Webasto ja kova pakkanen
Webasto ja kova pakkanen
Webastosta on kyllä paljon ollut tällä palstalla juttua, mutta en löytänyt vielä tällaista "ominaisuutta".
Mulla webasto toimii täysin moitteetta MUTTA jos on yli 15 astetta pakkasta niin webasto ei suostu käynnistymään.
Laite lähtee kyllä pariksi minuutiksi käyntiin, sammuu sitten, käynnistyy itsestään taas pariksi minuutiksi ja sammuu, mutta ei enää yritä käyntiin.
Jos laitan yli 15 asteen pakkasesta käynnistän auton ilman webastoa, ja kytken heti sen jälkeen webaston, niin laite pysyy käynnissä moitteetta.
Akku on ihan uusi 100Ah:n Exide, joten siitä ei ainakaan pitäisi johtua.
Osaatteko sanoa mistähän alkaisi vikaa hakemaan?
Kiitos jo etukateen asiallisista vastauksista!
Ja auto oli W124 300TDT -88[/u]
Mulla webasto toimii täysin moitteetta MUTTA jos on yli 15 astetta pakkasta niin webasto ei suostu käynnistymään.
Laite lähtee kyllä pariksi minuutiksi käyntiin, sammuu sitten, käynnistyy itsestään taas pariksi minuutiksi ja sammuu, mutta ei enää yritä käyntiin.
Jos laitan yli 15 asteen pakkasesta käynnistän auton ilman webastoa, ja kytken heti sen jälkeen webaston, niin laite pysyy käynnissä moitteetta.
Akku on ihan uusi 100Ah:n Exide, joten siitä ei ainakaan pitäisi johtua.
Osaatteko sanoa mistähän alkaisi vikaa hakemaan?
Kiitos jo etukateen asiallisista vastauksista!
Ja auto oli W124 300TDT -88[/u]
W220 320 CDI -00
W639 -06
W210 300tdt -97
300 TDT -96
250 TD -86
300 TDT 4Matic -88
W639 -06
W210 300tdt -97
300 TDT -96
250 TD -86
300 TDT 4Matic -88
Jaahas, että en siis olekkaan yksin tämän ongelman kanssa, olen nimittäin pari talvea ihmetellyt juuri kuvailemasi kaltaista vaivaa. Mulla ton webaston malli on DBW46, sulla ehkä samanlainen auton vuosimallista päätellen?
Olen tullut siihen tulokseen että webasto kyllä syttyy mutta ei pala riittävän kuumasti jotta liekinvartia saisi "liekki päällä" tiedon, ja tuntuu että homma olis kiinni polttoaineesta. Nyt viimeksi tein sellaisen tempun että ajoin koko webaston polttoainelinjan läpi dieselin jäänestoaineella ja ainakin toistaiseksi on pelannut, ei tosin ole niin hirmu pakkasiakaan ollut, mutta kuitenkin. Se polttoaine letku on niin mitättömän paksuista että ei kyllä varmasti siedä juuri minkäänlaista kosteutta/epäpuhtautta kun alkaa temppuilla. Tietysti loppuunkulunut höyrystin voi saada aikaan jotain samankaltaista. Sähköistä se tuskin on kiinni, ainakin tässä omassa tapauksessa.
Olen tullut siihen tulokseen että webasto kyllä syttyy mutta ei pala riittävän kuumasti jotta liekinvartia saisi "liekki päällä" tiedon, ja tuntuu että homma olis kiinni polttoaineesta. Nyt viimeksi tein sellaisen tempun että ajoin koko webaston polttoainelinjan läpi dieselin jäänestoaineella ja ainakin toistaiseksi on pelannut, ei tosin ole niin hirmu pakkasiakaan ollut, mutta kuitenkin. Se polttoaine letku on niin mitättömän paksuista että ei kyllä varmasti siedä juuri minkäänlaista kosteutta/epäpuhtautta kun alkaa temppuilla. Tietysti loppuunkulunut höyrystin voi saada aikaan jotain samankaltaista. Sähköistä se tuskin on kiinni, ainakin tässä omassa tapauksessa.
