w210 300td, ilmaa polttoaineputkessa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
pekalahd
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: To 18.11.2004 21:34

w210 300td, ilmaa polttoaineputkessa

Viesti Kirjoittaja pekalahd »

Vaihdoin autoon polttoaine suodattimen, jonka jälkeen auto ei enää meinannut käynnistyä seuraavana aamuna.

Tämän jälkeen vaihdoin kirkkaisiin putkiin o-renkaat ja ylivuotoletkut sekä karkean esisuodattimen. Nyt auto lähti aamulla käymään, mutta ei ollut paljon pakkastakaan.

Karkea- eli esisuodattimen alhaalta lähtevässä putkessa näkyy edelleen ilmaa moottorin käydessä ja se lisääntyy kaasua lisättäessä kun virtaus kasvaa. Moottorin sammutuksen jälkeen tulee ilma ennen esisuodatinta tulevaa kirkkaaseen putkeen noin puoleen väliin putkea.

Onko tämä kaikki normaalia?
Kuuluuko pääsuodattimen pultin kannan ja rungon välissä olla mitään tiivistettä?
Voiko ilma hajoittaa pumpun?
Onko polttoaineen lämmitin ennen esisuodatinta?
Missä kohtaa linjaa on siirtopumppu?
Tähti edessä rauhoittaa mieltä

W124 300D Turbo Ex
S210 300TDT Ex
S204 220cdi
W211 220cdi
Avatar
Arto N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: Ti 01.06.2004 14:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Vastaan W124-pohjalta
Onko näissä vehkeissä samanlainen PA-suodatin, sitä en tiedä.
Mulla jäi kuitenkin kerran ( siis vain kerran on mersu jättänyt käynnistymättä :D ) käynnistymättä. Syy oli löysällä ollut suodatin. Tivari kuuluu väliin.
Suodatin kireelle ja kovaa ajoa :D
<-- Tämä projekti ensin
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: w210 300td, ilmaa polttoaineputkessa

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

pekalahd kirjoitti:Vaihdoin autoon polttoaine suodattimen, jonka jälkeen auto ei enää meinannut käynnistyä seuraavana aamuna.

Tämän jälkeen vaihdoin kirkkaisiin putkiin o-renkaat ja ylivuotoletkut sekä karkean esisuodattimen. Nyt auto lähti aamulla käymään, mutta ei ollut paljon pakkastakaan.

Karkea- eli esisuodattimen alhaalta lähtevässä putkessa näkyy edelleen ilmaa moottorin käydessä ja se lisääntyy kaasua lisättäessä kun virtaus kasvaa. Moottorin sammutuksen jälkeen tulee ilma ennen esisuodatinta tulevaa kirkkaaseen putkeen noin puoleen väliin putkea.

Onko tämä kaikki normaalia?
Kuuluuko pääsuodattimen pultin kannan ja rungon välissä olla mitään tiivistettä?
Voiko ilma hajoittaa pumpun?
Onko polttoaineen lämmitin ennen esisuodatinta?
Missä kohtaa linjaa on siirtopumppu?
Normaalia, mutta ei suotavaa...
Itsellänikin tulee karkeasuodattimen jälkeen ilmakuplia ja sammuttaessa karkeasuodattimen ja polttoaineen esilämmittimen väliin ilmakupla. Auto kuitenkin toimii.
Tuossa suodattimen pultissa saattoi olla jokin o-rengas, nyt en ihan varmaa muista.
Polttoaineen esilämmitin on se musta mötikkä lohkon kyljessä, josta polttoaineputki tulee karkeasuotimelle. Esilämmittimet myös joskus vuotavat ilmaa.
Siirtopumppu sijaitsee jakopumpun kyljessä.
Ei oppinut olutta ojaan kaada
pekalahd
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: To 18.11.2004 21:34

Viesti Kirjoittaja pekalahd »

Vai on muillakin ilmaa siellä putkessa. Ihme juttu.

Eihän se oikeastaan enää voi olla mikään muu kuin se lämmitin tai jokin sitä ennen olevista putkista, joka päästä hieman ilmaa sisään.

Alkaa silti tuntuu siltä että taitaa olla ihan normaalia se ilmamäärä mitä siellä nyt vaan menee.

