Vaparin viritystä?!!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Day Downhill kirjoitti:[Mersujen bensakoneet ovat muuten otollisia virityskohteita, toisin kuin yleisesti luullaan. Paikat kestää ja reserviä löytyy. Japsit ovat jo valmiiksi korkeasti viritettyjä.
Joo, ja vakio suodatin ja putki ovat kyllä todellisia tehosyöppöjä, varmaankin mahdollisimman sivistyneen äänen saavuttamiseksi, vaikka kunnollisella tehoputkellakaan ei ääni käytännössä kovene, muuttuu vaan pari astetta matalammaksia murinaksi. Imuäänet kyllä kuuluvat vaparisuodattimella, mutta nehän M103:ssa onkin tosi komeat, eli ei häiritse.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Vielä audeista

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Tuli mieleen vielä noista lastuista. Nuo 80-luvun Audin 5-pyttyset ruisku-koneet olivat kaikki otollisia virityskohteita. Siitä 2-litrasestakin sai irti 140hv:tä pelkällä uudelleen ohjelmoinnilla. Vakiona siinä on 115hv:tä, joka tuntui kyllä sekin 140hv:ltä, sen verran pirteästi ne liikahti vakionakin. Tiedä sitten miksi juuri nuo koneet olivat otollisia virityskohteita... tai olivathan nuo läheistä sukua sen ajan B-ryhmäläisille super cuattroille.

Miten muuten nuo firmat jotka mainostavat noita chippejä. Valehtelevatko ne surutta, kun kertovat esim. tehon lisääntyvän M103:ssa 25 hv:tä ja väännön kasvavan 18Nm. Lastuilla on rahat takaisin takuu, eli ei kai ne ihan huuhaata mainosta?!? Ainakin sen yhden saksalaisen firman osoite on pyörinyt täälläkin palstalla. Lastujen hinnat oli n. 250Euroa/kpl.
Avatar
Petri A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 403
Liittynyt: Ke 22.10.2003 11:42
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petri A »

enska kirjoitti:2.3 muuttaminen 16v versioksi varmaan kustantaa jo ton ahtimen hinnan :?
Siinähän menee puol pannua uusiksi.
Itte ajattelin samaa muuttaa 8-venanen 16-venaseksi mutta noissa kuulemma muutenkin ongelmia. Wehon mukaan ihan oma lohko ja esim. w124sen 2,3 konetta ei voi rakentaa kannen vaihdolla koska ei käy. on kuulemma joku ewolohko jo tuo 2,3 litrainen 16-venanen.

Terveisin
Jap
ja ei ku painestamaan
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

aalpe kirjoitti:
enska kirjoitti:2.3 muuttaminen 16v versioksi varmaan kustantaa jo ton ahtimen hinnan :?
Siinähän menee puol pannua uusiksi.
Itte ajattelin samaa muuttaa 8-venanen 16-venaseksi mutta noissa kuulemma muutenkin ongelmia. Wehon mukaan ihan oma lohko ja esim. w124sen 2,3 konetta ei voi rakentaa kannen vaihdolla koska ei käy. on kuulemma joku ewolohko jo tuo 2,3 litrainen 16-venanen.

Terveisin
Jap
ja ei ku painestamaan
Joo täytyy kaivaa noi tarkat tiedot mikä oli erilaista, mutta muistetaan sen verran että Vehon (=Daimler-Benzin) virallinen kantahan on että auto ei ole enää Mercedes-Benz jos esim. W123 200D:hen vaihdetaan W123 300D:n kone. Se ei ole sellainen kun tehdas on sen tarkoittanut joten heidän "vastuunsa" ei enää kata tätä autoa. DB:llähän on aina ollut vahvat periaatteet liikenneturvallisuudesta, sekä tietenkin autojen imagosta.
Joten tälläinenkin vaihto-operaatio ei VAADI kaikkia muutoksia. Tosin, mikä on järkevää ja mikä ei, otetaan siihen kantaa myöhemminkun on faktaa muutoksista tms... :?
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Vielä audeista

