OK, en ollut tuosta etulukkoasiasta varma. Hyvä kun tuli tarkennettua.Hervast kirjoitti:Audi Quattroissa ja 80 quattrossa sekä 90 quattrossa on lukkoja riittävästi henkilöautoon, mutta noissa ei ikinä ole ollut lukkoja etuakselilla..
Yliohjausjuttuhan on ihan tuttu piirre myös joistain vanhanaikaisista, takavetoisista lukkoperällä olevista autoista, jotka voivat olla liukkaalla todella mielenkiintoisia ajettavia. Olisiko sitten siinä, että sivuttaispidon kynnys on kuitenkin helpommin ylitettävissä kuin pitkittäisen...kasimb kirjoitti:Tuo vanhempien Audien varsin epälooginen pökkelömäinen käytös johtui juurikin noista 100% lukoista: puskee tai yliohjaa ankarasti.
Uudempien torseeni onkin jo huippua. Kun on ajanut paljon jatkuvalla nelivedolla varustetuilla autoilla niin nuo kytkeytyvät tuntuvat lähinnä epäkuntoisilta ja niistähän puuttuu kokonaan se suuntavakavuutta parantava vaikutus!
On muuten aivan totta, että suorassa vertailussa nelivetoiset ovat kaksivetoisia vakaampia -- ja 4matic on vakaa sekin vasta viiveellä. Järjestelmä kyllä esim. sohjoisella maantiellä toimii, mutta vakauttaa ajokäytöksen vasta kun pieni aavistus luistosta on olemassa. Ensin lipsahtaa, sitten vakautuu; siinä, missä takavetoisella olisi edessä ehkä hyvinkin leveä luisto kuvioineen, 4maticissa voi hiukan karrikoiden sanottuna pistää radioon volumea ja seurata vierestä, miten auto korjaa itse suuntansa ja kolmiovalo vaan vilahtelee...
Je. Ei ole mersu olemukseltaankaan nopeasti vietävä, iso ja painavakin vielä.Oikeastitodella nopeasti vietäviä ja kestäviä nelivetoja ei taida olla kuin Audi, Subaru ja Mitsubishi , jonka Galantissa ( se monien nelivetovertailuiden voittaja ) oli vielä nelipyöräohjauskin.
Tosin pitää muistaa muiden alustarakenteiden vaikutus. Tekniikan Maailmahan testasi ammoin 80-luvulla neliveto-nelipyöräohjaus-Galantin ja nelipyöräohjaus-Preluden (vai oliko Mazda, en muista), ja kävivät näiden kanssa radallakin. Samaan aikaan ratatesteissä ollut etuvetoinen Peugeot 405 pesi pienemmällä ajotyöllä molemmat japsit kierrosajassa aivan suvereenisti.
Testijuttu päättyi japsien osalta muistaakseni suunnilleen sanoihin "ensin on pantava alustan muut asiat kuntoon..."