Muistelisin vaan että joku olis joskus sanonu et ilma sekottaa sähköohjatun pumpun pitemmän päälle. Tiedä siitä sitten.

Autoon on ajan myötä tullut myös sellainen vika, että se lämmettyään laskee kierrokset hötkyillen kun päästää kaasusta. Onkohan kellään tällaisesta kokemusta. Vika alkoi ilmetä syksyllä ja on nyt pahentunut. Ajossa ja paikallaan sama juttu.
Tähti edessä rauhoittaa mieltä

W124 300D Turbo Ex
S210 300TDT Ex
S204 220cdi
W211 220cdi
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Viesti Kirjoittaja oilhand »

katso moottoritilasta se tankilta tulevan "kovan" putken ja esisuodattimen välisen letkun tiiviys. Monesti tankinpuoleinen pää löysällä = vaatii uuden kiristimen jos vielä alkuperäinen.
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

pekalahd kirjoitti:Vai on muillakin ilmaa siellä putkessa. Ihme juttu.

Eihän se oikeastaan enää voi olla mikään muu kuin se lämmitin tai jokin sitä ennen olevista putkista, joka päästä hieman ilmaa sisään.
Minulla ei kulje ilmaa lämmittimen ja karkeasuodattimen välsessa kirkkaassa putkessa enään. ilma ilmestyy karkeasuodattimen jälkeiseen putkeen, eli joko liitokset karkeasuodattimella vuotaa tai suodattimen jalka ompi halki.
Ei oppinut olutta ojaan kaada
pekalahd
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: To 18.11.2004 21:34

Viesti Kirjoittaja pekalahd »

Vaihdoin kyllä karkeasuodattimen ja siihen menevien putkien o-renkaat eli taitaa sitten olla ainut vaihtoehto se lalka tai sitten ne putket pitäisi vaihtaa kokonaan suodattimen jälkeen ja ennen.

Täytyy tutkia kun ehtii. Mikä ihme sen jalan voi murentaa. Onkohan sellaisia tapauksia ollut paljonkin.
Tähti edessä rauhoittaa mieltä

W124 300D Turbo Ex
S210 300TDT Ex
S204 220cdi
W211 220cdi
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

pekalahd kirjoitti: Täytyy tutkia kun ehtii. Mikä ihme sen jalan voi murentaa. Onkohan sellaisia tapauksia ollut paljonkin.
Huhuja on liikkunu... Itse kokeilen ainakin vaihtaa kokonaan sen letkun joka lähtee karkeasuotimelta pumpulle, ei oo vaan "kerenny" kun auto on toiminu...
Ei oppinut olutta ojaan kaada
pekalahd
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: To 18.11.2004 21:34

Viesti Kirjoittaja pekalahd »

Aattelin itte kans kattoo vielä sen putken. Ei tunnu oikeen järkeen käyvältä se rungon halkeaminen. Tai en tiedä olisko mahdollista että voisi esim. haljeta kovilla pakkasilla jos vetää jäähän. Putken vaihto on ainakin halpa kokeilu. Ei pääse ees testeriin sillä rahalla.

Onko sulla muuten pyhimys ollut koskaan ongelmia tyhjäkäynnin kanssa tai oikeastaan kierrosten laskiessa kaasusta tyhjäkäyntiin. Mulla laskee epätasasesti ja hötkyttää.
[/b]
Tähti edessä rauhoittaa mieltä

W124 300D Turbo Ex
S210 300TDT Ex
S204 220cdi
W211 220cdi
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

pekalahd kirjoitti:Aattelin itte kans kattoo vielä sen putken. Ei tunnu oikeen järkeen käyvältä se rungon halkeaminen. Tai en tiedä olisko mahdollista että voisi esim. haljeta kovilla pakkasilla jos vetää jäähän. Putken vaihto on ainakin halpa kokeilu. Ei pääse ees testeriin sillä rahalla.

