Tyhmä akkukysymys (auto ei käynnisty)
Tyhmä akkukysymys (auto ei käynnisty)
Tyhmän täytyy kysyä.
Äsken piti lähtemäni kauppaan, mutta lähtö jäi unelmaksi. Avaimen kääntö aiheutti yhden tai kaksi vaivaista hiiidasta nau-nau kierrosta ja sitten kaput. Mittasin akun navoista jännitteen ja se oli 12,5V. Ajo- ja sisävalot toimii ja radiokin toimii.
Voiko vika olla silti pelkästään akussa eli että akku olisi heikossa hapessa? Ikää akulla on jo riittävästi.
Äsken piti lähtemäni kauppaan, mutta lähtö jäi unelmaksi. Avaimen kääntö aiheutti yhden tai kaksi vaivaista hiiidasta nau-nau kierrosta ja sitten kaput. Mittasin akun navoista jännitteen ja se oli 12,5V. Ajo- ja sisävalot toimii ja radiokin toimii.
Voiko vika olla silti pelkästään akussa eli että akku olisi heikossa hapessa? Ikää akulla on jo riittävästi.
Luultavastihan akku on aikansa jo elänyt.
Kannattaa mitata myös akun napajännite kun sitä kuormitetaan, eli vaikka valot ja mankka päällä, ei sen hirveen paljon pitäisi laskea sen jännitteen tuosta mikäli akku on kunnossa/akussa tarpeeksi varausta.
-risto
Kannattaa mitata myös akun napajännite kun sitä kuormitetaan, eli vaikka valot ja mankka päällä, ei sen hirveen paljon pitäisi laskea sen jännitteen tuosta mikäli akku on kunnossa/akussa tarpeeksi varausta.
-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Yleismittari kiinni akun napoihin ja sellaiseen paikkaan, että näet sen kun starttaat. Jännitteen putoamisesta näkee, että onko akku kunnossa. Jos putoaa heti alle 10,5 voltin on akku sökö. Jos startatessa pysyy siinä noin 10,5 voltissa ei vika ole akussa.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Mitenkäs mun mielestä se lepojännite on 13,8V?karjis kirjoitti:Niin ja täyden akun lepo jännite on n.12,8 V. Olethan tarkistanut, että akussa on nestettä!?

tuo 12,8V tuntuu mun mielestä aina pieneltä...


MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
laturi
Kestääköhän normaali laturi käynnistämistä kiinniollessaan. Normaalisti poksahtaa!!cdi kirjoitti:Tyhmiä kysymyksiä ei olekkaan.vain vastaukset voivat olla. siitäkin huolimatta
laita akkulaturi kiinni ja koita startata uudestaan Jos jännite on 12.2-3 V on akku käyännössä tyhjä.

Dodii kirjoitti:Mitenkäs mun mielestä se lepojännite on 13,8V?karjis kirjoitti:Niin ja täyden akun lepo jännite on n.12,8 V. Olethan tarkistanut, että akussa on nestettä!?![]()
tuo 12,8V tuntuu mun mielestä aina pieneltä...Ainakin noi muut sano et auton akus pitäis olla täynnä ollessaan 13,8v...


