vaihteiston ja kardaanin välinen juttu.. :)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
sakke0207
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: Ke 04.01.2006 09:48
Paikkakunta: turku

vaihteiston ja kardaanin välinen juttu.. :)

Viesti Kirjoittaja sakke0207 »

tässä kuva puuttuuko siitä jotain? koska on väljä liikkuu edestakaisin.. eli onko tämä osa kenties loppu? mitä uus maksaa?


kuva1:

http://img82.imageshack.us/my.php?image=mb51ie.jpg

kuva2:
http://img82.imageshack.us/my.php?image=mb79ps.jpg

:roll:
Mb 300tdt -91
Mb 300tdt st -91
Mb 230ce -89
Mb 220B -70 MR
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

näyttäs olevan aika loppu tuo kardaanin "rätti" eli kumi nivel.
Värinänvaimennin on lentänyt (otettu pois) kokonaan pois. :shock:
Avatar
sakke0207
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: Ke 04.01.2006 09:48
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja sakke0207 »

mitähän tuommoinen maksaa? onko paha homma vaihtaa?

onkos vaarallista ajaa moisella antaa 2cm periks...
Mb 300tdt -91
Mb 300tdt st -91
Mb 230ce -89
Mb 220B -70 MR
Avatar
makeST
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ke 18.01.2006 15:29
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja makeST »

tuommonen on mun autos

Kuva

kertokaas näyttääkö noi muut rätit kuin huono kuntoisilta?
Kuva
Kuva
Kuva
<----kiiihtyyy

www.lakesteel.org
Avatar
sakke0207
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: Ke 04.01.2006 09:48
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja sakke0207 »

eli mulla on aika huonossa kunnossa, mutta uskaltaako tolla ajaa?
ja mitäs tommonen maksaa?
Mb 300tdt -91
Mb 300tdt st -91
Mb 230ce -89
Mb 220B -70 MR
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja miksei »

En tie kauanko oli vastaavassa kunnossa ollut, mutta kantsii vaihtaa pikimmiten. Omassa ei mennyt kauaa, pultit auki ja kartaani liukui taapäin tarpeeksi että vanhan sai pois. Nostin toisen takarenkaan ylös maasta, sai helpommin pultit pois kun pystyi pyörittään.
Vaihtamalla väheni hytkynhytkyn-toiminta huomattavasti. Niin, hinta oli 50 euron luokkaa, pultteineen.
Samalla kun vaihtelet niin olis helppo uusia vaihdelaatikon öljyt...
Avatar
tgts
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 25.11.2004 22:37
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja tgts »

"Kardaanin kuminivel" näyttää Motonetissa maksavan mallista riippuen noin 40 - 65 euroa. Se värinänvaimennin mikä sulta puuttuu kardaanin etupäästä maksaakin sitten jo satasen kieppeillä, mutta ei kai sitä siellä välttämättä tarvita jos ei voimansiirto jyristä millään nopeusalueella(?)

Kuminivelen vaihdon yhteydessä kannattaa kuuleman mukaan vaihtaa myös se keskityshela sieltä sisältä, maksaa kolmisen kymppiä. Onko tosiaan näin, vai voiko ehjältä näyttävää vanhaa käyttää, on taas juttu jota joku tietävä voinee valaista.

Siitä en mene sanomaan uskaltaako tuolla ajaa. On tietty aika iso tuho odotettavissa, jos kardaanin etupää päättää tipahtaa tielle kesken ajon...
W123 240D -84 // S124 300TDT -92 // W126 280SE -85
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

sakke0207 kirjoitti:eli mulla on aika huonossa kunnossa, mutta uskaltaako tolla ajaa? ja mitäs tommonen maksaa?
Tuosta on ainakin värinänvaimennin (kolmion muotoinen kappales) lentänyt tai otettu pois. Kartsu on sitten alkanut syömään epäkeskeisellä pyörimisliikkeelään kumilaippaa hajalle (rättinivel) ja ehkäpä myös keskilaakeria. Jos jatkat tuolla ajamista niin lopulta kumilappaa pitelevät mutterit pyörittävät ja syövät kardaania (metalli-metalli kosketus) ja etummainen osa kartsusta on pilalla (epätasapainossa).

Eli kandee ostaa se kolmiolaippa ja se toinen kumilaippa jos tuolla meinaa ajaa pidempäänkin. Pelkästään uutta kumilaippaa ei kannata ostaa koska tasapainottava elementti (kolmiolaippa) puuttuu siitä, seurauksena voi olla ojasta allikkoon efekti.

Nyt en ole aivan varma myydäänkö/saako kolmiolaipan jostain erikseen vai täytyykö ostaa kardaanin etummainen osa samalla (vaikka ei sitä tarvisikaan). Jos jälkimmäinen väite pitää paikkansa niin koko kardaani joudutaan sitten tasapainottamaan jossakin alan liikkessä (ehkä).

