Vaparin viritystä?!!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1978
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Vaparin viritystä?!!

Viesti Kirjoittaja enska »

Nyt kun on ollu paljon puhetta noista turboista, mieleen juolahti tuo vapaastihengittävän pannun tehojen nosto.

Tehtaalta 137hepan tehoilla lähtenyt 230E.
Mitähän tuolle voisi tehdä?

-Perinteinen pakoputki viritys ei tunnetusti tuo juuri mitään ja joskus jopa päin vastoin.
-Vapaavirta suodatin ei yksinään auta mitään(3-6hv).
-Lastutus on suht kallista ja kuulema turhaa turbottomassa.

Kaverin vapari 2.0 kadetistakin on puristettu 240 kaakkia. Luulisi mersun pannussa olevan potentiaalia samoihin lukuihin. :idea:

Hauskin yhtälö olisi 250 heppaa maltillisella kulutuksella ja hyvällä kestävyydellä.

Miten on kannattaako vaparia virittää vai kaataa keulille 2 pyttyä lisää :?:
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Eiköhän ne perinteiset keinot ole. Virtauksia paremmaksi. Putkisto, ilman saanti, kannen virtauksien parantelu, puristuksien nosto, suurempi polttoaine määrä suuttimilla yms., viri nokka-akseli, ohjelmoitava ruiskuboksi, Turbo. :D Kirjastosta löytyy paljon alaan liittyvää kirjallisuutta ja tietysti netistä.

Sitten minun kantani noihin kannattavuus kysymyksiin. Pitää tehdä sitä mikä hyvältä tuntuu. Jos taloudellisesti ajatellaan, ni autoon minkäänlainen ylimääräinen rahan meno ei kannata.
Monesti asiaan vaikuttaa, minkä verran pystyy itse tekemään, tai onko kaveripiirissä sellaisia. Ulkopuolisella teettäminen ei varmasti ole kovinkaan järkevää.
Minusta on pirun mielenkiintoista viritellä autoa kaikin puolin. Oli se sitten ulkonäön tai tekniikan. Olen täysin kihahtanut tekniikkaan. Pikkupoikana viriteltiin mitä ihmeellisemmillä värkeillä Mopoja, sitten siirto autoihin (=Mersu). :D
Esimerkiksi 200D:n virittäminen tuomitaan täysin. Hyvä ettei hoitoon ohjata. :shock: Helpommalla pääsee vaihtamalla tehokkaamman koneen. Mutta minusta siitä ei harrastukseni kannalta liiemmin ole iloa. Kyllähän noita koneita vaihtaa huilatessaan.

Jos vaan intoa on, ni kannattaa perehtyä aiheeseen ja eiku kokeilemaan. Järki vaan kannattaa pitää hommissa mukana. (ei aina) :wink:
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Pepekyy kirjoitti:
Sitten minun kantani noihin kannattavuus kysymyksiin. Pitää tehdä sitä mikä hyvältä tuntuu. Jos taloudellisesti ajatellaan, ni autoon minkäänlainen ylimääräinen rahan meno ei kannata.
Monesti asiaan vaikuttaa, minkä verran pystyy itse tekemään, tai onko kaveripiirissä sellaisia. Ulkopuolisella teettäminen ei varmasti ole kovinkaan järkevää.
Minusta on pirun mielenkiintoista viritellä autoa kaikin puolin. Oli se sitten ulkonäön tai tekniikan. Olen täysin kihahtanut tekniikkaan. Pikkupoikana viriteltiin mitä ihmeellisemmillä värkeillä Mopoja, sitten siirto autoihin (=Mersu). :D
Esimerkiksi 200D:n virittäminen tuomitaan täysin. Hyvä ettei hoitoon ohjata. :shock: Helpommalla pääsee vaihtamalla tehokkaamman koneen. Mutta minusta siitä ei harrastukseni kannalta liiemmin ole iloa. Kyllähän noita koneita vaihtaa huilatessaan.

