

Kaasuläppäkotelossa on sähkömoottori joka ohjaa tyhjäkäyntiä, mikrokytkin joka antaa moottorin ECU:lle tietoa siitä onko kaasupoljun ylhäällä, ja lisäksi potikka joka antaa kaasuläpän asentotietoa. Tässä moottorissa (M111.920) ei ole erillistä HF-ilmamassa mittaria, vaan ilmamäärä lasketaan ilmeisesti imusarjan (ali)paineesta, imuilman lämpötilasta, kierrosluvusta, kaasuläpän asennosta. Jos kaasupoljin ei toimi lineaarisesti, niin epäilen että ECU saa väärää tietoa siitä läpän asentotunnistimesta tai tyhjäkäyntimikrokytkimestä tai jopa imusarjan (ali)paine anturista. Anturien reaaliaikaiset arvot ovat luettavissa testerillä. Kannattaa näköjään lähteä esim. http://www.boschcarservice.fi lukemaan anturien antamat signaalit käytön aikana.itäpyöräilijä kirjoitti: kaasuläpästä kuin on/off asentoisen...
itäpyöräilijä kirjoitti:kiitoksia neuvoista.soitin paikalliseen testifirmaan jonka läysin linkin kautta.siellä oli asian tunteva kaveri jolla oli itsellään ollut samanlainen mersu ja oli ollut sama ominaisuus joka on korjaamaton.kaveri oli hukannut samasta syystä oman mb pois. tosin käskettiin tulla näyttämään että jos ongelmaa pystyttäisiin lievittämään jollakin tarkastuksilla /säädöillä.
Käy konehuoneen puolella ja tee sama testi, näet siitä soikeasta reiästä jos tyhjäkäynnin säätömoottori ytittää säätää läppää. Pääset tarkemmin säätämään kaasuläppää jos kädellä käännät sitä. Edelleen epäilen kaasuläpän asentotunnistinta (resistiivinen) tai tyhjäkäyntimikrokytkintä (on/off tieto). Pystyt itsekin mittaamaan nämä anturit vastusmittarilla, onko kellään ko. vekottimen pinnijärjestys käsillä? Parempi olisi kuitenkin katsoa testerillä reaaliajassa arvot, niin saat ne arvot joka ECU lukee ja käyttää.itäpyöräilijä kirjoitti:...puhdistin vivuston...
...heittelee non 400r/pm mutta 1500r/pm kohdalla samalla tavalla tehtynä ilmiötä ei ole. Mahtaakohan ilmiö johtua siitä että automatiikka luulee että ollaan tyhjäkäyntialuella ja pyrkii korjaamaan kierroslikua...
ttiikeri:lle Paljon Kiitoksia ohjeesta, nimittäinttiikeri kirjoitti:Ohessa saksalaiselta W202 keskustelupalstalta poimittua ja vapaasti käännettynä. Kannattaa kokeilla jos se auttaa.
Ongelma: Moottori ei käy tasaisesti, kierrosluku putoaa alas kytkintä nostettaessa
Tämä vika tulee usein esille kun akun kenkää on käytetty pois. Uudenaikaisissa moottoreissa täytyy kaasuläppä opettaa uudelleen seuraavalla tavalla:
1. sytytysvirta päälle, ei starttausta
2. paina kaasupoljin hitaasti pohjaan ja edelleen vapauta poljin hitaasti ylös
3. sytytysvirta pois päältä
4. sytytysvirta päälle ja normaali starttaus ilman että kaasupolkimeen kosketaan. Tämän jälkeen toiminta pitäisi olla normaali
Ja alla sama saksaksi:
Motor läuft nicht stabil, Drehzahl sackt beim Auskuppeln ab...
Besonders häufig tritt dieser Fehler auf, wenn die Batterie ausgebaut/abgeklemmt wurde. Bei den moderneren Motoren muss anschließend die Drosselklappe wieder neu angelernt werden. Das geht so:
1. Zündung ein, ohne anzulassen.
2. Gaspedal langsam ganz durchtreten und wieder ganz langsam runter.
3. Zündung aus.
4. Zündung ein und ganz normal starten, ohne Gas zu geben.
Danach müsste es wieder ganz normal funktionieren.