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Day Downhill kirjoitti: Miten muuten nuo firmat jotka mainostavat noita chippejä. Valehtelevatko ne surutta, kun kertovat esim. tehon lisääntyvän M103:ssa 25 hv:tä ja väännön kasvavan 18Nm. Lastuilla on rahat takaisin takuu, eli ei kai ne ihan huuhaata mainosta?!?
No ihan on p*skapuhetta jos väittävät että 25 hv saa M103:een lisää pelkällä lastulla...jokainenhan voi lukea ulkomaisista autolehdistä lastuvertailuita joissa on pari autoa ja useampi lastu testissä...järjestäen vapareissa tehot noussut korkeintaan noin 2-8 hv, joissain pysynyt samassa tai jopa laskenut. :roll:

Jos siihen putken laittaa lisäksi ja vapaavirtaussuodattimen (vaikka ram-air ilmanotolla) lisäksi niin kyllä tehot varmaan maksimissaan kasvavat 10-15 hv jos hyvin käy...väitteen voi aina todistaa vääräksi...tarjoan "alamäelle" kahvit jos tehot nousevat lähemmäksi 30 hv noilla virityksillä... 8)

Ja aina paremmat pörinät saa kun vähentää vaimentimet putkessa yhteen...(kokemusta on) ja voihan se tietysti olla hupaisaakin kun mersu pörisee kylänraitilla kuin eskortti :lol:
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Älyttömältä kyllä kuulostaa nuo lupaukset lastujen tehonlisäyksistä.
Uusiin 5/6-satasiin malleihin tulisi tuo ~20hv lastulla lisää. Se kuulostaa vielä mahdolliselta kun ajatellaan nykyisiä kulutuslukemia, päästörajoituksia jne. ja niiden vaikutusta moottorielektroniikkaan.
Mutta että johonkin kivikautiseen puolet pienempään ja tehottamampaan M103:een saisi sen verran lisää... :o
Ja mitä se lastu sitten tekee, lykkää lisää soppaa? Ainiin, sehän on ohjelmoitu toimimaan optimaalisesti koko kierroslukualueella ja se mahdollinen x lisäteho on jossain 6000+ kierroksella alaväännön kustannuksella. 8)

Provo: Vähän samaa luokkaa kuin Motor Upit ja magneetit bensaputkistoihin. Kuva
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
SLC-Sam
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: La 17.05.2003 22:11

Viesti Kirjoittaja SLC-Sam »

pepemon kirjoitti:[
Niin, mutta kysehän on nyt nimenomaan Mersun virittämisestä. Ja mersuja ei selvästikkään ole suunniteltu ajettavaksi Jokamies ym. kilpaluokkiin...
Escorttia ja muita ralliautoaihioita on aika turha kuitenkin verrata valtateiden ässään.
Aihetta sivuten:

http://www.royhkiomotorsport.fi/
F-ryhmäläinen Mecedes-Benz 190 E
Moottori
4 sylinterinen
2490cm³
8 venttiilinen kansi
260hv/275Nm (RRE)
Hestec polttoaineruiskujärjestelmä
Hestec suorasytytys
50mm läppärungot
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

SLC kirjoitti:
pepemon kirjoitti:[
Niin, mutta kysehän on nyt nimenomaan Mersun virittämisestä. Ja mersuja ei selvästikkään ole suunniteltu ajettavaksi Jokamies ym. kilpaluokkiin...
Escorttia ja muita ralliautoaihioita on aika turha kuitenkin verrata valtateiden ässään.
Aihetta sivuten:

http://www.royhkiomotorsport.fi/
F-ryhmäläinen Mecedes-Benz 190 E
Moottori
4 sylinterinen
2490cm³
8 venttiilinen kansi
260hv/275Nm (RRE)
Hestec polttoaineruiskujärjestelmä
Hestec suorasytytys
50mm läppärungot
No voehan pojat :shock:
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

aika hyvin, ottaen huomioon että on tavallinen 8-venanen vapari. esim. vastaavan kokosesta volvon koneesta on saatu vaan n. 220.
että näköjään on mersun koneissa potentiaalia...ja ilmeisesti pysyy vielä nipussakin.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Harmi kun ahtimet taitaa olla kielletty, äkkiäkös nyt jostain 250d:stä "superturpolla" raapastaisiin sellaiset 700hp :lol:
No taitaispa jäädä noilla superturpoilla vielä starlettienkin jalkoihin, siis in real life.
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