Näyttäis ainakin siltä että kumi on valettu metallin ympärille. Menee vähän jännäksi. Ainakaan rinnakkaisen mallin (W123, 201, 202 jne...) tai moottorimallin kolmiolaippoja ei kannata ostaa vaikka saisikin halvemmalla. Niissä on erilainen tasapainotus vaikka näyttäisivätkin aivan samanlaisilta. Yksi mahdollisuus on tietysti ostaa käytettynä jostain koko kardaani jos se tulee halvemmaksi kuin uudet osat.
Avatar
rover
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 04.03.2006 14:16
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja rover »

[quote="sakke0207"]mitähän tuommoinen maksaa? onko paha homma vaihtaa?

onkos vaarallista ajaa moisella antaa 2cm periks...[/quote]

Just vaihdoin sekä keski ( kannatin ) laakerin ( 60€ ) että etuvärinävaimentimen ( 80 € ) töitä rohe tunti.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Sen verran vaarallista että en ite ajais pätkääkään ennekun noi kumit on vaihdettu!
Voi vielä käydä sellanen homma kun kaverille että näkyy tuulilasista asfalttia enemmän kun maisemaa (pikku corolla).
Pääsi etupäästä kardaani irti.
Vaikka se ei irti pääse niin silti hakkaa aika Vmäisesti munille kun väljää tulee liikaa :lol:
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14210
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=25042

Luepa topicini aiheesta. On helppo vaihtaa ja värinänvaimentimen saa erikseen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Sen verran jatkan vielä että kannattaa varata ylimääräiset tiheäkierteiset pultit kun irroittelee kardaania. Kuusiokolot on siitä typeriä ettei niihin tuossa käytössä saa tarpeeksi vääntövoimaa vietyä, työkalut tupaa vaan kiertyä ja nuljuilla. Mulla oli viimeksi etummaiset pultit sen verran pahasti hirttänny kiinni ettei niitä saannu edes kahteen kaveriin väännettyä auki, lopulta kyllästyin ja rälläköin ne poikki. Onneksi pakista löytyi vastaavat, muutoin olisi homma myöhästynny päivällä.
Avatar
sakke0207
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: Ke 04.01.2006 09:48
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja sakke0207 »

kun olen niin tyhmä, niin voisko joku nimetä noi osta mulle? että tiedän käydä ostaa oikeet osat, perä on ainakin ok kunnossa, koska on vaihdettu turun veholla 85tkm sitten... eli vikaa on varmaan vaan noissa kumeissa.. mitäs mahtaa maksaa kaikki jos vaihtaa... ?

:oops:
Mb 300tdt -91
Mb 300tdt st -91
Mb 230ce -89
Mb 220B -70 MR
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14210
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Etummainen kardaanin kuminivel sekä värinänvaimennin.

Hinnat voit tarkistaa KL-varaosien sivuilta, muistaakseni jotain 150 euron luokkaa yhteensä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
JohaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: La 04.02.2006 11:07
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja JohaT »

Jos vaihtaa itse niin merkkaa huolella että tulee samaan kohtaan. booreilta jos tipahtaa ja ei ole merkittynä niin tasapainotus on silloin edessä.
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
Avatar
mazza
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Ma 10.01.2005 22:46
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

kohtalokkain virhe mersussa on ajaa hajonneella rättinivelellä, nimim. reikä kadaanitunnelissa, mankka lytyssä, kardaani rusetilla ja laatikko palasina. tulee muutes aika kovalla voimalla se kardaani reilun satasen vauhista, 200D perälläki ku pyörii vaivaset 80kierrosta sekunnissa... no, sen verran vaan mankkaa kolhas että pintakolhua vaan tuli, toimii. uus laatikko pultattu juuri paikoilleen, kardaani sujahtaa huomenna kyytiin. reikä pitää hitsata kuntoon ja jotain pientä vielä, ehkä tällä viikolla jo leimalle.. :D
MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km

Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.

haaveena:
MB W126 560SEL
johtaja300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 488
Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Tuostako se johtuu että mersu kiihytyksessä pompompompompompom aivan hirviästi ja moottorijarrutuksella kans pompompompompom :lol:
Avatar
Wille
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 11.07.2005 22:18
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Wille »

kuin tarpeellinen toi tärinänvaimennin "kiekko" on? omasta 190 200D repisin kokonaan pois ja mitään tärinää ei ole huomattavissa..
ex w201 -85 200d nahoilla
r.i.p w123 -80 300d manuaali 5l/100 (öljyä)
r.i.p w123 -80 300d tomaatti kattoluukulla
w123 -76 240d museoprojekti
ex w123 -85 200d vanha taksi saatana.
w123 -84 300TurboD Korjauksessa
W123 -84 240D uusin
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1304
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

johtaja300 kirjoitti:Tuostako se johtuu että mersu kiihytyksessä pompompompompompom aivan hirviästi ja moottorijarrutuksella kans pompompompompom :lol:
Niin,tuosta rättinivel-kumiosastako se "nylkytys"efekti(=bonanza?) lähinnä johtuu..vaiko ihan pelkästään siitä?
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

Oho!

