Webasto ja kova pakkanen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
hexagon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 14.10.2003 09:40
Paikkakunta: Oulu

Webasto ja kova pakkanen

Viesti Kirjoittaja hexagon »

Webastosta on kyllä paljon ollut tällä palstalla juttua, mutta en löytänyt vielä tällaista "ominaisuutta".
Mulla webasto toimii täysin moitteetta MUTTA jos on yli 15 astetta pakkasta niin webasto ei suostu käynnistymään.
Laite lähtee kyllä pariksi minuutiksi käyntiin, sammuu sitten, käynnistyy itsestään taas pariksi minuutiksi ja sammuu, mutta ei enää yritä käyntiin.
Jos laitan yli 15 asteen pakkasesta käynnistän auton ilman webastoa, ja kytken heti sen jälkeen webaston, niin laite pysyy käynnissä moitteetta.
Akku on ihan uusi 100Ah:n Exide, joten siitä ei ainakaan pitäisi johtua.
Osaatteko sanoa mistähän alkaisi vikaa hakemaan?

Kiitos jo etukateen asiallisista vastauksista!

Ja auto oli W124 300TDT -88[/u]
W220 320 CDI -00
W639 -06
W210 300tdt -97
300 TDT -96
250 TD -86
300 TDT 4Matic -88
rado
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 129
Liittynyt: Su 29.02.2004 20:08

Viesti Kirjoittaja rado »

Sulakerasia tai johdotus...
Avatar
MiTk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Pe 13.06.2003 11:38
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja MiTk »

Jaahas, että en siis olekkaan yksin tämän ongelman kanssa, olen nimittäin pari talvea ihmetellyt juuri kuvailemasi kaltaista vaivaa. Mulla ton webaston malli on DBW46, sulla ehkä samanlainen auton vuosimallista päätellen?
Olen tullut siihen tulokseen että webasto kyllä syttyy mutta ei pala riittävän kuumasti jotta liekinvartia saisi "liekki päällä" tiedon, ja tuntuu että homma olis kiinni polttoaineesta. Nyt viimeksi tein sellaisen tempun että ajoin koko webaston polttoainelinjan läpi dieselin jäänestoaineella ja ainakin toistaiseksi on pelannut, ei tosin ole niin hirmu pakkasiakaan ollut, mutta kuitenkin. Se polttoaine letku on niin mitättömän paksuista että ei kyllä varmasti siedä juuri minkäänlaista kosteutta/epäpuhtautta kun alkaa temppuilla. Tietysti loppuunkulunut höyrystin voi saada aikaan jotain samankaltaista. Sähköistä se tuskin on kiinni, ainakin tässä omassa tapauksessa.
S204 200CDI - 14
W208 320 - 99
ex-S203 220CDI -05
ex-S202 C250TDT -97
ex- S124 E300TD -94
ex- W201 2.5d -87
Avatar
Arto N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: Ti 01.06.2004 14:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Mulle tulee kanssa toi polttoaineen saanti mieleen. Jos on parikymmentä raatia pakkasta ja piiiitkä ja ihan sellainen pikkuinen pilli suoraan tankilta niin tukkoisempaa se on kuin palmun alta. :D
Suodattimen tukkeutuminenkaan ei taida olla kyseessä kun kerran se pari kertaa kuitenkin yrittää.

Mulla oli Eberissä aikanaan sellainen vika että jos lämpötila oli plussan puolella niin se ei lähtenyt.. :D
<-- Tämä projekti ensin
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Nuo on tarkkoja jännitteestä. Mittaappa varsin jännite, silloin kun webasto yrittää käynnistyä, mahdollisimman läheltä webastoa. Pitäisi löytyä käytännössä yli 11v, että se käynnityy. Johtojen pitää olla kohtuu paksut, ettei tule jännitehäviöitä. Webasto ottaa käynnistyvaiheessa yllättävän paljon virtaa. On normaalia, että akkujännite silloin tipahtaa. Jos johdoissa on jännitehäviötä, niin on hyvin mahdollista, että jännite jää hieman liian pieneksi. Tuosta kertoo myös se, että webasto toimii heti, kun auton laturi pitää jännitteen ylhäällä.
Avatar
Arto N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: Ti 01.06.2004 14:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Arto N »

