W124 bensapumpun rele käräyttää juotoksen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
sepikate
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ti 16.09.2003 20:10
Paikkakunta: Kirkkonummi

W124 bensapumpun rele käräyttää juotoksen

Viesti Kirjoittaja sepikate »

käräyttää bensapumpun releeltä toistuvasti yhden juotoksen :shock: ?Tilanne tällä hetkellä:Auto hyyty vaimon alla tielle.Hinattiin pihaan ja siel kokeilin et kipunaa tulee hyvin mutta bensapumppu ei pyörikään!Nooh,sittenpä kokeilin yhdistää 12V suoraan pumpulle ja johan hyrräs se pumppu.Sittempä pumpun releen avaus ja sieläpä olikin juotos kärähtänyt.No ei kun tinaus ja rele kasaan ja takas autoon ja start.Tulos:kärähti het uudestaan! :shock: Kertokaapa veljet hyväiset mikähän olis seuraava epäilyksen kohde.Releen kantaan muuten tulee 7 ja 8 -navoille jatkuvasti virtaska vaik avain ei edes oo virtalukossa.Olisko sillä ylijännitereleellä mitään tekemistä asian kanssa?Nii ja autohan on W124,230TE :roll:

veskola: Muokkasin otsikon
"Mersisti,vaan ei narsisti"

W 124 230 TE -88
Avatar
sepikate
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ti 16.09.2003 20:10
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja sepikate »

No voihan beba,eiks kellään ois minkään sortin ehdotusta/kokemusta vastaavasta. :roll: Kun ei nyt tiedä onko vika itse releessä vaiko jossain muualla eikä tota relettä viittis ostaa ja vaihtaa ihan summamutikassakaan kun ei tiiä varmasti.
"Mersisti,vaan ei narsisti"

W 124 230 TE -88
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

sepikate kirjoitti:No voihan beba,eiks kellään ois minkään sortin ehdotusta/kokemusta vastaavasta. :roll: Kun ei nyt tiedä onko vika itse releessä vaiko jossain muualla eikä tota relettä viittis ostaa ja vaihtaa ihan summamutikassakaan kun ei tiiä varmasti.
Jos annoit pumpulle virtaa suoraan ja se pelas ok, niin se pumppu lienee kunnossa. Miten pumpulle tuleva +johto, onko oikkarissa runkoon? Älä vaan käräytä releä piloille kokeilemalla ennenkuin vikaa löytyy muualta. Muuten rele näyttää hyvältä?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13634
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

sepikate kirjoitti:No voihan beba,eiks kellään ois minkään sortin ehdotusta/kokemusta vastaavasta. :roll: .
Aiemmissa keskuteluissa (taisi olla W126 liittyen) joku mainitsi että ehtoopuolella oleva bensapumppu ottaa liikaa virtaa mikä taasen polttaa releen liitokset. Pumppu siis toimii muuten mutta ottaa liikaa virtaa, ja saattaa sitten jonkin ajan päästä olla kokonaan finaalissa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
sepikate
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ti 16.09.2003 20:10
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja sepikate »

Joo,rele näyttäis kyl muuten olevan ok eikä pumpun piuhatkaan ole hassummat.Pystyiskös sen pumpun virrankulutuksen testaamaan jos kokeilis antaa suoraan pumpulle akulta 12V mutta pistäis piuhaan sulakkeen väliin?Kun vaan tietäis minkä kokosella sulakkeella arvais testailla :roll:
"Mersisti,vaan ei narsisti"

W 124 230 TE -88
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Normaalilla yleismittarilla saat helpoiten selville pumpun virrankulutuksen. akusta plussa pumpulle ja ampeerimittari väliin.
Avatar
sepikate
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ti 16.09.2003 20:10
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja sepikate »

Oukei,täytyyp kokeilla mittarilla.Minkähän verran kunnossa oleva pumppu sitten haukkaa virtaa? :shock:
"Mersisti,vaan ei narsisti"

W 124 230 TE -88
Avatar
sepikate
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ti 16.09.2003 20:10
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja sepikate »

Niin,tietäiskös kukaan paljonko kunnossa oleva pumppu haukkaa virtaskaa :?:
"Mersisti,vaan ei narsisti"

W 124 230 TE -88
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13634
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

sepikate kirjoitti:Niin,tietäiskös kukaan paljonko kunnossa oleva pumppu haukkaa virtaskaa :?:
Tuota, jos joillain olisi tietoa minkä tehoinen tollainen pumppu on niin sitten vaan laskin esille: P=U*I eli virta on kääntäen teho/jännite. Pääsee varmaan pallokentälle eli jos ottaa virtaa oikein reilusti enemmin niin siinä voisi olla vikaa :roll: . Elikkä vielä selvennykseksi jaat pumpun tehon (wateissa) jännitteellä eli noin 14 voltilla. Jos esimerkiksi pumppu olisi vaikka 280 wattinen niin virtaa saa ottaa 20 ampeeria.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Hehtaarille osuu, kun kattoo kuinka iso sulake sille pumpulle laitettu.
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja lufsen »

Voit myös soittaa Veholle (muistaakseni Herttoniemeen) ja kysyä "Virsaliusta", hän tietää ehjän pumpun virran tarpeen. Soitin joskus liittyen asiaan. Muistaakseni se oli luokkaa 5A, ellen ihan väärin muista.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jotain 5A muistelisin itekkin että kunnossa oleva pumppu ottaa virtaa.
Ja kuutos ja kasikoneiset tuplaten koska niissä on kaks pumppua. Ja ovat kytketty rinnakkain.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

vanttom kirjoitti:Hehtaarille osuu, kun kattoo kuinka iso sulake sille pumpulle laitettu.
Saattaisi auttaa normivehkeille mutta kun bensapumpulla ei ole sulaketta. :shock: :D

Minkälainen juotos sieltä irtoaa? Onko se niitä releen kärjille meneviä juotoksia vai jotain pikkuosien juotoksia? Jos ensimmäisiä, niin sitten jossain menee liikaa virtaa. By the way – ainakin omassa lähtee lambdan lammityspiuha samasta navasta kuin pumpun piuha, jos siitä tiedosta on mitään iloa.
sepikate kirjoitti:Releen kantaan muuten tulee 7 ja 8 -navoille jatkuvasti virtaska vaik avain ei edes oo virtalukossa.
Oliko rele irti, kun mittasit? Navalle 8 pitäisi tulla jatkuva virta mutta navalta 7 pitäisi lähteä johto pumpulle. :? Weird.

t.
Risto
E500 – 211.070
Vastaa Viestiin