Helpoin tapa on käydä akkukaupassa, jossa on kuormitus mittarit,joilla voi nähdä heti mikä on akun kunto.
Ei tartte itse tehdä mitään ,kun vain osaa näyttää missä akku on ,eikä sitäkään välttämättä.
Jos on varsinkin akkua ostamassa tai haluu san kunnon tarkistaa niin eikun akkuliikkeeseen.
Samalla näkevät myös latauksen ja muutakin jos tarttee.
Itse kävn tarkistaa ja ei maksanut mitään ja oli asiallinen kaveri mittaamassa,joten menee entisellä akulla ensi talveen,toivottavasti.
Ei tartte itse tehdä mitään ,kun vain osaa näyttää missä akku on ,eikä sitäkään välttämättä.
Jos on varsinkin akkua ostamassa tai haluu san kunnon tarkistaa niin eikun akkuliikkeeseen.
Samalla näkevät myös latauksen ja muutakin jos tarttee.
Itse kävn tarkistaa ja ei maksanut mitään ja oli asiallinen kaveri mittaamassa,joten menee entisellä akulla ensi talveen,toivottavasti.
Ei aina auta sekään, kuormitus testissä jännite pysyi reilusti päälle hyvän rajan.kleitos kirjoitti:Laittakaa ns. kuormitusvirtamittari napojen väliin, jos epäilette akun kuntoa?Sitten ei tarvi ns. arvailla akun kuntoa!
Kuitenkin happomittari osoitti yhden kennon olevan lähellä punaisen rajaa, eikä akku toiminut kunnolla.

autodidakti
kleitos kirjoitti:Dodii kirjoitti:karjis kirjoitti:Terve! Olette nyt kyllä sekoittaneet ns. lepo/ käyntijännitteet! Elikkä täysin varautuneen akun ns. lepovirta oa 12,6-12,4V!
Kaikki tuntuu sekoovan


Hapon tiheys täysvaraustilassa, mitattuna +25 asteessa = 1,28 g/cm. 12 voltin akun lepojännitteeksi saadaan silloin 12,72 V.Tää tieto on VARTAN sivuilta.Ja pakkanen kun otetaan huomioon niin alemmas tullaan.
aina vaan fixataan :) 230te -86
Re: laturi
Enpä tiedä. Minun laturini on melkein samoilta vuosikymmeniltä kuin itsekkinmaltio kirjoitti:Kestääköhän normaali laturi käynnistämistä kiinniollessaan. Normaalisti poksahtaa!!cdi kirjoitti:Tyhmiä kysymyksiä ei olekkaan.vain vastaukset voivat olla. siitäkin huolimatta
laita akkulaturi kiinni ja koita startata uudestaan Jos jännite on 12.2-3 V on akku käyännössä tyhjä.
ja siinä on ns.ylivirtasuoja punainen nappula joka pomppaa ylös virran kasvettua liian suureksi, poksahtaako se silloin ,entiedä minulla on niin huono kuulo ,On vaan auttanut monet kerrat apuvirtana.Olen ymmärtänyt että täällä niinkuin Savossakin vastuu siirtyy lukijalle.(kuulijalle)
200 pitää lähteä ennemmin kun 220:llä
Just mittasin akan cliosta (kakkuvatkain)akkujännitteen tallissa noin 0c asteessa ja oli 12.28V ja ku laitto valot päälle niin 11.78V ja laski koko ajan aika vauhdilla.Ja tämäkin on tosi surkee pyörittään konetta jo pikku pakkasella,tais olla -15C niin ei enää lähteny
Eli jos puhutaan "moottorista"ja jos vielä diisselistä niin taitaa 12.3-12.5 lepojännitteellä olla jo kiikun kaakun,en ainakaan pakkasia odottelis semmosella akulla.Akkaväen autoihin tommoset vielä kelpaa


Eli jos puhutaan "moottorista"ja jos vielä diisselistä niin taitaa 12.3-12.5 lepojännitteellä olla jo kiikun kaakun,en ainakaan pakkasia odottelis semmosella akulla.Akkaväen autoihin tommoset vielä kelpaa

aina vaan fixataan :) 230te -86
Kyllä vaan, mittailin sellaisia 12,7 - 12,8 V lukemia uudehkosta akusta, joten sitä luokkaa sen pitäisi kai olla.Pietu71 kirjoitti:Kaikki tuntuu sekoovanjos virtaa mitataan voltteina
![]()
Hapon tiheys täysvaraustilassa, mitattuna +25 asteessa = 1,28 g/cm. 12 voltin akun lepojännitteeksi saadaan silloin 12,72 V.Tää tieto on VARTAN sivuilta.Ja pakkanen kun otetaan huomioon niin alemmas tullaan.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Hyvä tapa kokeilla ite auton akun kunto ilman noita kuntomittareita, on yhen täkäläisen akkukauppiaan neuvo. Valot päälle vartiksi, jos vielä käynnistyy, on akku riittävän hyvä! Tosin ei tietysti kannata kokeilla tätä konstia klo 21 citymarketin pihalla ku kaikki muut on jo kotona... 

MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Jopas on kovat sähköt jos normaalin akun jännite on 14V tai jopa yli.Mikälaisen 12v akun norm.jännite on yli 14V?En alennu piruilemaan tai viisastelemaan,vaaan kysyn suurella mielenkiinolla.Jos tuommoisia voltteja joku saa ulos niin luonnollisesti minua kiinostaa myös auton laturin ominaisuudet,olikos ne kaavat jotainjohturpe kirjoitti:Normaali akun jännite on yli 14 V
U
IXR P=UXI
ftw kirjoitti:Jopas on kovat sähköt jos normaalin akun jännite on 14V tai jopa yli.Mikälaisen 12v akun norm.jännite on yli 14V?johturpe kirjoitti:Normaali akun jännite on yli 14 V
U
IXR P=UXI
Joo ei semmosta olekaan,juuri latautumisen jälkeen jännite saattaa sen verran olla mutta laskee aikas nopsaan sinne alle 13V.
aina vaan fixataan :) 230te -86
Niinpä. Mutta ei nuo kuormituskokeetkaan näemmä kaikkea osaa ennakoida. Mulla ainakin akku läpäisi akkukauppiaan tekemän kuormituskokeen puhtain paperein, ja niin vaan 1,5kk myöhemmin akku lopetti yhteistyön lopullisesti. Loppui kuin seinään..kaltio15 kirjoitti:Helpoin tapa on käydä akkukaupassa, jossa on kuormitus mittarit,joilla voi nähdä heti mikä on akun kunto.