DementieeDementiaa. Tuli AHAA-elämys Pertun juttua lukiessa. Mulla oli aikanaan kanssa ongelmia johtimissa kun ensiasennus tehtiin lattialta löytyneellä parin metrin piuhanpätkällä. Paksumpi ja lyhyempi rupes pelittämään.
<-- Tämä projekti ensin
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Totesin tänä aamuna samaa kun oli jännitteet alhaalla niin eberi ei syttynyt -18 pakkasessa mut mersu horähti heti käymään kun vähän pyörähti vaikka hehkutuksen aikaan ajattelin et ei varmaan lähde on ollut viikonlopun ja alku viikon lyhyessä ajossa eberi on ollut turhan ahkeraan päällä vaikka olen yrittänyt pitää nyrkkisääntönä et jos lämmitän 20min ajan kans reilut 20minuuttia...
Itse tein ja säästin
Avatar
MiTk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Pe 13.06.2003 11:38
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja MiTk »

Ei kyllä viittaa jännite vikaan tuo alkuperäinen selostus, koska käy 2x2min periodin, jos jännite ei riitä, ei käynnisty ollenkaan. Tuo on täsmälleen samalainen vika kuin on ollut mullakin.
Tuohan toimii niin että kun webasto käynnistyy, hehkutetaan ensin 30sek. ja sen jälkeen pumpataan polttoainetta ja sitten on 90 sek. aikaa saada "liekki päällä" tieto, hehkutus jatkuu niin kauan kunne "liekki päällä" tieto tulee. Jos ei tuossa ajassa homma pelaa, yritetään kerran uudestaa alusta ja jos ei toimi sittenkään menee vikatilaan. Jos kerran tuon jaksaa tehdä niin jännitteessä tuskin on mitään vikaa.
Mulla teki/tekee just tuota samaa, webasto on kyllä selvästikin tulilla (savusta ja äänestä voi päätellä) mutta ei pala riittävän kuumalla/puhtaasti että liekinvartia saisi "liekki päällä tiedon ilmaistua. Todennäköisesti ei saa kunnolla polttoainetta tai sitten se ei höyrysty.
S204 200CDI - 14
W208 320 - 99
ex-S203 220CDI -05
ex-S202 C250TDT -97
ex- S124 E300TD -94
ex- W201 2.5d -87
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

vebasto

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Eikös se ollu joku bemun malli ,jossa vebasto ei toiminu uutenakaan kun keli oli -20.

Terveisin Jamppa

ps.eberi on ainakin tähän asti toiminut kaikilla pakkasilla
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Meillä on vasta päästy testaamaan Webastoa -24 ºC:ssä ja hyvin toimi.
Malli tosin lienee uudempi, jos ne nyt uudistuneet ylipäätään ovat.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14218
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: vebasto

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

jamppa kirjoitti:Eikös se ollu joku bemun malli ,jossa vebasto ei toiminu uutenakaan kun keli oli -20.
Näin oli, mielestäni se oli edellisen 5-sarjan alkupään dieselissä (525 tds) oleva lämmitin. Tuulilasissa oli vielä juttu lukijan palstalla ja BMW Suomen jehun vastaus.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Kyllä se sähköpuolelle kallistuu, koska auton käynnistäminen poistaa vian.

Tai....
Vika muuten kyllä vaikuttaa siltä että polttoaine olisi jäässä ja liekki ei jaksa palaa.

Onkos muuten alkuperäinen asennus (polttoaineen otto suoraan tankista) vai sellainen joka ottaa polttoaineen moottorin polttoaine linjasta.
Jos olisi tuo jälkimmäinen niin voisi kuvitella että käynnissä olevan moottorin siirtopumppu imee polttoainetta ja silloin on webaston "helpompi" saada siitä omansa. Tälläkin voisi selittää ton moottorin vaikutuksen.

PS.Itsellä teki nyt tuota samaa kun oli ne 30 pakkaset ja mulla teboilin kesälaadut tankissa.
JSK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: To 23.09.2004 16:47
Paikkakunta: Joensuu

polttoaineen saanti

Viesti Kirjoittaja JSK »

Tuolla metsäkone puolella olen törmännyt samanlaiseen ongelmaan.
Lämmittimen oma löpöpumppu on sen verran tehoton, ettei jaksa nostaa ainetta tankista. Lämmitin toimii vähän miten sattuu, ja kovalla pakkasella polttoaine kai vaan "hyytyy" sen verran, että lämmitin ei jaksa toimia.
Tuotahan voi testata laittamalla tilapäisen "tankin" konehuoneeseen lämmittimen yläpuolelle. Lämmitin ei vie löpöä kovin kamalia määriä, eli kokeilutankiksi riittää hyvin joku pieni pullo. Jos tuolla saa toimimaan, voi laittaa moottorin ylivuotoptken tankkaamaan lämmittimen tankkia.
W123 240TD
nilsha
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Su 16.01.2005 19:31
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja nilsha »

