4-Matic:in vetotavasta, vetääkö koko ajan?
4-Matic:in vetotavasta, vetääkö koko ajan?
On tuo S124 4-matic ajotuntumaltaan huonosti putsatulla tiellä niin vakaan tuntuinen, että mieleen tuli jos on etuveto myös osittain päällä kokoajan?
Kolmiovalo ei kuitenkaan päällä tasaisessa vauhdissa mutta ajotuntuma on niin paljon erilainen verrattuna tuohon takavetoiseen sedaniin.
Vai johtuuko tuo vain painoerosta? Sedan W124 200D jotain 1300 ja farkku 1800 kg
Kolmiovalo ei kuitenkaan päällä tasaisessa vauhdissa mutta ajotuntuma on niin paljon erilainen verrattuna tuohon takavetoiseen sedaniin.
Vai johtuuko tuo vain painoerosta? Sedan W124 200D jotain 1300 ja farkku 1800 kg
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Itse olen huomannut painoeron merkitsevän paljon. Ajokunnossa myös jotain reilut 1700 kg painava farmari on huomattavasti vakaampi menijä kuin n. 300 kg kevyempi W123 tai W124.
Nelivetoasiaan vastatkoot sen alan asiantuntijat.
Nelivetoasiaan vastatkoot sen alan asiantuntijat.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: 4-Matic:in vetotavasta, vetääkö koko ajan?
Ei ole päällä kokoajan. Tilanteiden mukaan on joko:Petri K kirjoitti:On tuo S124 4-matic ajotuntumaltaan huonosti putsatulla tiellä niin vakaan tuntuinen, että mieleen tuli jos on etuveto myös osittain päällä kokoajan?
0. Takaveto
1. Neliveto (jako 35% - 65%)
2. Neliveto (keskitasauspyörästö lukossa: 50% - 50%)
3. Neliveto (kuten edellä mutta takatasauspyörästö lukossa)
Jossain topicissa oli aika seikkaperäisesti selostettu tuo hommeli. Tällä sivulla on myös aika hyvää juttua.
t.
Risto
E500 – 211.070
Ja voi mennä vielä 1700 kilon päällekin, omakin kiesini painaa 1800 kg. Siihen päälle kuski 100+ kiloa (:oops:) ja tankki täyteen, niin ollaan kokonaispainossa jo parin tonnin päällä aika helposti.Timo L. kirjoitti:Itse olen huomannut painoeron merkitsevän paljon. Ajokunnossa myös jotain reilut 1700 kg painava farmari on huomattavasti vakaampi menijä kuin n. 300 kg kevyempi W123 tai W124.
Nelivetoasiaan vastatkoot sen alan asiantuntijat.
Mutta todella, neliveto ei ole päällä kaiken aikaa, vaan se kytkeytyt vaiheittain kuten tässäkin todettua + lisäksi liikkeellelähdettäessä aina, tosin tällöin valo ei syty.
Eroahan voitaisiin painon lisäksi hakea myös mm. akselistojen geometriasta, 4maticin etutuenta on hyvin erilainen kuin takavetoisessa ja arvatakseni (!) myös jousituksen toiminta. Painonjakaumakuvat olisi nekin hauska nähdä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
4-matic
Juu, veto pitäisi jakaantua niin kuin edellä on kerrottu. Kuitenkin, kun koko auton nostaa ilmaan ja pyörittää esim. oikeaa takarengasta, niin vastakkainen eturengas pyörii myös. Eli jonkinlaista yhteyttä etu- ja taka-akseleiden välillä on koko ajan.
Kiitokset vastauksista! Saa nähdä kuinka hyvä tuosta vielä tulee kun saan nuo nuo takaakselin tuennat vaihdettua.
Öljyhuolto teetetty ja jakolaatikossa oli väärät öljyt. Toimii nyt paremmin eikä ravista kun kytkee lukkoa päälle.
