Katselin tuolla nettiautossa tuollaista W115 josta on tulpanreikä vioittunut, ts. sen jengat on menneet piloille. Miten tuollaisen voi korjata muuta kuin vaihtamalla koko sen osan jossa ne tulpat ovat kiinni....ammattilaiset saattavat puhua jostain lohkosta Muutenhan auto on ihan siistin näköinen..kuten kaikki kuvissa aina.
Siihen tulpanreikään tehdään uusi kierre Helicoil menetelmällä eli ylisuuri kierretappi ja uuteen kierteeseen irtokierre, jonka sisäkierre vastaa tulpan kierrettä. eikä maksa paljoa. Olen itsekin korjannut mp:n tulpanreikiä.
Onko kukaan tehnyt tulpankierteiden korjausta kansi kiinni konessa? Eli saako purut imettyä imurilla tulpanreiästä riittävän tarkasti pois operaation päätyttyä? Kokemuksia,vihjeitä? Pitäisi tehdä kierteiden korjaus, mutta kannen irroitus moisen tapahtuman ajaksi tuntuu turhan isolta hommalta. (M117) Onko suositusta kunnollisesta korjaussarjasta? Niitä on tarjolla useampia, mutta mikä olisi toimivaksi eli kestäväksi havaittu?
gipsy kirjoitti:Onko kukaan tehnyt tulpankierteiden korjausta kansi kiinni konessa? Eli saako purut imettyä imurilla tulpanreiästä riittävän tarkasti pois operaation päätyttyä? Kokemuksia,vihjeitä? Pitäisi tehdä kierteiden korjaus, mutta kannen irroitus moisen tapahtuman ajaksi tuntuu turhan isolta hommalta. (M117) Onko suositusta kunnollisesta korjaussarjasta? Niitä on tarjolla useampia, mutta mikä olisi toimivaksi eli kestäväksi havaittu?
On niitä tehty kansi paikallaankin, asia tuli vasta esille kaverin kanssa joka on ollut koneistamolla töissä.
joo, helicoil on varmaan paras. jos tuntuu, että tulpanreikä on vsta menossa rikki, mutta ei ole viä kokonaan rikki voi siihen kokeilla putkiteippiä. siis sitä valkoista, jossa ei oo liimaa ollenkaan. se kestää aika hyvin tulpanreiässä, siis toimii. voi varmaan laittaa helicoilin, vaikka kansi on paikoillaan, jos vaan imuroi sit siitä tulpanreiästä kaikki lastut pois männän päältä.
ostin joskus semmosen välineen joka tekee isommat kierteet vanhojen tilalle johon sitten ruuvataan holkki jossa tulpan kierteet. makso vanhaa rahaa jotain 150mk ja siihen tuli pari holkkia mukaan. kahdet kierteet on jo korjattu ja hyvin on toiminut. imurilla roskat pois pytystä homman jälkeen.
Miten te varmistatte että sieltä pytystä on tullut kaikki ylimääräinen pois? Vai imuroi vaan niin kauan että on "varmasti" tullut? Vai hä?
Jotenki vähän epäilyttää, ettei vaan jäisi mitään...
Kannen irrottaminenkin tietenkin oma hommansa, mutta pessimisti kun on...
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Muistimpa juuri, että stickynä Tekniikka osiossa olevassa Korjausoppaat netissä threadissa on neuvottu helicoil kierteiden teko ainakin M104 koneeseen. Löytyypi ainakin korjausoppaan osiosta 280 E vm -93. Itse tein mp kanteen kierteet kannen ollessa paikallaan ja imuroin lisut pois perästäpäin.
jos sinne muutama alumiiinin siivu jää, ei se haittaa mittään. kannattaa silti impata hyvin. laita ohut putki teipillä kiinni imurin letkuun ja ime sillä pytyn sisältä.
helicoili on hyvä,mut jos haluaa holkin laittaa niin wurt:in holkeilla kestää,on vaan liian kalliita itse hankittavaksi,mut koneistamoilta niitä löytyy.suosittelen!
Itse kun olen muutamaan autoon helicoilit laittanut niin olen sotkenut kierretapin reilusti vaseliiniin ennen kierteen vääntöä. Näin lastut jäävät tappiin/vaseliiniin kiinni eivätkä tipu männän päälle.