Jos vaan intoa on, ni kannattaa perehtyä aiheeseen ja eiku kokeilemaan. Järki vaan kannattaa pitää hommissa mukana. (ei aina) :wink:

jep, itse oon ihan samanlainen, tekis mieli toho 200D laittaa se turbo, oppia lisää moottoreista jne., mut rahasta ku on kiinni niin vaaka kallistuu väkisinkin isomman moottorin vaihtoon, eikä mielenkiintoisempaan "virittelyyn" :cry:
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

Porin Pro Turbon toimipisteen omistajalla oli aikanaan tuollainen W124 230Ce, ja hän teki siihen kaiken muun paitsi ahtoi.

siihen portattiin kansi, tehtiin putkisto ja peltisarja, vahdettiin vap.virtaussuodatin ja nokat, nostettiin bensanpaineita ja lähestulkoon kaikki järkevästi toteutettavissa olevat viritykset tehtiin.

Ja lopputuloksena tehot kasvoivat ~15hv ja rahaa paloi aivan liikaa.

Yhteenvetona voitaneen todeta että nuo mersun bensakoneet tulevat tehtaalta sellaisina ettei niihin juurikaan mitään kannata tehdä.
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Juttu on tosiaan niin että vaparin virittäminen on huiman kallista..ja sittenkin tehonlisäys on vain joku 15-20hv.
Putkisto auttaa vähän,vapaavirtaussuodattimella saa lähinnä imuäänet esiin..nokka- ym muutokset tuovat hiukan lisää jne jne..lopputuloksena rahaa palaa ja tehonlisäystä tuskin huomaa ajossa.

Mielestäni ainoa keino millä vapariin todella saa tehoa lisää on ahtaa se..ja sekään ei kovin edullista puuhaa ole..

Ahdettujen moottoreiden piristäminen onkin sitten jo olennaisesti helpompaa ja edullisempaa puuhaa..jopa alle tonnin panostuksella saa parhaimmillaan 25-30hv lisää.

Vaparin virittäminen siis tuskin kannattaa..tai ainakin sitten pitää löytyä riittävästi irtorahaa ja myös aikaa. Onhan se toki eräs tapa tutustua auton tekniikkaan ja viettää pitkiä talvi-ltoja mukavasti auton parissa..mutta tehoja niin ei juurikaan koneesta irti saa.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Kyllä lähtee

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Kyllä pakoputkella tehoja saa.
Tutkittu ammattilaisen toimesta: Vapaavirtausputki tuo keskimäärin 8hv:n lisätehon. Isomoottorisissa jopa enemmän. Lisäksi vielä vapaavirtaussuodin tottakai. Sitten ruiskun ohjauksen uudelleen ohjelmointi tai lastu, niin 15-20 hv:n lisäys on totta.

Itse teetän kyseiset viritykset ensi keväänä M103:een. Penkissä käytän autoa tietenkin ennen ja jälkeen virityksen.

Vaparia kannatta virittää. Ei nuo putken ja filtterin uusiminen maksa, kun muutaman satkun. Tehoputken saa minun autoon edullisemmin, kun uuden alkuperäisen. Näyttäisi olevan yleinen mielipide, että vaparin virittäminen ei kannata...tottakai kannattaa :)
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Mites enska jos porauttaisit lohkon, sanotaan 2,5 litraseksi ainakin.
Vaihdat 16-v kannen ja siihen tarvittavat alakerran osat. Varmaan kevyemmät männät ja kiertokanget niin pois päin. Riittävän kalliiksihan tässä tulee kyllä jo toi poraus. Mutta sittenkin oliskin järkeä jo laitaa peltisatsia putkistoa jne.
Itellä oli 280 twincam porattuna "noin" 3 litraan, jyrkemmillä nokilla, paha juttu oli se että se oli kaasari ja sekin rikki enkä saanut mitään hyvää palikkaa aikaseksi, joten 250 nelikurkkunen tod.näk vähän rajoitti niitä tehoja. Ei ollu missään penkissä mutta veikkailtiin >200 hv. M102 lohkon modifiointi on varmasti M110:a taloudellisesti helpompaa... :roll:

Ootko muuten mitannu 230E:n tehot?
Tehtaalta 136 hv *viilaa pilkkua*. Kat-versioissa 132... :lol:
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Re: Kyllä lähtee

Viesti Kirjoittaja Leka »

Day Downhill kirjoitti:Kyllä pakoputkella tehoja saa.
Tutkittu ammattilaisen toimesta: Vapaavirtausputki tuo keskimäärin 8hv:n lisätehon. Isomoottorisissa jopa enemmän. Lisäksi vielä vapaavirtaussuodin tottakai. Sitten ruiskun ohjauksen uudelleen ohjelmointi tai lastu, niin 15-20 hv:n lisäys on totta.