Ilmeisesti joissain (missä?) tapauksissa kyseisenlainen kuormituskoe kertoo vain ja ainoastaan akun "päivän kunnon", eikä ennusta tulevaa..
-jukka
[size=84]W202 C180 automaatti -94[/size]
[size=84]W202 C180 automaatti -94[/size]
Ymmärtääkseni....
Kuormituskoe mittaa millainen on akun sisäinen resistanssi. Kyseinen resistanssi suurenee akun vanhetessa ja aiheuttaa kuormitustilanteessa akun napajännitteen laskun. Loppuvaiheessa elinkaarta napajännitteen lasku aiheuttaa ongelmia käynnistyvyyteen, koska akusta startille saatava teho pienenee neliöllisesti suhteessa jännitteen laskuun.
Kun 12 V jännitteellä saadaan 100 % tehoa 9 V saadaan enää ~56%.
Enpä usko että kuormituskoe on akulle sen kummempi rasitus kuin mikä tahansa päivittäin tehtävä kylmäkäynnistys. Toki akku voi hajota vaikkapa viikon parin kuluttua kun kuormituskoe on läpäisty puhtain paperein. Tällöin akku harvoin hajoaa vanhuuttaan vaan sieltä irtoaa jotakin, joka hajoittaa kennojen välisen virtapiirin tai pimentää yhden kennon totaalisesti. Toki jatkuva akun rääkkääminen 'kuluttaa' akkua ja johtaa siten ennen aikaiseen kuolemaan.
Autossa kiinni olevan akun napajännitteen mittaaminen on vähän niin ja näin, jokin auto kuluttaa enemmän virtaa kuin jokin toinen. Tuo virta kulkee akun sisäisen resistanssin läpi ja aiheuttaa jännitehäviön. Startatessa sisäisen resistanssin läpi kulkee kohtuu hyvin tunnettu, erittäin suuri, virta, joka toki riippuu suuresti ulkolämpötilasta ja moottorityypistä, aiheuttaen jälleen kerran jännitehäviön akun sisällä sekä osittain startin kaapelissa. Startatessa mitattu akun napajännite kertoo paremmin akun ikääntymisestä (=sisäisen resistanssin kasvamisesta).
Muistetaanhan me, että akun sisäinen resistanssi estää samalla tavalla akun latautumista kuin purkautumistakin. Puhutaan ettei akku ota latausta vastaan, tarkoittaa, että sisäinen resistanssi on kasvanut hyvin suureksi. Akun napojen jännite on rajoitettu 14,5 V lataustilanteessa, akkuun kulkee esimerkiksi virta 5 A, akun sisällä kennoihin vaikuttaa useita voltteja pienempi jännite, joten kennot eivät koskaan lataannu täyteen. Tuota voi elvyttää nostamalla latausjännitettä, jos uskaltaa ottaa riskejä, en suosittele...
Ostakaapas joku multa tuo exciden 100 Ah akku, jonka tilalle ostiin Vitoon varmuuden vuoksi uuden boshin silverin. Tuon ikää en tiedä, autossa on 230 tkm mittarissa, sillä on ajettu (minä) ainakin 60 tkm mutta se starttaa aivan yhtä hyvin kuin tuo uusi silver ja sitä on ladattu aina tehokkaalla laturilla. Excide ei tainnut olla paikallaan kun auto rullasi tehtaalta vuonna 97 ??? Viidesosa uuden hinnasta ?
[edit]: Piti vielä lisätä jotta:
Lyijyakussa tapahtuvat seuraavat reaktiot
Anodi: Pb + HSO4
- ® PbSO4 +H+ +2e-
Katodi: PbO2 + HSO4
- +3H+ +2e- ® PbSO4 + 2H2O
Kennoreaktio: Pb(s) +PbO2(s) +2H+(aq) +2HSO4(aq)
® 2PbSO4(s) + 2H2O(l)
joten
Ekenno = 1,69 V + 0,35 = 2,04 V
Eli kuormittamattoman akun napajännite on 12,24 V

empiirinen tutkimus: täyteen ladatun akun napajännite on 12,46 V noin + 14 asteen lämpötilassa.
Kuormituskoe mittaa millainen on akun sisäinen resistanssi. Kyseinen resistanssi suurenee akun vanhetessa ja aiheuttaa kuormitustilanteessa akun napajännitteen laskun. Loppuvaiheessa elinkaarta napajännitteen lasku aiheuttaa ongelmia käynnistyvyyteen, koska akusta startille saatava teho pienenee neliöllisesti suhteessa jännitteen laskuun.
Kun 12 V jännitteellä saadaan 100 % tehoa 9 V saadaan enää ~56%.
Enpä usko että kuormituskoe on akulle sen kummempi rasitus kuin mikä tahansa päivittäin tehtävä kylmäkäynnistys. Toki akku voi hajota vaikkapa viikon parin kuluttua kun kuormituskoe on läpäisty puhtain paperein. Tällöin akku harvoin hajoaa vanhuuttaan vaan sieltä irtoaa jotakin, joka hajoittaa kennojen välisen virtapiirin tai pimentää yhden kennon totaalisesti. Toki jatkuva akun rääkkääminen 'kuluttaa' akkua ja johtaa siten ennen aikaiseen kuolemaan.
Autossa kiinni olevan akun napajännitteen mittaaminen on vähän niin ja näin, jokin auto kuluttaa enemmän virtaa kuin jokin toinen. Tuo virta kulkee akun sisäisen resistanssin läpi ja aiheuttaa jännitehäviön. Startatessa sisäisen resistanssin läpi kulkee kohtuu hyvin tunnettu, erittäin suuri, virta, joka toki riippuu suuresti ulkolämpötilasta ja moottorityypistä, aiheuttaen jälleen kerran jännitehäviön akun sisällä sekä osittain startin kaapelissa. Startatessa mitattu akun napajännite kertoo paremmin akun ikääntymisestä (=sisäisen resistanssin kasvamisesta).
Muistetaanhan me, että akun sisäinen resistanssi estää samalla tavalla akun latautumista kuin purkautumistakin. Puhutaan ettei akku ota latausta vastaan, tarkoittaa, että sisäinen resistanssi on kasvanut hyvin suureksi. Akun napojen jännite on rajoitettu 14,5 V lataustilanteessa, akkuun kulkee esimerkiksi virta 5 A, akun sisällä kennoihin vaikuttaa useita voltteja pienempi jännite, joten kennot eivät koskaan lataannu täyteen. Tuota voi elvyttää nostamalla latausjännitettä, jos uskaltaa ottaa riskejä, en suosittele...

