Värinänvaimennin poiki 250 D
Värinänvaimennin poiki 250 D
Tekipä isän 1985 250 D:n värinänvaimennin poikaset. Metallinen ulkokehä oli murtunut vauhdissa irti kumisesta (?) keskiosasta. Altapäin katsoessa ja verrattaessa osaa KL:n sivujen kuvaan, mielestäni kyseessä on 80 mm värinänvaimennin.
Mistä tuo koko mitataan/mitä se merkitsee?
Ulkonäössä kuvien mukaan on eroa vain keskiosan muotoilussa; 80 mm on ikäänkuin kolmisakarainen, 90 mm kolmiomallinen.
Samalla huomasin, että etummaisen kuminivelen kiinnityspulttien kohdalta kumi oli ikäänkuin murtunut. Menenee samalla vaihtoon.
Onko vaihtotyössä mitä huomioitavaa, ja onnistuuko se kotikonstein? Öljymonttu on käytössä sekä W124-WIS, jonka antiin en vielä tämän aiheen osalta ole tutustunut.
Vinkkejä otetaan vastaan!
Mistä tuo koko mitataan/mitä se merkitsee?
Ulkonäössä kuvien mukaan on eroa vain keskiosan muotoilussa; 80 mm on ikäänkuin kolmisakarainen, 90 mm kolmiomallinen.
Samalla huomasin, että etummaisen kuminivelen kiinnityspulttien kohdalta kumi oli ikäänkuin murtunut. Menenee samalla vaihtoon.
Onko vaihtotyössä mitä huomioitavaa, ja onnistuuko se kotikonstein? Öljymonttu on käytössä sekä W124-WIS, jonka antiin en vielä tämän aiheen osalta ole tutustunut.
Vinkkejä otetaan vastaan!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Itse itselleni vastaten: hakutoiminto tuotti hakusanalla "värinänvaimennin" hienoja tuloksia. EIköhän noilla ohjeilla jo päästäne alkuun. Lähinnä hommassa hirvitytti se, että pitääkö koko kardaani irroittaa, ilmeisesti ei.
Vielä pari kysmystä:
- ilmeisesti laatikko olisi hyvä tukea altapäin, jos takimmaisen kannatinraudan ottaa irti?
- rikkoutunut värinänvaimennin kantaa ulkokehällään leimattua osanumeroa 202 411 1347. Metalliosan syrjässä taas on 201 411 09 47. EPC taas tarjoaa ilman ASD:tä olevalle autolle vaimenninta 202 410 05 47. Näin ollen autoon on joskus 1990-l. puolivälissä vaihdettu jo tuo vaimennin.
Nimimerkki dealer kertoi toisessa viestiketjussa, että vain 200 D:ssä on 80 mm vaimennin, suuremmissa 90 mm. Eli tehtävissä lienee vain "kiinnityskehän" mittaus, jotta osataan hankkia oikeanlainen tilalle? EPC:kään ei puhu mistään halkaisijoista mitään, vain mystisiä numerosarjoja
.
Vielä pari kysmystä:
- ilmeisesti laatikko olisi hyvä tukea altapäin, jos takimmaisen kannatinraudan ottaa irti?
- rikkoutunut värinänvaimennin kantaa ulkokehällään leimattua osanumeroa 202 411 1347. Metalliosan syrjässä taas on 201 411 09 47. EPC taas tarjoaa ilman ASD:tä olevalle autolle vaimenninta 202 410 05 47. Näin ollen autoon on joskus 1990-l. puolivälissä vaihdettu jo tuo vaimennin.
Nimimerkki dealer kertoi toisessa viestiketjussa, että vain 200 D:ssä on 80 mm vaimennin, suuremmissa 90 mm. Eli tehtävissä lienee vain "kiinnityskehän" mittaus, jotta osataan hankkia oikeanlainen tilalle? EPC:kään ei puhu mistään halkaisijoista mitään, vain mystisiä numerosarjoja

Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Se 80 mm on kiinnityskehän halkaisija.
Ainakaan 200D:ssä ei tarvi koko kardaania irrottaa, vaan kardaanin pultit etupäästä irti ja sitten se kardaanin iso keskimutteri löysälle ja ehkä myös kannatinlaakeri irti auton pohjasta. Sitten kardaani niin taakse kuin menee ja pienellä voimankäytöllä se etupää lopsahtaa pois sieltä värinänvaimentimesta.
Työn helpottamiseksi kannattaa nostaa toinen takarengas ilmaan, jotta kardaania saa pyöritellä mielin määrin.
Ainakaan 200D:ssä ei tarvi koko kardaania irrottaa, vaan kardaanin pultit etupäästä irti ja sitten se kardaanin iso keskimutteri löysälle ja ehkä myös kannatinlaakeri irti auton pohjasta. Sitten kardaani niin taakse kuin menee ja pienellä voimankäytöllä se etupää lopsahtaa pois sieltä värinänvaimentimesta.