Jos laite sytyy ja sammuu minuutin kuluttua on palovahti rikki/likainen. Sammuu kun ei näe valoa. Varsinkin, jos pakoputkesta tulee savua. Irrota valokenno vehkeen päästä ja putsaa..Polttimen keraaminen osa, joka höyrystää polttoaineen, voi myös olla murusina.
M-B S124 250 TD -86
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

akku laturi yöksi ja aamulla kokeilemaan niin selviää se virta puoli
Avatar
MiTk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Pe 13.06.2003 11:38
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja MiTk »

nilsha kirjoitti:Jos laite sytyy ja sammuu minuutin kuluttua on palovahti rikki/likainen. Sammuu kun ei näe valoa. Varsinkin, jos pakoputkesta tulee savua. Irrota valokenno vehkeen päästä ja putsaa..Polttimen keraaminen osa, joka höyrystää polttoaineen, voi myös olla murusina.
Ainakin vanhemassa webastossa ei 60 sek. jälkeen vielä liekkivahtia tuomita rikkinäiseksi, mutta hehkutulppa voisi olla kyllä rikki tai sitten joku sähköistä puuttuu.
Samaisessa mallissa myös liekkivahti ei suoranaisesti ole valokenno, vaan metallinen tikku jonka tulee hehkua riittävästi jotta kytkisi, (mitä sitten sisältääkään) ulkopuolinen putsaus ei sinänsä auta mitään ellei sitten ole todella paksun karstan peitossa.
Höyrystimet tuntuvat olevan varsinaista kulutustavaraa, varsinkin silloin kun laite ei toimi kunnolla...
S204 200CDI - 14
W208 320 - 99
ex-S203 220CDI -05
ex-S202 C250TDT -97
ex- S124 E300TD -94
ex- W201 2.5d -87
vito110d
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Pe 11.02.2005 11:04
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja vito110d »

Mulla oli ihan vasta sama ongelma sillä poikkeuksella että webasto ei toiminu edes pikku pakkasella. Höyrystin oli murtunut kolmesta kohtaa ja yksi reuna oli palanut oikein kunolla. Vaihtamalla höyrystimen rupes toimiin kuin uusi.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Re: vebasto

Viesti Kirjoittaja petska »

jamppa kirjoitti:Eikös se ollu joku bemun malli ,jossa vebasto ei toiminu uutenakaan kun keli oli -20.

Terveisin Jamppa

ps.eberi on ainakin tähän asti toiminut kaikilla pakkasilla
Varmaankin pitää paikkaansa jos ei ole erillistä weban kelloa ja on ohjelmoitu auton oman ajotietokoneen kautta...pakkas raja taitaa olla joku -20
Itse tein ja säästin
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Nostetaanpas vanhaa topickkia ylemmäs...

Alkoi tuo meikäläisen bensawebasto oireilemaan samallalailla,noin parinkymmennen pakkasasteen tienoilla ei enää käynnisty ensimmäisellä kerralla,vaatii pari käynnistyskertaa ennenkuin pysyy päällä.Nyt kun pakkasta on ollut yli 30,ei webasto enää pysy päällä ollenkaan.

Eli joka kerta "toimii" samallalailla.Käynnistyy normaalisti,mutta ei pysy kauaa päällä,jotain minuutin pari?jos sen saa pysymään päällä lämpenee kyllä normaalisti.Pienemmillä kuin 20 asteen pakkasella toimii hyvin,käynnistyy ensikerralla.

Onko vikana siis mahdollisesti tuo höyrystin?Mistä löytyy jos vaikka kurkistelisi miltä näyttää?
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

AM kokeile laittaaa kunnolla jäänestoa tankkiin ja saada lämpöisenä webasto päälle et saa linjan huuhdeltua. Se höyrystimen huopa ei kanssa maksa paljon ja on nopea vaihtaa, ainakin DWB46 mallissa joka mulla on.

Oma temppuili just niin kun alkuperäisessä viestissä oli juttua ja korjautui lopulta vasta kun laittoi jäänestoa tankkiin.

Oli kyllä useampi vika päällekkäin, höyrystinhuopa, vesipumppu ja vettä linjassa.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Täytyypä kokeilla jäänestoa,halvin ja helpoin ainakin testata...

