Noutaessani auton huomasin ettei huoltoväli-ilmoitinta oltu nollattu. Nollattuani ilmaisimen ajoin kotiini ihmetellen varsin äänekästä moottoriääntä moottorin kiertäessä yli 2000rpm sekä hienoista tehottomuutta. Pihaani pysäköidessä havaitsen että käsijarrupoljin painuu lähes lattiaan eikä jarru pidä kunnolla. Ajan takaisin huoltoon ja ilmoitan havaintoni. Asentaja kuuntelee (konepelti ylhäällä) moottoria eri kierrosnopeuksilla ja toteaa mielestään kaiken olevan kunnossa. Jarrut luvataan säätää seuraavana päivänä.
Jarrut säädettiin tänään uudelleen. Lyhyen kotimatkan jälkeen sieraimiini tunkeutuu viehkeä palaneen jarrukengän tuoksu ja totean, että vänkärin puolen jarru oli kehitty liian tiukalle. Tutkin konehuonetta tarkemmin selvittääkseni olenko luulosairas mielestäni voimistuneen moottoriäänen osalta. Lyhyen tutkailun jälkeen havaitsen moottorin päällä irto-osan, lukitussalvan, jonka huomaan puuttuvan ilmanpuhdistajan kotelon turboa lähinnä olevasta kulmasta. Asetan kotelon kannen kunnolla paikoilleen ja lukitsen kannen löytämälläni irtosalvalla. Pienen testilenkin jälkeen totean moottoriäänien normalisoituneen ja tehojen palanneen vanhalle tasolleen!!
Ajoin tänään illalla ensimmäisen pidemmän siirtymän ja jouduin nostamaan nopeasti jalan pois kaasulta kesken pirteän kiihdytyksen ja samalla laatikosta "häviää" kaikki vaihteet. Rullaan tien sivuun. Pysähdyttyäni sekä käytettyäni valitsin N-asennossa toimii vaihteisto normaalisti. Paluumatkalla simuloin vikatilanteen uudelleen edellä maninituin tuloksin. Harmikseni pääsen asioimaan vielä, toivottavasti viimeisen kerran, kyseisen huoltoliikkeen kanssa tämän vaihteisto-ongelman kanssa. Saa nähdä miten tämä osaepisodi päättyy. Mistä kuvailemani automaatin toimintahäiriö voisi johtua?
Onneksi olen ollut kuluvan viikon lomalla ja täten on ollut aikaa puuhastella amatöörien kanssa