Työn helpottamiseksi kannattaa nostaa toinen takarengas ilmaan, jotta kardaania saa pyöritellä mielin määrin.
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
ex. W124 200DT -87 155kW
Tällä päivämäärällä tilasin KL:stä uuden värinänvaimentimen, etukuminivelen sekä vaihteiston kumityynyn. Sarjanumeron perusteella saatiin selville, että 1985 250 D:ssä kuuluu olla 80 mm vaimennin. Vaihto-operaatio seuraa mitä ilmeisimmin keskiviikkona itse tehden.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
värinänvaimennin
Vaihdoin juuri viikko sitten omaani etu-, taka- ja värinäkumin. Omassa oli 90mm etu- ja värinänvaimennin ja 80mm takavaimennin. Niissä on näköjään aika paljon hajontaa, ei osannut edes sanoa kl-varaosissa mikä siihen kuuluu. Etukumi ja värinänvaimennin on samalla jaolla koska niillä on yhteiset kiinnityspultit.
Huomasin viime tingassa että värinänvaimennin oli melkein repeytynyt irti kumiosistaan ja ajattelin sitten vaihtaa kaikki samalla. Takakumi olisi ehkä vielä mennyt mutta muut olivat aika sököjä.
Mun ei tarvinnut löysätä keskimutteria koska otin koko kardaanin pöydälle ja vaihdoin pöydällä ne. Siihen keskimutteriin varmaan tarvit jonkun ison kiintoavaimen.Muista katsoa että etupätkä tulee samoille booreille takaosaan nähden, siinä on vissiin merkinnät.
Vaihteisto varmaan kannattaa tukea, eipä se paljon laskenut vaikka otin tuen kesken poiskin, on hyvin näköjään tasapainossa moottorikumien varassa.
Kiinnityspultit ovat hiukan ahtaassa paikassa mutta kun ottaa yhden vaihdevivun irti niin ne saa kyllä irti. Niitä ei tarvi irroittaa kuin 3 pulttia jotka ovat vaihdelaatikon laipassa kiinni. Loput 3pulttia, värinänvaimennin ja etukumi on helpompi irroittaa pöydällä.
Eipä se koko kardaanin irroitus ole kovin iso homma, pikkasen joutuu enemmän ottamaan osia irti, mutta etupäässä enemmän töitä on. Takakumi on helppo irroittaa, pakoputkesta joutuu ottamaan keskiliitoksen auki, pakosarjan päästä hiukan putkea joutuu löysäämään, keskilaakeri irti ja pakoputken lämpösuoja pois. Mutta keskimutteria ei tarvinnut pidellä.
Huomasin viime tingassa että värinänvaimennin oli melkein repeytynyt irti kumiosistaan ja ajattelin sitten vaihtaa kaikki samalla. Takakumi olisi ehkä vielä mennyt mutta muut olivat aika sököjä.
Mun ei tarvinnut löysätä keskimutteria koska otin koko kardaanin pöydälle ja vaihdoin pöydällä ne. Siihen keskimutteriin varmaan tarvit jonkun ison kiintoavaimen.Muista katsoa että etupätkä tulee samoille booreille takaosaan nähden, siinä on vissiin merkinnät.
Vaihteisto varmaan kannattaa tukea, eipä se paljon laskenut vaikka otin tuen kesken poiskin, on hyvin näköjään tasapainossa moottorikumien varassa.
Kiinnityspultit ovat hiukan ahtaassa paikassa mutta kun ottaa yhden vaihdevivun irti niin ne saa kyllä irti. Niitä ei tarvi irroittaa kuin 3 pulttia jotka ovat vaihdelaatikon laipassa kiinni. Loput 3pulttia, värinänvaimennin ja etukumi on helpompi irroittaa pöydällä.
Eipä se koko kardaanin irroitus ole kovin iso homma, pikkasen joutuu enemmän ottamaan osia irti, mutta etupäässä enemmän töitä on. Takakumi on helppo irroittaa, pakoputkesta joutuu ottamaan keskiliitoksen auki, pakosarjan päästä hiukan putkea joutuu löysäämään, keskilaakeri irti ja pakoputken lämpösuoja pois. Mutta keskimutteria ei tarvinnut pidellä.
W124 250TD -89
Re: värinänvaimennin
Kannattaa tukea vaihteisto, ei ole tasapainossa moottorinkumien varassa. Voi jäädä kantamaan vaihdevipujen varaan tai kone ottaa tulipeltiin kiinni.Peltsi kirjoitti: Vaihteisto varmaan kannattaa tukea, eipä se paljon laskenut vaikka otin tuen kesken poiskin, on hyvin näköjään tasapainossa moottorikumien varassa.