Itse teetän kyseiset viritykset ensi keväänä M103:een. Penkissä käytän autoa tietenkin ennen ja jälkeen virityksen.

Vaparia kannatta virittää. Ei nuo putken ja filtterin uusiminen maksa, kun muutaman satkun. Tehoputken saa minun autoon edullisemmin, kun uuden alkuperäisen. Näyttäisi olevan yleinen mielipide, että vaparin virittäminen ei kannata...tottakai kannattaa :)
Tuskimpa pelkällä putkella 8 hv:n lisätehoa saadaan. Putki vaatii melkeimpä vapaavirtaussuodattimen hengitystä tehostamaan ja yhdistelmällä saadaan n. 5-8 hv lisää tehoa.

Jokainen tietysti tekee niin kuin parhaaksi näkee, mutta itse en lähtisi arvokkaan olemuksen omaavaan ässään hakemaan muutamaa lisähevosvoimaa lisääntyneiden imu- ja pakoäänien kustannuksella. Joo toi oli vaan mun mielipide.
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Re: Kyllä lähtee

Viesti Kirjoittaja jva »

Day Downhill kirjoitti:Kyllä pakoputkella tehoja saa.
Tutkittu ammattilaisen toimesta: Vapaavirtausputki tuo keskimäärin 8hv:n lisätehon. Isomoottorisissa jopa enemmän. Lisäksi vielä vapaavirtaussuodin tottakai. Sitten ruiskun ohjauksen uudelleen ohjelmointi tai lastu, niin 15-20 hv:n lisäys on totta.
Pysyn kyllä edelleen kannassani sen suhteen että putkistolla+suodattimella+lastulla ei vapariin saa 20 lisähevosta..10 on jo hyvä saavutus..5hv lähempänä totuutta. Eri asia sitten on sekin että tuntuuko esim 10lisähevosta missään muualla kuin lompakossa..mun kokemusten mukaan ei tunnu..parikymmentäkään lisäheppaa ei tunnu niin paljoa että ihan välttämättä haluaisin kovin montaa tonnia niistä maksaa.

Totta on että kyllä vaparistakin tehoja saa puristettua..mutta se kyllä vaatii aika paljon muutakin kuin tuon jo mainitun putkisto+suodatin+lastu-yhdistelmän..niin se vaan valitettavasti on..tuossakin yhdistelmässä putkisto on se osatekijä joka ne muutamat lisähepat käytännössä tuo..suodattimen merkitys on häviävän pieni,samoin lastun.

Ahdetuissa asia onkin sitten jo kokonaan toinen..ja tehonlisää saa suht vaivatta niin paljon kuin sielu sietää laittaa..ensimmäisenä rajoja asettaa tekniikan kestävyys..

No..tietysti jokainen näkee ja arvottaa asioita eri tavalla, joten jostakin näkökulmasta katsoen vapariakin kannattaa viritellä..mutta itse en siihen kovin montaa syytä omalle kohdalleni keksisi. :)
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

90hv pruutta-Hondaankin on saatu 20hv lisää Supersprintin peltisatsilla, keskiputkella, takapöntöllä, alkuperäiskatilla. :!: ja KN:n viriviriputsarilla.
Dynolaputkin tuosta on jossain netissä, enpä enää löytänyt sivua.

Ja Volvon B20-moteista on otettu R-Sportin virisatseilla lähes 200hv irti, vaatii tosin poraamisen 2.2-2.3-litraiseksi.
Mutta kaasaripelit onkin ihan eri maata, kuin ruiskumeset. :wink:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Sami J. E.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 653
Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
Paikkakunta: Belgia

Viesti Kirjoittaja Sami J. E. »

Onkos tää "lastut ei anna mitään" tietoa vai mutua? Ton kuulee yleensä heti jos asiasta keskustelee mutta onko kellään antaa faktaa tai omia kokemuksia, mielellään Mersuista? :?:
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Mersusta ei ole omakohtaisia kokemuksia mutta toisesta Saksalaismerkistä on.. 1.8 vapari oli kone ja virihommat tehtiin kyseisen merkin "AMG:n" toimesta..eli työ varmaankin oli laadukasta.
Muutokset olivat lastu+putkisto+suodatin..lisätehoa irtosi papereiden mukaan huikeat 10hv!!

