vaihdoin ja siltä ajalta on jäljellä litra ATF220 Dexron II(automatic transmission fluid)-öljyä,joka siis on automaattivaihteistoon vaikka kyseessä oli ja on nytkin manuaalivaihteinen auto???Sellaista jokatapauksessa merkkiliikkeessä myytiin,eli käyneekö tuo öljy manuaalivaihteistoon(ja ehkä peräänkin).
Mitenkähän vaihdot mahtavat onnistua pikkumersuun kotikonstein…katselin nimittäin että vaihdelaatikon täyttötulppa on aikas ylhäällä,joten voi olla pientä kikkailua saada öljy sisään.
Keväthuolto alkoi aika masentavasti:Moottoriöljyn poistotulppa oli niin tiukassa että nuljaantui kelvottomaksi(eikä irronnut!),tulpanjohdot niin tiukassa ettei uskaltanut repiä väkisin;yksi irtosi ja kuinka ollakaan,itse tulppa oli niin tiukassa ettei omalla hennohkolla työkalulla irronnut.Onko rohkaisevia kokemuksia kenelläkään noista ”erikois” hylsyistä joilla pitäisi onnistua pyöristyneittenkin pulttien irrotus(jos on onni myötä)?Vai liekö parasta vain alistua ja viedä suosiolla huoltoasemalle ja teettää siellä kaikki nämä perushommat jotka normaalisti niin vaivattomasti käy.Ei luulisi laskun päätä huimaavan.
Vaihdot onnistuu, kun ostat sellasen pumpun, mikä käy suoraan öljypurkin kierteeseen. Sellanen muovinen. Ei maksa paljoa ja käyttöä varmasti on.
Öljynvaihtopropun saa auki, kun hitsauttaa siihen päähän vaikka pultin kiinni. Sitten vääntää. Joku nyrkkipaja tekee sen varmasti. Tai sitten käyt imuvaihtajalla, niin minä teen kun proppu on paskana.
Itse hajotin 2 tulpanjohtoa niitä irrottaessa. Enään ei pehmustetut riitoleukapihdit toimineet

Onnea...Harjoitus tekee mestarin

Tarina oli hyvin tutun tuntuinen

Kappas!
Ai muillakin on öljypohjan roppu tiukassa! 250D:ssä meinaan joku oppipoika huoltsikalla väänsi pohjaropun niin tiukkaan, jotta muutaman vuoden on saanut vaihtaa imemällä järjestään.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
proppu
juu, vittuunnuin propun nuljaamiseen niin että ostin 6 kulmaisen hylsyn sitä varten.. lenkkiavaimella ei tarvi kuin kerran nuljahtaa niin siinä on roppu ja pysyy! Tosin aika kivuttomasti lähti kun taltalla hakkasi alkua ja sitten aukas, uusi proppu tilalle. Noi proput on vissiin alumiinisen öljypohjan takia jotain "pskametallia", tosi pehmeää materiaalia.
roprop
Just, ja ei sitä kai loppujen lopuksi uskalla kovin voimakkaasti ees vääntää.. voisikohan tuo vaurioittaa itse pohjaakin?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Njuu
On muuten ihan olematon tuo öljypropun kiristysmomentti; muistaakseni esim. tuossa Hondassa se on 27Nm. Eli ei siis kannata vetää ainakaan paineilmavehkeillä sitä kiinni, varsinkin jos vaihtaa aina öljynvaihdon yhteydessä uuden kupari/alumiinitiivisteen.
Tulikin muuten mieleeni, kun armeija-aikana vaihdettiin "ällitälliin" vaihteistoöljyjä. Vaikka siinä proppu oli luokkaa >50mm ja oltiin sentään huoltomontussa eikä maastossa, niin eipä auennut edes hervottomalla jakarilla ja metrin jatkovarrella. Eikä auttanut, vaikka kaksi jäbää väänsi sitä yhtäaikaa. Sitten apuun järeät paineilmavehkeet. Eipä auennut senkään jälkeen. Lopulta sitä lämmitettiin kuumailmapuhaltimella ja loppujen lopuksi se lähti irti. Eikä kestänyt kuin about kolme tuntia koko projekti ja oli muuten vielä senkin jälkeen täysin käyttökelpoinen tuo proppu. Siinä se nähtiin, kuinka tuo venäläinenkin metalli on kestävää.
Tulikin muuten mieleeni, kun armeija-aikana vaihdettiin "ällitälliin" vaihteistoöljyjä. Vaikka siinä proppu oli luokkaa >50mm ja oltiin sentään huoltomontussa eikä maastossa, niin eipä auennut edes hervottomalla jakarilla ja metrin jatkovarrella. Eikä auttanut, vaikka kaksi jäbää väänsi sitä yhtäaikaa. Sitten apuun järeät paineilmavehkeet. Eipä auennut senkään jälkeen. Lopulta sitä lämmitettiin kuumailmapuhaltimella ja loppujen lopuksi se lähti irti. Eikä kestänyt kuin about kolme tuntia koko projekti ja oli muuten vielä senkin jälkeen täysin käyttökelpoinen tuo proppu. Siinä se nähtiin, kuinka tuo venäläinenkin metalli on kestävää.

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Vinkkiä...
Täsä vinkkiä sytytystulppien vaihtoon :
Tulpassahan on tuo kierrettävä (SAE-liitin). Ennen asennusta kannattaa
hieman viilata tuota liitinosaa, niin irroitus sujuu aikanaan ihan sormivoimin. Itse teen niin, että vaihdan vanhoista tulpista -
nuo viilatut - ja vaihdan ne uusiin. Ei tarvi pihtejä, ja kyllä ne pysyy paikoillaan.
Tulpassahan on tuo kierrettävä (SAE-liitin). Ennen asennusta kannattaa
hieman viilata tuota liitinosaa, niin irroitus sujuu aikanaan ihan sormivoimin. Itse teen niin, että vaihdan vanhoista tulpista -
nuo viilatut - ja vaihdan ne uusiin. Ei tarvi pihtejä, ja kyllä ne pysyy paikoillaan.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Peräöljynvaihtoon
tekaisin joskus itse avaimen hitsaamalla vanhan jakarin peräpäähän sopivan kokoisen pultin kun ei sattunut tuollaista työkalua siihen hätään löytymään ja öljyt painoin sisään jollain hevosruiskulla johon sopiva letku kiinni (maistuu niin pahalta tuo peräöljy että nykyään vien huoltoon) 
