mersun katsastus

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
tapve
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:44
Paikkakunta: kempele

mersun katsastus

Viesti Kirjoittaja tapve »

Ostin tuossa kesällä saksasta tuodun mersun, oli katsastettu silloin jo suomessa. Tämä on ensimmäinen oma mersuni ja siis ensimmäinen mersun katsastus ois viimeistään heinäkuussa tiedossa. Kysynkin, miten katsastusinsinöörit suhtautuu mersuihin, onko kateutta? vai suhtautuvatko, kuten muihinkin automalleihin. Ei ole tiedossa vikoja näin etukäteen, Mitäköhän ovat yleisimmät pomppaus syyt tällaisella autolla? kiitos etukäteen.
124 -vs. 89
Viimeksi muokannut tapve, Ma 03.04.2006 12:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
BMW 520 D A touring
Ford Mondeo farmari 2.0i
Renault Laguna
MB w124 300 touring turbodiesel automatic
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14234
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Minun autoihini ovat aina suhtautuneet mielestäni samoin kuin mihin tahansa muunmerkkiseenkin autoon (tästä tosin ei ole kokemusta :D ). Jos hylsyjä on tullut, ne ovat olleet pieniä ja aiheesta, tyyliin jousi poikki tms. Perustan kokemukseni Savonlinnan ja Joensuun "virallisiin" katsastusasemiin.

Hylkysyyt: allekirjoituksestasi ei selviä, onko auto S123, S124 vai S210-tyyppiä. Kerropa vielä se.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Perjantaina katsastettiin tuo medän perheen liian pieni MB-merkkinen joukkojen kuljetusväline eräällä etelä Espoon katsastusasemalla. 30 minuutin alustan veivauksen ja tarkistuksen ( muut kohteet tarkastettiin 4:ssä minuutissa ) jälkeen inssi toi konttorin puolelle paperit ja avaimet ja tokaisi happamasti ettei hän siitä mitään vikaa löytänyt......... Kuten ei 10 vuotta täyttävästä 201tkm ajetusta pidäkkäään löytyä...... :wink:
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: mersun katsastus

Viesti Kirjoittaja Aku P »

tapve kirjoitti:Kysynkin, miten katsastusinsinöörit suhtautuu mersuihin, onko kateutta? vai suhtautuvatko, kuten muihinkin automalleihin. Ei ole tiedossa vikoja näin etukäteen, Mitäköhän ovat yleisimmät pomppaus syyt tällaisella autolla? kiitos etukäteen.
124 -vs. 89
Eipä ole ongelmia ollut minullakaan. Toki se hylsyn syy voi olla ihan mikä vaan, jos autossa on joku vika niin se toivottavasti löytyy konttorilla. Toivottavasti siksi, että esimerkiksi joku jarruvika pitää löytää ja kehottaa korjaamaan ennen kuin siitä aiheutuu vaaratilanteita tien päällä.

Se onkin jo toinen juttu, että mersun heikkoja paikkoja kuten esimerkiksi perän niveliä katsastusmiehet eivät useinkaan osaa katsoa tai saada esiin. Samoin mielenkiintoista on, että iskaritesti näyttää MB:lle useinkin hyviä arvoja, vaikka alla olisi täysin loppuunpoljetut pumput.

Vailla faktatietoa väitän täysin stetson-teoriana että MB narahtaa suhteellisen usein takapään jarruista, käyttö- tai seisontasellaisesta.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
tapve
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:44
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja tapve »

adenauer300 kirjoitti:Perjantaina katsastettiin tuo medän perheen liian pieni MB-merkkinen joukkojen kuljetusväline eräällä etelä Espoon katsastusasemalla. 30 minuutin alustan veivauksen ja tarkistuksen ( muut kohteet tarkastettiin 4:ssä minuutissa ) jälkeen inssi toi konttorin puolelle paperit ja avaimet ja tokaisi happamasti ettei hän siitä mitään vikaa löytänyt......... Kuten ei 10 vuotta täyttävästä 201tkm ajetusta pidäkkäään löytyä...... :wink:
tuohan vähän kuulostaa niinkuin ois hakemalla hakenut vikaa/ väljyyttä jostain, onkohan yksityiset konttorit parempia tai yksityisiähän ne nykyisin on kaikki, mut onkohan eroja?
BMW 520 D A touring
Ford Mondeo farmari 2.0i
Renault Laguna
MB w124 300 touring turbodiesel automatic
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Viesti Kirjoittaja Juselius »

Enempi siinä vaikuttaa insinöörin ns. "päivän kunto".
Eli ottaako heppua päähän heti aamusta, esim. emäntä pihtaa, kahvi kaatu pöydälle, omassa autossa vikaa, jne...

