W123 sisustan purkuvinkkejä kaivataan

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14218
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

W123 sisustan purkuvinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

W123 menee hitsarille tuossa pyhäpäivän ratoksi, ja tarkoitus olisi riisua apukuskin puoli kokonaan paljaaksi. Eli purkutuomion saavat apparin penkki, takapenkki, hattuhylly ja oikean puolen ovipahvit sekä tietysti kaikki matot.

Mitenkä hattuhylly irroitetaan? Penkit ovat selvää pässinlihaa, mutta hattuhyllyä en muistaakseni ole irroittanut kuin Ässästä. Tietääkseni proseduuri eroaa hieman W123:sta?

Ovipahvithan taisivat olla muista Mersuista poiketen niillä "nastoilla" kiinni ulkolaidoiltaan. Kiitosta vinkeistä jo etukäteen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Helppo nakki tuo...Kävin copy/pastettamassa oman tekstini tuolta äänentoisto-palstalta hattuhyllyn irrotukseen liittyen:

"Takapenkin istuinosan alareunassa on molemmin puolin "salvat", joita painamalla ja istuinosaa vetämällä se lähtee irti. Selkäosa lähtee avaamalla sen alareunista pultit ja sen jälkeen nostamalla sitä ylöspäin se lähtee yläkiinnikkeistä. Seuraavaksi päästään käsiksi hattuhyllyyn. Ensin irrotetaan ensiapulaukku. Itse hattuhylly lähtee nostamalla ja vetämällä."
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14218
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kiitos, kokeillaan! Ässässä tosiaan piti irroittaa muovimutterit takakontin puolelta. Jäi mieleen, kun asento oli hankala ja ei ollut käytettävissä kuin kiintoavain...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Juu ei kyllä se lähtee ilman mitään nippeleitä, tosin saa varmaan ravistella joka suuntaan ennen kun irtoaa... :shock: Jos paljon hitsailee niin kannattaa ottaa lisäksi b-pilarin muovit pois...? Niin ja keskuslukon letkut ettei sula..? Tosin ei oo kokemusta,
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14218
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kiitoksia neuvoista, nyt on sisus purettu kuskin puolta lukuunottamatta. Aikaa meni hattuhyllyineen ja keskikonsoleineen jotakuinkin 2 tuntia, kiitos saksalaisen insinööritaidon. Helppo ( :?: ) on tuosta sepän alkaa paikkailemaan pohjaa.

Muuten, onko raadin W123:ssa takapenkin istuinosan alunen "valettu" bitumilla? Minulla on mustaa mömmöä muovin päällä, ja se näyttää, että se olisi kaadettu lämpimänä siihen, ja sitten se on jähmettynyt. Kummaa. Lisäksi sen päälle oli laitettu sellaista vahapaperipäällysteistä "huopaa", ei hyvä! Se oli imenyt itsensä toiselta puolelta ihan läpimäräksi.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Mun autoissa ei muistaakseni ole ollut kuin ne huovat. Sellasta sentin paksuista tavaraa, takapenkin ja tankin välissä eristeensä ja sitten hienosti :shock: muotoonsa leikatut palat istuinosan alla. Eipä siellä kai muuta... :?:
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

huopaa täälläkin... vuosimalleissa '80 ja '82
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14218
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Hmn, kummaa... kun minusta tuo huopa on varmasti laitettu jälkikäteen. Se on pinnaltaan turkoosia, ja jossain nurkassa oli hintalapu 74.70 mk :shock: . Tosin selkänojan ylälaidan tietämillä oli kaistale "mersunnäköistä" huokoista huopaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Timo L. kirjoitti:Hmn, kummaa... kun minusta tuo huopa on varmasti laitettu jälkikäteen. Se on pinnaltaan turkoosia, ja jossain nurkassa oli hintalapu 74.70 mk :shock: . Tosin selkänojan ylälaidan tietämillä oli kaistale "mersunnäköistä" huokoista huopaa.
No veikkasin että on jälkikäteen laitettu. Alkuperäinen on (mikäli se ei aiemmin tullut ilmi) sellasta "liukasta" materiaalia (mustaa väriltään) toiselta puolelta ja karvanen puoli muistaakseni melko puhtaan vaaleaa hötöä.

Eikai noissa tehtaan asennuksissa useinkaan hintalappuja näkyisi... :lol: Ainakaan suomalaisia. Ellei Saksaan hanttihommiin lähtenyt aslakki sitten tehnyt diiliä DB:n kanssa että isomummo kutoo huovat kotona ja lähettää tehtaalle, hintadokumenttien kanssa. :lol:
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14218
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Juup. No, se mönjä saa olla paikoillaan, tarvike huovan heitän hitoille. ehkä laitan jotain massaa lisää takalokasuojien tienoille.

