Tyhmä akkukysymys (auto ei käynnisty)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Andy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:27
Paikkakunta: Espoo

Tyhmä akkukysymys (auto ei käynnisty)

Viesti Kirjoittaja Andy »

Tyhmän täytyy kysyä.

Äsken piti lähtemäni kauppaan, mutta lähtö jäi unelmaksi. Avaimen kääntö aiheutti yhden tai kaksi vaivaista hiiidasta nau-nau kierrosta ja sitten kaput. Mittasin akun navoista jännitteen ja se oli 12,5V. Ajo- ja sisävalot toimii ja radiokin toimii.

Voiko vika olla silti pelkästään akussa eli että akku olisi heikossa hapessa? Ikää akulla on jo riittävästi.
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Luultavastihan akku on aikansa jo elänyt.

Kannattaa mitata myös akun napajännite kun sitä kuormitetaan, eli vaikka valot ja mankka päällä, ei sen hirveen paljon pitäisi laskea sen jännitteen tuosta mikäli akku on kunnossa/akussa tarpeeksi varausta.

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Su 27.11.2005 01:42
Paikkakunta: e-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja cdi »

Tyhmiä kysymyksiä ei olekkaan.vain vastaukset voivat olla. siitäkin huolimatta
laita akkulaturi kiinni ja koita startata uudestaan Jos jännite on 12.2-3 V on akku käyännössä tyhjä.
200 pitää lähteä ennemmin kun 220:llä
Avatar
JohaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: La 04.02.2006 11:07
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja JohaT »

Normaali akun jännite on yli 14 V
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

johturpe kirjoitti:Normaali akun jännite on yli 14 V
Ettei nyt oltais jo sekoitettu latausjännitettä kehiin?

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Yleismittari kiinni akun napoihin ja sellaiseen paikkaan, että näet sen kun starttaat. Jännitteen putoamisesta näkee, että onko akku kunnossa. Jos putoaa heti alle 10,5 voltin on akku sökö. Jos startatessa pysyy siinä noin 10,5 voltissa ei vika ole akussa.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja karjis »

Niin ja täyden akun lepo jännite on n.12,8 V. Olethan tarkistanut, että akussa on nestettä!?
Andy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Andy »

Latasin akkua reilun tunnin verran ja tämän jälkeen lähti käyntiin. Pitänee huomenna käväistä akkukaupan kautta... Tosin ennen latausta piti käydä ostamassa se laturi :).
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Mittaa nyt se jännite akun navoista starttaushetkellä niin saat hyvää tietoa tulevaisuutta varten.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
makinenmt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 02.09.2005 08:44
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja makinenmt »

Piti mennä kanssa vaihtamaan akku, mutta kun lisäsin nestettä, niin taas toimii normaalisti. Vaikka viisi vuotta onkin jo täynnä.
E 270 CDIT A -00
Ford Mondeo 1.6 Hatchback -97
Andy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Andy »

Investoin uuteen akkuun ja käynnistyvyysero on yhtä suuri kuin Siperian ja Afrikan välillä. Katsoin vanhan akun päivämäärää. Päällä oli vuosiluvut 93-96, joten joku noista on sitten akun käyttöönottovuosi. Kyllä nyt kelpaa lähteä vaikka minkä kylmän palmun alta.
Avatar
Dodii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ma 21.02.2005 09:50
Paikkakunta: Anjanlankoski

Viesti Kirjoittaja Dodii »

karjis kirjoitti:Niin ja täyden akun lepo jännite on n.12,8 V. Olethan tarkistanut, että akussa on nestettä!?
Mitenkäs mun mielestä se lepojännite on 13,8V? :roll:

tuo 12,8V tuntuu mun mielestä aina pieneltä... :D Ainakin noi muut sano et auton akus pitäis olla täynnä ollessaan 13,8v... :shock:
MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

niin akun volttimäärä on 12,6 v
Avatar
maltio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ti 22.11.2005 13:46
Paikkakunta: porvoo

laturi

Viesti Kirjoittaja maltio »

cdi kirjoitti:Tyhmiä kysymyksiä ei olekkaan.vain vastaukset voivat olla. siitäkin huolimatta
laita akkulaturi kiinni ja koita startata uudestaan Jos jännite on 12.2-3 V on akku käyännössä tyhjä.
Kestääköhän normaali laturi käynnistämistä kiinniollessaan. Normaalisti poksahtaa!! :?:
Avatar
kleitos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Pe 25.03.2005 17:48
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja kleitos »

