käräyttää bensapumpun releeltä toistuvasti yhden juotoksen ?Tilanne tällä hetkellä:Auto hyyty vaimon alla tielle.Hinattiin pihaan ja siel kokeilin et kipunaa tulee hyvin mutta bensapumppu ei pyörikään!Nooh,sittenpä kokeilin yhdistää 12V suoraan pumpulle ja johan hyrräs se pumppu.Sittempä pumpun releen avaus ja sieläpä olikin juotos kärähtänyt.No ei kun tinaus ja rele kasaan ja takas autoon ja start.Tulos:kärähti het uudestaan! Kertokaapa veljet hyväiset mikähän olis seuraava epäilyksen kohde.Releen kantaan muuten tulee 7 ja 8 -navoille jatkuvasti virtaska vaik avain ei edes oo virtalukossa.Olisko sillä ylijännitereleellä mitään tekemistä asian kanssa?Nii ja autohan on W124,230TE
No voihan beba,eiks kellään ois minkään sortin ehdotusta/kokemusta vastaavasta. Kun ei nyt tiedä onko vika itse releessä vaiko jossain muualla eikä tota relettä viittis ostaa ja vaihtaa ihan summamutikassakaan kun ei tiiä varmasti.
sepikate kirjoitti:No voihan beba,eiks kellään ois minkään sortin ehdotusta/kokemusta vastaavasta. Kun ei nyt tiedä onko vika itse releessä vaiko jossain muualla eikä tota relettä viittis ostaa ja vaihtaa ihan summamutikassakaan kun ei tiiä varmasti.
Jos annoit pumpulle virtaa suoraan ja se pelas ok, niin se pumppu lienee kunnossa. Miten pumpulle tuleva +johto, onko oikkarissa runkoon? Älä vaan käräytä releä piloille kokeilemalla ennenkuin vikaa löytyy muualta. Muuten rele näyttää hyvältä?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Aiemmissa keskuteluissa (taisi olla W126 liittyen) joku mainitsi että ehtoopuolella oleva bensapumppu ottaa liikaa virtaa mikä taasen polttaa releen liitokset. Pumppu siis toimii muuten mutta ottaa liikaa virtaa, ja saattaa sitten jonkin ajan päästä olla kokonaan finaalissa.
Joo,rele näyttäis kyl muuten olevan ok eikä pumpun piuhatkaan ole hassummat.Pystyiskös sen pumpun virrankulutuksen testaamaan jos kokeilis antaa suoraan pumpulle akulta 12V mutta pistäis piuhaan sulakkeen väliin?Kun vaan tietäis minkä kokosella sulakkeella arvais testailla
sepikate kirjoitti:Niin,tietäiskös kukaan paljonko kunnossa oleva pumppu haukkaa virtaskaa
Tuota, jos joillain olisi tietoa minkä tehoinen tollainen pumppu on niin sitten vaan laskin esille: P=U*I eli virta on kääntäen teho/jännite. Pääsee varmaan pallokentälle eli jos ottaa virtaa oikein reilusti enemmin niin siinä voisi olla vikaa . Elikkä vielä selvennykseksi jaat pumpun tehon (wateissa) jännitteellä eli noin 14 voltilla. Jos esimerkiksi pumppu olisi vaikka 280 wattinen niin virtaa saa ottaa 20 ampeeria.
Voit myös soittaa Veholle (muistaakseni Herttoniemeen) ja kysyä "Virsaliusta", hän tietää ehjän pumpun virran tarpeen. Soitin joskus liittyen asiaan. Muistaakseni se oli luokkaa 5A, ellen ihan väärin muista.
Jotain 5A muistelisin itekkin että kunnossa oleva pumppu ottaa virtaa.
Ja kuutos ja kasikoneiset tuplaten koska niissä on kaks pumppua. Ja ovat kytketty rinnakkain.
vanttom kirjoitti:Hehtaarille osuu, kun kattoo kuinka iso sulake sille pumpulle laitettu.
Saattaisi auttaa normivehkeille mutta kun bensapumpulla ei ole sulaketta.
Minkälainen juotos sieltä irtoaa? Onko se niitä releen kärjille meneviä juotoksia vai jotain pikkuosien juotoksia? Jos ensimmäisiä, niin sitten jossain menee liikaa virtaa. By the way – ainakin omassa lähtee lambdan lammityspiuha samasta navasta kuin pumpun piuha, jos siitä tiedosta on mitään iloa.
sepikate kirjoitti:Releen kantaan muuten tulee 7 ja 8 -navoille jatkuvasti virtaska vaik avain ei edes oo virtalukossa.
Oliko rele irti, kun mittasit? Navalle 8 pitäisi tulla jatkuva virta mutta navalta 7 pitäisi lähteä johto pumpulle. Weird.