S204 200CDI - 14
W208 320 - 99
ex-S203 220CDI -05
ex-S202 C250TDT -97
ex- S124 E300TD -94
ex- W201 2.5d -87
W208 320 - 99
ex-S203 220CDI -05
ex-S202 C250TDT -97
ex- S124 E300TD -94
ex- W201 2.5d -87
Mulle tulee kanssa toi polttoaineen saanti mieleen. Jos on parikymmentä raatia pakkasta ja piiiitkä ja ihan sellainen pikkuinen pilli suoraan tankilta niin tukkoisempaa se on kuin palmun alta.
Suodattimen tukkeutuminenkaan ei taida olla kyseessä kun kerran se pari kertaa kuitenkin yrittää.
Mulla oli Eberissä aikanaan sellainen vika että jos lämpötila oli plussan puolella niin se ei lähtenyt..

Suodattimen tukkeutuminenkaan ei taida olla kyseessä kun kerran se pari kertaa kuitenkin yrittää.
Mulla oli Eberissä aikanaan sellainen vika että jos lämpötila oli plussan puolella niin se ei lähtenyt..

<-- Tämä projekti ensin
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80
Nuo on tarkkoja jännitteestä. Mittaappa varsin jännite, silloin kun webasto yrittää käynnistyä, mahdollisimman läheltä webastoa. Pitäisi löytyä käytännössä yli 11v, että se käynnityy. Johtojen pitää olla kohtuu paksut, ettei tule jännitehäviöitä. Webasto ottaa käynnistyvaiheessa yllättävän paljon virtaa. On normaalia, että akkujännite silloin tipahtaa. Jos johdoissa on jännitehäviötä, niin on hyvin mahdollista, että jännite jää hieman liian pieneksi. Tuosta kertoo myös se, että webasto toimii heti, kun auton laturi pitää jännitteen ylhäällä.
Totesin tänä aamuna samaa kun oli jännitteet alhaalla niin eberi ei syttynyt -18 pakkasessa mut mersu horähti heti käymään kun vähän pyörähti vaikka hehkutuksen aikaan ajattelin et ei varmaan lähde on ollut viikonlopun ja alku viikon lyhyessä ajossa eberi on ollut turhan ahkeraan päällä vaikka olen yrittänyt pitää nyrkkisääntönä et jos lämmitän 20min ajan kans reilut 20minuuttia...
Itse tein ja säästin
Ei kyllä viittaa jännite vikaan tuo alkuperäinen selostus, koska käy 2x2min periodin, jos jännite ei riitä, ei käynnisty ollenkaan. Tuo on täsmälleen samalainen vika kuin on ollut mullakin.
Tuohan toimii niin että kun webasto käynnistyy, hehkutetaan ensin 30sek. ja sen jälkeen pumpataan polttoainetta ja sitten on 90 sek. aikaa saada "liekki päällä" tieto, hehkutus jatkuu niin kauan kunne "liekki päällä" tieto tulee. Jos ei tuossa ajassa homma pelaa, yritetään kerran uudestaa alusta ja jos ei toimi sittenkään menee vikatilaan. Jos kerran tuon jaksaa tehdä niin jännitteessä tuskin on mitään vikaa.
Mulla teki/tekee just tuota samaa, webasto on kyllä selvästikin tulilla (savusta ja äänestä voi päätellä) mutta ei pala riittävän kuumalla/puhtaasti että liekinvartia saisi "liekki päällä tiedon ilmaistua. Todennäköisesti ei saa kunnolla polttoainetta tai sitten se ei höyrysty.
Tuohan toimii niin että kun webasto käynnistyy, hehkutetaan ensin 30sek. ja sen jälkeen pumpataan polttoainetta ja sitten on 90 sek. aikaa saada "liekki päällä" tieto, hehkutus jatkuu niin kauan kunne "liekki päällä" tieto tulee. Jos ei tuossa ajassa homma pelaa, yritetään kerran uudestaa alusta ja jos ei toimi sittenkään menee vikatilaan. Jos kerran tuon jaksaa tehdä niin jännitteessä tuskin on mitään vikaa.