SLC kirjoitti:Mielestäni omituista puhetta ettei vapaastihengittävän virittäminen onnistuisi. Jos näin olisi niin mihin sitten perustuisivat esim. kansallisen F-ryhmän ralliautojen 200-250+ hv teholukemat. Kyseessä siis "vanhat" Volvot ja Escortit! Pelkkä putsarin ja putken vaihto ei vielä edusta kovinkaan kummoista virittämistä. Ehkä tuunausta kuitenkin. Nyrkkisääntönä, kone pois nokalta ja paloiksi. Kaikki liikkuva keventäen tai kilpaosiin vaihtaen niin lohkosta kuin kannestakin. Nokat, venttiilit ja kannen kanavat uusiin mittoihin. Männillä tai kannella palotiloja muokkaamalla puristusuhde korkeammaksi. Tavalla tai toisella tehovaatimusten mukaan bensansyöttöä lisää, ja sitten se peltisarja, tehoputki ja se uusi suodatin.
Viritystietoutta löytyy maailmalta hurjasti kirjoista, netistä jne.
Suomenkielisistä tulisi mieleen takavuosilta Alfamerin kirjasarja ko. aiheesta.
Osaava kaveri kun tekee niin varmasti rahaa palaa ja kulutus kasvaa mutta varmasti uhraukselle saa vastinettakin. Haittapuolena tästä kehittyy helposti kierre jossa uusitaan pian kytkintä, voimansiirtoa jne...
Eipä kai tässä kukaan olekaan kieltänyt sitä etteikö vapariin saisi rutkasti tehoja..mutta silloin keinoiksi ei enää riitäkään putki+suodatin+lastu..vaan silloin temput koneelle on jo ihan toista luokkaa. "kone pois nokalta ja paloiksi.." pitää paikkaansa. Nokat,kannet,venttiilit,männät ym ym ym ym uusiksi niin kyllähän vaparistakin irtoaa.

Eri asia sitten onkin se että missä kohtaa tulee raja vastaan sen suhteen mikä on tarkoituksenmukaista virittämistä niin pankkitilin kuin moottorin kestävyyden kannalta..kyse kun kuitenkin useimmiten on ns "arkiautosta" jota käytetään päivittäin..EI kilpa-autosta jota rakennetaan tiettyä kisaa varten jonka jälkeen se huolletaan/laitetaan kuntoon seuraavaa kisaa varten.

En sitten tiedä kuinka tarkoituksenmukaista olisi virittää arkiauto kuten kilpuri..ja sitten vetää kone auki huoltoa varten 1000kilsan välein..minusta ei vaikuta kovin fiksulta..

Eli: kyllä vaparista tehoja saa..mutta se ei ole järkevää eikä tarkoituksenmukaista miltään kantilta katsoen kun kyseessä ei ole kilpa-auto vaan jokapäiväisessä käytössä oleva auto.
Vieras

Re: Kyllä lähtee

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Day Downhill kirjoitti:Kyllä pakoputkella tehoja saa.
Tutkittu ammattilaisen toimesta: Vapaavirtausputki tuo keskimäärin 8hv:n lisätehon. Isomoottorisissa jopa enemmän. Lisäksi vielä vapaavirtaussuodin tottakai. Sitten ruiskun ohjauksen uudelleen ohjelmointi tai lastu, niin 15-20 hv:n lisäys on totta.

Itse teetän kyseiset viritykset ensi keväänä M103:een. Penkissä käytän autoa tietenkin ennen ja jälkeen virityksen.

Vaparia kannatta virittää. Ei nuo putken ja filtterin uusiminen maksa, kun muutaman satkun. Tehoputken saa minun autoon edullisemmin, kun uuden alkuperäisen. Näyttäisi olevan yleinen mielipide, että vaparin virittäminen ei kannata...tottakai kannattaa :)

moikka!!! joko ässämersukin on menettänyt arvokkuutensa,kun aletaan viritteleen vapaavirtaussuodattimilla ja kossien pakoputkivirityksillä,mites ässän tyyliin sopii imuäänet ja matalat pakoäänet.lastu siihen viemään mukavat alakierros väännöt pois,että pitää huudattaa arvostettua hienoa autoa,
ja kaikki tämä muutaman hevosvoiman tähden,joka ei raskaassa autossa paljon kiihtyvyyttä tee.suosittelisin siirtymään turboaikaan ,vääntö tulee rutkasti lisää ja voimaa erillailla kuin pakoputki/lastuvirityksillä ja auto säilyy arvokkaan
hiljaisena ja mukavana. tv veetu
Avatar
Jori K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 687
Liittynyt: Pe 04.04.2003 21:08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

vaparin virittelystä

Viesti Kirjoittaja Jori K »

