W124 kardaanin kuminivel

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

W124 kardaanin kuminivel

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Jee! Alapuolen suojat irroittaessa löytyi vihdoinkin se väljä paikka joka kaasua pumpatessa kolisee.

Eli kardaanin ensimmäisen kumilevyn (mikä lienee oikealta nimeltään?) kiinnityspultit lonksuvat.

Pitääkö tuo koko nivel vaihtaa vai voiko pultit kiristää? Onkos tuolla nivelellä muita maagisia ominaisuuksia, vai saako uuden nivelen kylmän rauhallisesti hartiavoimin kiristää paikalleen. Näyttäisi olevan helppo vaihdettava.

Musitelen jonkun maininneen, että kardaanissa on joku säädettäväkiristysrengas tms. jossakin - onko tämä se?

Milläs nimellä tuo muuten löytyy varaosien joukosta niin pääsisi suunnittelemaan rahanmenoa.
------
W124 300 TD -92
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14272
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Moi, mikä malli sinulla on? Jos 250 D, onko kyseessä värinänvaimennin vai pelkkä nivel. Ne ovat liitetyt toisiinsa.

Kuminivel se on nimeltään, kansanomaisemmin rättinivel tms. Jos kiinnityspultit lonksuvat, epäilen holkkien vulkanoinnin pettämistä. Ts. lähes samanlainen juttu kuin isäni autossa.

Voi toki myös olla mahdollista, että pultit ovat löystyneet, mutta epäilen suuresti...
Joka tapauksessa suosittelen vaihtamaan uuden nivelen ja tarkistaman kaikki muutkin kardaanin nivelet.

Kardaanin kiristysmutteri sijaitsee kannatinlaakerin luona.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

300D

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Niin, sori, olisi pitänyt mainita, että se on 300D ja vieläpä loistavana pidettyä vuosikertaa -92... :-)

Kun sitä joku aika sitten sitä katselin, niin sen kumisen "laipan" toiselta puolelta tulevat kolme pulttia lonksuivat sivuttain. Toiset kolme ilmeisesti ei. Sattaisi hyvin olla vulkanoinnin pettäminen.

Tuo lienee se värinänvaimennin? Ja joko 80 tai 90 millinen?
------
W124 300 TD -92
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Eikä sitä löysää kumia voi kiristää, kun holkit sisällä ja kiristys pysähtyy siihen, holkit irti vulkanoinnista ja syönit kumin reijän soikeaksi ja rupeaa jossain vaiheessa jopa täristämään autoa.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Eipä pitäisi noin uudessa ymmärtääkseni olla enään värinänvaimenninta, jos on automaatti vaan pelkkä rättinivel joka ainankin on helppo vaihtaa.
________________________
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14272
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jeps. tietääkseni OM603:n yhteydessä ei ole värinänvaimenninta; pelkkä nivel eli yksi limppu. Värinänvaimentimessa on metallinen kehä, jos en väärin muista.

Itse tilasin KL:stä, josta löytyi oikea auton valmistenumeron perusteella. Ei maksanut montaa kymppiä. Suosittelen! Pultit ja aluslevyt tulevat mukana.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vastaa Viestiin