Etuiskarien vaihto 190

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1325
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Etuiskarien vaihto 190

Viesti Kirjoittaja Ari »

Haulla löytyi kyllä aiheeseen liittyvää,mutta varmuudeksi kysyn vielä:
Voiko 190:sen etuiskarit vaihtaa jousia irrottamatta TURVALLISESTI?
Käsittääkseni nostetaan tukivartta tunkilla,löysätään iskarin yläpää,lasketaan kunnes sen verran että iskari juuri irtoaa jne.
Näinkö se käy,ja ilman sydänkohtausta jousen mahdollisen irtoamisen vuoksi?
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: Etuiskarien vaihto 190

Viesti Kirjoittaja Jube »

Ari kirjoitti:Haulla löytyi kyllä aiheeseen liittyvää,mutta varmuudeksi kysyn vielä:
Voiko 190:sen etuiskarit vaihtaa jousia irrottamatta TURVALLISESTI?
Käsittääkseni nostetaan tukivartta tunkilla,löysätään iskarin yläpää,lasketaan kunnes sen verran että iskari juuri irtoaa jne.
Näinkö se käy,ja ilman sydänkohtausta jousen mahdollisen irtoamisen vuoksi?
Kyllä ne voi vaihtaa, elikkä tunkkin tukivarren alle, iskari irti ala ja yläpäästä, ja sitten vaan alhaalta muljauttamalle entinen pois ja uus tilalle.
Tosi helppo homma!
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
dieselhörhö
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 13.12.2005 20:07
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja dieselhörhö »

Juuri niin ne vaihdetaan. Jousi ei pääse ampumaan paikaltaan millään pois ilman tukivarren pulrrien irroitusta
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa

-90 W124 200D (590tkm) by T.Trast
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1325
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Hyvä hyvä.Kiitos.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

rhyttinen kirjoitti:Juuri niin ne vaihdetaan. Jousi ei pääse ampumaan paikaltaan millään pois ilman tukivarren pulrrien irroitusta
Jousi kyllä lähtee ilman puslien irrotusta ku löysää vaan alatukivarren tarpeeksi alas :wink:
Meinaan jos jouset haluat samalla vaihtaa niin onnistuu ilman puristimia ihan turvallisesti!
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
dieselhörhö
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 13.12.2005 20:07
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja dieselhörhö »

Oli tarkotus kirjottaa "pulttien" mutta kirjotusvirhe iski taas. Ainakaan 124 jousta ei saa edestä pois ilman puristinta tai tukivarren löysäämistä, vaikka ottaa kallistuksen vakaajan irti (kokeiltu on omasta). Tiä sitten jos 201 onnistuu
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa

-90 W124 200D (590tkm) by T.Trast
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

rhyttinen kirjoitti:Oli tarkotus kirjottaa "pulttien" mutta kirjotusvirhe iski taas. Ainakaan 124 jousta ei saa edestä pois ilman puristinta tai tukivarren löysäämistä, vaikka ottaa kallistuksen vakaajan irti (kokeiltu on omasta). Tiä sitten jos 201 onnistuu
Minä ainaki saan 124 jousen pois :roll:

Tukivarsihan vääntyy vaikka sojottamaan suoraan alaspäin ku auto on tarpeeksi korkealla :wink:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
dieselhörhö
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 13.12.2005 20:07
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja dieselhörhö »

Näin tarkemmin muisteltuna mulla oli raidetanko navassa kiinni, taisipas olla aika lujassa. Joku muu kuin iskari (oli irti alapäästä) siellä kuiten harasi vastaan. Saattaa hyvinkin olla että vaihto oli myös tekijästä kiinni. Mutta loppupäätelmä: Etuiskarin voi vaihtaa ilman että tarvitsee pelätä jousen lentämistä silmille.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa

-90 W124 200D (590tkm) by T.Trast
jb1966
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: La 04.02.2006 00:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jb1966 »

AINA KANNATTAA VÄHÄN PELÄTÄ NIITÄ JOUSIA :!: :!: :!: vaikka olis kuinka varma taidoistaan :oops: sattuu vaikka ei osuis ku vähän
Ei mersua satasella saa!!!
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1325
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Varmaan näinkin.Jokatapauksessa jäi taas hommat tekemättä kun totesin ettei omilla työkaluilla lähde vanhatkaan iskarit irti.Lisäksi tänään yksi mersu-mies totesi ettei tolkuton keinuminen ja höhhelö tuntuma voine iskareista johtua..ihan painelun perusteella tehty diagnoosi.Alkaa ideat loppua joten vienen katsastukseen,josko siellä vihdoin löytyisi jotain.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Vastaa Viestiin