Ostakaapas joku multa tuo exciden 100 Ah akku, jonka tilalle ostiin Vitoon varmuuden vuoksi uuden boshin silverin. Tuon ikää en tiedä, autossa on 230 tkm mittarissa, sillä on ajettu (minä) ainakin 60 tkm mutta se starttaa aivan yhtä hyvin kuin tuo uusi silver ja sitä on ladattu aina tehokkaalla laturilla. Excide ei tainnut olla paikallaan kun auto rullasi tehtaalta vuonna 97 ??? Viidesosa uuden hinnasta ?
[edit]: Piti vielä lisätä jotta:
Lyijyakussa tapahtuvat seuraavat reaktiot
Anodi: Pb + HSO4
- ® PbSO4 +H+ +2e-
Katodi: PbO2 + HSO4
- +3H+ +2e- ® PbSO4 + 2H2O
Kennoreaktio: Pb(s) +PbO2(s) +2H+(aq) +2HSO4(aq)
® 2PbSO4(s) + 2H2O(l)
joten
Ekenno = 1,69 V + 0,35 = 2,04 V
Eli kuormittamattoman akun napajännite on 12,24 V



empiirinen tutkimus: täyteen ladatun akun napajännite on 12,46 V noin + 14 asteen lämpötilassa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Mikäs tossa reaktio ketjussa on hapontiheys?
Muutenki meni ihan yli hilseen jo
Ja ei mulla oo koskaan ollu missään akussa napajännite niinkin alhaalla kuin 12.24,se on sillon jo roskis kamaa
,oliskos kaavasta ny jotain unohtunu 
Mutta teoria ja käytäntö näissäkin asioissa ei oikeen kohtaa
Kun ei jaksa startata niin sillon voi olla melko varma jännitteen laskusta ja akusta ulospäin tulevan virran määrän vähyydestä
Muutenki meni ihan yli hilseen jo

Ja ei mulla oo koskaan ollu missään akussa napajännite niinkin alhaalla kuin 12.24,se on sillon jo roskis kamaa


Mutta teoria ja käytäntö näissäkin asioissa ei oikeen kohtaa

Kun ei jaksa startata niin sillon voi olla melko varma jännitteen laskusta ja akusta ulospäin tulevan virran määrän vähyydestä

Viimeksi muokannut Pietu71, Su 05.03.2006 12:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
aina vaan fixataan :) 230te -86
Piti tehdä pieni testi tolla Optima-akulla. Olosuhteet : Pakkasta -7 astetta, akku autossa kiinni ja webasto päällä 30 min ennen mittausta.
Mittasin jännitteen akun navoista webaston käydessä ja jännite oli 12.18 V
Akku Optiman keltainen 60Ah kapasiteetilla.
Mittasin jännitteen akun navoista webaston käydessä ja jännite oli 12.18 V
Akku Optiman keltainen 60Ah kapasiteetilla.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Se on jonkinsortin nimellisjännite, mistä se tulee niin ei harmainta haisulia, lähdetieto oli internet. No niin tai näin, sillä napajännitteellä ei tee mitään, kuormituskoe on ainoa oikea tapa mitata.
Lisää tietoa: www.skg.fi