Dodii kirjoitti:
karjis kirjoitti:Niin ja täyden akun lepo jännite on n.12,8 V. Olethan tarkistanut, että akussa on nestettä!?
Mitenkäs mun mielestä se lepojännite on 13,8V? :roll:

tuo 12,8V tuntuu mun mielestä aina pieneltä... :D Ainakin noi muut sano et auton akus pitäis olla täynnä ollessaan 13,8v... :shock:
8) Terve! Olette nyt kyllä sekoittaneet ns. lepo/ käyntijännitteet! Elikkä täysin varautuneen akun ns. lepovirta oa 12,6-12,4V! Latausjännite, auton käydessä pitäisi olla n. 13,8-14,5V väillä, omassani ottaa CAN-väylä tonkin huomioon , ja nostaa latausjännitteen kylmällä 14,2 Volttiin! Laittakaa ns. kuormitusvirtamittari napojen väliin, jos epäilette akun kuntoa? :roll: Sitten ei tarvi ns. arvailla akun kuntoa!
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Helpoin tapa on käydä akkukaupassa, jossa on kuormitus mittarit,joilla voi nähdä heti mikä on akun kunto.
Ei tartte itse tehdä mitään ,kun vain osaa näyttää missä akku on ,eikä sitäkään välttämättä.
Jos on varsinkin akkua ostamassa tai haluu san kunnon tarkistaa niin eikun akkuliikkeeseen.
Samalla näkevät myös latauksen ja muutakin jos tarttee.
Itse kävn tarkistaa ja ei maksanut mitään ja oli asiallinen kaveri mittaamassa,joten menee entisellä akulla ensi talveen,toivottavasti.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

kleitos kirjoitti:Laittakaa ns. kuormitusvirtamittari napojen väliin, jos epäilette akun kuntoa? :roll: Sitten ei tarvi ns. arvailla akun kuntoa!
Ei aina auta sekään, kuormitus testissä jännite pysyi reilusti päälle hyvän rajan.
Kuitenkin happomittari osoitti yhden kennon olevan lähellä punaisen rajaa, eikä akku toiminut kunnolla.
:arrow: Vene akuksi kesäkäyttöön
autodidakti
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

kleitos kirjoitti:
Dodii kirjoitti:
karjis kirjoitti:Terve! Olette nyt kyllä sekoittaneet ns. lepo/ käyntijännitteet! Elikkä täysin varautuneen akun ns. lepovirta oa 12,6-12,4V!

Kaikki tuntuu sekoovan :lol: jos virtaa mitataan voltteina :P

Hapon tiheys täysvaraustilassa, mitattuna +25 asteessa = 1,28 g/cm. 12 voltin akun lepojännitteeksi saadaan silloin 12,72 V.Tää tieto on VARTAN sivuilta.Ja pakkanen kun otetaan huomioon niin alemmas tullaan.
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Su 27.11.2005 01:42
Paikkakunta: e-pohjanmaa

Re: laturi

Viesti Kirjoittaja cdi »

maltio kirjoitti:
cdi kirjoitti:Tyhmiä kysymyksiä ei olekkaan.vain vastaukset voivat olla. siitäkin huolimatta
laita akkulaturi kiinni ja koita startata uudestaan Jos jännite on 12.2-3 V on akku käyännössä tyhjä.
Kestääköhän normaali laturi käynnistämistä kiinniollessaan. Normaalisti poksahtaa!! :?:
Enpä tiedä. Minun laturini on melkein samoilta vuosikymmeniltä kuin itsekkin
ja siinä on ns.ylivirtasuoja punainen nappula joka pomppaa ylös virran kasvettua liian suureksi, poksahtaako se silloin ,entiedä minulla on niin huono kuulo ,On vaan auttanut monet kerrat apuvirtana.Olen ymmärtänyt että täällä niinkuin Savossakin vastuu siirtyy lukijalle.(kuulijalle)
200 pitää lähteä ennemmin kun 220:llä
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Just mittasin akan cliosta (kakkuvatkain)akkujännitteen tallissa noin 0c asteessa ja oli 12.28V ja ku laitto valot päälle niin 11.78V ja laski koko ajan aika vauhdilla.Ja tämäkin on tosi surkee pyörittään konetta jo pikku pakkasella,tais olla -15C niin ei enää lähteny :lol:
Eli jos puhutaan "moottorista"ja jos vielä diisselistä niin taitaa 12.3-12.5 lepojännitteellä olla jo kiikun kaakun,en ainakaan pakkasia odottelis semmosella akulla.Akkaväen autoihin tommoset vielä kelpaa
:lol:
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Pietu71 kirjoitti:Kaikki tuntuu sekoovan :lol: jos virtaa mitataan voltteina :P

