Tulpanreiän korjaus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
E.E.J Ukkonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: To 11.08.2005 14:32
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Tulpanreiän korjaus

Viesti Kirjoittaja E.E.J Ukkonen »

Katselin tuolla nettiautossa tuollaista W115 josta on tulpanreikä vioittunut, ts. sen jengat on menneet piloille. Miten tuollaisen voi korjata muuta kuin vaihtamalla koko sen osan jossa ne tulpat ovat kiinni....ammattilaiset saattavat puhua jostain lohkosta :?: :oops: Muutenhan auto on ihan siistin näköinen..kuten kaikki kuvissa aina.
Avatar
yttewi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 426
Liittynyt: Ke 22.06.2005 23:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja yttewi »

Jos reikä ei ole nylppääntynyt tolkuttoman isoksi sen voi korjata laittamalla siihen helicoil systeemillä uudet kierteet
W124 300D aut -89
tikkanen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Ti 02.09.2003 12:47
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja tikkanen »

Siihen tulpanreikään tehdään uusi kierre Helicoil menetelmällä eli ylisuuri kierretappi ja uuteen kierteeseen irtokierre, jonka sisäkierre vastaa tulpan kierrettä. eikä maksa paljoa. Olen itsekin korjannut mp:n tulpanreikiä.
W124 280 TE vm-93
E.E.J Ukkonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: To 11.08.2005 14:32
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja E.E.J Ukkonen »

no perhana...täällähän saa reaaliaikaista neuvontaa :wink:
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2681
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

E.E.J Ukkonen kirjoitti:no perhana...täällähän saa reaaliaikaista neuvontaa :wink:
Ja jos meinaat itse tehdä sen helicoil asennuksen, niin muista laittaa kierrettä vääntäessäsi tenua leikkuunesteeksi jos on alumiinikansi.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
gipsy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 210
Liittynyt: Pe 06.01.2006 11:48
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja gipsy »

Onko kukaan tehnyt tulpankierteiden korjausta kansi kiinni konessa? Eli saako purut imettyä imurilla tulpanreiästä riittävän tarkasti pois operaation päätyttyä? Kokemuksia,vihjeitä? Pitäisi tehdä kierteiden korjaus, mutta kannen irroitus moisen tapahtuman ajaksi tuntuu turhan isolta hommalta. (M117) Onko suositusta kunnollisesta korjaussarjasta? Niitä on tarjolla useampia, mutta mikä olisi toimivaksi eli kestäväksi havaittu?
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

gipsy kirjoitti:Onko kukaan tehnyt tulpankierteiden korjausta kansi kiinni konessa? Eli saako purut imettyä imurilla tulpanreiästä riittävän tarkasti pois operaation päätyttyä? Kokemuksia,vihjeitä? Pitäisi tehdä kierteiden korjaus, mutta kannen irroitus moisen tapahtuman ajaksi tuntuu turhan isolta hommalta. (M117) Onko suositusta kunnollisesta korjaussarjasta? Niitä on tarjolla useampia, mutta mikä olisi toimivaksi eli kestäväksi havaittu?
On niitä tehty kansi paikallaankin, asia tuli vasta esille kaverin kanssa joka on ollut koneistamolla töissä.
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

joo, helicoil on varmaan paras. jos tuntuu, että tulpanreikä on vsta menossa rikki, mutta ei ole viä kokonaan rikki voi siihen kokeilla putkiteippiä. siis sitä valkoista, jossa ei oo liimaa ollenkaan. se kestää aika hyvin tulpanreiässä, siis toimii. voi varmaan laittaa helicoilin, vaikka kansi on paikoillaan, jos vaan imuroi sit siitä tulpanreiästä kaikki lastut pois männän päältä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Viesti Kirjoittaja oilhand »

ostin joskus semmosen välineen joka tekee isommat kierteet vanhojen tilalle johon sitten ruuvataan holkki jossa tulpan kierteet. makso vanhaa rahaa jotain 150mk ja siihen tuli pari holkkia mukaan. kahdet kierteet on jo korjattu ja hyvin on toiminut. imurilla roskat pois pytystä homman jälkeen.
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1051
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Miten te varmistatte että sieltä pytystä on tullut kaikki ylimääräinen pois? Vai imuroi vaan niin kauan että on "varmasti" tullut? Vai hä?
Jotenki vähän epäilyttää, ettei vaan jäisi mitään...
Kannen irrottaminenkin tietenkin oma hommansa, mutta pessimisti kun on...
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
tikkanen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Ti 02.09.2003 12:47
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja tikkanen »

Muistimpa juuri, että stickynä Tekniikka osiossa olevassa Korjausoppaat netissä threadissa on neuvottu helicoil kierteiden teko ainakin M104 koneeseen. Löytyypi ainakin korjausoppaan osiosta 280 E vm -93. Itse tein mp kanteen kierteet kannen ollessa paikallaan ja imuroin lisut pois perästäpäin.
W124 280 TE vm-93
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Viesti Kirjoittaja oilhand »

jos sinne muutama alumiiinin siivu jää, ei se haittaa mittään. kannattaa silti impata hyvin. laita ohut putki teipillä kiinni imurin letkuun ja ime sillä pytyn sisältä.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

joo, ja männän ensimmäisellä poistotahdilla loputkin alumiinisilput poistuu vaivatta!
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Viesti Kirjoittaja oilhand »

josta tulikin mieleen et kai tiätte muistisäännön nelarin tahteihin...naista ajatellen IMU...PURISTUS....TYÖ....POISTO. :lol:
tommy1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: To 30.09.2004 21:32

Viesti Kirjoittaja tommy1 »

helicoili on hyvä,mut jos haluaa holkin laittaa niin wurt:in holkeilla kestää,on vaan liian kalliita itse hankittavaksi,mut koneistamoilta niitä löytyy.suosittelen!
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Itse kun olen muutamaan autoon helicoilit laittanut niin olen sotkenut kierretapin reilusti vaseliiniin ennen kierteen vääntöä. Näin lastut jäävät tappiin/vaseliiniin kiinni eivätkä tipu männän päälle.
Vastaa Viestiin