Öljynä nyt ATF Dexron 3
Öljyhuolto teetetty ja jakolaatikossa oli väärät öljyt. Toimii nyt paremmin eikä ravista kun kytkee lukkoa päälle.
Öljynä nyt ATF Dexron 3
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Öljynvaihto siihenkin on sy ytä muistaa.Mikko K kirjoitti:Jakolaatikosta kannattaa pitää huolta! Kallein kohta taitaa olla veto puolella. Siekkisellä oli siihenkin vahvistus systeemi olemassa
Tuohon asiaan siitä, että etupyörä pyörii, kun takapyörää pyörittää.
Silloinhan se takapyörä tavallaan jo "sutii", ja kun keskitasauspyörästö vielä on "tiukka", niin kyllä siinä vähän voimaa välittyy. Näillä käyntivälyksillä eli mukana pyörivällä raudalla selittynee muuten varmasti osa 4maticin isommasta pensankulutuksesta.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Tuo 4maticci on toiminnaltaan hieman samanlainen kuin nuo nykyiset haldex-systeemit, erona on tietty että nykysysteemit toimivat ajatuksen nopeudella noihin vanhoihin verrattuna. Tuon 4 maticin huonoin puoli lienee se että sitä ei saa kytkettyä päälle esim. tyyliin 1. keskilukko päälle 2. keski- ja taka-akselin lukko päälle. Auttaisi pahassa paikassa paljon jos lukot olisivat valmiiksi päällä eikä ylimääräistä luistoa tarvitsisi tapahtua ennenkuin lukko menisi päälle.
Paitsi että: jos yrität esim. lähteä mäessä liikkeelle etkä kerralla pääse, nuo äsken kytkeytyneet lukot jäävät kiinni uusintayritystä varten. Jo kasvavat lähtömahdollisuudet -- ellei paikka sitten ole ihan toivoton.Hervast kirjoitti:Tuon 4 maticin huonoin puoli lienee se että sitä ei saa kytkettyä päälle esim. tyyliin 1. keskilukko päälle 2. keski- ja taka-akselin lukko päälle. Auttaisi pahassa paikassa paljon jos lukot olisivat valmiiksi päällä eikä ylimääräistä luistoa tarvitsisi tapahtua ennenkuin lukko menisi päälle.
EDIT. Ja liikkeellelähdössähän neliveto ilman lukkoja on aina päällä, eli tilanne on sama kuin missä vaan Subarussa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Niinno eräillä ei tiemmä viekään.ugly finn kirjoitti:Ei se niin hirveesti vie ja jos vaikka veisikin niin onhan pensa onneksi halpaaAku P kirjoitti: Näillä käyntivälyksillä eli mukana pyörivällä raudalla selittynee muuten varmasti osa 4maticin isommasta pensankulutuksesta.
Tuli muuten ohjausvaimennin tänään, remppa-aika 6.2.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Kuin myös.Roisto kirjoitti:Jäämme mielenkiinnolla odottamaan, saavutettiinko remontilla haluttuja parannuksia ajettavuuteen.Aku P kirjoitti:Tuli muuten ohjausvaimennin tänään, remppa-aika 6.2.
t.
Risto
Tosin tuon jälkeen ei ole varaa enää ajella, kolmetuhatta rahaa hulahtaa (sis. uudet Hakkikset) itse asiassa suurempia yrittämättä.
Terv. nimim. "on siitä perkele pakko tehdä parempi ajaa kuin tuttujen 850 000 km ajettu 200D".
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
No Hkpl 2:et mullakin, ero entisiin Marangoneihin teki autosta jo puolimatkaa uuden. Sitten ei pidäkään enää laittaa kuntoon kuin etupään narahtelu, uraherkkyys, takapään sivuttaisvatkaus sekä kulmittainen keinuminen.Petri K kirjoitti:Uudet renkaat tekee paljon! Omassa oli kulahtaneet Pirellit ostaessani joissa ei edessä montaa nastaa ollut jäljellä.