Hapon tiheys täysvaraustilassa, mitattuna +25 asteessa = 1,28 g/cm. 12 voltin akun lepojännitteeksi saadaan silloin 12,72 V.Tää tieto on VARTAN sivuilta.Ja pakkanen kun otetaan huomioon niin alemmas tullaan.
Kyllä vaan, mittailin sellaisia 12,7 - 12,8 V lukemia uudehkosta akusta, joten sitä luokkaa sen pitäisi kai olla.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
Dodii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ma 21.02.2005 09:50
Paikkakunta: Anjanlankoski

Viesti Kirjoittaja Dodii »

Hyvä tapa kokeilla ite auton akun kunto ilman noita kuntomittareita, on yhen täkäläisen akkukauppiaan neuvo. Valot päälle vartiksi, jos vielä käynnistyy, on akku riittävän hyvä! Tosin ei tietysti kannata kokeilla tätä konstia klo 21 citymarketin pihalla ku kaikki muut on jo kotona... :lol:
MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
ftw
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: La 22.01.2005 19:43

Viesti Kirjoittaja ftw »

johturpe kirjoitti:Normaali akun jännite on yli 14 V
Jopas on kovat sähköt jos normaalin akun jännite on 14V tai jopa yli.Mikälaisen 12v akun norm.jännite on yli 14V?En alennu piruilemaan tai viisastelemaan,vaaan kysyn suurella mielenkiinolla.Jos tuommoisia voltteja joku saa ulos niin luonnollisesti minua kiinostaa myös auton laturin ominaisuudet,olikos ne kaavat jotain
U
IXR P=UXI
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

ftw kirjoitti:
johturpe kirjoitti:Normaali akun jännite on yli 14 V
Jopas on kovat sähköt jos normaalin akun jännite on 14V tai jopa yli.Mikälaisen 12v akun norm.jännite on yli 14V?
U
IXR P=UXI

Joo ei semmosta olekaan,juuri latautumisen jälkeen jännite saattaa sen verran olla mutta laskee aikas nopsaan sinne alle 13V.
aina vaan fixataan :) 230te -86
quizzkid
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Pe 17.06.2005 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja quizzkid »

kaltio15 kirjoitti:Helpoin tapa on käydä akkukaupassa, jossa on kuormitus mittarit,joilla voi nähdä heti mikä on akun kunto.
Niinpä. Mutta ei nuo kuormituskokeetkaan näemmä kaikkea osaa ennakoida. Mulla ainakin akku läpäisi akkukauppiaan tekemän kuormituskokeen puhtain paperein, ja niin vaan 1,5kk myöhemmin akku lopetti yhteistyön lopullisesti. Loppui kuin seinään.. :roll:

Ilmeisesti joissain (missä?) tapauksissa kyseisenlainen kuormituskoe kertoo vain ja ainoastaan akun "päivän kunnon", eikä ennusta tulevaa..
-jukka
[size=84]W202 C180 automaatti -94[/size]
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Amiksessa :lol: oli jo aikanaan puhetta että se kuormituskoe on viimenen niitti vanhaan akkuun,että ei kauaa sen jälkeen enää kestä.Vähän niinku paskalle akulle antaa kaameen virtatällin niin toimii hetken aikaa taas :lol:
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ymmärtääkseni....

Kuormituskoe mittaa millainen on akun sisäinen resistanssi. Kyseinen resistanssi suurenee akun vanhetessa ja aiheuttaa kuormitustilanteessa akun napajännitteen laskun. Loppuvaiheessa elinkaarta napajännitteen lasku aiheuttaa ongelmia käynnistyvyyteen, koska akusta startille saatava teho pienenee neliöllisesti suhteessa jännitteen laskuun.

Kun 12 V jännitteellä saadaan 100 % tehoa 9 V saadaan enää ~56%.