Mulla teki/tekee just tuota samaa, webasto on kyllä selvästikin tulilla (savusta ja äänestä voi päätellä) mutta ei pala riittävän kuumalla/puhtaasti että liekinvartia saisi "liekki päällä tiedon ilmaistua. Todennäköisesti ei saa kunnolla polttoainetta tai sitten se ei höyrysty.
S204 200CDI - 14
W208 320 - 99
ex-S203 220CDI -05
ex-S202 C250TDT -97
ex- S124 E300TD -94
ex- W201 2.5d -87
W208 320 - 99
ex-S203 220CDI -05
ex-S202 C250TDT -97
ex- S124 E300TD -94
ex- W201 2.5d -87
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Meillä on vasta päästy testaamaan Webastoa -24 ºC:ssä ja hyvin toimi.
Malli tosin lienee uudempi, jos ne nyt uudistuneet ylipäätään ovat.
Malli tosin lienee uudempi, jos ne nyt uudistuneet ylipäätään ovat.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Re: vebasto
Näin oli, mielestäni se oli edellisen 5-sarjan alkupään dieselissä (525 tds) oleva lämmitin. Tuulilasissa oli vielä juttu lukijan palstalla ja BMW Suomen jehun vastaus.jamppa kirjoitti:Eikös se ollu joku bemun malli ,jossa vebasto ei toiminu uutenakaan kun keli oli -20.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Kyllä se sähköpuolelle kallistuu, koska auton käynnistäminen poistaa vian.
Tai....
Vika muuten kyllä vaikuttaa siltä että polttoaine olisi jäässä ja liekki ei jaksa palaa.
Onkos muuten alkuperäinen asennus (polttoaineen otto suoraan tankista) vai sellainen joka ottaa polttoaineen moottorin polttoaine linjasta.
Jos olisi tuo jälkimmäinen niin voisi kuvitella että käynnissä olevan moottorin siirtopumppu imee polttoainetta ja silloin on webaston "helpompi" saada siitä omansa. Tälläkin voisi selittää ton moottorin vaikutuksen.
PS.Itsellä teki nyt tuota samaa kun oli ne 30 pakkaset ja mulla teboilin kesälaadut tankissa.
Tai....
Vika muuten kyllä vaikuttaa siltä että polttoaine olisi jäässä ja liekki ei jaksa palaa.
Onkos muuten alkuperäinen asennus (polttoaineen otto suoraan tankista) vai sellainen joka ottaa polttoaineen moottorin polttoaine linjasta.
Jos olisi tuo jälkimmäinen niin voisi kuvitella että käynnissä olevan moottorin siirtopumppu imee polttoainetta ja silloin on webaston "helpompi" saada siitä omansa. Tälläkin voisi selittää ton moottorin vaikutuksen.
PS.Itsellä teki nyt tuota samaa kun oli ne 30 pakkaset ja mulla teboilin kesälaadut tankissa.
polttoaineen saanti
Tuolla metsäkone puolella olen törmännyt samanlaiseen ongelmaan.
Lämmittimen oma löpöpumppu on sen verran tehoton, ettei jaksa nostaa ainetta tankista. Lämmitin toimii vähän miten sattuu, ja kovalla pakkasella polttoaine kai vaan "hyytyy" sen verran, että lämmitin ei jaksa toimia.
Tuotahan voi testata laittamalla tilapäisen "tankin" konehuoneeseen lämmittimen yläpuolelle. Lämmitin ei vie löpöä kovin kamalia määriä, eli kokeilutankiksi riittää hyvin joku pieni pullo. Jos tuolla saa toimimaan, voi laittaa moottorin ylivuotoptken tankkaamaan lämmittimen tankkia.
Lämmittimen oma löpöpumppu on sen verran tehoton, ettei jaksa nostaa ainetta tankista. Lämmitin toimii vähän miten sattuu, ja kovalla pakkasella polttoaine kai vaan "hyytyy" sen verran, että lämmitin ei jaksa toimia.
Tuotahan voi testata laittamalla tilapäisen "tankin" konehuoneeseen lämmittimen yläpuolelle. Lämmitin ei vie löpöä kovin kamalia määriä, eli kokeilutankiksi riittää hyvin joku pieni pullo. Jos tuolla saa toimimaan, voi laittaa moottorin ylivuotoptken tankkaamaan lämmittimen tankkia.
W123 240TD
Ainakin vanhemassa webastossa ei 60 sek. jälkeen vielä liekkivahtia tuomita rikkinäiseksi, mutta hehkutulppa voisi olla kyllä rikki tai sitten joku sähköistä puuttuu.nilsha kirjoitti:Jos laite sytyy ja sammuu minuutin kuluttua on palovahti rikki/likainen. Sammuu kun ei näe valoa. Varsinkin, jos pakoputkesta tulee savua. Irrota valokenno vehkeen päästä ja putsaa..Polttimen keraaminen osa, joka höyrystää polttoaineen, voi myös olla murusina.
Samaisessa mallissa myös liekkivahti ei suoranaisesti ole valokenno, vaan metallinen tikku jonka tulee hehkua riittävästi jotta kytkisi, (mitä sitten sisältääkään) ulkopuolinen putsaus ei sinänsä auta mitään ellei sitten ole todella paksun karstan peitossa.
Höyrystimet tuntuvat olevan varsinaista kulutustavaraa, varsinkin silloin kun laite ei toimi kunnolla...
S204 200CDI - 14
W208 320 - 99
ex-S203 220CDI -05
ex-S202 C250TDT -97
ex- S124 E300TD -94
ex- W201 2.5d -87
W208 320 - 99
ex-S203 220CDI -05
ex-S202 C250TDT -97
ex- S124 E300TD -94
ex- W201 2.5d -87
Re: vebasto
Varmaankin pitää paikkaansa jos ei ole erillistä weban kelloa ja on ohjelmoitu auton oman ajotietokoneen kautta...pakkas raja taitaa olla joku -20jamppa kirjoitti:Eikös se ollu joku bemun malli ,jossa vebasto ei toiminu uutenakaan kun keli oli -20.
Terveisin Jamppa
ps.eberi on ainakin tähän asti toiminut kaikilla pakkasilla
Itse tein ja säästin
Nostetaanpas vanhaa topickkia ylemmäs...
Alkoi tuo meikäläisen bensawebasto oireilemaan samallalailla,noin parinkymmennen pakkasasteen tienoilla ei enää käynnisty ensimmäisellä kerralla,vaatii pari käynnistyskertaa ennenkuin pysyy päällä.Nyt kun pakkasta on ollut yli 30,ei webasto enää pysy päällä ollenkaan.
Eli joka kerta "toimii" samallalailla.Käynnistyy normaalisti,mutta ei pysy kauaa päällä,jotain minuutin pari?jos sen saa pysymään päällä lämpenee kyllä normaalisti.Pienemmillä kuin 20 asteen pakkasella toimii hyvin,käynnistyy ensikerralla.
Onko vikana siis mahdollisesti tuo höyrystin?Mistä löytyy jos vaikka kurkistelisi miltä näyttää?
Alkoi tuo meikäläisen bensawebasto oireilemaan samallalailla,noin parinkymmennen pakkasasteen tienoilla ei enää käynnisty ensimmäisellä kerralla,vaatii pari käynnistyskertaa ennenkuin pysyy päällä.Nyt kun pakkasta on ollut yli 30,ei webasto enää pysy päällä ollenkaan.
Eli joka kerta "toimii" samallalailla.Käynnistyy normaalisti,mutta ei pysy kauaa päällä,jotain minuutin pari?jos sen saa pysymään päällä lämpenee kyllä normaalisti.Pienemmillä kuin 20 asteen pakkasella toimii hyvin,käynnistyy ensikerralla.
Onko vikana siis mahdollisesti tuo höyrystin?Mistä löytyy jos vaikka kurkistelisi miltä näyttää?
AM kokeile laittaaa kunnolla jäänestoa tankkiin ja saada lämpöisenä webasto päälle et saa linjan huuhdeltua. Se höyrystimen huopa ei kanssa maksa paljon ja on nopea vaihtaa, ainakin DWB46 mallissa joka mulla on.
Oma temppuili just niin kun alkuperäisessä viestissä oli juttua ja korjautui lopulta vasta kun laittoi jäänestoa tankkiin.