Nyt kun alla on Nokian hakkapeliitta 2 on välillä hymyssä pitelemistä.

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Onhan siinä vielä sitten laitettavaa.
Mulla taas narisee takajousitus ja kolahtelee myös. Korjattava ensiviikolla jos töiltä ehtii.
Etujousitus tuntuu olevan kunnossa.
Tähänmennessä vaihdettu takapyöränlaakeri ja jarrukilpi sekä öljyhuolto tehty.
Vielä tekemättä jakopäänketjun vaihto, ruiskutuspumpun huolto, turbo tarkistus.
Ensikesänä pitäis korjata alkavat ruostevahingot ja maalauttaa auto.
Mulla taas narisee takajousitus ja kolahtelee myös. Korjattava ensiviikolla jos töiltä ehtii.
Etujousitus tuntuu olevan kunnossa.
Tähänmennessä vaihdettu takapyöränlaakeri ja jarrukilpi sekä öljyhuolto tehty.
Vielä tekemättä jakopäänketjun vaihto, ruiskutuspumpun huolto, turbo tarkistus.
Ensikesänä pitäis korjata alkavat ruostevahingot ja maalauttaa auto.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Takapäässäkin vaan on noita kolahtelun paikkoja sentään "muutama".Petri K kirjoitti:Onhan siinä vielä sitten laitettavaa.
Mulla taas narisee takajousitus ja kolahtelee myös. Korjattava ensiviikolla jos töiltä ehtii.
Itselle tulee tosiaan eteen alapallot, pyöränlaakeri ja ohjausvaimennin, taakse kelkan kiinnityspuslat, narinahelat -- sekä uudet iskarit ja jouset ynnä iskaripallot. Saas nähdä.
[/quote]Ensikesänä pitäis korjata alkavat ruostevahingot ja maalauttaa auto.
Tuota onneksi ei ole ongelmaksi asti täällä.
Pitäisköhän tätä jatkaa jossain muualla muuten, 4maticin vetotavasta aloitettiin ja ruostevaurioihin päädyttiin.


S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Mitä turhiaAku P kirjoitti:
Pitäisköhän tätä jatkaa jossain muualla muuten, 4maticin vetotavasta aloitettiin ja ruostevaurioihin päädyttiin.
![]()

Siekkisen kanssa tänään juttelin puhelimessa. On tarkoitus tuossa kevään mittaan vahvistaa tuo automatti ja jakolaatikko.
Webaston sain muuten tänään korjattua. Vika oli loppujen lopuksi aika halpa ja helppo korjata. Osa maksoi 7.90 euroa ja oli sellainen huopa joka tulee kannen alle ennen hehkutulppaa.
Tuo kuuluisi huoltomiehen mukaan uusia kahdenvuoden välein.
Kouvolassa sain hyvät neuvot T:mi Relax-Esho:sta.
Hyvää palvelua kuvaa se että kun kysyin asentajalta missä vika vois olla, lähti hän ulos katsomaan laitetta.
Kuultuaan kuinka laite pelaa neuvoi mikä mahdollisesti on vikana, ja kun osaa ei ollut heillä hyllyssä, neuvoi toiseen liikkeeseen josta osa löytyi.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
No ompas jännä tuo nelivedon lukittuminen liikkeelelähdössä ja varsinkin tuossa mäkilähdössä. Alkaa vaikuttamaan aika tekniseltä laitteelta tuon 4maticin ohjausboxi.
Itte olen ihan mielenkiinnosta tutustunut eri automerkkien ja -mallien nelivetoratkaisuihin ja kyllähän niistä eroja löytyy. V8 audissa ja subarussa on automaattivaihteiston yhteydessä nelivedon keskilukkona ymmärtääkseni lamellikytkin jota tietokone kytkee tarvittaessa päälle laatikon öljynpaineella. Manuaali Audissa on taasen torsen joka jakaa voiman pitävämmälle akselille (päivastoin kuin avoin tasauspyörästö), Subarussa kai on käytetty enemmänkin avointa keskitasauspyörästöä joka lukitaan viskokytkimen avulla.