Löytyykö höyrystin siitä päädyn kannen takaa vai?Joku vastaava 46 mallin weba mullakin,bensa tosin.

Kiertovesipumpun vaihdoin kun ei toiminut,eihän tuossa muuta pumppua ole?
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Viesti Kirjoittaja Juselius »

Mulla oli muutama vuosi sitten yhden työkalun, -95 Transporter-dieselin Eberin kanssa samanlainen ongelma kovalla pakkasella.
Tilanne ratkesi siten, että lykkäsin tankkiin jäänestoa ja annoin koneen käydä 10min. Kun jäänesto alkoi kiertämään myös ohuissa Eberin syöttöputkissa, niin johan lykkäsi hyttiinkin lämmintä. Siis Eberi oli käynnissä koneen kanssa samaan aikaan, tietysti.
Sama vaiva joka kerta kovalla pakkasella, seuraavina aamuinakin.
Oli meninaan vanhempi Eberin malli, uudemmissa on käsittääkseni tämä vika korjattu suuremmilla syöttöputkilla. :!:

Tällanen tapaus, josko tästä on apuja...
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

AM kirjoitti:Täytyypä kokeilla jäänestoa,halvin ja helpoin ainakin testata...

Löytyykö höyrystin siitä päädyn kannen takaa vai?Joku vastaava 46 mallin weba mullakin,bensa tosin.

Kiertovesipumpun vaihdoin kun ei toiminut,eihän tuossa muuta pumppua ole?
Päädyn kannen alla sellainen huoparengas, varmaankin on samantapainen bensawebastossa myös. Helppo tarkistaa, varoo vain ettei hukkaa tiivistettä kun nostaa kannen irti.

Tuossa systeemissähän on kolme pumppua, ilmalle polttoaineelle ja vedelle omansa.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Niin,siis vesipumppua tarkoitin,tuossa samanlainen kiertovesipumppu kuin lähes kaikissa mersuissa,muuta vesipumppua ei ole?Bensapumppu taitaa olla takana jossain tankin luona,ainakin sieltä kuuluu naksutus..

Mutta joo,täytyy tuota jäänestoa nyt eka kokeilla.
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Itsellä on tullut 124:ssa sama vika vastaan. Webasto on muistaakseni DW50, jossa on tankkinitsessään ja se on asennettu paluuputken väliin. Huomasin, että kun pakkasta oli -25 tai enemmän ja tankkissa ainetta alle neljänneksen, niin webasto ei käynyt kuin pariminuuttia kerrallaan ja sammui sitten, mutta kun laittoi auton käymään, niin heti alkoi pelata. Täydellä tankilla ongelmia ei ollut, joten veikkaisin, että vika on juuri siinä, että pumpun imuteho ei riitä imemään jäykkää ainetta kylmässä. Kannattaa muuten kokeilla raottaa tankin korkkia kun ongelmia tulee, jo vaikka tankkiin on tullut kova alipaine ilman kylmettyä.
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Viesti Kirjoittaja oilhand »

mitakkaa vaan se jännite webaston käynnistyksessä!!!! varsinkin diesel pöhöttimet ottaa reilusti virtaa hetken aikaa käynnistyksessä.
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Oma pelaa loistavasti tuon jääneston lisäyksen jälkeen. Tänä aamuna -26 ja toimii hyvin. Akkuna Optiman keltainen 56 Ah:n ja oliko nyt 700CCA tuo kylmäkäynnistysvirta.
Voishan akusta huolimatta liitoksissakin olla vikaa, jos ei pelais.

Tuo Optima on siitä loistava tuon Wepaston kanssa että se ottaa heti kylmänäkin kunnolla virtaa takaisin sisään toisin kun nuo lyijykennoakut.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Ja jos se toimii moottorin käydessä, niin voisi viitata myös kiertovesipumppuun. Tarkista myös sen toiminta, että jaksaa varmasti pyöriä pakkasella. Onhan jäähdyttäjän neste tarpeeksi pakkaskestävää?
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Onkohan alkuperäinen kysyjä saanut autonsa kuntoon kun ei ole kohta vuoteen kuulunut mitään?
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Alkuperäisestä kysymyksen esittäjästä ei mitään hajua...Ite laittelin tänään jäänestoa ja käytin webastoa muutamaan kertaan ja ajelin auton aina lämpöseksi siinä välissä.Nyt pitäisi olla jäänestot webastonkin läpi,joten huomis aamua odottamaan,on kuitenkin kai se 30 vielä pakkasta :roll:
Vastaa Viestiin