Hintaa kertyi euroiksi muutettuna yhteensä lähes 6000..tosin hinnassa on mukana myös korisarja+alusta..mutta pelkkä konepuolikin kustansi yli puolet tuosta hinnasta.

Suurin ilo mitä tuosta saatiin irti oli se että ulkonäkö muuttui hieman agressiivisempaan suuntaan,alustan ansiosta ajo-ominaisuudet paranivat..mutta tehonlisäyksellä ei ollut mitään huomattavaa vaikutusta.
Tosin vertailukohtana on vain vastaava samanlainen auto vakiona..koska muutokset tehtiin uuteen autoon jo ennen toimitusta Suomeen.

Seuraava oma kokemus on muuten samanlaisesta autosta..koneeltaan tosin 2l turbo..siihen laitettiin niinikään uutena ennen luovutusta minulle vastaava kori- ja alustasarja ja konepuolelle VAIN lastu..tehonlisäys papereiden mukaan 40hv..hintaa koko lystille kertyi noin 2000e vähemmän!
Tässä tapauksessa voin vakuuttaa että tuo tehonlisäys todella tuntui..ja tässä tapauksessa tunsin saaneeni rahoilleni täyden vastineen..kun taas tuossa aiemmassa vapari-autossa en vastinetta kokenut juurikaan saaneeni tehopuolelle.

Siinä muutamia omia kokemuksia..

Varmasti voi olla mahdollista että vaparistakin joku taitava moottorivelho saa paremmin tehoja irti..mutta itse luotan kuitenkin enemmän siihen että merkin "virallinen" virittäjäpaja tekee homman..ja myöskin luotan enemmän heidän dokumentteihinsa tehonlisäyksistä kuin suodatin- ja putkivalmistajien mainostarkoituksessa tehtyihin "tutkimuksiin"..joiden tarkoitus on päivänselvästi luoda mahdollisimman kaunis kuva asiasta..
Avatar
Joel S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 363
Liittynyt: Pe 16.05.2003 23:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joel S. »

jva kirjoitti:Ahdettujen moottoreiden piristäminen onkin sitten jo olennaisesti helpompaa ja edullisempaa puuhaa..jopa alle tonnin panostuksella saa parhaimmillaan 25-30hv lisää.
Tuon verran on mahdollista saada 20e panostuksellakin 8) . Taikasana on silloin bleeder.
c203 180K -05
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

bleeder
Jaa mikä :?:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
Joel S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 363
Liittynyt: Pe 16.05.2003 23:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joel S. »

Jani kirjoitti:
bleeder
Jaa mikä :?:
http://www.rtec.ch/turbo_basics.html tai http://co.dsm.org/tech/bleedervalve.htmlLisää tietoa löytyy netistä vaikka kuinka paljon.
c203 180K -05
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

soikkeli kirjoitti:
jva kirjoitti:Ahdettujen moottoreiden piristäminen onkin sitten jo olennaisesti helpompaa ja edullisempaa puuhaa..jopa alle tonnin panostuksella saa parhaimmillaan 25-30hv lisää.
Tuon verran on mahdollista saada 20e panostuksellakin 8) . Taikasana on silloin bleeder.
no yhtä lailla voi ilmaiseksi nostaa ahtopainetta...
Avatar
Joel S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 363
Liittynyt: Pe 16.05.2003 23:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joel S. »

pepemon kirjoitti:no yhtä lailla voi ilmaiseksi nostaa ahtopainetta...
Jossain autoissa ecu ei tykkää siitä ja katkaisee polttoaineen syötön. Toki voihan sen ecu:nkin puukottaa 8) .
c203 180K -05
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Jups. Oli vähän outo nimitys toi bleederi.
Tuli mieleen kun menin edelliseen ajopeliin kyseleen Merkkiliikkeestä By-pass venttiiliä, niin myyjä kaivoi koneelta bensatankin kuvan ja kysy, missäs se nyt olikaan :shock:
Noissa ruottalaisvalmisteisissa turboissa oli helppo virittää boxia:ruuvarilla n.+30-40hp.
Syötönkatkaisu oli eri anturilla...johto vain irti :evil:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