Itte olen ihan mielenkiinnosta tutustunut eri automerkkien ja -mallien nelivetoratkaisuihin ja kyllähän niistä eroja löytyy. V8 audissa ja subarussa on automaattivaihteiston yhteydessä nelivedon keskilukkona ymmärtääkseni lamellikytkin jota tietokone kytkee tarvittaessa päälle laatikon öljynpaineella. Manuaali Audissa on taasen torsen joka jakaa voiman pitävämmälle akselille (päivastoin kuin avoin tasauspyörästö), Subarussa kai on käytetty enemmänkin avointa keskitasauspyörästöä joka lukitaan viskokytkimen avulla.
En voi olla mainitsematta jälleen W124 4Maticin sijoitusta 80-luvun lopun TM:n nelivetotestissä: W124 oli yksin luokassa "ylitekniset".Hervast kirjoitti:No ompas jännä tuo nelivedon lukittuminen liikkeelelähdössä ja varsinkin tuossa mäkilähdössä. Alkaa vaikuttamaan aika tekniseltä laitteelta tuon 4maticin ohjausboxi.

Kyllä 4Matic on alkanut kiehtoa jo nimenomaan tuon järjestelmän takia, olkoon sitten vaikka kuinka kallis, ja nimenomaan bensakuutosessa. Itse olen pistänyt sen merkille, että Suomessa 4Matic-sedanit ovat yleensä jopa edullisempia kuin vajaavetoiset. Saksassa taas ne ovat yleensä erittäin hyvin varusteltuja.
Viimeksi muokannut Timo L., To 26.01.2006 21:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Eli sukua mersun järjestelmälle selvästi.Hervast kirjoitti: V8 audissa ja subarussa on automaattivaihteiston yhteydessä nelivedon keskilukkona ymmärtääkseni lamellikytkin jota tietokone kytkee tarvittaessa päälle laatikon öljynpaineella.
Mutta kytkeekö tuo Audin tsydeemi nimenomaan keskilukon päälle vaiko vaan vedon etupäähän? Keskilukolla käsitän ainakin minä sen, että etu- ja takakardaani kytketään "yhdeksi puuksi" kaikissa oloissa -- tavan nelivedoissa joissa etupäähän kytketään vain veto, etu- ja takakardaaneihin voi syntyä pyörimisnopeuksien eroa -- joka on tietty mm. kaarreajossa hyvä asia.
Mersussa taas keskitasauspyörästö kytketään nimenomaan kiinteäksi kuten ns. kemppilukoissa.
Juu. On se mersun 4matic-laatikko aika tekninen, etenkin ajankohtaansa nähden. Toki nämä nykyiset lastuaivot on varsinaisia einsteinejä tuohon verraten.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Re: 4-matic
Kitkalevyjä ainakin lisätään pakkoihin. Maestro itse kertokoon lisää.penttiko kirjoitti:Mitäs toimenpiteitä tuo automaatin ja jakolaatikon vahvistaminen tarkoittaa käytännössä?
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
En ole ihan täysin selvillä V8/A8 audin automaattiversion toiminnasta,manuaalilaatikkoiset quattrot avoimella/torsen keskitasauspyörästöllä ovat huomattavasti tutumpia tapauksia. Tuon V8/A8 mallin nelivedon käyttäytyminen on testien mukaan ollut samanlainen kuin torsen keskitasauspyörästöllä varustetun, joten toimiva se systeemi ainakin on. Samankaltaisuutta on tosiaan 4maticciin havaittavissa. Perän lukkonahan noissa kaikissa V8 audeissa oli torsen, samanlainen lukko periaatteessa kuin hummerissa. Tuo v8 on muistaakseni ainoa malli jossa on käytetty tuota mekaanista lukkoa perässä, muissa oli normaali paineilmalla lukittava mekaaninen lukko huonoihin olosuhteisiin. Hienoja vehkeitä tosiaan nämä 80/90 luvun saksalaiset premium nelikot.
