VÄYRYSEN HUOLLON JÄLKIMAININGIT

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ammus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: La 10.04.2004 22:28
Paikkakunta: Turku

VÄYRYSEN HUOLLON JÄLKIMAININGIT

Viesti Kirjoittaja ammus »

Vein autoni (S210, 300TDT, 722.608 vaihteisto, vm-99, ajettu 140 tkm) määräaikaishuoltoon, jossa vaihdettiin moottori- ja vaihteistoöljyt, suodattimia ja takajarrulevyt. Edellisen huoltovälin autoni oli toiminut moitteettomasti.

Noutaessani auton huomasin ettei huoltoväli-ilmoitinta oltu nollattu. Nollattuani ilmaisimen ajoin kotiini ihmetellen varsin äänekästä moottoriääntä moottorin kiertäessä yli 2000rpm sekä hienoista tehottomuutta. Pihaani pysäköidessä havaitsen että käsijarrupoljin painuu lähes lattiaan eikä jarru pidä kunnolla. Ajan takaisin huoltoon ja ilmoitan havaintoni. Asentaja kuuntelee (konepelti ylhäällä) moottoria eri kierrosnopeuksilla ja toteaa mielestään kaiken olevan kunnossa. Jarrut luvataan säätää seuraavana päivänä.

Jarrut säädettiin tänään uudelleen. Lyhyen kotimatkan jälkeen sieraimiini tunkeutuu viehkeä palaneen jarrukengän tuoksu ja totean, että vänkärin puolen jarru oli kehitty liian tiukalle. Tutkin konehuonetta tarkemmin selvittääkseni olenko luulosairas mielestäni voimistuneen moottoriäänen osalta. Lyhyen tutkailun jälkeen havaitsen moottorin päällä irto-osan, lukitussalvan, jonka huomaan puuttuvan ilmanpuhdistajan kotelon turboa lähinnä olevasta kulmasta. Asetan kotelon kannen kunnolla paikoilleen ja lukitsen kannen löytämälläni irtosalvalla. Pienen testilenkin jälkeen totean moottoriäänien normalisoituneen ja tehojen palanneen vanhalle tasolleen!!

Ajoin tänään illalla ensimmäisen pidemmän siirtymän ja jouduin nostamaan nopeasti jalan pois kaasulta kesken pirteän kiihdytyksen ja samalla laatikosta "häviää" kaikki vaihteet. Rullaan tien sivuun. Pysähdyttyäni sekä käytettyäni valitsin N-asennossa toimii vaihteisto normaalisti. Paluumatkalla simuloin vikatilanteen uudelleen edellä maninituin tuloksin. Harmikseni pääsen asioimaan vielä, toivottavasti viimeisen kerran, kyseisen huoltoliikkeen kanssa tämän vaihteisto-ongelman kanssa. Saa nähdä miten tämä osaepisodi päättyy. Mistä kuvailemani automaatin toimintahäiriö voisi johtua?

Onneksi olen ollut kuluvan viikon lomalla ja täten on ollut aikaa puuhastella amatöörien kanssa :wink:
Avatar
kimlahti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 11.05.2004 16:18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja kimlahti »

Tulipa mieleen että noita ilmamäärämittareita sanottiin aika herkiksi likaantumaan pilalle. Olisiko voinut tuon vuodon kautta mennä likaa sitten tarpeeksi mittarille.

-Kimmo-
-03 W220.184
-87 951
-08 3.6 Vogue
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

kimlahti kirjoitti:Olisiko voinut tuon vuodon kautta mennä likaa sitten tarpeeksi mittarille.
Helposti.
Kokemusta on :(
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Mane
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ti 29.06.2004 15:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mane »

Missä tämä "huolto" liike sijaitsee?
ex. W124 250D -85
ex. W124 200D -92
ex. W210 220D -96
ex. W202 220D STW -96
ex. W202 C200CDI -98
ex. W202 C200CDI -99
ex. W202 C200CDI A STW -01
ex. W211 E200CDI A -08
ex. W204 C200 CDI A -08
ex. W212 E200 CDI A -12
ex. W212 E200 CDI A -13
ex. W212 E200 CDI A -15
ex. W205 C200 CDI A STW (2,1) -16
ex. W205 C200 CDI A STW (2.1) -17
ex. W213 E200 CDI A Pro Premium-17
ex. W213 E200 CDI A Business -18
ex. W213 E200 CDI A Pro STW -18
ex. W247 B180 D Limited Edition -19
ex. W213 E200D Avantgarde Business .19
ex. W213 E200D Edition One Avantgarde -19
X247 GLB 2.0 D A Business -21
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

ilmanputsarin tiiveys on ilmamassamittarin keston ehdoton edellytys! Tämä lukee myös mersun tehdaskorjaamo ohjeissa eikä ole huvikseen sinne kirjoitettu...
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 12:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
P.M.N.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Su 14.11.2004 21:52
Paikkakunta: Kouvolan tienoo