Enpä usko että kuormituskoe on akulle sen kummempi rasitus kuin mikä tahansa päivittäin tehtävä kylmäkäynnistys. Toki akku voi hajota vaikkapa viikon parin kuluttua kun kuormituskoe on läpäisty puhtain paperein. Tällöin akku harvoin hajoaa vanhuuttaan vaan sieltä irtoaa jotakin, joka hajoittaa kennojen välisen virtapiirin tai pimentää yhden kennon totaalisesti. Toki jatkuva akun rääkkääminen 'kuluttaa' akkua ja johtaa siten ennen aikaiseen kuolemaan.

Autossa kiinni olevan akun napajännitteen mittaaminen on vähän niin ja näin, jokin auto kuluttaa enemmän virtaa kuin jokin toinen. Tuo virta kulkee akun sisäisen resistanssin läpi ja aiheuttaa jännitehäviön. Startatessa sisäisen resistanssin läpi kulkee kohtuu hyvin tunnettu, erittäin suuri, virta, joka toki riippuu suuresti ulkolämpötilasta ja moottorityypistä, aiheuttaen jälleen kerran jännitehäviön akun sisällä sekä osittain startin kaapelissa. Startatessa mitattu akun napajännite kertoo paremmin akun ikääntymisestä (=sisäisen resistanssin kasvamisesta).

Muistetaanhan me, että akun sisäinen resistanssi estää samalla tavalla akun latautumista kuin purkautumistakin. Puhutaan ettei akku ota latausta vastaan, tarkoittaa, että sisäinen resistanssi on kasvanut hyvin suureksi. Akun napojen jännite on rajoitettu 14,5 V lataustilanteessa, akkuun kulkee esimerkiksi virta 5 A, akun sisällä kennoihin vaikuttaa useita voltteja pienempi jännite, joten kennot eivät koskaan lataannu täyteen. Tuota voi elvyttää nostamalla latausjännitettä, jos uskaltaa ottaa riskejä, en suosittele... :roll:

Ostakaapas joku multa tuo exciden 100 Ah akku, jonka tilalle ostiin Vitoon varmuuden vuoksi uuden boshin silverin. Tuon ikää en tiedä, autossa on 230 tkm mittarissa, sillä on ajettu (minä) ainakin 60 tkm mutta se starttaa aivan yhtä hyvin kuin tuo uusi silver ja sitä on ladattu aina tehokkaalla laturilla. Excide ei tainnut olla paikallaan kun auto rullasi tehtaalta vuonna 97 ??? Viidesosa uuden hinnasta ?

[edit]: Piti vielä lisätä jotta:
Lyijyakussa tapahtuvat seuraavat reaktiot
Anodi: Pb + HSO4
- ® PbSO4 +H+ +2e-
Katodi: PbO2 + HSO4
- +3H+ +2e- ® PbSO4 + 2H2O
Kennoreaktio: Pb(s) +PbO2(s) +2H+(aq) +2HSO4(aq)
® 2PbSO4(s) + 2H2O(l)

joten

Ekenno = 1,69 V + 0,35 = 2,04 V

Eli kuormittamattoman akun napajännite on 12,24 V :lol: :lol: :lol:

empiirinen tutkimus: täyteen ladatun akun napajännite on 12,46 V noin + 14 asteen lämpötilassa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Mikäs tossa reaktio ketjussa on hapontiheys?
Muutenki meni ihan yli hilseen jo :lol:
Ja ei mulla oo koskaan ollu missään akussa napajännite niinkin alhaalla kuin 12.24,se on sillon jo roskis kamaa :P ,oliskos kaavasta ny jotain unohtunu :oops:

Mutta teoria ja käytäntö näissäkin asioissa ei oikeen kohtaa :wink:
Kun ei jaksa startata niin sillon voi olla melko varma jännitteen laskusta ja akusta ulospäin tulevan virran määrän vähyydestä :lol:
Viimeksi muokannut Pietu71, Su 05.03.2006 12:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
aina vaan fixataan :) 230te -86
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Piti tehdä pieni testi tolla Optima-akulla. Olosuhteet : Pakkasta -7 astetta, akku autossa kiinni ja webasto päällä 30 min ennen mittausta.

Mittasin jännitteen akun navoista webaston käydessä ja jännite oli 12.18 V
Akku Optiman keltainen 60Ah kapasiteetilla.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Se on jonkinsortin nimellisjännite, mistä se tulee niin ei harmainta haisulia, lähdetieto oli internet. No niin tai näin, sillä napajännitteellä ei tee mitään, kuormituskoe on ainoa oikea tapa mitata.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin