124 kolahtelee takaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

124 kolahtelee takaa

Viesti Kirjoittaja miksei »

Mystinen pulma. Silloin tällöin monttuun tai töyssyyn ajettaessa, päästää jalan kaasulta tai jarruttaessa kuuluu hanttarin puolelta takaa kolaus. Kolahtaa aina vaan kerran, eli toistuvissa montuissa vaan kerran jos aina sitäkään. Oli 10 kilsaa hiljaa kun tunkkasin perän ylös takakelkan takakumia vaihtaessani.
Ei narise eikä kitise eikä pyöräntuennassa ole väljää, pari kats.miestä etsimällä etsineet kolahduksen aiheuttajaa. Pakkasella kolahdukset vähenevät merkittävästi. On myös huono ajettava, saa ohjata koko ajan.
Kelkan kumit ja aurauksensäätötangot uudet. Paikallaan heiluttelemalla ei ääntä saa tuntumaan, eikä sormin tunne mistään välystä. Voisko syyllinen olla narinanivel?
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Minä törmäsin hieman saman tapaiseen ilmiöön ja syyksi paljastui koiranluun alapää ja sen kiinnityspultti. Olivat kuluneet väljiksi.

Piti siis vaihtaa sekä koiranluu, että kiinnityspultti.
Terveisin
Tero
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3532
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Tuo kolahus tuo ensimmäisenä mieleen taka-akseliston etummaiset kumityynyt. Jos autolla on ajettu yli 400tkm, eikä noita ole vielä vaihdettu, voisi syy olla todennäköisesti niissä.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Kaverin mersu teki samaa että välillä kolahteli, syyksi selvisi katkennut jousi.
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2314
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ....jos autosi on farkku niin ulos joustossa iskarin alapäät kolahtelee .... :D
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja miksei »

Takakelkan kumityynyt vaihdettu, ei vaikutusta. Tukitankoja on ravisteltu rasvamontusta käsin vedellen, ei tunnu missään väljää.

Dieselflossen lainausta..
Minä törmäsin hieman saman tapaiseen ilmiöön ja syyksi paljastui koiranluun alapää ja sen kiinnityspultti. Olivat kuluneet väljiksi.

Piti siis vaihtaa sekä koiranluu, että kiinnityspultti.

Mikä luu oli kyseessä? Kohta puol milliä on kilsoja takana eikä siihen ole huoltovihkon mukaan narinaniveliä vaihdettu. Ehkä kuskinpuolelle, epäilen että takapyörän kohtaan on joskus tullut pieni kolari. Pitääpä vaan tutkia...ääni on kuin metalli osuu yhtä aikaa kumiin ja toiseen metalliin, osittain vaimennettu kolahdus...
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

miksei kirjoitti: Mikä luu oli kyseessä?
Takatukivarresta lähtee koiranluu kallistuksen vakaajan päähän. Luun alapää on tukivarren sisällä (u-profiili) ja pultti tukivarren läpi.

Jos kolahdus on enemmän kumahdus ja ilmenee kaasua pumpatessa (moottorijarru-kiihdytys-moottorijarru...), niin sitten vika saattaa olla takakelkan etummaisissa kiinnikkeissä.

Tuo takapään hiljentäminen vaatii hyviä arvaajan lahjoja. Itse uusin narinanivelet (toinen oli finaalissa), koiranluut (toinen finaalissa), kelkan etukumit (toinen ihan loppu) sekä kaasupallot. Johan hiljeni perä... Nyt vain takaluukku kolahtelee, pitäisi vielä kiristää. Mielenkiintoisinta on se, että usein kolina on jonkinlainen yhdistelmä. Yhden palikan vaihto ei riitä vaan väljää on useassa paikassa.

Ai niin, tulihan siinä samalla vaihdettua H&R:n jousetkin :wink:

Elämä on DNA, eikun Sonera, eikun kallis halpa... hiivatti miten se nyt olikaan :D
Terveisin
Tero
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja miksei »

Nostetaas juttu esille. Puolivahingossa löytyi kolinan aiheuttaja. Vaihdoin kartaanin keskituen ja laakerin. Samalla loppuivat kolinat takaa. Oli niin väljä että sormet mahtuivat kahta puolta tukiosan ja akselin väliin. Kyllä nyt kelpaa ajella. Samalla monttukäynnillä etuvakaajaan uudet kumit. Kolmisen milliä oli tankokin jo kulunut päästä. Ei olisi uskonut miten paljon ajo-ominaisuudet parani kymmenen euron osilla.
Avatar
satakaksnelonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Su 19.03.2006 18:46

Viesti Kirjoittaja satakaksnelonen »

Samaa vikaa. Kumea klonks takapäästä kuopissa, ja välillä pamaus, kun lähtee liikkeelle. :?
E-TYPE:-) W124 -94
mikko1981
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 31.08.2004 13:02
Paikkakunta: oulu

koiranluu

Viesti Kirjoittaja mikko1981 »

dieselflosse kirjoitti:Minä törmäsin hieman saman tapaiseen ilmiöön ja syyksi paljastui koiranluun alapää ja sen kiinnityspultti. Olivat kuluneet väljiksi.

Piti siis vaihtaa sekä koiranluu, että kiinnityspultti.

Koiranluu on kai= "kallistuksenvakaajan tukitanko"
edesmennyt
W201
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Re: koiranluu

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

mikko1981 kirjoitti:Koiranluu on kai= "kallistuksenvakaajan tukitanko"
Juurikin näin.
Passat Variant 1.9TDI 2001
tph70
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ma 03.07.2006 13:51
Paikkakunta: Espoo

Kaasupallot...

Viesti Kirjoittaja tph70 »

vaihdettiin omaan 230TE:en ja kolinat loppuivat, tosin ei heti vaan vasta parissa päivässä. Kolahdukset olivat todella pahat/kovat aina jopa hiljaakin töyssystä ajettaessa, mutta siis nyt on hiljaista ja mukavaa.
Vastaa Viestiin