Hyviä kommentteja, kiitoksia. Pyrimme ottamaan pelkästään tuon etupään auki, eli en usko että käydään irroittamaan koko kardaania.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
No niin, homma suoritettu. Aikaa meni jota kuinkin 3-3,5 tuntia ensikertalaiselta siirtoajoineen kaikkineen. Täällä mainitut vinkit sekä WIS:n kuvat osoittautuivat kultaakin kalliimmiksi. Näillä vinkeillä ja hakutuloksilla pärjää oikein hyvin, joten en käy tässä enää asioita toistamaan. Toki jos joku haluaa jotain lisäinfoa proseduuristani, vastaan mielelläni. Nivel ja vaimennin olivat tässä tapauksessa kokoa 80 mm. KL:n satsi sisälsi uudet pultit, rikat ja mutterit; jostain syystä niitä tuli kaksi sarjaa?!
Etummaisen kuminivelen vaihto osoittautui enemmän kuin tarpeelliseksi: kuudesta metalliholkista ainoastaan yksi oli kunnolla kiinni kumissa! Muiden "vulkanointi" enemmän tai vähemmän murtuneena. Isäukon testiajon perusteella myös jurina esim. 3-vaihteella 40-50 km/h jäi pois, samoin auton "loikkiminen" ajossa. Paikallaan ollessa nivelestä ei nähnyt, että vauriot olivat noin pahoja. Takalimppu olikin kuin uusi, siinä oli vuosileima 1998.
Etummaisen kuminivelen vaihto osoittautui enemmän kuin tarpeelliseksi: kuudesta metalliholkista ainoastaan yksi oli kunnolla kiinni kumissa! Muiden "vulkanointi" enemmän tai vähemmän murtuneena. Isäukon testiajon perusteella myös jurina esim. 3-vaihteella 40-50 km/h jäi pois, samoin auton "loikkiminen" ajossa. Paikallaan ollessa nivelestä ei nähnyt, että vauriot olivat noin pahoja. Takalimppu olikin kuin uusi, siinä oli vuosileima 1998.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Etukuminivel
Itse vaihdoin W201:een tuon etukuminivelen => täyskumiseen.(mistäköhän mersusta se olikaan)
Kestää kuulemma paremmin.
????kuin tuo jossa on nuo metalliholkit.
Tiedä sitten tuosta??
Kestää kuulemma paremmin.

Tiedä sitten tuosta??
edesmennyt
W201
W201
Ihmettelin sitä asiaa itsekin kun vaihdoin. Ajattelin että se sitä varten jos vaihtaa vain värinänvaimentimen niin saa laittaa uudet pultit niiden kanssa. Oliko sulla toisissa pulteissa oli muuten isompi kuusiokanta? Niitä isompia ei mahtunut laittamaan hylsyn kanssa paikalleen.Timo L. kirjoitti:KL:n satsi sisälsi uudet pultit, rikat ja mutterit; jostain syystä niitä tuli kaksi sarjaa?!
W124 250TD -89
Tuota asiaa en katsonut, kokeilin vain toista sarjaa ja se sattui heti paikoilleen, myös hylsanderilla.Peltsi kirjoitti:Ihmettelin sitä asiaa itsekin kun vaihdoin. Ajattelin että se sitä varten jos vaihtaa vain värinänvaimentimen niin saa laittaa uudet pultit niiden kanssa. Oliko sulla toisissa pulteissa oli muuten isompi kuusiokanta? Niitä isompia ei mahtunut laittamaan hylsyn kanssa paikalleen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Etukuminivel
Samaa kuullut. Eli etunivelen tilalle saman mallin takanivel. Halvempi, kestävämpi...mikko1981 kirjoitti:Itse vaihdoin W201:een tuon etukuminivelen => täyskumiseen.(mistäköhän mersusta se olikaan)
Kestää kuulemma paremmin.????kuin tuo jossa on nuo metalliholkit.
Tiedä sitten tuosta??
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Re: Etukuminivel
Ei tuo -89 200D:ssä ainakaan mulla noin onnistunut. Eri jako reikäkehissä (edessä 90 mm ja takana pienempi). Liekö sitten 90 mm reikäkehällä olevaa täyskumista takapään niveltä näihin olemassa? Ei ainakaan MB-osa Oulussa löytänyt varastostaan.veppe kirjoitti:Samaa kuullut. Eli etunivelen tilalle saman mallin takanivel. Halvempi, kestävämpi...mikko1981 kirjoitti:Itse vaihdoin W201:een tuon etukuminivelen => täyskumiseen.(mistäköhän mersusta se olikaan)
Kestää kuulemma paremmin.????kuin tuo jossa on nuo metalliholkit.
Tiedä sitten tuosta??
Mutta eipä tämä sitä meinaa etteikö jossain muussa mallissa onnistuisi.