Viesti Kirjoittaja P.M.N. »

PaHa kirjoitti:Tohtiikos sitä ilmamäärämittaria jotenki putsailla, jollaki elektroniikka puhditus sprayllä esim? Aika öljyisen tahmea kun meinaa olla..
Omaani olen Maston Rasvanpoistajalla putsaillut. Tuntuu ainakin vielä toimivan :lol: . Ainakin jotakin möhnää tuntuu irtoavan.
MB S210 320 cdi Avantgarde 2001
MB 500SL 1991
MB CE 230 sportiline 1991
Honda XX Super Blackbird
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

PaHa kirjoitti:Tohtiikos sitä ilmamäärämittaria jotenki putsailla, jollaki elektroniikka puhditus sprayllä esim?
Yhden puhdistin hyvällä menestyksellä ja sillä ajellaan edelleen.
Toinen taas ei tykännyt puhdistamisesta ollenkaan ja katsoi parhaakseen päästää savut ulos.

Tämän otannan perusteella tulos on siis fifty-fifty :D
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
ammus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: La 10.04.2004 22:28
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja ammus »

Mane kirjoitti:Missä tämä "huolto" liike sijaitsee?
Raisiossa :? Harmi, että sattui noin paljon vastoinkäymisiä yhdessä huollossa!

Sain tänään sovittua, että käytän autoa Vehon testerissä huollon suorittaneen liikkeen piikkiin. Jatko sovitaan tulosten perusteella.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Se ilmanputsarin kansi on pirullinen paikalleenlaitettava siten, että tulee varmasti oikein ja tiiviisti.
Sovita ensin turbon puoleinen pitkä sivu kohdalleen ja sitten vasta ulkoreuna.
Noin luulisin (=toivoisin) että se menee helpoimmin kohdalleen.

Halvimmillaan uusi ilmamassamittari 300 Turbodieseliin on 215 € Hessumobiilissa (Bosch). Tuon edullisempaa en ole löytänyt.

Puhuvat, että Pierburg olisi parempi ja kestävämpi, kenties edullisempikin,
mutta tuohon malliin on tuntunut mahdottomalta löytää vastaavaa.


Edit #1:
Ja sen MB:n suosituksen 90 000 km ilmansuodattimen vaihtovälistä saa unohtaa.
Kympin-kahden välein ja aina alkuperäinen ilmansuodatin.

Edit #2:
Täällä lisää ilmamassamittariasiaa:
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=19168
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Re: VÄYRYSEN HUOLLON JÄLKIMAININGIT

Viesti Kirjoittaja keef »

ammus kirjoitti:.....Ajoin tänään illalla ensimmäisen pidemmän siirtymän ja jouduin nostamaan nopeasti jalan pois kaasulta kesken pirteän kiihdytyksen ja samalla laatikosta "häviää" kaikki vaihteet. ....

Lieneekö laitettu oikeat öljyt laatikkoon? Vaikea jälkikäteen tarkistaa.
ammus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: La 10.04.2004 22:28
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja ammus »

Nyt auto toimii normaalisti. Tosin kommelluksitta ei nytkään päästy tavoitteeseen.

En uskaltanut lähteä työreissulle rammalla autollani kun kaiken lisäksi vasen etukulma oli alkanut pitämään ajoittain pientä vaimeaa jurinaa. Pahimmissa painajaisissani näin 50 tkm ajetun pyöränlaakerin olevan tiensä päässä. Jätin auton kotiin ja pyysin vaimoa kiikuttamaan auton Veholle testeriin selvittääkseen automaatin oikkuilun syyn, tarkistamaan takajarrut ja jurinan aiheuttajan.

Veholla olivat luvanneet tarkistaa auton torstaina ja hommasin vapaapäivän perjantaiksi jotta voisin selvittää huoltosotkun kuntoon. Mamman mennessä hakemaan autoa iltapäivällä hieman ennen sulkemisaikaa olivat todenneet unohtaneensa koko auton. Liike oli antanut emännälle sijaisauton ja olivat arvelleet tarkastavansa auton perjantaina. Soitin heti seuraavana aamuna ja pyysin josko he voisivat tarkastaa auton aamupäivällä, jotta saisin hoidettua asian kuntoon saman päivän aikana myös huollon suorittaneen liikkeen kanssa. Työnjohtaja totesi, että mikäli kaikki menee hyvin niin he aloittavat työt autoni kanssa tänään mutta kiireiden takia he eivät voi luvata mitään. Totesin tähän ironisesti että mikäli he eivät kiiireiltään ehdi tarkastaa autoa tänään niin ilmoitelkaa sitten joskus asiasta.