Audeissahan on manuaali quattroissa avoimella tasauspyörästöllä vetosuhde 50:50 ja vaihtelee pidon mukaan, Torsenilla vetosuhde vaihtelee torsenin rakenteen mukaan vanhemmissa n. 30:70 molempiin suuntiin ja taitaa uudemmissa olla jopa n. 20-80 molempiin suuntiin. Luvut siis tarkoittavat siirrettyä vääntömenttia. Näistä johtuu myös joskus esiintyvä epäloogisuus nopeassa ajossa kun vetosouhde muuttuu. Urkki oli aika looginen ajettava kun pisti keskilukon päälle ja vetosuhde oli kiinteä 50:50 kokoajan.
Audeissahan on manuaali quattroissa avoimella tasauspyörästöllä vetosuhde 50:50 ja vaihtelee pidon mukaan, Torsenilla vetosuhde vaihtelee torsenin rakenteen mukaan vanhemmissa n. 30:70 molempiin suuntiin ja taitaa uudemmissa olla jopa n. 20-80 molempiin suuntiin. Luvut siis tarkoittavat siirrettyä vääntömenttia. Näistä johtuu myös joskus esiintyvä epäloogisuus nopeassa ajossa kun vetosouhde muuttuu. Urkki oli aika looginen ajettava kun pisti keskilukon päälle ja vetosuhde oli kiinteä 50:50 kokoajan.
O. Ei ne bemarin iX:tkaan ihan maailman yksinkertaisimpia laitteita ollut.Hervast kirjoitti: Tuo v8 on muistaakseni ainoa malli jossa on käytetty tuota mekaanista lukkoa perässä, muissa oli normaali paineilmalla lukittava mekaaninen lukko huonoihin olosuhteisiin. Hienoja vehkeitä tosiaan nämä 80/90 luvun saksalaiset premium nelikot.
Noin muuten siinä "alkuperäisessä" Audi Quattrossa eli 80-luvun alun sportissahan oli aika kattavasti kanssa lukkovalikoimaa, mekaanisesti kytkettävät taakse, keskelle ja ettei olisi ollut vielä eteenkin. Ei tule ihan äkkiä vetopidon puolesta rajoituksia... Joskin ilman keskilukkoakin sitäkin kai suositeltiin nopeassa ajossa vietävän.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Audi Quattroissa ja 80 quattrossa sekä 90 quattrossa on lukkoja riittävästi henkilöautoon, mutta noissa ei ikinä ole ollut lukkoja etuakselilla.
Alkuperäisessä ralli-Quattrossa oli kai alunperin vaijerikäyttöiset 100% lukot jotka vaihtuivat jossain vaiheessa paineilmakäyttöisiksi. Ja lukitus toimi quattroissa vuoteen -88 asti kierrettävällä kytkimellä joka 1 asennossa lukitsee keskilukon ja toisessa asennossa myös taka-akselin lukon. Vuodesta -88 Audin manuaali nelikot saivat keskilukoksi torsenin, ja taka-akseli oli edelleen 100% lukittava ja se aukeaa automaattisesti kun tietty nopeus ylitettiin. Omassa -88 90:ssä on tuo systeemi ja on todella varmaa tekniikkaa.(sähkökytkin antaa käskyn paineilmaa tuottavalle yksikölle, joka siirtää lukon päälle paineilmasylinterin avulla ja silloin rajakytkin sytyttää merkkivalon sähkökytkimeen, lukko menee sitten pois päältä alipaineella) Ja Farmarivolvonkin saa testatusti vedettyä ojasta takalukko päällä
Kun A4 ja A6 tulivat kuvioihin, niin takalukosta ymmärtääkseni luovuttiin ja homma hoidettiin jarruttamalla sutivaa pyörää. Torsen jatkaa yhä pitkittäismoottorisissa Audeissa keskilukkona. (myös passat ym. vastaavat)
BMW:n alkuperäinen iX on minun mielessäni saanut mainetta hieman noista jakolaatikkomurheistaan, mutta eikai sentään ihan samassa mittakaavassa kuin Opeleissa. Opeleissa jakolaatikossa oleva öljytilavuuksia erottava tiiviste kai jossain vaiheessa pullahtaa paikoiltaan ja korjaus oli ainakin taannoin tehtävä jossain Sveitsiläisessä pajassa=ihanan kallista. Mut ahkeralla huollolla tuo Opelinkin systeemi taitaa kestää suhteellisen hyvin.