Mulle ovat olleet ihan kohteliaita kun olen mursuja konttorille vienyt. Ennemminkin katsovat Accordia tarkemmalla silmällä, ainakin kommentteja tulee vähän herkemmin kuin mursujen kanssa. Olen käynyt pohjois-hesan yhdellä entisellä valtionkonttorilla, ovat oikeesti olleet ihan asiallisia. 8)

Jos inssi heittäytyy tärkeilemään, niin kerro jotta "voit ostaa sen itsellesi jos se helpottaa..." :lol:
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
MrGallop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ke 03.08.2005 21:10
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MrGallop »

Ilmeisesti meinaat Oulun seudulla leimata Mersusi, lukaseppas
tuolta --> http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=29461
oma kokemukseni ja saat varmaan jotain osviittaa missä EI kannata käydä! Käyttäsin kyllä sinuna siellä kotisuunnallasi kempeleessä
Ari V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Pe 19.03.2004 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

Lähes aina asiallinen, ehkä hieman utelias, linja.
Poikkeus vahvistaa säännön, sanotaan. Viikko sitten oli hylsy tosi lähellä. Katsastusmies otti satalankun TOSI syyniin ja totesi lopuksi - tää pitäis hylätä. Löydetyt viat: toinen etuseisontavalo pimeenä, oikea etuajovalon suuntaus hieman liian alhaalla ja akun kiinnitys löysälllä!!!!!!!!!?????. No antoi kuitenkin ARMON käydä oikeudesta tälläkertaa - TOSI PAHOJA PUUTTEITA MEINAAN.

Itseasiassa 16 vuoden aikana mersuilla on tullut tasan yksi hylkäys. Pari vuotta sitten oli toinen etujousi poikki - varmaan yleisin mersujen hylkäyssyy.
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Viesti Kirjoittaja Juselius »

Tais olla inssillä verensokerit hieman alakantissa..... :lol:
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2766
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Meni sentään läpi

Viesti Kirjoittaja markoala »

Eli w203 220cdi 7/03 ajettu 78tkm pääsi ensimmäiseen valtion hyväksymään tarkastukseen 3.4 Mäntsälässä. Jarrut oli tasaiset, iskarit 71-74%. Toinen etusumari kuulemma vähän ylös suunnattu. Eipä kuitenkaan jaksanut kirjoittaa mitään katsastuspöytäkirjaan. Ei siitä, eikä muustakaan. Inssi ystävällisesti selitti pakokaasumittauksen yksityiskohtia, kun esitin kiinnostusta asiaan. Tämä sen jälkeen kun otin koneen suojamuovin pois jotta inssi sai maapiuhan johonkin kun on nämä nykyautot niin täynnä verhoilua. :shock: 0,96 kertapolkaisulla sai riittää. Mutta sitten nosturille ja etupään nivelien kimppuun. Meinasi jo käydä itsellä aika pitkäksi kun ukko väänteli ja käänteli. Yritti vielä tukivarsista tai jostain sieltä nostaa mutta kun sopiva välipalikka puuttui niin jäi nostamatta. Noh lisää vääntelyä ja sitten kommentti Hieno auto :D . Jotenkin mulle tuli tuntu että välysten tutkimisessa meni aikaa noin 10 kertaa verrattuna samanikäisen vw polon tarkastukseen samalla asemalla. Ehkä Mercedes on sitten niin tekninen laite :lol:
tapve
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:44
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja tapve »

MrGallop kirjoitti:Ilmeisesti meinaat Oulun seudulla leimata Mersusi, lukaseppas
tuolta --> http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=29461
oma kokemukseni ja saat varmaan jotain osviittaa missä EI kannata käydä! Käyttäsin kyllä sinuna siellä kotisuunnallasi kempeleessä
kiitti hyvistä neuvoista, jos käyttäs siellä kempeleessä.
BMW 520 D A touring
Ford Mondeo farmari 2.0i
Renault Laguna
MB w124 300 touring turbodiesel automatic
Avatar
salesone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 09.08.2005 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja salesone »

Itellä kans jäi mieleen perusteellinen alustan syynäys, muu auto katottiin hetkessä mutta auton alla ukko viihtyi todellä pitkään. Pohjaan ei ees koskenu, totes vaan että hyvältä näyttää.

Etupäässä käänteli ja väänteli joka paikan mutta kun ei löytänyt mitään niin ilmeisesti kyllästyi. Takapään kohdalla sitten tyytyi vaan vilkaisemaan ja saldoksi jäi lievä välys vasemmassa etupyörässä jonka laittoi leveiden renkaiden ja levenneen raidevälin syyksi..
Ajossa: S202 200cdi A -00

Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mulla ei oo koskaan menny ekalla läpi mikään auto. joka kerta ollu hylkäämiseen pääsyynä joku nivel. mersussa oli alapallonivel, volkkarissa joku ylätukivarren nivel. saas nähä kuinka tänä vuanna käy, kohta ois taas katsastus aika.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

Mun auto on aina siinä kunnossa, että voi mennä koska vaan leimalle. 8 vuotta ei kertaakaan hylsyä. 8) Paras oli joskus 123 katsastaessani inssi ajo auton nosturille, avas konepellin, kurkkas laitto kiinni, käveli auton alta ja kysy et oletko oikein niveliä vaihtanu. Sanoin että vuosi takaperin kaikki. Laski auton alas ja sano et kai sillä vielä ajaa uskaltaa. :lol: :lol:
RED POWER IHC DT-358
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Aina on ollut asiallinen linja.Siis sen suhteen että on mersu,muuten onkin sitten ollut kaikenlaista :roll:

Katsastusmiehet tietävät kyllä eri autot,ja niiden tyyppiviat.Mersusta taidetaan nuo alustan osat tonkia aika tarkkaan,tietyt ruostepaikat on tiedossa eri merkeistä jne.Mersun katsastuksessa tuntuu aina kestävän hieman kauemmin.Jonkun nipponin leimaamisessa ei kauaa mene,alustassa ei montaa liikkuvaa osaa :roll:
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Alustaan ne keskittyy mullakin, hyvähän se vaan ettei tarvii ajaa väljillä nivelillä 8)
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
van_gils
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1251
Liittynyt: Su 23.04.2006 21:52
Paikkakunta: Keski-suomi

Viesti Kirjoittaja van_gils »

eikös se käsijarru (jalka) kannattais säätää aina ennen katsastusta,tai niin minä olen joutunut tekemään,mut sehän onkin niin helppo homma renkaiden vaihdon yhteydessä. niin jouduin muinoin tekemään w123:seen ja w124:seen
nyt tähän c180:seen en muistaakseni ole kyseistä huoltoa VIELÄ tehnyt,mutta veikkaan senkin olevan edessä tässä muutaman kuukauden sisään kun katsastus tulee eteen.
SE TOIMII SITTENKIN!!! VAI TOIMIIKO SITTENKÄÄN???



EX-W123 200 B (1982)
EX-W123 240 D (1980?)
EX-W203 C180 sporcoupe (2001)
EX-Vito 112cdi (2001)kutiteltu
EX-C124 300CE-24 (1991)kesäKisu
EX-W220 S500(1999)Paras ajaa, huonoin omistaa
EX-Triumph Speedmaster (2010)
R129 500SL(1990)Remmillä ;)
BMW 330XdA(2001)Käyttö-katiska
Suzuki m1800r(VZR) (2006)
W210 E55 AMG(1998) Nykyinen kesäKisu
Andy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Andy »

Eilen kävin katsastamassa oman lavettini. Eipä siinä ihmeempiä ollut. Vasen takapyörälaakeri oli vähän väljä -> pitää vaihtaa pian. Ilmeisesti se ei kuitenkaan ollut niin väljä, että katsastus olisi jäänyt siitä kiinni.