pepemon kirjoitti:
soikkeli kirjoitti:
jva kirjoitti:Ahdettujen moottoreiden piristäminen onkin sitten jo olennaisesti helpompaa ja edullisempaa puuhaa..jopa alle tonnin panostuksella saa parhaimmillaan 25-30hv lisää.
Tuon verran on mahdollista saada 20e panostuksellakin 8) . Taikasana on silloin bleeder.
no yhtä lailla voi ilmaiseksi nostaa ahtopainetta...
Niin..paitsi että nykyturboissa ahtopaineen nostaminen ei onnistu ilman kajoamista elektroniikkaan..eli lastuun.
Eli näin ollen se noin 500e menee kuluu kuitenkin..
Vanhemmat autot lienevät asia erikseen..?!
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Virittelyä olen miettinyt minäkin, mutta vanhoista kokemuksista aika turhaa hommaa jos rahaa menee 2000€ ja tehonlisäys max 10hp.
Ahtaminenhan olisi yksi vaihtoehto mutta siihen menevällä rahalla menee jo kyllä auto vaihtoon......
Hmmm...tuolla tallinperukoilla tosin olisi muutama ivecon turbo daily riisselipakuista jäänyttä ahdinta, jäi joskus taskuun :lol:
Jotenkin en vieläkään usko noihin turpotiisselin virityksiin(400hp), luulisi McLareninkin jo siirtyneen diiselin käyttöön jos suorituskyky kerran paranee?
300 turpotiisseli formulan persuksiin ja jos mattimeikäläinen saa siitä irrotettua 400hevosta niin eiköhän nuo insinöörien aivosolut revi siitä jo 900hp :lol:
Ja olisihan se ympäristöystävällisempääkin.
Ja köyhemmät tallit saisi käyttää vaikka polttoöljyäkin.
Vaan eiköhän ne löpöllä toimisi jo kaikki kilpurit ja urheiluvaunut jos sillä todellakin noihin tuloksiin päästäisiin?
Ja jos lopuilleen viritetty dieselmylly säilyttää kestävyyssuhteensa bensakoneeseen vielä tuossakin vaiheessa niin voitaisiin perustaa uusia sarjoja (Indy 5000, LeMans168....).
Mersun SLR:n voisi muuttaa SDL:ksi :lol:
Kiihdytyskisoissa varmaankin korvattaisiin topfuell-kalusto tractorpullingin kalustolla jne.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Boss kirjoitti:Virittelyä olen miettinyt minäkin, mutta vanhoista kokemuksista aika turhaa hommaa jos rahaa menee 2000€ ja tehonlisäys max 10hp.
Ahtaminenhan olisi yksi vaihtoehto mutta siihen menevällä rahalla menee jo kyllä auto vaihtoon......
Hmmm...tuolla tallinperukoilla tosin olisi muutama ivecon turbo daily riisselipakuista jäänyttä ahdinta, jäi joskus taskuun :lol:
Jotenkin en vieläkään usko noihin turpotiisselin virityksiin(400hp), luulisi McLareninkin jo siirtyneen diiselin käyttöön jos suorituskyky kerran paranee?
300 turpotiisseli formulan persuksiin ja jos mattimeikäläinen saa siitä irrotettua 400hevosta niin eiköhän nuo insinöörien aivosolut revi siitä jo 900hp :lol:
Ja olisihan se ympäristöystävällisempääkin.
Ja köyhemmät tallit saisi käyttää vaikka polttoöljyäkin.
Vaan eiköhän ne löpöllä toimisi jo kaikki kilpurit ja urheiluvaunut jos sillä todellakin noihin tuloksiin päästäisiin?
Ja jos lopuilleen viritetty dieselmylly säilyttää kestävyyssuhteensa bensakoneeseen vielä tuossakin vaiheessa niin voitaisiin perustaa uusia sarjoja (Indy 5000, LeMans168....).
Mersun SLR:n voisi muuttaa SDL:ksi :lol:
Kiihdytyskisoissa varmaankin korvattaisiin topfuell-kalusto tractorpullingin kalustolla jne.