Alkuperäisessä ralli-Quattrossa oli kai alunperin vaijerikäyttöiset 100% lukot jotka vaihtuivat jossain vaiheessa paineilmakäyttöisiksi. Ja lukitus toimi quattroissa vuoteen -88 asti kierrettävällä kytkimellä joka 1 asennossa lukitsee keskilukon ja toisessa asennossa myös taka-akselin lukon. Vuodesta -88 Audin manuaali nelikot saivat keskilukoksi torsenin, ja taka-akseli oli edelleen 100% lukittava ja se aukeaa automaattisesti kun tietty nopeus ylitettiin. Omassa -88 90:ssä on tuo systeemi ja on todella varmaa tekniikkaa.(sähkökytkin antaa käskyn paineilmaa tuottavalle yksikölle, joka siirtää lukon päälle paineilmasylinterin avulla ja silloin rajakytkin sytyttää merkkivalon sähkökytkimeen, lukko menee sitten pois päältä alipaineella) Ja Farmarivolvonkin saa testatusti vedettyä ojasta takalukko päällä

Kun A4 ja A6 tulivat kuvioihin, niin takalukosta ymmärtääkseni luovuttiin ja homma hoidettiin jarruttamalla sutivaa pyörää. Torsen jatkaa yhä pitkittäismoottorisissa Audeissa keskilukkona. (myös passat ym. vastaavat)
BMW:n alkuperäinen iX on minun mielessäni saanut mainetta hieman noista jakolaatikkomurheistaan, mutta eikai sentään ihan samassa mittakaavassa kuin Opeleissa. Opeleissa jakolaatikossa oleva öljytilavuuksia erottava tiiviste kai jossain vaiheessa pullahtaa paikoiltaan ja korjaus oli ainakin taannoin tehtävä jossain Sveitsiläisessä pajassa=ihanan kallista. Mut ahkeralla huollolla tuo Opelinkin systeemi taitaa kestää suhteellisen hyvin.
Tuo vanhempien Audien varsin epälooginen pökkelömäinen käytös johtui juurikin noista 100% lukoista: puskee tai yliohjaa ankarasti. Uudempien torseeni onkin jo huippua. Kun on ajanut paljon jatkuvalla nelivedolla varustetuilla autoilla niin nuo kytkeytyvät tuntuvat lähinnä epäkuntoisilta ja niistähän puuttuu kokonaan se suuntavakavuutta parantava vaikutus!
Oikeastitodella nopeasti vietäviä ja kestäviä nelivetoja ei taida olla kuin Audi, Subaru ja Mitsubishi , jonka Galantissa ( se monien nelivetovertailuiden voittaja ) oli vielä nelipyöräohjauskin.
Oikeastitodella nopeasti vietäviä ja kestäviä nelivetoja ei taida olla kuin Audi, Subaru ja Mitsubishi , jonka Galantissa ( se monien nelivetovertailuiden voittaja ) oli vielä nelipyöräohjauskin.
Ei pisaralla pitkälle, vaan ämpärillisellä lujaa!
www.hakalaperformance.fi
-89 560 SEC
-93 BMW 740i V8 Shadow Line
-91 Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4wd 4ws
www.hakalaperformance.fi
-89 560 SEC
-93 BMW 740i V8 Shadow Line
-91 Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4wd 4ws