Tää mun kommentti nyt ehkä poikkeaa hieman alkuperäisestä aiheesta, mutta: kyllä. olen itsekin yhä sitä mieltä, että vapaastihenkoilevaa bensakonetta kannattaa kutitella - toki se on paljon kannattamattomampaa kuin ahdetun koneen virittely, mutta loppupelissä kyse on auton omistajan "tyytyväisyydestä" saavutettuihin(?) hevosvoimiin nähden...

Helpoin tapa lienee "virittää" vaparia on vaihtaa kone isompaan - itselläni on kiikarissa 3,5 V8:n vaihto Chevyn pikkulohkoon tai Mersun 5,0 alumiinikasiin. Let's see... kaikki on vaan siitä kiinni että pidänkö auton vai vaihdanko uuteen projektiin.

Se toinen tapa on tietty lähteä purkamaan mylly atomeihin, poraamaan ja vaihtamaan kireämpiä sisuskaluja jne. - kalliiksi tulee, jos ei itsellä ole taitoa / vehkeitä / tuttuja tekijöitä (tämän voi myös yhdistää tuohon ensimmäiseen kohtaan - esim. 5,0 alukasista voi kevyesti porailla 5,6:sen...).

Sitten tietysti voi koettaa föönin asentamista, mikä ei ole suositeltavaa alunperin ahtamattomaan koneeseen -> paikat poksahtelevat + kats.insinöörien kanssa yleensä tulee sanomista...

No joo. Kaikki "virittää" omalla tavallaan ja se sallittakoon heille, toisille riittää vakio - sekin sallittakoon.... tämähän on tullut jo huomattua, että niin monta mielipidettä löytyy kuin ukkojakin kirjoittelemassa 8)
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Ei 5.0-litrasta kasia välttämättä tarvitse porata , jos siita haluaa 5,6 litraisen. Helpompi on vaihtaa 5,6 litraisen männät, kiertokanget ja kampiakseli 5,00 litraisen lohkoon jolloin kone on 5,6litrainen.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
Jori K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 687
Liittynyt: Pe 04.04.2003 21:08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jori K »

adenauer300 kirjoitti:Ei 5.0-litrasta kasia välttämättä tarvitse porata , jos siita haluaa 5,6 litraisen. Helpompi on vaihtaa 5,6 litraisen männät, kiertokanget ja kampiakseli 5,00 litraisen lohkoon jolloin kone on 5,6litrainen.
Painovirhe. :oops: Taisin hätäisesti kirjoittaa 5.6 - vaan piti 5.8 kirjoittaa. Joo, tuo mitä sanoit on ihan totta - sama pyttyjen halk. molemmissa, eli ei tuohon 6 desin kasvatukseen vielä tarvi avartaa :wink:
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1978
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

Sitten tietysti voi koettaa föönin asentamista
Sitähän miekin, mutta ei köyhän kannata viritellä :cry:

Uusi putki on tulossa jossain välissä ja ompa tässä haikailtu 2.5 turbo kiisseliä pellin alle :roll:
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: vaparin virittelystä

Viesti Kirjoittaja eerola »

350 SLC kirjoitti:...itselläni on kiikarissa 3,5 V8:n vaihto Chevyn pikkulohkoon tai Mersun 5,0 alumiinikasiin...
Rohkaisisin jälkimmäisen vaihtoehdon toteuttamista. Näin (ja kuulin) Chevy-Mersun "livenä". Se kuulosti hiukan ristiriitaiselta :)


-T
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

moi .. kyllähän mersussa kuitenki pitää olla mersun kone,eikä mitään 40v vanhaa gm tekniikkaa.kyllähän tuo mersun kasi olis hyvä vaihtoehto.

isossa moottorissa on enemmän tehoa kuin pienessä,mutta onhan iso moottori nälkäisempi kuin pieni.korvalle kivan lepposan tuntuinen on kasi moottori,ja muhkea vääntö,lähes tuollainen super turbod väääntö.

tv veetu
Avatar
wagner
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 07.10.2003 16:32
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja wagner »

