Vetoakselin kumisuojien vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Vetoakselin kumisuojien vaihto

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

Huomasin että vanhuksestani on kumit vaihtokunnossa. Omistamatta korjausopasta ko mallille lueskelin 124n korjausopasta samasta työstä, kuulosti pirulliselta hommalta. Voisikohan joku kertoa omasta vaihdostaan noin niinkuin selkokielellä että miten meni, mitä pitää muistaa ja mitä osia pitää vaihtaa samalla kumien kanssa ? Ja ettö tarvitaanko sen erikoisempia työkaluja ? Auto on W123 koppainen.

Olen tilannut tarvittavan korjausoppaan, mutta kokemukset vaihdosta kiinnostavat silti.

//Markus
Hyuandai Santa Fe 2.2D 4WD aut -12 50tkm
Chevrolet S-10 4.3 V6 -95 210tkm
Peugeot 207CC 1.6d -11 7tkm
MB W124 230E -87 254tkm
MB W124 200d -86 601tkm
MB W123 200 -85 147 tkm
Lynx Forest Fox -04 10tkm
Lynx Ranger -07 4tkm
Yamaha Bravo -85 >10 tkm

ex
Ford Falcon 4.0 aut -96
Saab 93 2.0 turbo aut cabriolet -99
Yamaha Viking III -04 1850 km
Peugeot 406 HDi -02 105 tkm
MB W124 200E -89 265 tkm
MB W123 200 -85 242 tkm
MB W123 230 aut. -79 225tkm
MB W123 230 -79
MB W123 240d -85 kolaroitu
Lynx 650 -84
VW Golf 1.6 -90
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

123:n vetarinsuojakumin vaihto on todella hankala jos yrittää normaalia suojakumia vaihtaa tilalle.
Helpoin tapa on kysyä korjaamoilta jos niiltä löytyisi ylivedettäviä suojakumeja.
Sillon pääsee ihan helpoimmalla ja ei tarvitse rueta rälläköimään vetari kappaleix.
(muistaakseen 123 vetoakselin nivelet purkaantuu vain rälläkällä tai vastaavalla tavalla ja kasaan saa vain hitsillä).
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

Oho. Onko näin ?
Hyuandai Santa Fe 2.2D 4WD aut -12 50tkm
Chevrolet S-10 4.3 V6 -95 210tkm
Peugeot 207CC 1.6d -11 7tkm
MB W124 230E -87 254tkm
MB W124 200d -86 601tkm
MB W123 200 -85 147 tkm
Lynx Forest Fox -04 10tkm
Lynx Ranger -07 4tkm
Yamaha Bravo -85 >10 tkm

ex
Ford Falcon 4.0 aut -96
Saab 93 2.0 turbo aut cabriolet -99
Yamaha Viking III -04 1850 km
Peugeot 406 HDi -02 105 tkm
MB W124 200E -89 265 tkm
MB W123 200 -85 242 tkm
MB W123 230 aut. -79 225tkm
MB W123 230 -79
MB W123 240d -85 kolaroitu
Lynx 650 -84
VW Golf 1.6 -90
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Nivel lähtee akselista käyttämällä raakaa voimaa. :D Ovat kiinni vain tiukalla sovitteella. Eli lähtee rajusti lyömällä irti.
Niveltä pitää lämmittää että sen saa takaisin akselille.

Nivelen metalliholkin prässäys nivelen ympärille harvemmin onnistuu kotikonstein. itse halkaisin holkit ja hitsasin takaisin kiinni.
manuaali
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: To 07.04.2005 06:38
Paikkakunta: Kuopio-Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja manuaali »

Homma onnistuu helposti kun tietää mitä tekee...

Rälläkällä vanhat pellit pois.

Nivel purkautuu ja päästää kuulat pois tietyssä asennossa. Nivel kääntyy yhteen suuntaan enemmän kuin muihin ja silloin kuulat tippuu. Kasauksessa myös käytettävä ko. asentoa.

Haarukan ja akselin sovite on TIUKKA, vasarointia en suosittele vaan prässi on haarukoiden irroituksessa paras. Itse yritin ensin lyömällä sillä tuloksella että, karkaistusta haarukasta lohkesi pieni sirpale ja upposi reiteeni X syvyyteen ja on siellä vieläkin.

Lämpöjä käyttäen haarukat takaisin.

Itse vaihdoin pellit ja naputtelin prässit kiinni.
W903 316cdi 4x4 -01
W123 230E -85
Vastaa Viestiin