No jos nyt kuitenkin muistetaan että nuo melkein 400 hv dieselit ovat juurikin turbollisia, ja jos formuloissa turbot olisivat luvallisia olisi kolmenlitran bensavehkeiden tehot ainakin 50 % nykyistä suurempia.

Aika osuvaa muuten että otit tuon tractorpullingin tähän samaan tilitykseen noiden viritettyjen turbodieseleiden kanssa, kavereilla kun taitaa näppinsä olla molemmissa hommissa pelissä.

Ja yleensähän paatuneiden bensamiesten on vaikea uskoa että dieselilläkin kulkeva auto saattaa liikahtaa, se kun on jo pikkupojasta opittua että dieselit ovat nuhapumppuja :lol:

Niin ja se tehoputki / vapari - juttu on aika lailla kiinni siitä millainen on auton vakio putki / ilmansaanti, jos pahasti ahdistaa, tulee tehoja ihan kivasti (vertaa 300 TE jonka putki on ihan kipeän tukkoinen), ja varsinkin kierrosherkkyys on ihan eri maata.

Kaverin 1.6 Civiciin saatiin pelkällä nokalla, putkella ja vaparisuotimella +25 hv, dynotettu on.
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1978
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

Ahtaminenhan olisi yksi vaihtoehto mutta siihen menevällä rahalla menee jo kyllä auto vaihtoon......
Osuvasti sanottu, mikä on varmaan totta.

Tuon turbo hölinän keskellä rupeaa tekemään mieli tollasta 300 turbo farkkua ja kun katsoo Maurin tai Veetun vankkuria, tulee väkisin mieleen että se rekkukin nauttisi täysin siemauksin tehokkaan ja suht taloudellisen turbon kontissa :roll: .

Tuntuu hurjalta repiä selkänahastaan 3000€ ja saada 15-20hv:ta lisää, joka ei tunnu kaasu polkimessa juuri mitenkään.
Vaihdat 16-v kannen ja siihen tarvittavat alakerran osat. Varmaan kevyemmät männät ja kiertokanget niin pois päin.
Millaiset tehot 2.3 16V versiossa on vakiona?
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

enska kirjoitti:
Tuntuu hurjalta repiä selkänahastaan 3000€ ja saada 15-20hv:ta lisää, joka ei tunnu kaasu polkimessa juuri mitenkään.
Jep. Mutta laitappa tuo 3000€ ahtimeen ja muihin kilkkeisiin niin jo rupeaa tuntumaan tehonlisäys muullakin kuin kukkarossa...

2,3 16V:ssä oli muistaakseni siinä 180hv paikkeilla...
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

enska kirjoitti:
Vaihdat 16-v kannen ja siihen tarvittavat alakerran osat. Varmaan kevyemmät männät ja kiertokanget niin pois päin.
Millaiset tehot 2.3 16V versiossa on vakiona?
0-100 liikahtaa 7s. , eli kyl potkuu löytyy :P
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1978
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

2.3 muuttaminen 16v versioksi varmaan kustantaa jo ton ahtimen hinnan :?
Siinähän menee puol pannua uusiksi.
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

enska kirjoitti:2.3 muuttaminen 16v versioksi varmaan kustantaa jo ton ahtimen hinnan :?
Siinähän menee puol pannua uusiksi.
Puhumattakaan että heitin tohon aiemmin, että vielä poraisit sen 2,5 litraseksi jne. Tehdasversioidusta EVO II 2,5-16v:stä lähti lopuksi muistaakseni 235hv/245Nm.
2.3-16 oli 136kW/185hv (myöh. 195hv) 235Nm
Avatar
SLC-Sam
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: La 17.05.2003 22:11

Viesti Kirjoittaja SLC-Sam »