No perskuta. Meikäläisen autossa onpi kairattu kansi ja hiottu nokka. Lohko onpi 230. Ruiskusta en ossaa sanoa oikein mitään, mitä on tehty? Ja eilen taas sai näyttää uudelle coupe bemarille miten vanha 123 farmi liikkuu. Bemu kuskin vitutus oli sanoin kuvaamaton. On tuosta se haitta puoli, notta pensaa palaa yhtä paljon kuin Buickissani. Kyllä ite ajelen mielellään tuommoisella farmilla joka liikkuu vaikka on tomaatti. Perstuntumalla voi sanoa, että pesee esim. piristetyn 242 turbon. On ilmeisesti omassa autossa on kaikki naksahtanut kohdalleensa. Ja se mitä joku turbo pajan omistaja sanoo vapari autoista on syytä AINA kyseenalaistaa. EIKÖ? Onko kyseenalaistaa yhdyssana??
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

wagner kirjoitti:Perstuntumalla voi sanoa, että pesee esim. piristetyn 242 turbon. On ilmeisesti omassa autossa on kaikki naksahtanut kohdalleensa. Ja se mitä joku turbo pajan omistaja sanoo vapari autoista on syytä AINA kyseenalaistaa. EIKÖ? Onko kyseenalaistaa yhdyssana??
eli siis W123 farmari pesee piristetyn 242 turbon?
:roll:

en millään voi vaikka kuinka haluaisinkin tuohon uskoa. Vaikkakin kyseessä on turboauto kesyimmästä päästä.

Onhan siinä turboihmisellä tietenkin aivan eri vertailukohde siitä mikä liikkuu ja mikä ei, ja tässähän oli kyse juuri sitä että onko järkeä virittää vaparimersua, ottaen huomioon sen että samalla rahamäärällä mitä siihen upottaa, saa jo jotenkin sen ahdettua, jolloin kyllä tuo hinta/teho-suhde on jotain eri luokkaa kun vaparissa.
Avatar
wagner
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 07.10.2003 16:32
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja wagner »

Niin mutta pitääkö aina olla laittamassa se fööni sinne pellin alle. Se kun on paljon vaikeampaa kuin tommoisen vaparin rakentaminen. Ja sikäli jos halutaan kunnon tehot niin joudutaan tekemään kannet ja nokat sekä hyvässä lykyssä kansipahvikin uusiksi tuon urbon kanssa. Unohtamattakaan lisärikastuspiiriä jne. Itsellä oli ainoastaan ongelmia ja rahan menoa tuon fööni 242 kanssa. Kyllä sitä ajelee mielellään autolla joka vääntää ja kulkee ihan tarpeeksi. SILLÄ KYLMÄ TOTUUS ON : MIKÄÄN EI VOITA MOOTTORIPYÖRÄILYÄ KUN HALUTAAN AJAA KOVAA. Mieluummin sijoittaisitte nuo rahat prätkään, niin minä tein ja loppu se autojen virittely :twisted:
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Turbo vaiko eikö turbo, kas siinä pulma :lol:
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

wagner kirjoitti:Niin mutta pitääkö aina olla laittamassa se fööni sinne pellin alle. Se kun on paljon vaikeampaa kuin tommoisen vaparin rakentaminen. Ja sikäli jos halutaan kunnon tehot niin joudutaan tekemään kannet ja nokat sekä hyvässä lykyssä kansipahvikin uusiksi tuon urbon kanssa. Unohtamattakaan lisärikastuspiiriä jne. Itsellä oli ainoastaan ongelmia ja rahan menoa tuon fööni 242 kanssa. Kyllä sitä ajelee mielellään autolla joka vääntää ja kulkee ihan tarpeeksi. SILLÄ KYLMÄ TOTUUS ON : MIKÄÄN EI VOITA MOOTTORIPYÖRÄILYÄ KUN HALUTAAN AJAA KOVAA. Mieluummin sijoittaisitte nuo rahat prätkään, niin minä tein ja loppu se autojen viritt

ely :twisted:

eihän sitä nyt ole kenenkään pakko fööniä laittaa,saahan noistakin kunnolla viritettynä 100hp /litra.aika kapiaksihan tuo vetävien kirroksien alue jää ja muut haittavaikutukset polttoaineen kulutus ja äänet.menee tuohonki rahaa jos kunnolla tekee. ja onkohan tuommonen yhtään paljon mikään.jotku voivat tietysti olla ihan tyytyväisiä makuasia.
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

wagner kirjoitti:MIKÄÄN EI VOITA MOOTTORIPYÖRÄILYÄ KUN HALUTAAN AJAA KOVAA.
niinpä! asiallinen tuo uus Yamaha R1: 172hv/172 kg...heppa per kilo 8)
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Niinpä

