124 kolahtelee takaa
124 kolahtelee takaa
Mystinen pulma. Silloin tällöin monttuun tai töyssyyn ajettaessa, päästää jalan kaasulta tai jarruttaessa kuuluu hanttarin puolelta takaa kolaus. Kolahtaa aina vaan kerran, eli toistuvissa montuissa vaan kerran jos aina sitäkään. Oli 10 kilsaa hiljaa kun tunkkasin perän ylös takakelkan takakumia vaihtaessani.
Ei narise eikä kitise eikä pyöräntuennassa ole väljää, pari kats.miestä etsimällä etsineet kolahduksen aiheuttajaa. Pakkasella kolahdukset vähenevät merkittävästi. On myös huono ajettava, saa ohjata koko ajan.
Kelkan kumit ja aurauksensäätötangot uudet. Paikallaan heiluttelemalla ei ääntä saa tuntumaan, eikä sormin tunne mistään välystä. Voisko syyllinen olla narinanivel?
Ei narise eikä kitise eikä pyöräntuennassa ole väljää, pari kats.miestä etsimällä etsineet kolahduksen aiheuttajaa. Pakkasella kolahdukset vähenevät merkittävästi. On myös huono ajettava, saa ohjata koko ajan.
Kelkan kumit ja aurauksensäätötangot uudet. Paikallaan heiluttelemalla ei ääntä saa tuntumaan, eikä sormin tunne mistään välystä. Voisko syyllinen olla narinanivel?
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tuo kolahus tuo ensimmäisenä mieleen taka-akseliston etummaiset kumityynyt. Jos autolla on ajettu yli 400tkm, eikä noita ole vielä vaihdettu, voisi syy olla todennäköisesti niissä.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Takakelkan kumityynyt vaihdettu, ei vaikutusta. Tukitankoja on ravisteltu rasvamontusta käsin vedellen, ei tunnu missään väljää.
Dieselflossen lainausta..
Minä törmäsin hieman saman tapaiseen ilmiöön ja syyksi paljastui koiranluun alapää ja sen kiinnityspultti. Olivat kuluneet väljiksi.
Piti siis vaihtaa sekä koiranluu, että kiinnityspultti.
Mikä luu oli kyseessä? Kohta puol milliä on kilsoja takana eikä siihen ole huoltovihkon mukaan narinaniveliä vaihdettu. Ehkä kuskinpuolelle, epäilen että takapyörän kohtaan on joskus tullut pieni kolari. Pitääpä vaan tutkia...ääni on kuin metalli osuu yhtä aikaa kumiin ja toiseen metalliin, osittain vaimennettu kolahdus...
Dieselflossen lainausta..
Minä törmäsin hieman saman tapaiseen ilmiöön ja syyksi paljastui koiranluun alapää ja sen kiinnityspultti. Olivat kuluneet väljiksi.
Piti siis vaihtaa sekä koiranluu, että kiinnityspultti.
Mikä luu oli kyseessä? Kohta puol milliä on kilsoja takana eikä siihen ole huoltovihkon mukaan narinaniveliä vaihdettu. Ehkä kuskinpuolelle, epäilen että takapyörän kohtaan on joskus tullut pieni kolari. Pitääpä vaan tutkia...ääni on kuin metalli osuu yhtä aikaa kumiin ja toiseen metalliin, osittain vaimennettu kolahdus...
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Takatukivarresta lähtee koiranluu kallistuksen vakaajan päähän. Luun alapää on tukivarren sisällä (u-profiili) ja pultti tukivarren läpi.miksei kirjoitti: Mikä luu oli kyseessä?
Jos kolahdus on enemmän kumahdus ja ilmenee kaasua pumpatessa (moottorijarru-kiihdytys-moottorijarru...), niin sitten vika saattaa olla takakelkan etummaisissa kiinnikkeissä.
Tuo takapään hiljentäminen vaatii hyviä arvaajan lahjoja. Itse uusin narinanivelet (toinen oli finaalissa), koiranluut (toinen finaalissa), kelkan etukumit (toinen ihan loppu) sekä kaasupallot. Johan hiljeni perä... Nyt vain takaluukku kolahtelee, pitäisi vielä kiristää. Mielenkiintoisinta on se, että usein kolina on jonkinlainen yhdistelmä. Yhden palikan vaihto ei riitä vaan väljää on useassa paikassa.
Ai niin, tulihan siinä samalla vaihdettua H&R:n jousetkin

Elämä on DNA, eikun Sonera, eikun kallis halpa... hiivatti miten se nyt olikaan

Terveisin
Tero
Tero
Nostetaas juttu esille. Puolivahingossa löytyi kolinan aiheuttaja. Vaihdoin kartaanin keskituen ja laakerin. Samalla loppuivat kolinat takaa. Oli niin väljä että sormet mahtuivat kahta puolta tukiosan ja akselin väliin. Kyllä nyt kelpaa ajella. Samalla monttukäynnillä etuvakaajaan uudet kumit. Kolmisen milliä oli tankokin jo kulunut päästä. Ei olisi uskonut miten paljon ajo-ominaisuudet parani kymmenen euron osilla.
- satakaksnelonen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Su 19.03.2006 18:46
koiranluu
dieselflosse kirjoitti:Minä törmäsin hieman saman tapaiseen ilmiöön ja syyksi paljastui koiranluun alapää ja sen kiinnityspultti. Olivat kuluneet väljiksi.
Piti siis vaihtaa sekä koiranluu, että kiinnityspultti.
Koiranluu on kai= "kallistuksenvakaajan tukitanko"
edesmennyt
W201
W201
Re: koiranluu
Juurikin näin.mikko1981 kirjoitti:Koiranluu on kai= "kallistuksenvakaajan tukitanko"
Passat Variant 1.9TDI 2001
Kaasupallot...
vaihdettiin omaan 230TE:en ja kolinat loppuivat, tosin ei heti vaan vasta parissa päivässä. Kolahdukset olivat todella pahat/kovat aina jopa hiljaakin töyssystä ajettaessa, mutta siis nyt on hiljaista ja mukavaa.