Oli kyllä useampi vika päällekkäin, höyrystinhuopa, vesipumppu ja vettä linjassa.
Oma temppuili just niin kun alkuperäisessä viestissä oli juttua ja korjautui lopulta vasta kun laittoi jäänestoa tankkiin.
Oli kyllä useampi vika päällekkäin, höyrystinhuopa, vesipumppu ja vettä linjassa.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Mulla oli muutama vuosi sitten yhden työkalun, -95 Transporter-dieselin Eberin kanssa samanlainen ongelma kovalla pakkasella.
Tilanne ratkesi siten, että lykkäsin tankkiin jäänestoa ja annoin koneen käydä 10min. Kun jäänesto alkoi kiertämään myös ohuissa Eberin syöttöputkissa, niin johan lykkäsi hyttiinkin lämmintä. Siis Eberi oli käynnissä koneen kanssa samaan aikaan, tietysti.
Sama vaiva joka kerta kovalla pakkasella, seuraavina aamuinakin.
Oli meninaan vanhempi Eberin malli, uudemmissa on käsittääkseni tämä vika korjattu suuremmilla syöttöputkilla.
Tällanen tapaus, josko tästä on apuja...
Tilanne ratkesi siten, että lykkäsin tankkiin jäänestoa ja annoin koneen käydä 10min. Kun jäänesto alkoi kiertämään myös ohuissa Eberin syöttöputkissa, niin johan lykkäsi hyttiinkin lämmintä. Siis Eberi oli käynnissä koneen kanssa samaan aikaan, tietysti.
Sama vaiva joka kerta kovalla pakkasella, seuraavina aamuinakin.
Oli meninaan vanhempi Eberin malli, uudemmissa on käsittääkseni tämä vika korjattu suuremmilla syöttöputkilla.

Tällanen tapaus, josko tästä on apuja...
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Päädyn kannen alla sellainen huoparengas, varmaankin on samantapainen bensawebastossa myös. Helppo tarkistaa, varoo vain ettei hukkaa tiivistettä kun nostaa kannen irti.AM kirjoitti:Täytyypä kokeilla jäänestoa,halvin ja helpoin ainakin testata...
Löytyykö höyrystin siitä päädyn kannen takaa vai?Joku vastaava 46 mallin weba mullakin,bensa tosin.
Kiertovesipumpun vaihdoin kun ei toiminut,eihän tuossa muuta pumppua ole?
Tuossa systeemissähän on kolme pumppua, ilmalle polttoaineelle ja vedelle omansa.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Itsellä on tullut 124:ssa sama vika vastaan. Webasto on muistaakseni DW50, jossa on tankkinitsessään ja se on asennettu paluuputken väliin. Huomasin, että kun pakkasta oli -25 tai enemmän ja tankkissa ainetta alle neljänneksen, niin webasto ei käynyt kuin pariminuuttia kerrallaan ja sammui sitten, mutta kun laittoi auton käymään, niin heti alkoi pelata. Täydellä tankilla ongelmia ei ollut, joten veikkaisin, että vika on juuri siinä, että pumpun imuteho ei riitä imemään jäykkää ainetta kylmässä. Kannattaa muuten kokeilla raottaa tankin korkkia kun ongelmia tulee, jo vaikka tankkiin on tullut kova alipaine ilman kylmettyä.
Oma pelaa loistavasti tuon jääneston lisäyksen jälkeen. Tänä aamuna -26 ja toimii hyvin. Akkuna Optiman keltainen 56 Ah:n ja oliko nyt 700CCA tuo kylmäkäynnistysvirta.
Voishan akusta huolimatta liitoksissakin olla vikaa, jos ei pelais.
Tuo Optima on siitä loistava tuon Wepaston kanssa että se ottaa heti kylmänäkin kunnolla virtaa takaisin sisään toisin kun nuo lyijykennoakut.
Voishan akusta huolimatta liitoksissakin olla vikaa, jos ei pelais.
Tuo Optima on siitä loistava tuon Wepaston kanssa että se ottaa heti kylmänäkin kunnolla virtaa takaisin sisään toisin kun nuo lyijykennoakut.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"