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kyllä vaparistakin saa irti ketterästi 80-100 hv / litra, mutta alkavat kierrosluvut tulla normaalikoneissa vastaan. Jos konstrukio on alun perin suunniteltu korkeille kierrosluvuille, ei tuollainen 130 hv / litra ole mikään kova pala. No, esim. uusi tonninen YZF-R1 Jammu kirnuaa 180 hv jollain 13.000 varvilla, mutta se on jo eri juttu.
Vaan halpoja eivät vaparin hepat ole jälkikäteen tallista esiin houkuteltuna, siis niissä määrin että jossain tuntuukin. Vielä tommoinen 10% tehonlisä tuppaa "hukkumaan" liikenteen yleiseen hälinään :shock: .

Tuli tätä kokeiltuakin sen yhden turpauunon kanssa. Nostimme ahtoja asteittain (dyno koko ajan käytettävissä) vakiosta 105 hv:sta aina 150 hv:aan asti ja välillä kokeiltiin tien päällä. Vasta tuossa 120-130 hv:n kohdalla pääsi sanomaan, että nyt tuntuu jo jossain. Joten yli 20% nousu pitäisi saada vapariinkin aikaiseksi, että se tuottaisi iloa - kun otetaan vielä huomioon, että turbossa saadaan samaan pakettiin myös reilu alaväännön nousu, kun vaparissa käytännön vääntöominaisuudet sen sijaan tahtovat tehon vastapainoksi heiketä.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Jori K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 687
Liittynyt: Pe 04.04.2003 21:08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Niinpä

Viesti Kirjoittaja Jori K »

Jukka N. kirjoitti: Jos konstrukio on alun perin suunniteltu korkeille kierrosluvuille, ei tuollainen 130 hv / litra ole mikään kova pala. No, esim. uusi tonninen YZF-R1 Jammu kirnuaa 180 hv jollain 13.000 varvilla, mutta se on jo eri juttu.
Ja sitten kun "kutitellaan" turbolla mp:n 1.3 litraista (Suzuki Hayabusa, kuivapaino 225 kg) saadaan tällaisia hirviöitä (384 hp / litra): http://www.ghostridermovie.net/faq.html
- öyh :?: :shock:
Avatar
mikkokyl
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 06.04.2009 16:39
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja mikkokyl »

Aihe on vanha kuin taivas, mutta asiathan ei vanhene mihinkään! Jotenka onko tietoa kärsiikö M103-koneesta (2.6 tarkalleen) laskea kantta, että pääsisi puristuksissa jonnekin vähän reiluun 10:1 tulokseen, vai ottaako venttiilit kiinni mäntiin / vaarantuuko jokin muu asia? Kaikenlaiset neuvot otetaan mielellään vastaan. Haaveissa eläisi megasquirtin asennus ja tällainen lievä vapariviri nimittäin.
Nykyinen: 190E 2.6
(ex) W124 230E
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Kyllä kai vaparista tehoa saa. Täytyy vaan ottaa kierroksia lisää :) Rajotinta 1000-1500 kierroksella ylöspäin. Bensaa lisää ja jyrkempää nokkaa.

Ekalla mersullani pystylapulla ajellessa missä oli 2,8 m110 kone. Syöttä vähän isontamalla veti rajottimelle asti ihan kevyeen. 3 Vaihteellakin meni vielä kivuttomasti.
Huomasi kyllä yläkierroksilla jos vähensi syöttöä. Alkoi "väkisin" keräämään kierroksia siellä 6000 jälkeen. Ei ollut enään vetoa niillä kierroksilla.

Olisi sitä hieno vähän "viritellä" kun olisi vanha kunnon twin cam jonka alakerta kestää vaikka 10000rpm.
Rahamiehet vois tilata tälläsen ja kertoa sitten miten menee :) http://www.coatesengine.com/eGallery/pages/6cylmerc.htm
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Vastaa Viestiin