Onko sulla muuten pyhimys ollut koskaan ongelmia tyhjäkäynnin kanssa tai oikeastaan kierrosten laskiessa kaasusta tyhjäkäyntiin. Mulla laskee epätasasesti ja hötkyttää.
[/b]
Ei ole..
Ainoa onkelma on, että lämpimänä starttauttaa vähän pitempään, kylmänä kyllä jyrähtää heti. Ei edes johdu välttämättä tuosta ilmaviasta.
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Timope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: To 02.06.2005 14:49
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Timope »

Mulla oli 123-dieselissä takavuosina ongelmana tosi huono käyntiinlähtö. Vaihdoin suodattimet ja säädin venttilit, mutta avun toi vasta pääsuodattimelta pumpulle vievän polttoaineletkun vaihto. Se ei vuotanut päällisin puolin, mutta pinta oli ihan kostea. Moottori imi ilmaa sitä kautta, ja oli tosi vaikea saada käyntiin. Vähän niinkuin 124:en, jos vaihtaa polttoainesuodattimet, eikä täytä pääsuodatinta naftalla ennen käyntiinlaittoa. Siinähän ei ole käsipumppua,toisin kuin 123:ssa.
pekalahd
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: To 18.11.2004 21:34

Viesti Kirjoittaja pekalahd »

No väyrysessähän noi putket on kovamuovia ja kirkkaat eli niistä ei varsinaisesti tuu ilma läpi, mutta tietty voivat vuotaa liitoskohdista.

Epäilenkin että se tyhjäkäynnille palaamisen hötkyily on jostain muusta kuin ilmasta putkistossa. Ajattelin vaan jos olisi yleistä. Kuten ilmamittari tai vastaava ongelma.
Tähti edessä rauhoittaa mieltä

W124 300D Turbo Ex
S210 300TDT Ex
S204 220cdi
W211 220cdi
pekalahd
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: To 18.11.2004 21:34

Viesti Kirjoittaja pekalahd »

Tänään meen hakee veholta uudet putket siihen ennen ja jälkeen esisuodattimen.

Saas nähä lakkaako kuplimasta.
Tähti edessä rauhoittaa mieltä

W124 300D Turbo Ex
S210 300TDT Ex
S204 220cdi
W211 220cdi
seppo1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ma 27.12.2004 19:48
Paikkakunta: Pertteli

ilmaa

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

[quote="pekalahd"]Tänään meen hakee veholta uudet putket siihen ennen ja jälkeen esisuodattimen.

on niissä ilmakuplia aina mukana.muissakin automerkeyssä.turha niitä putkia on uusia,yleensä kuin tiivisteet putkissa vuotaa niin kylmäkäynnistykset ovat vaikeita.kannattais kattoo uuden suodattimen tiivisteet.. :!:
mersu1
pekalahd
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: To 18.11.2004 21:34

Viesti Kirjoittaja pekalahd »

No niin.

Uudet putket vaihdettu. Tulos on, että edelleen menee ilmaa, mutta koska auto toimii muuten ihan ok niin antaa olla sitte. Eipä olleet silti kalliit, 18 euroa.
Tähti edessä rauhoittaa mieltä

W124 300D Turbo Ex
S210 300TDT Ex
S204 220cdi
W211 220cdi
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Veikkaisin, että vika on kuitenkin polttoaineenlämmittimessä, niitä on ollut joskus halki. Myös siellä on O-renkaita, mutta nehän on vaihdettu. Ajonestolaite on myös muistaakseni noissa malleissa polttoainepuolella ja saattaa vuotaa kuulemma joskus.
pekalahd
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: To 18.11.2004 21:34

Viesti Kirjoittaja pekalahd »

Ajonestolaitteesta en tiedä, mutta minun mielestäni tankin ja lämmittimen välissä ei ole mitään.

Tarkastelin lämmitintä, mutta ei ainakaan näkynyt mitään vuotoja.

Ilmaa ei mene lämmittimen ja esisuodattimen välissä vaan ainoastaan, esisuodattimen jälkeisessä letkussa. Saattaa silti olla että esisuodatin sekoittaa polttoainetta sen varran.

Mut ei se näytä pumppuun tai kylmäkäynnistykseen vaikuttavan.
Tähti edessä rauhoittaa mieltä

W124 300D Turbo Ex
S210 300TDT Ex
S204 220cdi
W211 220cdi
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

pekalahd kirjoitti:Ajonestolaitteesta en tiedä, mutta minun mielestäni tankin ja lämmittimen välissä ei ole mitään.
Omassa Om606 koneessa on sellainen heti tankin alapuolella.

omia kokemuksia ilma ogelmien parissa
autodidakti
Vastaa Viestiin