Iltapäivällä työnjohtaja soitti ja ilmoitti, että testerin mukaan kaikki olisi kunnossa ja että he olivat lisänneet reilut 2 litraa öljyä vaihdelaatikkoon. Etupäässä ei ollut tarkistuksessa havaittu välyksiä tai poikkeavuuksia. Pyysin, että he avaisivat vasemman navan, tarkastaisivat laakerin ja vaihtaisivat sen mikäli toimenpiteelle olisi tarvetta. Myöhemmin he ilmoittivat auton olevan noutokunnossa, laakeri vaihdettuna.

Autoa noutaessani työnjohtaja sanoi laakereiden valahtaneen ulos napaa poistettaessa, joten laakeri oli tosiaankin tiensä päässä 50 tkm ajettuna. Saadessani laskun eteeni ja havaitessani laakerin vaihdon tulleen 70 euroa arvioitua kalliimmaksi kysyin mistä laakerin vaihdolle loihdittu 250 euron summa koostui. Leppoisasti jutellessa selvisi, että Veho laskuttaa tietokantaan kullekin toimenpiteelle arvioitujen työaika-arvioiden mukaan - ei todellisten tuntien mukaan. Laakerin vaihdolle normitettu työaikakuormitus oli 1,6 miestyötuntia! Itsekin ko. toimenpiteen mersuun tehneenä ja kahdesti samaista toimitusta sivusta seuranneena pidin aika-arviota korkeana. Mukavan jutustelutuokion tuloksena alkuperäisestä, esitetystä 380 euron loppulaskusta jäi maksettavakseni 250 euroa.

Huollon suorittaneen liikkeen kanssa asia loppukäsittely meni varsin tyylikkäästi ja he maksoivat molempia osapuolia tyydyttävän palautuksen.

Jos kokemuksesta ei muuta oppinut niin tästä edespäin vaihdan säännöllisesti etupyöränlaakerit. Ne eivät tunnu antavan ennakoivia, riittävän aikaisessa vaiheessa havaittavia merkkejä lähestyvästä tuhostaan. Viimeisin laakerivaurio antoi merkkejä noin 50 km ennen vaihtoa ja edellinen ei lainkaan (laakerilla ajettiin 140 tkm ennen täydellistä tuhoa > vaihtoon olka-akseli, napa ja laakeri). Millaista vaihtoväliä raatii suosittelee ko kulkupelin etupyöränlaakereille?

Niin - hyvä ja luotettava huolto on paljon ajavalle kultaakin arvokkaampi paikka. Valitettavasti niitä ei vain ole joka kulmilla!
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

ammus kirjoitti:Veholla olivat luvanneet tarkistaa auton torstaina ja hommasin vapaapäivän perjantaiksi jotta voisin selvittää huoltosotkun kuntoon. Mamman mennessä hakemaan autoa iltapäivällä hieman ennen sulkemisaikaa olivat todenneet unohtaneensa koko auton.
Tämmöstä sattuu Hertsikan Vehossakin, kun olet ensin ostanut auton ja yrität ilmiselviä takuukorjauksia hoidattaa.

Töistä on pois jäätävä useammaksi päiväksi ja silti todettava, että auto saa vuorokauden-puolitoista valohoitoa parkkipaikalla pihalla kenenkään koskematta.

*ttu mikä firma.
Joutais pois maan päältä.
Myyjäkin valehtelee päin taulua.

Ja jotta joku muu mode ei poistaisi viestiä, niin tästä lähden vaikka raastupaan tarvittaessa.
Sen verran sieppaa vielä jälkikäteenkin.
Ja faktat on dokumentoitu aikajärjestyksessä.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Aika vähän tuntuu kestävän kilometrejä laakerit. Ettei olis vedetty liian tiukille vaihdettaessa. En kyllä voi käsittää tuota ensimmäistäkään vaihtoa noilla kilometreillä.
Tosin tuosta mallista ei ole kokemusta, mutta yleensä auton etupyöränlaakerit pitäisi kestää kauemmin, olkoon auton merkki sitten mikä hyvänsä.

omassa on toisella etupyörällä pyörinyt jo ainakin 970 tuhatta (W124)
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
ammus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: La 10.04.2004 22:28
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja ammus »

Niin ... . Sekä Suomessa (laakeririkko 2.) että Ruotsissa (laakeririkko 1.) asentaja sanoi että ko. mallissa laakerit ovat alimitoitettuja eikä ole lainkaan tavatonta saada laakereita rikki alle 150 tkm:n. Toisin oli kunnon W 123:sen kanssa :wink:
Vastaa Viestiin