Mitäs muuten tuollaisten pyöränlaakerin pitäisi km-määräisesti kestää?
Avatar
maaenala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Su 09.01.2005 22:36
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Re: Meni sentään läpi

Viesti Kirjoittaja maaenala »

markoala kirjoitti:Eli w203 220cdi 7/03 ajettu 78tkm pääsi ensimmäiseen valtion hyväksymään tarkastukseen 3.4 Mäntsälässä. Jarrut oli tasaiset, iskarit 71-74%. Toinen etusumari kuulemma vähän ylös suunnattu. Eipä kuitenkaan jaksanut kirjoittaa mitään katsastuspöytäkirjaan. Ei siitä, eikä muustakaan. Inssi ystävällisesti selitti pakokaasumittauksen yksityiskohtia, kun esitin kiinnostusta asiaan. Tämä sen jälkeen kun otin koneen suojamuovin pois jotta inssi sai maapiuhan johonkin kun on nämä nykyautot niin täynnä verhoilua. :shock: 0,96 kertapolkaisulla sai riittää. Mutta sitten nosturille ja etupään nivelien kimppuun. Meinasi jo käydä itsellä aika pitkäksi kun ukko väänteli ja käänteli. Yritti vielä tukivarsista tai jostain sieltä nostaa mutta kun sopiva välipalikka puuttui niin jäi nostamatta. Noh lisää vääntelyä ja sitten kommentti Hieno auto :D . Jotenkin mulle tuli tuntu että välysten tutkimisessa meni aikaa noin 10 kertaa verrattuna samanikäisen vw polon tarkastukseen samalla asemalla. Ehkä Mercedes on sitten niin tekninen laite :lol:
W202 W210 ja kait sitte W203 vikoina on alapallonivelet ja raidetangonpäät.Ainakin ollu konttorilla puhe taxi väykystä on alapallot n.60-70000km kohdalla ekan kerran uusimis kunnossa.Omaani olen laittanu alapallot ja raidepäät ku oon 70000km ajanu(kok ajomäärä 365 tkm)
-Mika-
W124,230 TE -90--ex...
290 TD kombi -97--ex...
C180 -97--ex...
Opel Manta -82
Jeep Wagoneer -77
Toyota Corolla -71, museoauto.....yms
exät 600 SE -92,C220 D -94
190 2,5 16V,CE230,123 300D......
van_gils
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1251
Liittynyt: Su 23.04.2006 21:52
Paikkakunta: Keski-suomi

Viesti Kirjoittaja van_gils »

No mulla selvis nyt renkaanvaihdossa että on 180sporcoupesta(2.0) menny alapallo tai siis koko tukivarsi piti ostaa uusi.sit olen kerenny jo 2kertaa vaihtamaan "koiranluut" vaikka kilometrejä ei ole kun vasta 70tuhatta!!
no jos ne nyt sit kestäis kun laitoin nyt ne mitä käyttävät c180sporcoupessa(2.3) kun näytti olevan vahvemmat kun mun omassa,vähän piti vinguttaa reikiä isommaksi että sain ne käymään!mut jos nyt tulis kestoo edes vähän enemmän :)
SE TOIMII SITTENKIN!!! VAI TOIMIIKO SITTENKÄÄN???



EX-W123 200 B (1982)
EX-W123 240 D (1980?)
EX-W203 C180 sporcoupe (2001)
EX-Vito 112cdi (2001)kutiteltu
EX-C124 300CE-24 (1991)kesäKisu
EX-W220 S500(1999)Paras ajaa, huonoin omistaa
EX-Triumph Speedmaster (2010)
R129 500SL(1990)Remmillä ;)
BMW 330XdA(2001)Käyttö-katiska
Suzuki m1800r(VZR) (2006)
W210 E55 AMG(1998) Nykyinen kesäKisu
Vastaa Viestiin