Viesti Kirjoittaja rainerb »

No jopas nyt. Kaikkea täälläkin oppii, ennekuin korvat tipahtaa :-)

On nimittäin oma W124 jo hankinnasta asti (2 vuotta sitten ja 100 000 km) pitänyt kummaa kolinaa kaasua pumpatessa. Perän nivelissä ei ole vikaa. Lisäksi jossakin vaiheessa kardaanista kuului "särinää", kun joku irto-osa repsotti koriin. Korjaamolle ne sanoi repineensä sen pois...

Pari viikkoa sitten otin ekan kerran pois alustan suojat, ja juuri samanlainen väljä rättinivelhän sieltä löytyi... Onkohan sieltä se tasapainottava osa revitty pois...? Huh.
------
W124 300 TD -92
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Sitä kolmiota eli värinän vaimenninta ei sitten ole enään uudemmissa 124. Vuosimallia missä tuota ei enää ole en tarkkaan muista, olisiko ollut ensimmäisen faceliftin jälkeen, eli 89->.
________________________
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Nyt on esitettävä tosi tyhmä kysymys mutta mikä se tuo Facelift on? :oops:
Onko se kun keula ja perä muuttuu E:läiseksi?
En ole kovin montaa kertaa törmännyt tähän facelift hommaan ja ajattelin tietämättömyyttäni kysellä mikä se on.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Manu300cea24 kirjoitti:Onko se kun keula ja perä muuttuu E:läiseksi?
Tuo on toinen facelift. Ensimmäinen ei niinkään koskettanut "naamaa" vaan "lantioita". :D Eli kapeat, harmaat kylkilistat muuttuivat leveisiin, "korin väriin" maalattuihin muoveihin. Myös puskurit maalattiin samanvärisiksi. Tässä siis päällepäin helpoimmin erottuvat jutut. Lisäksi tuli muutoksia sisustaan yms.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Aasooo!
Nyt rupee valkenemaan tämä asia! :)
Kiitti selvityksestä!
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ei se bonanza tuu pelkästään siitä kardaanin rättinivelestä, mulla on viäläkin bonanza, vaikka oon vaihtanu kaasuvivuston iskarin, moottorin kumityynyt, kytkimen koko asetelmineen ja painelaakereineen, vaihdelaatikon kumityynyn, kardaanin kuminivelet eteen ja taakse ja takakelkan kumityynyt. ei siitä vaan tunnu pääsevän eroon millään, paremminkin se on ominaisuus.

varmaan, jos vaihtais noi kardaanin kumiset rättinivelet rautalappuihin, niin vois loppua, muute en enää keksi.
W201 250DT 20V
w201 190E
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Alkuperäiseen viestiin vastauksena. Värinänvaimennin puuttuu(osittain)-värinänvaimentimen metallikehys on ollut irti kumista, niinpä se on aiheuttanut tärinää tai jurinoita-näppärä on korjannut vian ottamalla värinänvaimentimesta kehän pois. 200 D ei välttämättä tarvitse värinänvaimenninta niinkuin 5-sylinteriset moottorit. Eturättinivel on kulunut ja metalliholkit ovat osittain irti kumiosasta. Tämän lisäksi etukardaanin päässä oleva keskitysholkki on voinut väljistyä-sen pystyy tarkastamaan tulkilla(painoitusfirmoissa pitäisi löytyä). Jos autossasi ei ole mitään jyrinöitä tai jurinoita eikä tärinää tietyillä nopeuksilla esiinny niin on mahdollista, että eturättinivelen uusinta riittää, mutta muista merkata kardaanin etupään ja takapään sijainti esim. maalilla, jotta kardaanin tasapaino ei häiriinny. Kun laitat kardaanin autoon takaisin, niin kiristä ensin kardaanin päät hyvin kiinni perään ja laatikkoon-tämän jälkeen muista kiristää kardaanin päiden välinen mutteri tiukkaan kiinni. Jos tuon operaation jälkeen täristää tietyillä nopeuksilla on kardaani tasapainoitettava erikoisliikkeessä ja silloin kannattaa liittää mukaan ehjä värinänvaimenninkin. Kardaanin irroitus onnistuu ihan hyvin itse jos vain saa auton ylös ja on vankat kuusiokolotyökalut etukardaanin irroitusta varten.
Vastaa Viestiin