Mielestäni omituista puhetta ettei vapaastihengittävän virittäminen onnistuisi. Jos näin olisi niin mihin sitten perustuisivat esim. kansallisen F-ryhmän ralliautojen 200-250+ hv teholukemat. Kyseessä siis "vanhat" Volvot ja Escortit! Pelkkä putsarin ja putken vaihto ei vielä edusta kovinkaan kummoista virittämistä. Ehkä tuunausta kuitenkin. Nyrkkisääntönä, kone pois nokalta ja paloiksi. Kaikki liikkuva keventäen tai kilpaosiin vaihtaen niin lohkosta kuin kannestakin. Nokat, venttiilit ja kannen kanavat uusiin mittoihin. Männillä tai kannella palotiloja muokkaamalla puristusuhde korkeammaksi. Tavalla tai toisella tehovaatimusten mukaan bensansyöttöä lisää, ja sitten se peltisarja, tehoputki ja se uusi suodatin.
Viritystietoutta löytyy maailmalta hurjasti kirjoista, netistä jne.
Suomenkielisistä tulisi mieleen takavuosilta Alfamerin kirjasarja ko. aiheesta.
Osaava kaveri kun tekee niin varmasti rahaa palaa ja kulutus kasvaa mutta varmasti uhraukselle saa vastinettakin. Haittapuolena tästä kehittyy helposti kierre jossa uusitaan pian kytkintä, voimansiirtoa jne...
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Niin, viritetäänhän noita N-läisiäkin tietysti, tosin niihin vaihdetaan joka ikinen laakerikin ja osia kevennetään muutenkin äärirajoille jolloin saadaan nuo 250 hevosta puristettua.
Toinen asia onkin sitten kuinka pitkään niissä tekniikka kestää.....
OT: Jos viritysaste kaksinkertaistuu voidaan vakiolla mahd.ajettavat kilometrit jakaa kahdella.
Eli 100hv traktori joka tulee tehtaan hihnalta ja jolla Jorma Peräeinari ajelisi tyytyväisenä seuraavat miljoona kilometriä viritetäänkin 400hevosvoimaiseksi on Jormalla ja traktorilla edessään enää 250tkm yhteistä taivalta :roll:
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

SLC kirjoitti:Mielestäni omituista puhetta ettei vapaastihengittävän virittäminen onnistuisi. Jos näin olisi niin mihin sitten perustuisivat esim. kansallisen F-ryhmän ralliautojen 200-250+ hv teholukemat.
Niin, mutta kysehän on nyt nimenomaan Mersun virittämisestä. Ja mersuja ei selvästikkään ole suunniteltu ajettavaksi Jokamies ym. kilpaluokkiin...

Onhan se nyt selväkin että joistakin hondista tai muista kinnereistä otetaan lisätehoja helpolla. Niissä on kuitenkin aika lailla eri puristussuhteetkin kuin matalaviritteisissä mersuissa.

Escorttia ja muita ralliautoaihioita on aika turha kuitenkin verrata valtateiden ässään.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Sami J. E. kirjoitti:Onkos tää "lastut ei anna mitään" tietoa vai mutua? Ton kuulee yleensä heti jos asiasta keskustelee mutta onko kellään antaa faktaa tai omia kokemuksia, mielellään Mersuista? :?:
Minulla on kokemuksia Audi 90 2,3 cuattrosta:
Auto on vapari ja tehoja vakiona 140hv. Autossa ohjelmoitiin ruiskunohjaus uudelleen jonka jälkeen siitä penkitettiin 170hv:tä. Tehonlisäys myös tuntui. Enemmä'n yläkierroksilla, mutta kuitenkin. Tyhjäkyänti oli virityksen jälkeen jopa vähän rykivää ja alavääntö oli lähes 0, mutta kulki hienosti, kun vauhtiin pääsi. Autolla piti vain oppia ajamaan. Muita virityksiä ei tehty, ei edes pakoputkelle.

Uskonkin, että tehoputki+filtteri+lastu/uudellen ohjelmointi antaa ainakin sen 20hv:tä lisää tehoja M103:een ja kustanuukset max. 300+80+400Euroa. Eli n.800Euroa. Tuolla hinnalla saisi just alkuperäisen pakoputken 126:een, vähän jäisi rahaa ja voisi ostaa vaikka uudet öljyt ja suotimen.

Minä ainakin uskon omaan ja läheisten kokemuksiin, enkä kuuntele juttuja sellaisilta, joilla itsellä ei ole kokemusta, vaan puhuvat vaan kuten kuuluu puhua. Turbomiehet tietty on asia erikseen.... "ilman turboa ei tehoja saa" -tyyli jyrää.

Merujen bensakoneet ovat muuten otollisia virityskohteita, toisin kuin yleisesti luullaan. Paikat kestää ja reserviä löytyy. Japsit ovat jo valmiiksi korkeasti viritettyjä.
Vastaa Viestiin