Oli meinaan melkoinen ero metelissä, kun ajelin auton hitsarille. Kaikki äänieristemassat oli sisäpuolelta pois, kuin myös penkit sekä kaikki verhoukset kynnyksistä ja ovista apukuskin puolelta. Nokia 5210:n mukaan melutaso nousi 7 dB, mutta korviin melun sävy oli todella ikävä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Timo L. kirjoitti:Nokia 5210:n mukaan melutaso nousi 7 dB, mutta korviin melun sävy oli todella ikävä.
Eikös se jotenkin niin mennyt, että korva aistii 6 dB:n kasvun melutasossa äänenvoimakkuuden tuplaantumisena? :D
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Pasi M. kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:Nokia 5210:n mukaan melutaso nousi 7 dB, mutta korviin melun sävy oli todella ikävä.
Eikös se jotenkin niin mennyt, että korva aistii 6 dB:n kasvun melutasossa äänenvoimakkuuden tuplaantumisena? :D
Niin vai oliko se jo jopa 3 dB:ssä...?
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14218
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

raul kirjoitti:
Pasi M. kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:Nokia 5210:n mukaan melutaso nousi 7 dB, mutta korviin melun sävy oli todella ikävä.
Eikös se jotenkin niin mennyt, että korva aistii 6 dB:n kasvun melutasossa äänenvoimakkuuden tuplaantumisena? :D
Niin vai oliko se jo jopa 3 dB:ssä...?
No mielestäni ääni oli jotakuinkin samanlainen /-tasoinen, kuin Valmet 655-4 T:n suorahampaisen laatikon ääni :lol: .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

raul kirjoitti:Niin vai oliko se jo jopa 3 dB:ssä...?
Muistaakseni Hifi-lehdessä sanottiin aikoinaan, että kolmen dB:n lisäys äänenvoimakkuuteen vaatii vahvistintehon tuplaantumisen ja kuuden dB:n lisäys, jonka korva aistii äänenvoimakkuuden tuplaantumisena, onnistuu vahvistintehon nelinkertaistamisella.
Tosihifisti muistelee. :oops: :lol:

BTW, tänään tuli subbasen rakennussatsi. Onpahan ainakin jotain nikkaroimista viikoiksi eteenpäin.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Juuh, näinhän se oli. :)

Noniin, Timo, joudutko nyt pitempäänkin ajamaan sillä Valmetilla vai tuliko jo mersu valmiiksi ja pois pajalta?
Mites muuten eikös sun ollut tarkotus heittää uudet bitumimatot ja sen semmoset suojaksi ja eristeeksi sinne? Kannattaakohan tollasessa tapauksessa kuitenkin laittaa esim. sinkkimaalit sinne pintaan ekaks??
Kunhan nyt kyselen, aihe ei ole henkilökohtaisesti vielä ajankohtainen. :roll:
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

Timo L. kirjoitti:
No mielestäni ääni oli jotakuinkin samanlainen /-tasoinen, kuin Valmet 655-4 T:n suorahampaisen laatikon ääni :lol: .
Onneksi ei 60-luvun Valmet 565:n.. :lol: Mulla oli w123:ssa yksi perä kerran siinä kunnossa, että meteli muistutti 565:n perän elämää.. :x
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14218
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Raul: noh, ei tuota mummon Corollaakaan voi ihan traktoriksi sanoa, sanotaan nyt vaikka kenkälaatikoksi :D . Ei mutta ihan totta, siltä se ajelu Corollalla lähinnä tuntuu, ainakin nyt tuprakkakelissä. Mersu on pajalla loppuviikolle saakka. Hitsari sanoi, että laittaa sinkkimaalit väliin, ja sitten jotain... mitä massaa se nyt oli... sen päälle, sitten normaali maali. Että jos jättäisi bitumimaton kokonaan pois ja laittaisi sentin-kahden kerroksen tuota massaa. Kuulemma eristää ääntä todella hyvin. Kommentteja saa antaa.

P.S. Auto menee maalarille joulukuun tokalla viikolla... että ne ovet?

Jarski: Oliko kyseessä 565 Mk1 vai 2? Kakkonenhan on legendaarinen "synkrotraktori" (löytyy tallista), ja sen looda/perä ei mielestäni elämöitse mahdottomasti.. tai no, mihinkä verrataan :-).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

Timo L. kirjoitti:

Jarski: Oliko kyseessä 565 Mk1 vai 2? Kakkonenhan on legendaarinen "synkrotraktori" (löytyy tallista), ja sen looda/perä ei mielestäni elämöitse mahdottomasti.. tai no, mihinkä verrataan :-).
565 Mk 2:n (ajettu n.10000h) tuolta tallin perältä löytyy ja siinä elämöi perä yhtä paljon kuin pihassa majailevassa "uudemman" (-64) mallisessa 361D:ssä eli ilman kuulosuojaimia ei 6.-vaihteella aja :twisted: :aan

Tai ei se varmaankaan perä ole mikä siellä elämöi, vaan ne takasillat... 502:sahan ne ovat toisenlaiset ja siinä ei voimansiirto elämöinyt läheskään niin paljoa..

Taitaapi mennä vähän OT:n puolelle, mutta koettakaa kestää :D
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Ei mitään... Ihan hauska kevennysaihe, vaikken traktoreista juuri mitään tiedäkkään. Mitä nyt töissä pääsee ajamaan mm. Valmetin ja Casen uusimmilla malleilla. Tässä rannassa pyörii parhaillaan Zetor 11012 Crystal ja Fiatagri. Vaikkei ketään varmaan kiinnostakaan.
Vastaa Viestiin